Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#31 Bericht door PD7HB »

Vanmiddag werd ik gebeld met de mededeling dat men eerst wil kijken of ze met ferriet de storing weg kunnen krijgen omdat het plaatsen van andere omvormers toch een redelijke kostenpost zou gaan worden. Het mooiste van alles was dat ik de vraag kreeg: U als zendamateur zal vast wel weten welk type ferriet we moeten gaan toepassen. Uiteraard heb ik ze verteld dat ze maar contact op moeten nemen met de leverancier van deze omvormer en dat die daar waarschijnlijk meer van kan zeggen. Ik kan ze wel een suggestie doen maar daar begin ik niet aan, straks zeggen ze van u heeft gezegd dat het dit moet zijn. Voldoet het niet dan ben ik de persoon die de klos is en zeggen ze, u heeft dit gezegd en wij hebben het uitgevoerd en hiermee is het klaar. Ik bemoei me er niet mee.

Ik wil gewoon een storingsvrij systeem en ze zoeken zelf maar de oplossing. Ik heb ze wel gezegd dat ik het eigenlijk een beetje zat begin te worden, er is vanaf het begin aangegeven dat het storingsvrij moest zijn en dat was geen probleem. Het blijkt dus wel een probleem maar dat is hun probleem om het op te lossen en niet van mij.

Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#32 Bericht door PD7HB »

Gister aan het einde van de middag kreeg ik een mailtje van het installatiebedrijf dat de leverancier nog niet had gereageerd. Ze weten dus nog niet welk ferriet er moet worden toegepast, ik heb ze maar doorverwezen naar de producent want de leverancier is meer een dozenschuiver die zijn producten bij meerdere leveranciers betrekt en deze weer "doorschuift" naar de installatie bedrijven. Het einde is dus nog niet in zicht.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Zonnepanelen

#33 Bericht door Snof »

Misschien kun je hier iets mee.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#34 Bericht door PD7HB »

Snof dank voor je bericht maar ik ga ze helemaal niets vertellen wat ferriet betreft, dat zoeken ze zelf maar uit, Als ik zeg dat of dat kan je gebruiken en het helpt niet dan zeggen ze straks "je hebt dit zelf aangegeven en nu zijn wij er klaar mee"

Het is hun probleem, ze zouden het geheel storingvrij aanleggen en dat mogen ze dan ook waarmaken.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#35 Bericht door Hylke_PA9HK »

Hoi allemaal,

Vanavond voor het eerst vanuit huis meegedaan aan de dinsdagavondronde op PI3ALK.
Tijdens het testen samen met PE4ARI vanmiddag merkte ik erg veel ruis waardoor PE4ARI onverstaanbaar werd.

Ik zat midden tussen alle zonnepanelen, dus als test eens de zekering van de zonnepanelen naar de uit-positie gezet. Als sneeuw voor de zon verdween m'n probleem en was iedereen goed verstaanbaar.

Misschien een probeersel voor anderen die hier ook last van hebben.

73,
PA9HK
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#36 Bericht door PD7HB »

Hedenmorgen kreeg ik een bericht van de installateur die contact had opgenomen met de leverancier van de omvormer. De leverancier verschuilt zich dus achter het CE label.

Hallo Henk,

Ik heb ze gesproken en ze geven aan er mee bezig te zijn maar dat gezien het feit dat de omvormers aan de CE-richtlijnen voldoen, het geen prioriteit heeft. Daar zijn we het natuurlijk niet mee eens dus voeren we de druk verder op.

Ik hoop snel meer te weten.


Vriendelijke groet,
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zonnepanelen

#37 Bericht door pa4o »

Heb je ook een officiële klacht ingediend bij het AT? Je kan er bij zeggen om wat voor type het gaat en dat je zelf stappen hebt ondernomen enz enz.

Peter

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#38 Bericht door PD7HB »

@Peter

Nee ik heb nog geen contact opgenomen met het AT omdat het installatiebedrijf zijn best doet om het op te lossen. Ik heb nu het installatiebedrijf een mail gestuurd om de leverancier te sommeren dit met spoed op te pakken daar ik anders wel genoodzaakt zal zijn het AT in te schakelen, iets wat ik eigenlijk niet wilde doen vanwege de goede contacten met de installateur.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#39 Bericht door - PD2SKZ - »

Agentschap Telecom inschakelen en dan ?

Mij werd verteld dat als het er op ligt, en iemand wil niet mee werken, dat ze dan niks kunnen doen. Juridisch hebben ze daar geen handvaten voor.

Ben toch erg benieuwd hoe het Agentschap Telecom in jou ogen er dan iets aan gaat doen.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Maar mochten ze bij jou dus wel in actie komen, dan klim ik in de pen.

Heb ondertussen wel een flinke lijst met zonnepaneel installaties hier in de buurt die enorm staan te storen, maar daar doen ze dus niks aan omdat het er al lag ...

Met andere woorden; wachten tot de omvormer erin gaat als ze ze erop leggen. Als je dan storing meet gelijk overal aan de bel trekken. Is hier niet te doen. 80% ligt vol met die dingen. En ik werk, dus daar heb ik allemaal geen tijd voor.

Gelukkig kon ik het met mijn rechtstreekse buurman zelf oplossen, dat scheelde 4 s-punten aan zooi.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Zonnepanelen

#40 Bericht door ----- »

Het AT kan toch gedwongen worden te handhaven http://www.handhavingsverzoek.nl/ , volgens mij is inmiddels wel duidelijk dat niet alles aan de normen voldoet (solaredge), ze zeggen dat namelijk zelf ook.

Als ik dan lees dat in Duitsland de regels strenger zijn snap ik dat niet, die regels zijn toch Europees ? misschien iets voor de verenigingen om het AT op hun plicht te wijzen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#41 Bericht door pc1mb »

Benieuwd of ze dat tegen de politie ook zeggen als hun P2000 niet meer werkt. Pech gehad, die zonnepanelen lagen er al...

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#42 Bericht door - PD2SKZ - »

Het gaat niet alleen om of het aan de normen voldoet of niet.

Er is veel meer loos.

Zonnepanelen worden nu al een hele tijd geïnstalleerd door jan en alleman bedrijven die zich bekwaam achten. Ik zie nog steeds installaties waar geen aarding aan de rails is bevestigd. En als deze al geaard zijn, zijn ze meestal niet naar de meterkast doorgetrokken maar verbonden op de aarde van de omvormer. Geen separatie groepen, geen separate aardlekschakelaars.

Nog steeds worden er installaties geplaatst waar de panelen in een lus aangesloten word. Het scheelt de installateur materiaal, dus geld. Geld waar hij op kan besparen door meer marge op de klus te krijgen. En ga zo maar door .......

Dus dan kan je omvormer en je panelen met optimisers aan allerlei eisen voldoen, maar als het geïnstalleerd word door een stelletje ezels heb je geen reet aan die eisen, CE keurmerken en ga zo maar door. ( Pardon my French ... )

Daarnaast heb ik al meerdere malen met mensen gesproken die gewoon aangaven dat ze niet de installatie aangepast willen hebben omdat ze bang zijn voor schade aan hun dak. Ongeacht of het wel of niet volgens het boekje is aangesloten. " Het werkt prima hoor. Ik heb een goede opbrengst, dus er is niks mis mee." Zelfs argumenten van brandgevaarlijk etc. worden zo van tafel geveegd onder het mom " Was gewoon een bedrijf die dit geïnstalleerd heeft hoor ! Geen beunhazen !"

Wat is nou écht een constructieve oplossing ? Ikzelf denk dat de overheid één ieder moet verplichten dat als er een PV installatie geïnstalleerd is op je woning, je verplicht bent dit te melden. Sterker nog; zonder dat ze dit eisen vertellen we dit zelf al aan de overheid op het moment dat de BTW teruggave word ingediend omdat men een PV installatie heeft aangelegd. Vervolgens zal er dan een inspecteur langskomen die de gehele installatie controleert op juiste installatie, veiligheid, brandveiligheid etc. etc. etc. zodat deze een certificaat kan afgeven waarmee je dan vervolgens gedekt bent bijvoorbeeld binnen je verzekering.

Geen certificaat, geen dekking van je verzekering of een ander pressiemiddel waardoor je keuringen kunt afdwingen.

Begrijp me niet verkeerd, heb het nog nooit tot in detail uit zitten denken maar ikzelf denk dat ik redelijk in de juiste richting zit qua denkwijze hierover. Met een regelgeving zoals bijvoorbeeld deze is iedereen gebaat.

- Jij; je weet dat het veilig is.
- De installateur; zijn werk is gekeurd en voldoet aan de eisen die gesteld worden.
- De overheid; Agentschap Telecom heeft het minder druk met zendamateurs die handhaving afdwingen.
- De verzekeraars; de installatie is gekeurd en daardoor een kleiner risico.

Je creëert werkgelegenheid, en ga zo maar door ....

En nee, die regels zijn niet Europees. Ook dat werd ontkracht tijdens een goed onderhouden met een medewerker van het AT. Ik denk dat het gedachtegoed Europees niet rijmt met dit soort zaken. Wat uiteraard wel fijn zou zijn als dat wel zo is, maar helaas dus niet zo is.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Zonnepanelen

#43 Bericht door ----- »

Mooi verhaal PD2SKZ en ik ben het er in grote lijnen mee eens, maar daar heb je niks aan als je nu last heb van storing.
Het enige wat we nu kunnen doen is het AT achter hen broek aanzitten dat ze hun werk moeten gaan doen.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#44 Bericht door PH2LB »

Idd goed verhaal. Maar ben het met PE5TT eens dat het mag worden uitgebreid met een stuk over storingsvrij montage / installatie / componenten etc.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#45 Bericht door pc1mb »

PV installaties die stralen, aanmelden bij het antenneregister...

Plaats reactie