Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Zonnepanelen

#1 Bericht door PD7HB »

Van de woningbouw hebben we met de hele straat een aanbod gehad zonnepanelen te laten plaatsen, dit voor een kleine maandelijkse bijdrage van de service kosten. Best aantrekkelijk omdat dit niet in de jaarlijkse huurverhoging wordt meegenomen. Vorige week heb ik een gesprek gehad met een vertegenwoordiger en een installateur die hier de daken hebben bekeken en bij de meeste huizen kunnen 8 panelen worden geplaatst. Ik heb beide heren laten zien wat mijn hobby inhoud en mijn angst voor storing duidelijk uitgesproken, deze installateur vertelde mij dat ze de panelen aanleggen volgens de wettelijke normen en zonder optimizers en aangezien ruim 97% van de bewoners ze gaan laten plaatsen wil ik zeker niet achter blijven. Als de systemen zouden storen dan zou ik daar ook last van hebben als ze alleen bij de omringende buren liggen.
Omdat de wereld van zonnepanelen voor mij nog iets vreemds is hoop ik dat hier wat antwoorden op mijn vragen kunnen worden gegeven.

Het bedrijf Sungevity uit Amsterdam komt deze panelen plaatsen,
De panelen zijn zwarte zonnepanelen met 340 wattpiek opwekvermogen van het merk JA Solar.
De omvormer is van het merk Solax Power

Wie heeft er ervaring met dit systeem?
Bijlagen
3-solar-panel_Tekengebied-1_Tekengebied-1.jpg
NL-3-4-Omvormer_Tekengebied-1_Tekengebied-1.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#2 Bericht door PA9X »

Geen ervaring met dit merk. De inverters van SMA worden als vrijwel storingsvrij ervaren. Ik lees ook goede ervaringen met Growatt. Heb zelf bijzonder slechte ervaring met zonnepaneelinstallaties. Deze waren dan wel voorzien van micro inverters welke notoire QRM-makers zijn.

Ik zou vooral e.e.a. zwart-op-wit laten zetten m.b.t. EMC en de installateur dit nog even laten lezen:
https://fhi.nl/app/uploads/sites/42/201 ... elecom.pdf

E.e.a. valt en staat niet alleen met een goede inverter, maar ook een kundig aangelegde installatie.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Zonnepanelen

#3 Bericht door ----- »

Ik heb gisteren mijn zelf gelegde installatie in bedrijf genomen met een SMA Sunny Boy 2.5Kw omvormer. Alles aangelegd volgens de richtlijnen van Agentschaptelecom (maw, de draden overal kort bij elkaar gehouden en nergens open lussen) ik kan nergens zijn storing op de HF banden.
Om de draden bij elkaar te houden heb ik ferriteclamps gebruikt A: omdat dat handig is om de kabels bij elkaar te houden B: enige resten van EMC wordt extra onderdrukt. Mijn installatie heeft geen optimizers/micro omvormers dat wilde ik perse niet ivm de storings verhalen, mijn panelen liggen ook vrij met geen bomen of andere (deel) schaduw veroorzakers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#4 Bericht door elsinga »

Hier een installatie die ook netjes is aangelegd met de kabels dicht bij elkaar ipv open lus. Inverter is van Goodwe, de 3000NS. Panelen zijn LG Neon Full Black 300Wp, 11 stuks.

Ondanks dat mijn HF antenne dicht bij de panelen hangt en de coax van de 2/70 vertical er op 10cm parallel aan loopt geen storing gemerkt tot nu toe.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#5 Bericht door PD7HB »

Even een terugkoppeling:

De panelen zijn inmiddels geplaatst en in werking, zowel bij mij als bij de aangrenzende buren. En zo als het installatie bedrijf had aangegeven is het storingsvrij. Het kan dus wel ;-)
Sungevity heeft alles geregeld en de installateur is het bedrijf DNR-Energy BV waar het contact erg goed mee was en we alles hebben besproken. Zij gaven aan dat ze ook veel werk doen in Duitsland en dat de regels daar veel strenger zijn maar dat ze hier hetzelfde werken als daar en dat blijkt.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Zonnepanelen

#6 Bericht door EA5JEX »

Ik heb 9 panelen, 4 oost en 5 west 380W elk van de week al 3kW rond 14.00 uur. De omvormer is Sunnyboy die goed bekend staat, totaal geen storing!
Een aantal jaren geleden werd door Iberdrola de elektriciteits onderneming de installatie van zonnepanelen tegengewerkt. Je moest zelfs betalen voor teruglevering. Er is nu een nieuwe regering en je krijgt nu tot 40% subsidie op de installatie.

Hier in Spanje is het wel gebruikelijk om accu's te gebruiken. In de campo zijn namelijk veel huizen die niet zijn aangesloten op het net (en ook geen internet).

Sommigen hebben internet via straalverbindingen, wij gebruiken 4G.

Kees EA5JEX

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#7 Bericht door PD7HB »

Het was storingsvrij maar sinds een aantal dagen is het zeker op 20 meter niet om aan te horen, ook op 10 en 15 meter is het herrie. Eerst had ik het idee dat de buren misschien iets nieuws hadden aangeschaft maar dat was niet het geval dus ben ik vanmiddag maar eens gaan zoeken met de IC-92 op AM ontvangst op 14.200 en ver hoefde ik niet, de leiding die door een PVC buis van zolder komt en naar de meterkast gaat waar de bedrading vanaf de omvormer door gaat "brulde" het uit, nu de zon weg is is het weer volledig storingsvrij, niet zo gek natuurlijk.

Morgen maar eens bellen met het installatiebedrijf. Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Zonnepanelen

#8 Bericht door PA3HAW »

PD7HB schreef: 06 jun 2021, 20:51
Morgen maar eens bellen met het installatiebedrijf. Wordt vervolgd.
Kon wel eens iets met de aarde aan de hand zijn.
Ben benieuwd , vooral hoe lang het duurt voordat iemand aankomt om e.e.a. op te lossen.

succes
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zonnepanelen

#9 Bericht door Steef »

Ik kan met professionals mee lezen, die elke dag bezig zijn met installaties van zonnepanelen.
Zelfs de allerbeste techneuten zijn het vaak niet met elkaar eens over de interpretatie van de regelgeving.
En over de manier van installeren.

Als "iets" voorlopig nog een markt is waar verbeteringen nodig zijn, dan is deze het wel.

En dan vooral het testen en keuren van de materialen die op de markt gebracht worden.
Want om dat aan de fabrikanten over te laten is natuurlijk de grootste onzin.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#10 Bericht door PD7HB »

Gistermiddag ben ik gebeld over de storing en ze willen nog deze week een afspraak plannen voor volgende week. Ze zeggen dat ze de storing gaan oplossen en niet alleen bij mijn PV installatie maar ook bij die van de omringende buren. Ze gaven aan dat ze dit al eerder bij 2 zendamateurs hadden meegemaakt en dat het daar tot volle tevredenheid is opgelost, dan denk ik waarom doen jullie het dan niet gelijk goed?

We gaan het zien en ik heb ze verteld dat ik niet eerder tevreden ben als de storing volledig is verholpen. Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zonnepanelen

#11 Bericht door pa4o »

PD7HB, wat voor merk pv installatie hebben ze?

Alvast bedankt.

Peter

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#12 Bericht door PD7HB »

Peter dat staat in mijn eerste post.

Gister is er een afspraak gemaakt en de 18de komen ze al vroeg om de storing oplossen is mij verteld, ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan doen en ik heb ze verteld dat ik het afwacht. Ik vraag mij alleen oprecht af waarom ze het niet in een keer goed doen en pas na klachten weer actie ondernemen, dit is allemaal dubbel werk.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Zonnepanelen

#13 Bericht door PA3HAW »

PD7HB schreef: 12 jun 2021, 08:54
Gister is er een afspraak gemaakt en de 18de komen ze al vroeg om de storing oplossen is mij verteld, ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan doen en ik heb ze verteld dat ik het afwacht. Ik vraag mij alleen oprecht af waarom ze het niet in een keer goed doen en pas na klachten weer actie ondernemen, dit is allemaal dubbel werk.
Maar de eerste dagen waren er toch ook geen klachten?
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#14 Bericht door PD7HB »

Klopt maar toen was er ook bijna geen zon op de panelen.

Met volle zon op de panelen
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 397249.mp4

Zonder zon op de panelen
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 397250.mp4
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#15 Bericht door PD9FVH »

PD7HB schreef: 12 jun 2021, 12:22 Klopt maar toen was er ook bijna geen zon op de panelen.

Met volle zon op de panelen
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 397249.mp4

Zonder zon op de panelen
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 397250.mp4
Ik krijg http error 403 (denied) op die links.

Plaats reactie