Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#46 Bericht door PD7HB »

Gister ontving ik het volgende mailtje en vooral het laatste stukje klinkt mij wat vreemd vooral omdat het bleek dat het bij mij en mijn directe buren een puinhoop was onder de panelen. Nu dat is gecorrigeerd is de storing wel minder maar ik ga er van uit dat als het hier allemaal verkeerd was aangesloten dat het bij het hele blok een rommeltje is onder de panelen. De mail die hij hiervoor had gestuurd vertelde alleen dat men er nog mee bezig was en dat er nog geen definitieve oplossing was.

Beste Henk,

Na mijn mail van daarnet krijg ik net net volgende nieuws binnen wat ik direct met je wil delen.

Het agentschap telecom heeft bij Solax een aantal omvormers opgevraagd omdat zij een grootschalige test aan het uitvoeren zijn op alle veel geïnstalleerd omvormers in Nederland.

Daarnaast is Solax ook zelf intern bezig de omvormers te testen om een beter beeld te krijgen hoe het met de straling zit.

Dan als 3de is mij verteld dat het alleen nodig is om ferriet te plaatsen als er een inductielus is onder de panelen (kabels dus niet goed getwist) of als de omvormer niet aan de CE eisen voldoet. Als beide wel in orde zijn zou er geen storing moeten zijn en zou er geen actie op ondernomen hoeven worden door ons omdat het system goed geïnstalleerd is.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#47 Bericht door PD7HB »

Ik heb de beste man vanmiddag aan de telefoon gesproken en ze gaan nu de rest van het blok ook "her installeren" en op zijn vraag wat er moet gebeuren als het dan nog niet is opgelost heb ik hem verteld dat er dan niets anders over blijft dan een melding richting het AT. Hij was er niet blij mee als dat gaat gebeuren maar ik wil gewoon normaal kunnen werken, nadat ze hier en bij de directe buren de boel hebben veranderd is de storing op 20 meter behoorlijk minder maar op 10 meter is het nog steeds een hoop ellende. Op 15 meter waar ik graag luister en meekijk op FT8 is het ook nog een puinhoop.

We gaan het zien en tot op heden werkt het bedrijf nog redelijk mee om de storing op te lossen maar eens is het "kookpunt" bereikt. Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pe0alx
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2019, 05:28
Roepletters: pe0alx
Locatie: JO21EU
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#48 Bericht door pe0alx »

Hallo Henk,

Is het nog tot een goede oplossing gekomen in de afgelopen maanden? Ik las je postings met veel interesse, omdat wij volgend jaar ook zonnepanelen willen plaatsen op het dak (waar ook mijn antennes staan) en ik vrees met grote vreze...

73,
Alexander PE0ALX
Icom 7300 met LDG Z100 antenna tuner en MFJ kunstmatige aarde. Yaesu 857D. Yaesu 8900R.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#49 Bericht door PD7HB »

Alexander ik ben zelf 3 weken op vakantie geweest en ze zijn nog bezig geweest bij de buren op het dak, ik ben vandaag weer thuis gekomen en heb het verder nog niet kunnen testen want ik heb de set nog niet aan gehad. Ik ga morgen de boel eens beluisteren en ik ben reuze benieuwd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#50 Bericht door PD7HB »

Het zonnepanelen verhaal krijgt een staartje: Tijdens mijn vakantie zijn ze weer op het dak bij de buren verderop bezig geweest en daar is de bekabeling ook getwist en de aardlussen verwijderd met als resultaat dat ik nu weer kan werken / luisteren op HF. Waar ik nu last van heb en dat had ik eerst absoluut niet is dat VHF van ongeveer 136 tot 170MHz om de 70KHz een enorme storing heeft van 9.25 minimaal waardoor er een flink aantal repeaters onwerkbaar zijn geworden overdag, zodra de zon weg is dan is alle storing ook weg.

Het bedrijf zegt niets meer te kunnen doen dus ik heb aangegeven nu het AT te vragen om te komen meten. Zelfs de buurvrouw heeft in haar auto storing op haar radio, is ze de zonnepanelen voorbij dan is de ontvangst weer normaal. Mooi knudde dus allemaal.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zonnepanelen

#51 Bericht door pa0ejh »

Zijn er misschien Optimisers geplaatst, dan kun je dit soort storing verwachten en vaak ook nog in het UHF gebied, luister eens naar 70cm repeaters...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#52 Bericht door PD7HB »

Nee Egbert die zijn niet geplaatst en op 70 is alles OK.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Zonnepanelen

#53 Bericht door ON5GM »

stond deze week in cq-qso
Storingsbronnen draadloze noodcommunicatie.pdf
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#54 Bericht door pe1rdp »

Wijs eventuele buren die zonnepanelen gaan aanleggen op de "hele grote" kans op blikseminslag op hun panelen. Niet alleen rechtstreekse inslag maar ook inductie. Deze stroom verspreidt zich door het hele huis en zal na verloop van tijd alle electrische apparatuur in hun huis aantasten.
Een slecht aangelegde PV installatie werkt als een lus, oftewel een grote antenne. En de meeste mensen weten nog wel dat een antenne heel gevoelig is voor blikseminslag.
En (voor ons) als bijkomend voordeel, daalt hiermee de kans op storing ook enorm.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... en-bliksem

Nog iets dat kan helpen. Begin niet over storing op jouw apparatuur en antennes want daar is men totaal niet meer gevoelig voor. Het "hutje op de heide" en "zoek maar een andere hobby" kennen we wel. De buren zijn al lang blij als jouw antennes verdwijnen.
Maar zeg dat jouw WiFi en TV uitvalt door hun installatie. En dat je 4G telefoon niet meer werkt. Deze zaken gebruiken ze zelf ook en is voor hun herkenbaar.

Ga discussies aan tijdens feestjes als er over panelen wordt gesproken.

- Zonnepanelen op je dak? Laat wel een benieuwe constructie berekening maken van je dak. Want de sneeuw blijft rond de panelen hangen en zorgt voor enkele tonnen aan extra gewicht in winter. Het dak kan instorten of er kunnen kleine scheuren ontstaan. Hierdoor waterschade na verloop van tijd.
Deze extra kosten worden door de panelenboeren niet genoemd.

- Oh ja, er zijn nu al ruim 1 miljoen huizen met panelen. Een ideaal moment voor de regering om er belasting over te gaan heffen.

- Er komen steeds meer meldingen van brand door zonnepanelen. Wat gaan de brandverzekeringen doen? Deze commerciele bedrijven zijn meesters in het verhogen van de premies.

- Panelen blijken toch niet meer zo rendabel als voorgeschoteld als we over een paar jaar zonder salderingsregels zijn. Deze dingen zijn alleen economisch interessant nu ze nog aan het infuus van de overheid liggen. Als je straks maar 5ct/kWh krijgt van het E-bedrijf, dan is de terugverdientijd ruim hoger dan de levensduur. Omvormers gaan 20 jaar mee (?), optimizers 10 jaar (?). Worden panelen schoongemaakt? Het rendement holt achteruit.

- "ik doe het voor het milieu!" Nou deze dingen worden in china gemaakt, met grote schepen (stookolie) getransporteerd naar Europa. Vervolgens met vrachtauto's (diesel) naar de leverancier gebracht. En de installateur met busjes (diesel) naar je huis. Wat zit er in deze panelen? Kunnen we deze materialen hergebruiken? Afvoeren van panelen over een paar jaar kost ook diesel. Recycle van materialen kost ook energie.
Laatst gewijzigd door pe1rdp op 26 sep 2021, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#55 Bericht door Juul - PE0GJG »

In m'n nieuwe huis heb ik helemaal geen "last' van m'n zonnepanelen. Mijn MacBook maakt op 145 Mhz meer herrie.
screen 908.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#56 Bericht door pc1mb »

Ik vind liegen geen optie eigenlijk.

Die tonnen extra sneeuwlast is nl. onzin. Dat randje extra wat blijft hangen valt binnen de tolerantie van de bestaande berekening. Bovendien denk ik dat het er op schuine daken zelfs makkelijker af schuift dan van dakpannen. Dan wordt de sneeuwlast juist minder.

Wel is het heel makkelijk om een lekkend dak te veroorzaken bij installatie. Of door lagen heen te schroeven wat op den duur gaat lekken en rotten. Reden waarom ik het zelf zou willen doen...

Je saldering argument kan nog wat sterker. De stroomprijs is op sommige zonnige momenten nu al negatief. Dan moet je de boel gaan uitzetten juist als ie het meest oplevert... En de stroom in de winter als je panelen weinig doen wordt nu al snel duurder.

Afschaffen van salderen hakt er dus heel hard in zolang je geen eigen lange termijn energie opslag hebt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepanelen

#57 Bericht door pe1rea »

Aanpassen groepenkast, wordt door de zonneboer in de regel 'vergeten' omdat dat extra geld kost.
Ik heb nu ook weer een klusje waar ik een hoofdkast uitgelegd voor 160A kan gaan verzwaren omdat de zonneboer niet in de prijs had meegenomen (dan wordt het namelijk duurder) dat die verzwaard moest worden.
Ik ga de kast nu uitleggen naar de eerstvolgende maat, 425A om de totale stroom van 320A max te kunnen verwerken..
Zonneboer geeft uiteraard niet thuis.
Met huisinstallaties gaat het nog sneller, meeste groepenkasten zijn uitgelegd op 25A (4qmm draad) en dat kan perfect met een hoofdzekering van 25A als veel huizen nog hebben.
Hang er een PV installatie aan van 20A en je hebt een max van 45A door je groepenkast.
Dat houd in, de aardlekschakelaars (standaard max 40A) en de bedrading aanpassen.
Komt er zomaar enkele honderden euro's bij...
Of brand, heb ik ook al gezien...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#58 Bericht door PD7HB »

Na nog een keer overleg met Sungevity Amsterdam die de opdrachtgever is naar DNS Alkmaar kwam ik weer niet verder, DNS de installateur wil niet met mij in gesprek en zegt dat ik alles via Sungevity moet regelen. Het welbekende verhaaltje "van kassie naar de muur". Vandaag hebik een storingsmelding gedaan bij het AT want het is niet normaal, de storing loopt ver door onder en boven de VHF amateurband en ik ben benieuwd hoe men dit gaat oppakken.

Grote foto:
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 123044.jpg

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 441490.mp4

https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 441491.mp4
Bijlagen
IMG_20211013_123044_resize.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Zonnepanelen

#59 Bericht door PA1FOX »

pe1rea schreef: 26 sep 2021, 12:26
Met huisinstallaties gaat het nog sneller, meeste groepenkasten zijn uitgelegd op 25A (4qmm draad) en dat kan perfect met een hoofdzekering van 25A als veel huizen nog hebben.
Hang er een PV installatie aan van 20A en je hebt een max van 45A door je groepenkast.
Dat houd in, de aardlekschakelaars (standaard max 40A) en de bedrading aanpassen.
Ik probeer te bedenken wanneer er dan 45A door je groepenkast zou gaan. Er zijn een paar uitzonderlijke situaties:

's nachts, geen PV opbrengst, geen verbruik in huis: 0 A
's nachts, geen PV opbrengst, max verbruik in huis: 25A vanaf netwerkbeheerder
overdag, max PV opbrengst, geen verbruik in huis: 20A naar netwerkbeheerder vanaf PV
overdag, max PV opbrengst, max verbruik in huis, 20A vanaf PV direct verbruik, 5A additioneel van netwerkbeheerder.

Hoe kom je dan op die 45A? Ik zie alleen situaties met max 25A

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#60 Bericht door pc1mb »

Het punt is dat je de PV niet vóór de hoofdzekering aansluit.

Worst kaas scenario is dus niet 20A uit PV en 5A uit het net, maar 20A+25A=45A.

Max verbruik in huis is vanaf 4x16A groepen ofzo? Da's al 64A.

Plaats reactie