LED TL buizen bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

LED TL buizen bij de buren

#1 Bericht door ----- »

Na lang aarzelen heb ik bij de buren aangebeld en de oorzaak van de storing gevonden waar ik soms last van heb. Het blijken twee TL armaturen te zijn van de karwei, daarin zitten twee LED buizen per armatuur.
De buren zijn tot op zekere hoogte meewerkend, maar ze zien het niet heel erg als hun probleem.
Ze zijn bijzonder gehecht aan LED en het moet dus persé LED blijven.

Ik wil best kijken of ik een paar andere buizen voor ze koop waardoor ik weer storingsvrij kan hobbyen. maar de vraag is welke LED TL buizen zijn storings-vrij heeft iemand ervaring met LED TL buizen / armaturen ?

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: LED TL buizen bij de buren

#2 Bericht door PA0PGA »

Hallo Marcel,
Ik heb hier in huis en garage/shack alle tl buizen vervangen door LED, geen enkele vorm van storing, alleen vel meer licht en geen geknipper bij inschakelen.
Hebben je buren ook de starters vervangen door de bij de buizen geleverde,? De oude starters moeten absoluut eruit, daar zit een neonlampje in met een condensator, een pracht van een oscillator !!
Misschien een tip

73
Real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: LED TL buizen bij de buren

#3 Bericht door PD7HB »

Hier het zelfde meegemaakt bij de buren. Deze hebben LED buizen om de verlichting te verzorgen in het aquarium en daar bleken het niet de buizen te zijn maar de voeding. Deze vervangen voor een K-PO KPS 10A en de storing was over. De buren blij en ik blij, misschien eens testen met een echte voeding bij de buren als ze hieraan willen meewerken.

Dit was de boosdoener
Bijlagen
aqua adapter_2.jpg
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#4 Bericht door PE1PQX »

PA0PGA schreef:Hallo Marcel,
Ik heb hier in huis en garage/shack alle tl buizen vervangen door LED, geen enkele vorm van storing, alleen vel meer licht en geen geknipper bij inschakelen.
Hebben je buren ook de starters vervangen door de bij de buizen geleverde,? De oude starters moeten absoluut eruit, daar zit een neonlampje in met een condensator, een pracht van een oscillator !!
Misschien een tip

73
Starters en LED buizen??? LED 'TL' buizen hebben geen noodzaak meer voor starters.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#5 Bericht door ----- »

PE1PQX schreef: Starters en LED buizen??? LED 'TL' buizen hebben geen noodzaak meer voor starters.
Je kan in een bestaande armatuur de gasontladings buizen vervangen door led buizen, maar dan moet je ook wel de starter vervangen. Daarvoor zijn special starters, die denk ik een simpele kortsluiting zijn.

Thanks voor de tip PA0PGA ik ga het checken bij de buren

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#6 Bericht door PE1PQX »

PE5TT schreef:
PE1PQX schreef: Starters en LED buizen??? LED 'TL' buizen hebben geen noodzaak meer voor starters.
...
Daarvoor zijn special starters, die denk ik een simpele kortsluiting zijn.
...
Lijkt mij dat die juist niet storen. Ik verdenk dan eerder de voeding printjes in de buizen om van 230Volt de juiste spanning te maken in de buizen.
Als ze van 'China Export' makelij zijn weet je vrijwel zeker dat die ellende veroorzaken. (uitzonderingen daar gelaten)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#7 Bericht door ----- »

PE1PQX schreef:Lijkt mij dat die juist niet storen
Het kan dus zijn dat de buren de gasontladings starters hebben laten zitten , die nu staan te ratelen, dat is wat PA0PGA volgens mij zegt

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: LED TL buizen bij de buren

#8 Bericht door PA3HAW »

PE5TT schreef:
PE1PQX schreef: Starters en LED buizen??? LED 'TL' buizen hebben geen noodzaak meer voor starters.
Je kan in een bestaande armatuur de gasontladings buizen vervangen door led buizen, maar dan moet je ook wel de starter vervangen. Daarvoor zijn special starters, die denk ik een simpele kortsluiting zijn.

Thanks voor de tip PA0PGA ik ga het checken bij de buren
Ben benieuwd ,
ik heb namelijk hetzelfde "probleem" met de tl led verlichting bij de buurman in het schuurtje ,
Als die verlichting aan is dan heb ik hier een storing over alle hf banden.
Het zijn trouwens kant en klaar led armaturen (gamma) ,dus geen "oude" verlichting ,waar alleen de buizen vervangen zijn door led.
PA3HAW Nico 73

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#9 Bericht door PA0LMD »

Bij mij onlangs geinstalleerd :
3 stuks Philips :120C LED18S/840 PSU L600 en 1 stuks Philips 120C LED60S-84 PSU L1500
De installateur is voor installatie hier geweest met een test exemplaar , volkomen storingsvrij.
Ook hier geldt : iets duurder maar veel beter.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#10 Bericht door PH2LB »

Dit verhaal klinkt me bekend. Ik heb onze collega PA3GEG een keer geholpen met het opsporen van een storing. Bleek zijn buurman in zijn werkplaats al de TL buizen vervangen door LED buizen. Probleem was dat het LED buizen waren waarbij de constructie en filtering van de voeding niet zo nauw genomen was. Het probleem is opgelost door alle buizen te verwijderen, deze na een telefonische gesprek retour te sturen met naar de leverancier (met begeleidend schrijven) en nieuwe niet storende LED buizen van Philips te plaatsen.

Hierover heb ik een artikel geschreven met de titel "Als het licht van de buren geen verlichting brengt" wat in meerdere amateur bladen gepubliceerd is waar onder in de DKARS magazine van April 2016. Deze kun je downloaden via : https://www.daru.nu/downloads/category/ ... ine-201604 (artikel staat op blz 22).

Toen ik mijn TL buizen heb vervangen heb ik ook bewust gekozen voor die van Philips. Geen centje storing op de HF banden (en daar buiten ook geen sporen gezien). In de keuken heb ik de kant en klare onderbouw armaturen van de BauHaus (uiterraad eerst getest voordat ik ze vast schroefde).



M.b.tl de kant en klare armaturen, deze kunnen zekers storen, vooral de goedkope modellen. Heb er zelf een van de praxis gehad die na de test regelrecht retour ging. Kon hem eerst niet ruilen (open geweest, lamp, je moet eerst testen bij de balliebla bla), maar een meegebrachte HF ontvanger (FT817) liet even horen hoe dat klonk. Toen ik zei dat hij mogelijk niet CE conform was en / of niet voldeed aan EMC richtlijnen en dus eigenlijk helemaal niet verkocht mocht worden werd de filiaal leider er maar bij gehaald. Even uitleg gegeven en retouren was in eens geen probleem meer.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: LED TL buizen bij de buren

#11 Bericht door PA3HAW »

PH2LB schreef:

Toen ik mijn TL buizen heb vervangen heb ik ook bewust gekozen voor die van Philips. Geen centje storing op de HF banden (en daar buiten ook geen sporen gezien). In de keuken heb ik de kant en klare onderbouw armaturen van de BauHaus (uiterraad eerst getest voordat ik ze vast schroefde).

M.b.tl de kant en klare armaturen, deze kunnen zekers storen, vooral de goedkope modellen. Heb er zelf een van de praxis gehad die na de test regelrecht retour ging. Kon hem eerst niet ruilen (open geweest, lamp, je moet eerst testen bij de balliebla bla), maar een meegebrachte HF ontvanger (FT817) liet even horen hoe dat klonk. Toen ik zei dat hij mogelijk niet CE conform was en / of niet voldeed aan EMC richtlijnen en dus eigenlijk helemaal niet verkocht mocht worden werd de filiaal leider er maar bij gehaald. Even uitleg gegeven en retouren was in eens geen probleem meer.

Na dit gelezen te hebben ,denk ik ook dat mijn buurman een "goedkoop" led armatuur heeft opgehangen.
Ik zal binnenkort eens met hem kijken wat die daar precies heeft opgehangen .
Ik hoop dat het vervangen van de buizen door led buizen van Philips voldoende is.
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#12 Bericht door Ton_O_E »

een led-armatuur, is niks meer dan een stuk plastic met een kroonsteen en twee voetjes.
Als hij stoort, kunnen het alleen de buizen zijn.
Bouw je een tl-armatuur om naar led, dan heb je twee opties:
1)Buis vervangen door led-buis, en starter vervangen door kortsluit-starter
2)Alles er uit, en meteeen 230v op de buis.
Dan heb je ook nog de hf-tl, zonder starter. Hoe dit gaat als je er een ledbuis in doet weet ik niet. (ik zou ook alles er uit slopen)
Optie 2 is aan te raden
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: LED TL buizen bij de buren

#13 Bericht door PD7HB »

Het is mij nog steeds niet duidelijk of dit LED buizen zijn op 12 of 230V ? Dus rechtstreeks gevoed uit het lichtnet of via een 12V trafo.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#14 Bericht door ----- »

Voor zover ik het heb kunnen bekijken zijn het buizen op 230V, Het is een standaard armatuur voor gasontlading TL buizen waar LED buizen ingezet zijn.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#15 Bericht door PH2LB »

Maak eens een foto van het type label van de buis en van de "starter". Ben wel benieuwd welke buis dat dan is.
De starter moet overigens zoals al eerder gemeld een doorverbinding zijn.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie