breedbandige storing 1,5-8 Mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#1 Bericht door pe5t »

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Herkent iemand deze storing? Ik heb het signaal (in AM) opgenomen vanaf mijn K3 en mijn zuidoost beverage.
De bron zit ca. 3 Km zuidoostelijk van mijn QTH. Daar staan langs de provinciale weg een paar huizen waar het signaal echt piekt. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar het viel me eerder deze week op. Het is er vrijwel continue (tenminste tot gisteravond laat en vanaf vanmorgen ca. 8 uur).

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#2 Bericht door PA4GR »

Een zeer slecht geïnstalleerd zonnepaneel?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#3 Bericht door pc1mb »

Dat zou het toch savonds laat niet mogen doen.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#4 Bericht door PA8JDG »

pe5t schreef:
De bijlage Breedbandige storing 3,65 MHz.wav is niet meer beschikbaar
Herkent iemand deze storing? Ik heb het signaal (in AM) opgenomen vanaf mijn K3 en mijn zuidoost beverage.
De bron zit ca. 3 Km zuidoostelijk van mijn QTH. Daar staan langs de provinciale weg een paar huizen waar het signaal echt piekt. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar het viel me eerder deze week op. Het is er vrijwel continue (tenminste tot gisteravond laat en vanaf vanmorgen ca. 8 uur).
Aan de hand van je locator en google maps op die plek even digitaal rondgeneusd. Zie hier op streetview bij een van die huizen iets wat lijkt op een transformatorhuisje. Weet uiteraard niet zeker of ik hier juist zit...

73’s
Bijlagen
2C40013A-0469-40A4-8731-3BCC610599FA.png

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#5 Bericht door PA1AIS »

Dat lijkt meer op een soort gemaalpomp. Daar kan best de storing opgewekt worden door een frequentie regelaar met slechte EMC shielding o.i.d.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#6 Bericht door PA1AIS »

Dit is wel een transformator o.i.d.van de NUON:
transformator.png
En staat op 930 meter, peiling 138 graden van je huis.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#7 Bericht door PA1AIS »

Nog een potentiele bron, een gemaaltje:
transformator2.png
Op 1555 meter, peiling 64 graden
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#8 Bericht door PA1AIS »

Op de Dodingawei zie ik ook nog een rioolpomp staan, die hebben wel vaker storing, Verderop een transformatorkast.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#9 Bericht door PA1AIS »

PA8JDG schreef:
pe5t schreef:
Breedbandige storing 3,65 MHz.wav
Herkent iemand deze storing? Ik heb het signaal (in AM) opgenomen vanaf mijn K3 en mijn zuidoost beverage.
De bron zit ca. 3 Km zuidoostelijk van mijn QTH. Daar staan langs de provinciale weg een paar huizen waar het signaal echt piekt. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar het viel me eerder deze week op. Het is er vrijwel continue (tenminste tot gisteravond laat en vanaf vanmorgen ca. 8 uur).
Aan de hand van je locator en google maps op die plek even digitaal rondgeneusd. Zie hier op streetview bij een van die huizen iets wat lijkt op een transformatorhuisje. Weet uiteraard niet zeker of ik hier juist zit...

73’s
Je hebt toch gelijk, een transformator huisje, maar er staan er heel wat meer in de buurt zie ik al.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#10 Bericht door PA8JDG »

PA1AIS schreef:
PA8JDG schreef:
pe5t schreef:
Breedbandige storing 3,65 MHz.wav
Herkent iemand deze storing? Ik heb het signaal (in AM) opgenomen vanaf mijn K3 en mijn zuidoost beverage.
De bron zit ca. 3 Km zuidoostelijk van mijn QTH. Daar staan langs de provinciale weg een paar huizen waar het signaal echt piekt. Ik weet niet precies wanneer het is begonnen, maar het viel me eerder deze week op. Het is er vrijwel continue (tenminste tot gisteravond laat en vanaf vanmorgen ca. 8 uur).
Aan de hand van je locator en google maps op die plek even digitaal rondgeneusd. Zie hier op streetview bij een van die huizen iets wat lijkt op een transformatorhuisje. Weet uiteraard niet zeker of ik hier juist zit...

73’s
Je hebt toch gelijk, een transformator huisje, maar er staan er heel wat meer in de buurt zie ik al.
Die andere had ik nog niet gezien. Deze zag ik bij de door PE5T genoemde huizen zuidoostelijk van zijn QTH. Even rondstruinen met een portable ontvanger + kleine loop-antenne geeft vast wel uitsluitsel.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#11 Bericht door pe5t »

Bedankt voor het meedenken en zoeken.
Ik ben er gistermiddag op uitgetrokken met de 80m spriet op het autodak en een draagbaar ontvangertje (zo'n oud geval met ferrietstaaf-antenne). Ik wist dat ik richting zuid-oost moest zoeken (da's het voordeel van beverage antennes in 4 richtingen) Dus richting Engwierum. Die trafo op 930m van mijn huis passeerde ik en later op de terugweg ook het pompstationnetje op 1555 m. Dat zijn geen storingsbronnen. Rijdend door Engwierum werd het stoorsignaal sterker, bereikte een maximum ter hoogte van nr. 13 Munebourren aan de Dodingawei. Een paar honderd meter oostelijk van de bebouwde kom van Engwierum. Daar staan een paar huizen aan weerszijden van de weg. Via Dokkumer Nieuwe zijlen richting Kollum verdween de storing. Verder nog een paar zijwegen ingereden, zonder succes.
Terug naar nr. 13 met de portable wat rondgelopen. Signaal is ter plekke erg hard. Het moet daar ergens vandaan komen, maar de bewoners, die overigens klaagden over slechte ontvangst, zeiden dat er bij hun weten niets veranderd was. De zonnepanelen waren al een hele tijd geleden geplaatst..Die slechte onvangst is een indicator die me misschien verder kan helpen.
Het probleem is dat zo'n stoorbron zijn HF energie afgeeft aan het lichtnet en de storing daarmee nogal diffuus wordt, m.a.w. het komt van alle kanten. Alles wat geleidt, tot zelfs het chassis van de auto, begint mee te stralen.
Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#12 Bericht door PA1AIS »

Kees,
Tot nu toe goed gevonden.
Beschik je over een SDR-stick of SDRplay? Zo ja, zou je met een android tablet of telefoon kunnen kijken met een ruimer spectrum?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#13 Bericht door ----- »

Als je niet zo ver weg woonde was ik met m'n DF1FO vossenjacht ontvanger langs gekomen, daarmee is het zeldzaam dat ik de vos niet vind.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#14 Bericht door PA8JDG »

pe5t schreef: Het probleem is dat zo'n stoorbron zijn HF energie afgeeft aan het lichtnet en de storing daarmee nogal diffuus wordt, m.a.w. het komt van alle kanten. Alles wat geleidt, tot zelfs het chassis van de auto, begint mee te stralen.
Wordt vervolgd.
Heb dat zelf ook een keer meegemaakt. Alle huizen in een straat leken toen te storen. Er zat zelfs een patroon in van telkens een afname aan storing om vervolgens 100m verderop weer toe te nemen. Dat was toen vrijwel zeker een stoorsignaal op een gemeenschappelijke voorziening(netspanning, cai o.id.). Ik zie overigens dat er bij de rietdekker aan de overkant van nr. 13 ook een trafohuisje op het terrein staat. Misschien is het handig om i.i.g. buiten het near field van de stoorbron te gaan meten dus op de hoogste frequentie waarop je de storing nog waarneemt. Daar is dan beter richting te bepalen.

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: breedbandige storing 1,5-8 Mhz

#15 Bericht door PA3HAW »

pe5t schreef:Bedankt voor het meedenken en zoeken.
ITerug naar nr. 13 met de portable wat rondgelopen. Signaal is ter plekke erg hard. Het moet daar ergens vandaan komen, maar de bewoners, die overigens klaagden over slechte ontvangst, zeiden dat er bij hun weten niets veranderd was. De zonnepanelen waren al een hele tijd geleden geplaatst.. Die slechte ontvangst is een indicator die me misschien verder kan helpen.
Als zelfs de bewoners van nr.13 klagen over een slechte ontvangst,
dan zou ik direct hier ; https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... n/emc-emf/ contact mee opnemen
en de storing ook doorgeven aan https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... f-oplossen .

Ik zou de bewoners van no.13 vragen of zij ook met het A.T. contact op kunnen nemen , i.v.m. hun slechte ontvangst.

Ze klagen over een slechte ontvangst,,, van wat??
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie