conducted measurements EN 55014

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

conducted measurements EN 55014

#1 Bericht door PA3DJS »

EN 55014 is van toepassing op apparaten in en om het huis en dus ook op een koelkast. Ik heb een oude norm uit 2006. Ik ben benieuwd of in de nieuwste uitgave alleen conducted measurements worden gedaan beneden 30 MHz, of dat voor grote apparaten (bijv een koelkast) ook H of E veldmeting op zekere afstand wordt gedaan.

Reden: bij kleine apparaten vindt ongewenste emissie op HF doorgaans plaats via de aangesloten draden, voor grote apparaten kan er ook emissie uit de kast plaatsvinden.

Het gaat om een moderne menshoge Samsung koel/-vriescombinatie met proportioneel geregelde compressor. Dat gaat natuurlijk schakelend op een hoge frequentie, en dat spook komt eruit. Ik kan de netspanning behoorlijk goed ontkoppelen (zodat andere storing dominant wordt), maar via de randen van de deur lekt er nog aardig wat weg (op 80, 40, 20, 17, etc m), hoorbaar om de 7 kHz.

Vandaar de vraag of EN 55014 voor grote apparaten radiated meting doet onder 30 MHz.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik zal eens kijken welke versie wij hebben Wim. Zoek ik meteen even op of er iets instaat over Radiated onder 30 MHz.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik weet dat er een nieuwere versie is, de 2017 vervangt de oudere 2007 norm.
Maar ik heb deze helaas niet voor je. Kan het dus niet opzoeken.

EN 55014-1 applies to the conduction and the radiation of radio-frequency disturbances from appliances whose main functions are performed by motors and switching or regulating devices, unless the r.f. energy is intentionally generated or intended for illumination. It includes such equipment as: household electrical appliances, electric tools, regulating controls using semiconductor devices, motor-driven electro-medical apparatus, electric/ electronic toys, automatic dispensing machines as well as cine or slide projectors. [source: IHS.com] EN 55014-2 specifies the immunity requirements in relation to continuous and transient, conducted and radiated electromagnetic disturbances, including electrostatic discharges, for the above-mentioned apparatus. Apparatus may incorporate motors, heating elements or their combination, may contain electric or electronic circuitry, and may be powered by the mains, by batteries, or by any other electrical power source. Immunity requirements in the frequency range 0 Hz to 400 GHz are covered. [Source: CENELEC]
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik heb 55014-1:2017 en A11:2020

In het hoofdstuk Radiated Emissions 30 MHz - 100 MHz staat; indien de testen uitgevoerd worden in een FAR geldt testmethode 61000-4-22 (Electromagnetic compatibility (EMC) – Part 4-22:
Testing and measurement techniques – Radiated emissions and immunity measurements in fully anechoic rooms (FARs)
)

Maar inderdaad pas vanaf 30 MHz. radiated
van 9kHz tot 30 alleen conducted metingen op de AC lijn en evt. andere lange kabels.

Uitzonderingen zijn er wel; voor bijvoorbeeld inductieve verwarmingen zoals een kookplaat.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: conducted measurements EN 55014

#5 Bericht door pe5t »

Het antwoord is dus nee. Voor zover ik weet bestaan alleen voor verlichting (EN55015) Radiated emission eisen beneden 30 MHz. Gemeten wordt het magnetische veld met de zgn. Van Veen Loop, een uitvinding van een medewerker van Philips.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#6 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef:Ik heb 55014-1:2017 en A11:2020

In het hoofdstuk Radiated Emissions 30 MHz - 100 MHz staat; indien de testen uitgevoerd worden in een FAR geldt testmethode 61000-4-22 (Electromagnetic compatibility (EMC) – Part 4-22:
Testing and measurement techniques – Radiated emissions and immunity measurements in fully anechoic rooms (FARs)
)

Maar inderdaad pas vanaf 30 MHz. radiated
van 9kHz tot 30 alleen conducted metingen op de AC lijn en evt. andere lange kabels.

Uitzonderingen zijn er wel; voor bijvoorbeeld inductieve verwarmingen zoals een kookplaat.
¡Bedankt voor de snelle response!

Het is dus jammer maar helaas. Ik had gehoopt dat men voor grote apparaten (zoals koel-/vriescombinaties) de ondergrens voor radiated emission zou verlagen tot onder 30 MHz. Nu kan rechtstreekse emissie in het hoge deel HF die uit de kast komt, de emissie via CM overstemmen. Dan wordt het ook lastig tot praktisch onmogelijk om hier een "zaak" van te maken. Het gaat om een koel/vriescombinatie van PA5ABW.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#7 Bericht door PE2AAB »

Er zijn wel enkele uitzonderingen waaronder dus die kookplaat maar dan op basis van de laagst gegenereerde frequentie in het apparaat. Er is een apart hoofdstuk voor inductieplaten. Het hoofdstukje koelkast laat niets bijzonders zien. Zo kan het dus inderdaad zo zijn dat er een signaal uit het apparaat de lucht in gaat maar dat er volgens de norm niet naar wordt gekeken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#8 Bericht door PA3DJS »

PE2AAB schreef:Er zijn wel enkele uitzonderingen waaronder dus die kookplaat maar dan op basis van de laagst gegenereerde frequentie in het apparaat. Er is een apart hoofdstuk voor inductieplaten. Het hoofdstukje koelkast laat niets bijzonders zien. Zo kan het dus inderdaad zo zijn dat er een signaal uit het apparaat de lucht in gaat maar dat er volgens de norm niet naar wordt gekeken.
Ja, dat is wat hier aan de hand is. Dan weet jij ook dat het aanvechten van een geharmoniseerde norm in het kader van de EMC richtlijn theoretisch wel kan, maar praktisch voor eenlingen onmogelijk is.

Eerst morgen maar eens even de CM stroom meten (helaas niet met gedefinieerde afsluiting) en met een loop proberen de ontvangst te verbeteren. Toevoeging: Nee, gaat niet morgen worden.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: conducted measurements EN 55014

#9 Bericht door Thom PA9T »

Deurrubbers vervangen door een fingerstock gaskets of rubber met een lading koolstof erin Wim :D Geintje natuurlijk. Ik volg je vorderingen met interesse.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#10 Bericht door PA3DJS »

Thom PA9T schreef:Deurrubbers vervangen door een fingerstock gaskets of rubber met een lading koolstof erin Wim :D Geintje natuurlijk. Ik volg je vorderingen met interesse.
Ik vermoed dat jij niet de enige bent die in die richting denkt. Ik denk dan ook gelijk aan dikke Eurotekens.

De eerstvolgende keer even met een kleine probe "kijken" waar het echt sterk weglekt. Er zit een bedienpaneel in de deur. Als het via de bekabeling van het bedienpaneel misgaat, is daar wellicht wat aan te doen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: conducted measurements EN 55014

#11 Bericht door PA3DJS »

Vandaag hebben we even gemeten (het was droog en lekker op het balcon).

Vanwege dat de koelkast (Samsung Digital Inverter technologie, dus geen aan/uit regeling) ) geinstalleerd staat, heb ik de CM stroom gemeten in het netsnoer (probe om L, N en PE gezamelijk, ja ik weet dat je officieel de draden los moet meten). Vervolgens lekker bot omgezet naar dBuV uitgaande van 50 Ohm CM belasting. De interferentie is continu met beetje FM modulatie. De zwaai is te groot om de storing te onderdrukken met een notch filter.

Resultaten (allen in dBuV in ongeveer 10 kHz bandbreedte)
80 m: 37, 60 m: 40, 40 m: 27, 30 m: 28, 20 m; 33, 10m: 16

Bovenstaande waarden zijn niet schokkend met EN 55014 in het achterhoofd. Maar zit je in een rustige omgeving, en die koelkast staat niet echt ver van je antenne, dan heb je echt last van die koelkast (iedere 7 kHz).

Als je met een EMC probe bij het netsnoer meet (zonder extra CM filtering), hoor je minder herrie in verhouding tot meting bij het bovenste scharnier van de deur. Daar gaat namelijk de kabel doorheen voor het bedienpaneel dat zich op de deur bevindt. Bij het onderste scharnier is in deel van de retourstroom naar de kast te horen.

We hebben getest met een getunde loop op het balcon (44*60 cm2 oppervlakte). In de kabel naar de loop zit standaard nog flink CM impedantie ingebouwd. Een wereld gaat open als de loop haaks op het balcon wordt gezet.

De storing van de koelkast is (nagenoeg weg), en de S/N verhouding van wat je hoort is flink toegenomen. De verbetering is aanzienlijk meer dan ik had verwacht omdat we eerder al veel CM onderdrukking hadden gedaan, en de resultaten daarvan vielen tegen. De ruisvloer blijft natuurlijk hoog in een stedelijke omgeving, maar met de loop is het een stuk minder (kijkende naar de S/N verhouding). Oh ja, zijn modem (glasvezel) gaf geen verhoging van de ruisvloer.

De loop geeft zelfs meer RX signaal-S-punt in verhouding tot de antenne. Bij gebruik van een loop zal het TX signaal er ook nog wat op vooruit gaan.

De collega amateur weet dus wat hem te doen staat.

Plaats reactie