Storing zonnepanelen ondanks filter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Storing zonnepanelen ondanks filter

#1 Bericht door pa0sjm »

beste medeamateurs
Omdat ik ernstige storing ondervind op de lagere HF banden , 160 , 80 en 40 m. heb ik het bedrijf die de installatie plaatste ( Zonneplan) om hulp gevraagd. Na overleg en gezoek hier en daar kwamen we op de keuze van een filter van de firma Schäffner . Dat filter is de FN 2200 , goed voor 25 ampere. Verder heeft men op he dak de bedrading van de panelen wat aangepast , twisten van de = en - draden. Dit is dus niet gedaan in de draden die naar de omvormer gaan, dat zou erg lastig zijn.
Dus de droom dat ik van de storing af zou zijn was te mooi. Zelfs nu de zon maar weinig kracht heeft , is de storing duidelijk zo om de 30 kHz goed hoorbaar. Het is dus wel zo dat het bedrijf wel wil medewerken, alhoewel dat nu misschien wel wat minder zal worden.
Sommigen praten over >>> andere omvormer, maar dat is wel een kostbare zaak.
Nu zie ik ook veel in forums over ferrietkernen. Kan dat misschien wat verbeteren? Is er iemand die me kan zeggen welke kernen daarvoor worden gebruikt? Gaat de draad naar de panelen 1 keer door de kern? Is het dan zo dat twee kernen voldoende is in de = en de - draad , zo dicht mogelijk bij de omvormer. Wie kan me op weg helpen? Ik plaats een foto van de omvormer type plaat als bijlage. Deze omvormer wordt door de installateur wel de ONE genoemd. Graag hulp !!
Bijlagen
Omvormer typeplaat.jpg
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#2 Bericht door pe1cmo »

PA0SJM, Stef dacht ik.

Komt de storing van de omvormer, of van de optimisers.
Bij de laatste is er weinig aan te doen, anders dan die dingen er uit halen.

Normaal zijn die Shaffners wel goed, en koppelen alle vuiligheid af naar aarde. Maar de aarde, die moet wel koud zijn, anders helpt het minder.
En omdat het filter waarschijnlijk in de buurt zit van de zonnepanelen, heb je al bijna een kwart golflengte aan bedrading voordat de kabel de grond in gaat.

Ferrieten, van die klap dingen dat je om een draad doet en dicht klikt, ik hoop dat die het goed doen, zo dicht mogelijk bij de omvormer.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#3 Bericht door PE2AAB »

Naar het label kijkend constateer ik dat deze niet juist is en dat de fabrikant de conformiteit met de essentiële eisen zélf heeft verklaard. Dat mag in Europa.
Wat vaak wordt 'vergeten' is dat als je conformiteit verklaard je hier ook bewijslast van moet hebben in de vorm van testrapporten.

De kans is dus aanwezig dat als je het ding aan een test onderwerpt in een afgesloten of anechoïsche ruimte, de limieten van de geldende standaard worden overschreden. Dat zie je terug o.a. op HF.
Ook komt het voor dat de situatie in de EMC kooi nog net aan de eisen voldoet maar zodra deze wordt ingezet in het veld met lange kabels eraan (lees: dipool antenne) stoort.

Waarom is het label niet juist? Er staat een RoHS logo op; dat hoeft niet want dit is een essentiële eis en wordt dus afgedekt met de CE markering. (het is overigens niet verboden om er RoHS op te zetten maar dit zie je vaak bij Aziatische fabricaten).
Tevens staat er geen postadres op het label. Dit is een verplichting vanuit de wet in het kader van traceability.

Vraag in ieder geval de DoC (Declaration of Conformity) eens op bij de importeur. Eens zien wat en hoe men getest heeft.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#4 Bericht door PE1RTC »

Even een simpele opmerking: heb je die optimizers wel nodig? Een collega van mij heeft helemaal geen optimizers omdat er geen schaduw op het dak kan vallen van bomen etcetera.
Ik weet niet zeker of het zo is maar ik heb al eerder gehoord dat optimizers min of meer standaard worden geplaatst...
Het eerstvolgende huis met zonnepanelen staat hier minstens 40m verderop en ik zie dan ook een mooie ruisbult, het sterkst op de middengolf rond 660KHz en ongeveer 10 KHz verspringend omhoog of omlaag al naar gelang er schaduw ontstaat.
Gelukkig is op 80m het niveau gedaald tot een S8 dus ik maak me er maar niet druk om, maar toch....wat kunnen die krengen storen.
Succes ermee, 73's PE1RTC

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#5 Bericht door Henielma »

In onderstaande post kan je zien hoe ik bij mij de uitstraling van de zonnepanelen (met optimizers) flink verminderd heb. Het type klapferriet maakt niet zo heel veel uit. Liefst dicht bij de omvormer plaatsen.

https://zendamateur.com/viewtopic.php?f ... 60#p248395

Ferrieten dus om de beide DC kabels samen, de data kabel (UTP kabel) en de 230Vac kabel. Kwaad kan het niet en het meeste kan je aan de buitenzijde aanbrengen zonder de optimizer open te moeten maken.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#6 Bericht door PA3DAT »

PE1RTC schreef:Ik weet niet zeker of het zo is maar ik heb al eerder gehoord dat optimizers min of meer standaard worden geplaatst...
Mijn buurman heeft de afgelopen weken zonnepanelen laten leggen op zijn dak. Het advies was mét optimizers, maar dan kwam er wel circa € 100 per paneel bij!
Omdat hij sterk twijfelt of hij dat extra binnen 10 a 15 jaar zou terugverdienen, heeft ie gekozen voor zonnepanelen zónder optimizers.

Ik blij... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#7 Bericht door PA8JDG »

Hallo Stef,

Uit de posts van mei dit jaar heb ik begrepen dat er bij jou geen sprake is van optimizers. Het kan zijn dat de meeste storing komt van de zijde waar het Schaffner filter nu niet zit. Dus als het filter aan de dc-zijde zit, en de storing blijkt met name van de 230V-zijde te komen, dan heeft het filter nu weinig of geen effect. Het filter dat je nu hebt verplaatsen, is dan de volgende stap (zie ook mijn posts in mei). Ferriet aanschaffen zou ik nog even mee wachten totdat je zeker weet welke kant van de omzetter de boosdoener is. Het kan ook zijn dat beide kanten gefilterd moeten worden.

73’s

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#8 Bericht door PA9X »

Als ik het goed begrijp heb je nu alleen de DC-kant geprobeerd te ontstoren. De omvormers van mijn buurman stoorde ook flink aan de AC-kant. Dus misschien de moeite waard om te proberen om daar ook een netfilter tussen te plaatsen.

Nu zijn er omvormers die niet te ontstoren zijn, wat je ook probeert. Dus als niets meer helpt, dan toch maar overwegen om bijvoorbeeld een SMA aan te schaffen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#9 Bericht door PA1AIS »

@ PA0SJM
Hoe lang heb je de omvormer al geinstalleerd zitten?
Heb je vooraf onderzoek gedaan naar de publicaties over storing etc.?
Ik heb dat juist met het argus oog op storing al jaren in de gaten gehouden; publicatie in de elektron, bericht op de VERON site , ervaringen op internet etc.
Gevolg was dat ik als 1e eisen gesteld heb bij de leverancier over de te leveren apparatuur, anders voor hem een ander.
Dat dat meer geld kost is evident, want storingvrije omvormers komen uit de EU, maar dat is de prijs die moet betalen voor je hobby. Wil je dat niet, dan heb je die storing gewoon te accepteren. Filters en twisten zijn secundaire oplossingen om reeds aanwezig fouten te verbloemen, het kan uiteraard afdoende helpen. Maar als het niet voldoende helpt is het een kwestie van accepteren of handelend optreden.

Ik heb 1x 3,6KW en 1x 10,8Kw installaties, boven de laatste hangen zelfs de antennedraden; geen centje last.

Eenmaal storing van een PV installatie krijg je lastig ongedaan. Ik heb nog een kleine installatie van 500 watt met Mastervolt omvormer, ook na gevecht met extra filters, AC en DC, ferriet etc. Dat is en blijft pure bagger qua storing.

Overigens heb ik nergens optimizers, die is m.i. puur commercieel bedrog en bijna 100% garantie voor storing. Het is niet voor niks dat de Zweedse overheid overweegt ze te verbieden bij wet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#10 Bericht door pa0sjm »

Even een pracht ontwikkeling in mijn storings probleem. De firma Zonneplan (ik noem de firma bij naam) komt op 8 september de inverter (of convertor .. zelfde?) vervangen door een SMA type, de Sunny Boy 2.5. Hulde voor deze geweldige inzet en service. In het algemeen hoor ik veel lof over de sma types, dus hopelijk is het daarmee opgelost. Ik heb inderdaad geen optimizers. 73 Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#11 Bericht door pa0sjm »

PA1AIS schreef:@ PA0SJM
Hoe lang heb je de omvormer al geinstalleerd zitten?
Heb je vooraf onderzoek gedaan naar de publicaties over storing etc.?
Ik heb dat juist met het argus oog op storing al jaren in de gaten gehouden; publicatie in de elektron, bericht op de VERON site , ervaringen op internet etc.
Gevolg was dat ik als 1e eisen gesteld heb bij de leverancier over de te leveren apparatuur, anders voor hem een ander.
Dat dat meer geld kost is evident, want storingvrije omvormers komen uit de EU, maar dat is de prijs die moet betalen voor je hobby. Wil je dat niet, dan heb je die storing gewoon te accepteren. Filters en twisten zijn secundaire oplossingen om reeds aanwezig fouten te verbloemen, het kan uiteraard afdoende helpen. Maar als het niet voldoende helpt is het een kwestie van accepteren of handelend optreden.

Ik heb 1x 3,6KW en 1x 10,8Kw installaties, boven de laatste hangen zelfs de antennedraden; geen centje last.

Eenmaal storing van een PV installatie krijg je lastig ongedaan. Ik heb nog een kleine installatie van 500 watt met Mastervolt omvormer, ook na gevecht met extra filters, AC en DC, ferriet etc. Dat is en blijft pure bagger qua storing.

Overigens heb ik nergens optimizers, die is m.i. puur commercieel bedrog en bijna 100% garantie voor storing. Het is niet voor niks dat de Zweedse overheid overweegt ze te verbieden bij wet.
Ik heb de omvormer sinds maart 2020.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#12 Bericht door PA1AIS »

En?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#13 Bericht door pc1mb »

pa0sjm schreef:De firma Zonneplan (ik noem de firma bij naam) komt op 8 september de inverter (of convertor .. zelfde?) vervangen door een SMA type, de Sunny Boy 2.5.
Dat duurt nog even :)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#14 Bericht door PA8JDG »

pa0sjm schreef:Even een pracht ontwikkeling in mijn storings probleem. De firma Zonneplan (ik noem de firma bij naam) komt op 8 september de inverter (of convertor .. zelfde?) vervangen door een SMA type, de Sunny Boy 2.5. Hulde voor deze geweldige inzet en service. In het algemeen hoor ik veel lof over de sma types, dus hopelijk is het daarmee opgelost. Ik heb inderdaad geen optimizers. 73 Stef
Ik hoop dat 8 september een tikfout is. Als ze je zo lang laten wachten, nemen ze je probleem niet serieus.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Storing zonnepanelen ondanks filter

#15 Bericht door pa0sjm »

PA8JDG schreef:
pa0sjm schreef:Even een pracht ontwikkeling in mijn storings probleem. De firma Zonneplan (ik noem de firma bij naam) komt op 8 september de inverter (of convertor .. zelfde?) vervangen door een SMA type, de Sunny Boy 2.5. Hulde voor deze geweldige inzet en service. In het algemeen hoor ik veel lof over de sma types, dus hopelijk is het daarmee opgelost. Ik heb inderdaad geen optimizers. 73 Stef
Ik hoop dat 8 september een tikfout is. Als ze je zo lang laten wachten, nemen ze je probleem niet serieus.

helemaal gelijk !! 8 februari
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie