EMC afscherming voorzijde beeldscherm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#31 Bericht door Henielma »

40m werkt inmiddels best goed. De SWR van 1:2.2 mag weer wat beter maar verbindingen maken op 40m lukt al goed.

De SWR was op 80m voorheen nog veel slechter, iets van 1:10 en er kwam nauwelijks vermogen uit de HF set op 80m. Dus die 1:3 is al een flinke verbetering maar op 80m ben ik er nog niet.
Tussen de binnengeleider en de mantel meet ik oneindige weerstand dus er zit geen spoel aan de antenne ingang. Het onderste deel van de antenne zelf eigenlijk 1 grote spoel met een aantal aftakkingen die je kan kortsluiten met een kabeltje om de juiste band te kiezen. Vooral voor 80m is dat een spoel met heel veel windingen.
Een Smit chart kan ik niet maken, ik heb wel zo'n TinySA spectrum analyser. Hiermee kan ik wel een beeld krijgen van de signaalsterkte in de buurt van de antenne.

De ferrieten ga ik nog wat verder mee experimenteren. Op dit moment is het misschien wat teveel van het goede. Vanaf de antenne met de RG213 kabel zitten er nu 10stuks 10mm klapferrieten gelijkelijk verdeeld over de afstand van ongeveer 4 meter. De klapferrieten zijn ieder 130 ohm bij 25 MHz. Daarna zit de SWR meter en dan de RG58 coax met aan het begin 4 windingen door een ferrrietkern en aan het eind van de RG58 een ferrietkern met 4 windingen. Al met al dus best wel veel.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#32 Bericht door PA3DJS »

De impedantie van zo'n klapferriet op 80m is vermoedellijk lager. Heb je ook data voor 80m? Die 130 Ohm is wel netjes bij 25 MHz. Het doet mij denken aan een TDK ZCAT3035-1330. Die doet bij 80 m band zo'n 60 Ohm.

Begrijp ik jou goed dat je hebt zitten zenden met een SWR van 10? Zo ja, dat geeft mij niet echt een goed gevoel, zeker niet met FT8 (of andere digitale mode).

In ieder geval goed te lezen dat het nog steeds de goede kant op gaat. Binnenkort maak je zoveel veld, dat de wintertrui uit kan...

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#33 Bericht door Henielma »

Bij 80m heb ik geen impedantie van die klapferriet maar dat zal zeker een stuk lager zijn.

Met die SWR van 1:10 natuurlijk niet zenden maar je zal toch wat energie moeten genereren om de SWR proberen te verbeteren. Op 80m heb ik nog geen verbindingen gemaakt.

Ik hoop dat die trui dan alleen op zolder uit kan en dat het de verdieping daar onder toch wat rustiger is qua HF velden. Tenminste dat is voor mij ook wel een doel, vandaar ook al dat gaas.

Goed, de volgende stappen voor mij zijn:
1. Wat experimenteren met de ferrieten en mogelijk de RG213 kabel vervangen door RG58 zodat daar gemakkelijker windingen gemaakt kunnen worden.
2. Op 40m testen of een T ook daar mogelijk de SWR wat kan verbeteren.
2. Testen of 20m nog steeds goed werkt, deze heb ik al een week niet meer gebruikt omdat ik vooral met 40m bezig was.
3. Op 80m een extra radiaal toevoegen.

Kortom nog genoeg waar ik nog mee vooruit kan. Mooie bezigheden voor deze tijd van het jaar.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#34 Bericht door Henielma »

De afgelopen 10 dagen druk bezig geweest om deze HVT-600 antenne op zolder te tunen op 8 verschillende HF banden. Het was een heel werk (800 keer trap op en af) maar langzaam maar zeker is het gelukt. Tegelijkertijd onze huisbesturingsbekabeling met flink wat ferrieten voorzien zodat deze niet meer beïnvloed wordt door de antenne bij vol vermogen.
De aanschaf van een kruis SWR meter kwam goed van pas en was een veel beter hulpmiddel dan mijn oude SWR meter met schakelaar.

Hieronder de tabel met het resultaat, misschien heeft iemand anders er nog wat aan als startpunt.
Tune resultaat.PNG
Opvallend vond ik dat de 80m band niet werkend kreeg met de choke balun maar wel met een ferriet met 1 winding daar voor in de plaats. Voor de 20, 12 en 10m bleek dat ook de oplossing te zijn om met vol vermogen te kunnen werken
Verder kwam de tip van een T spriet eind goed van pas voor de 80m en 40m band.

Al heel wat verbindingen kunnen maken met FT8 met uitschieters van de Kaspische zee tot aan de USA en Saint Lucia en dat allemaal vanaf de zolder.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#35 Bericht door PA3DJS »

Jij bent lekker bezig geweest (hopelijk niet hier en daar tegen een frustratiepunt aangelopen of pijn in de knieën).

Bij 80 m doet je kabel in ieder geval nog mee. jouw 9 windingen lucht choke zal zo'n 1.8 uH hebben. Dat "doet" op 80 m zo'n 40 Ohm (en zo'n 80 Ohm op 40m). Ik ben niet zo'n liefhebber van lucht chokes in breedbandtoepassing. Ze doen het goed op één of hooguit twee banden (die een factor 2 uit elkaar liggen).

Als je over een brede frequentieband (bij jou 80...10m) een behoorlijke CM impedantie wilt bereiken, is ferriet het beste pad.

Even over windingen in ferriet. Het aantal windingen is het aantal keren dat de kabel door het ferriet heen gaat.

In ieder geval heeft het zolder op / zolder af geholpen om een werkend antennesysteem te krijgen. Het doet mij denken aa PB1A, die was ook bezig met een soortgelijke zolderantenne.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#36 Bericht door PA3DAT »

Hoi Herman,
ergens in het begin lees ik dat je een storing hebt van circa 4.5 s-punt op 20m, maar dat de storing S3 is wanneer je de GND-verbinding verbreekt tussen laptop en transceiver. Zet je vervolgens de laptop iets verder weg, dan is de storing ook weg. Waarom die GND-verbinding niet gewoon weglaten, laptop wat verplaatsen, probleem opgelost?

Zolang ik laptops gebruik (ca. 35 jaar) heb ik er nog nooit eentje via een directe massaverbinding aangesloten op mijn transceivers. Verder in de shack 3 desktops met 5 schermen. Ook zonder directe massa-verbinding naar de transceivers. Enige probleem, in de afgelopen jaren, was een monitor die op zwart ging wanneer ik met CW in de lucht kwam op 80m. Lastig, als daar nu net N1MM op draait tijdens een contest! De oplossing was een (extra) klemferriet op de VGA/DVI-kabel direct bij de monitor.
Oh ja, of een usb-keyboard dat er mee ophoudt door het zenden. Ook daar een ferriet om de usb-kabel. Van die klemferrieten heb ik een keer een zak vol gekocht op de Dag van de Amateur in Apeldoorn. Goede investering... :D

Ook met laptops "in het veld" of in de camper (antennes voor 6 t/m 40m) nooit storingsproblemen gehad.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#37 Bericht door Henielma »

Hoi Aloys,

Wanneer ik de GND verbinding tussen laptop en HF-set losmaak gaat bij zenden op de meeste banden de laptop audio oscilleren. Bij deze laptop is de audioaansluiting een headset jack plug waar zowel audio uit als ook microfoon in inzit. Inmiddels heb ik op die oscillatie grip gekregen door de audio uit van de laptop een sterker signaal te geven. Wat verder meespeelt is dat de audiokabel niet afgeschermd is maar twee dunne draadjes per L, R en microfoon. Ondertussen zijn de GND's aan de andere zijde van de audio kabel met elkaar verbonden en is de niet gebruikte audio uit (L) kortgesloten. Door deze aanpassingen is de het oscillatie probleem goed onderdrukt mits de GND van de laptop verbonden is met de HF-set. Ik heb nog met de gedachte gespeeld om de audio rechtstreeks binnenin de laptop af te takken met een afgeschermde draad. Op die manier zou mogelijk die andere GND verbinding met de HF-set niet meer nodig zijn. Maar voorlopig vind ik het zo goed.
Ondertussen heb ik 27 klemferrieten van de 50 stuks met een diameter van 9mm gebruikt en zijn er vanochtend nog 30 stuks met een diameter van 7mm binnengekomen. Dus ik ben er al aardig bedreven in om deze te gebruiken. Maar inderdaad een voorraadje daarvan is altijd handig.
PA3DJS schreef:Jij bent lekker bezig geweest (hopelijk niet hier en daar tegen een frustratiepunt aangelopen of pijn in de knieën).

Bij 80 m doet je kabel in ieder geval nog mee. jouw 9 windingen lucht choke zal zo'n 1.8 uH hebben. Dat "doet" op 80 m zo'n 40 Ohm (en zo'n 80 Ohm op 40m). Ik ben niet zo'n liefhebber van lucht chokes in breedbandtoepassing. Ze doen het goed op één of hooguit twee banden (die een factor 2 uit elkaar liggen).

Als je over een brede frequentieband (bij jou 80...10m) een behoorlijke CM impedantie wilt bereiken, is ferriet het beste pad.

Even over windingen in ferriet. Het aantal windingen is het aantal keren dat de kabel door het ferriet heen gaat.

In ieder geval heeft het zolder op / zolder af geholpen om een werkend antennesysteem te krijgen. Het doet mij denken aa PB1A, die was ook bezig met een soortgelijke zolderantenne.
Op 80m gebruik ik een klapferriet met 2 windingen (dank voor de juiste winding definitie). Jou inschatting was dat deze iets van 60 ohm (bij 1 winding) is op 80m.
Gisteren heb ik nog getracht alle banden met die klapferriet met 2 windingen te doen maar ben er bij de 17m band mee opgehouden. Dit kreeg ik niet goed werkend. De USB kabel voor de PTT werd erg gevoelig. Op een gegeven moment gisteravond vond ik het wel goed zo en ben ik gaan werken op de banden in plaats van alleen maar de SWR goed zien te krijgen en het huis te ontstoren. Mogelijk ga ik hier later nog wel eens mee verder maar ik heb nu in ieder geval een werkend uitgangspunt.
Herman, PE1GMS

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#38 Bericht door PE1LGW »

Henielma schreef:Vanmiddag de shack cq brouwhok wat meer ingericht. Ondertussen ook wat geluisterd op de 20m band. Het is me opgevallen dat het beeldscherm van de laptop die ik gebruik voor de zendamateur programma's (MMSSTV, FlDdigi en natuurlijk de web brouwser) flink stoort over een groot deel van de band. De volgende maatregelen hebben de storing al flink naar beneden gekregen maar de voorzijde van het beeldscherm straalt flinke storing uit die minder handig is te voorkomen.

De volgende maatregelen heb ik al genomen:
- Ferrieten in alle kabels van en naar de laptop (voeding, audio, FTDI USB naar serieel kabel)
- Aluminium folie aan de achterzijde van het scherm en aan de rand van het beeldscherm aan de voorzijde. Deze folie is verbonden met de GND van de laptop (huis van de verder niet gebruikte ethernet connector)
- GND van de HF tranceiver verbonden met de GND van de laptop. Dit voorkomt problemen tijdens het zenden met de laptop.

Met bovenstaande maatregelen werkt het al best aardig maar er blijft duidelijk storing op 20m over die afkomstig is van de voorzijde van het beeldscherm. Wanneer ik met mijn hand naar de voorzijde van het beeldscherm ga wordt de storing op de HF transciever duidelijke harder.
Dit is goed op te lossen met voliere gaas voor het scherm die verbonden is met de aluminium folie aan de achterzijde maar erg praktisch is dit niet. Het gaat wel maar is zeker niet ideaal om doorheen te kijken.
Laptop EMC raster.jpg
Mijn vraag is of iemand weet waar ik als particulier doorzichtige EMC afscherming kan kopen. Ik weet dat zoiets bestaat (Holland shielding) maar ik heb geen idee waar ik deze als particulier kan kopen. Dus weet iemand waar zoiets te koop is?
Wat stoort is mogelijk de backlight inverterboard,bij veel laptop kan de backlight uit schakelen met fn F7 dan wel dimmen.
Als de backlight uit is, stoort deze dan nog.
Veel van de inverterboard zit een afscherming omheen,mogelijk bij deze niet.
Het inverter board zit van in het scherm, schroef deze eens open en scherm deze af.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: EMC afscherming voorzijde beeldscherm

#39 Bericht door Henielma »

Bedankt voor de tip. Inmiddels is het stoorprobleem van het scherm op de 20m band opgelost. De achterzijde van de laptop heb ik met aluminium folie afgeschermd en die verbonden met de GND van de laptop. Dit is effectief in combinatie met mantelstroom ferrieten in de antennekabel. Zojuist nog even geluisterd op de frequentie die stoorde maar het is niet meer te horen. Alleen wanneer je de hand linksboven aan de voorzijde tegen het scherm houd hoor ik het nog zacht maar dit is geen gebruikssituatie.

Ondertussen druk bezig geweest om de antenne op de 80m band goed werkend te krijgen. Dit keer met behulp van een NanoVNA vector analyser bekeken wat welke invloed heeft op de SWR. Dit geeft meer inzicht dan alleen SWR meten en zoeken naar het optimale punt.

Voor 80m heb ik een paar dingen aangepast:
- De mantelstroom klapferrieten dichter naar de antenne gebracht zodat de antennekabel in de shack niet veel meer straalt. De twee ferrieten liggen nu op de zolder op het gaas.
- De eerste ferriet aan de antennezijde wordt heet tijdens FT8 gebruik (>80 °C) waardoor de werking van de ferriet minder wordt en van deze smalbandige antenne zijn SWR instelling verloopt. Dit heb ik opgelost door een kleine ventilator continue lucht te laten blazen over deze ferriet. Nu blijft de SWR mooi 1:1 en het zendvermogen op peil ook na 10 min FT8 gebruik.

Mijn bedoeling is om de komende dagen met behulp van de NanoVNA de andere 7 banden van deze antenne op dezelfde manier en met dezelfde ferriet posities de SWR goed te krijgen.

Kortom wordt weer vervolgt maar ondertussen heb ik wel het gevoel dat ik er grip op krijg.
Herman, PE1GMS

Plaats reactie