QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE5I
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:38
Roepletters: PE5I
Locatie: Sittard
Contacteer:

QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#1 Bericht door PE5I »

Hallo lezer.

Iedereen kent ze wel ondertussen. De schakelende voeding. Van de ene kant een genot want het rendement is geweldig en er worden hoge stromen geleverd bij kleine afmetingen en laag gewicht. Van de andere kant genereert zo'n ding natuurlijk blokken om z'n werk te kunnen doen. En net die blokken zijn een doorn in het oog bij radioluisteraars. Ook bij mij dus. Ik heb deze voeding: https://pihernz.com/en/producto/jetfon-pc-55-sw/ sinds een jaar of 3 en qua betrouwbaarheid en stabiliteit heb ik niet te klagen. Het ding levert regelmatig dik 40A en geeft geen krimp.

Echter, na verloop van tijd ontwikkelen zich hekjes op de spectrumscoop en strepen op de waterval. Oplopend tot S9 op sommige banden. Het verloop daarvan is alles behalve stabiel en zigzagt over mijn IC-7300 scherm. Daarom zit er een NOISE OFFSET op dat ding. Daarmee kun je de QRM balken tijdelijk aan de kant schuiven. Je kan het zien als een VFO waarmee je bepaalt welke QRG geen QRM gaat krijgen. Maar dat is dus wat ik niet snap. Je zou toch denken dat een low-pass-filter je zou verlossen van deze ellende. Waarom gebeurt dat dan niet en komen ze met een potmeter waar je de hele dag aan loopt te draaien?

Wat de zaak nog wat vreemder maakt is dat de QRM niet altijd aanwezig is. Soms levert het ding gewoon nette 13.8v zonder dat ik ergens last van heb.

Voordat ik een lowpass filter ga bouwen waar 50A doorheen kan zonder teveel verlies, weet iemand hier wat ik het beste kan doen. Of heb ik het antwoord net zelf gegeven (besef ik terwijl ik dit alles opschrijf). De kosten?


73

Patrick, PE5I
QRO, einde probleem!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#2 Bericht door PA3DJS »

Wat is na verloop van tijd? Heb je het over uren, minuten, etc. komen ze in een keer op, of komt het geleidelijk omhoog. Hangt het af van de afgenomen stroom, etc?

Als ik je goed begrijp, heeft de voeding vroeger altijd goed gewerkt.

Het eerste waar ik aan denk is een defect in de zin van een contact naar massa van interne filtercomponenten. Een tik er tegenaan geven, op zijn kant, op zijn kop houden en dan kijken of het verandert (bij gelijk afgenomen stroom)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#3 Bericht door elsinga »

Of een lekke condensator?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#4 Bericht door PA1AIS »

De werkingcondities van de voeding en de aangeboden spanningsvorm zijn van groot belang op de schakel QRM. Wij denken, heel naief, dat er nog een sinus uit het stopcontact komt. Echter als je een paar schakelende voedingen en andere inductieve of capacitieve zaken op het net hebt, ziet de lokale netspanning in huis er toch heel anders uit. Iets met een heel slechte cosphi etc. b.v.
Om dat de voeding een vaste eindspanning moet leveren, zal de primaire PWM regelen en sterk kunnen reageren op (letterlijk) heel kromme spanningsvormen. Het is dan niet ondenkbaar dat er een PWM modus voorbij komt die meer EMC zooi veroorzaakt.

Kortom, hang eens (veilig!) een scoop aan het net als dat gebeurd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE5I
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:38
Roepletters: PE5I
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#5 Bericht door PE5I »

Sorry voor de extreem late reactie. Ik was dit helemaal vergeten moet ik eerlijk zeggen. Die voeding heb ik een dag of 2 na het plaatsen van dit bericht verkocht en nu is het dus andermans probleem. Koper zei een oplossing voor dat probleem te hebben dus ik heb verder niet gewacht en weg was het ding.

Ik heb geen idee hoe dat verhaal is afgelopen want ik heb er nooit meer iets van gehoord.

In ieder geval bedankt voor het meedenken want ik denk dat er wel wat oplossingen en hints tussen zitten.
QRO, einde probleem!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#6 Bericht door PA1AIS »

Opgelost.

Zo ontdekte ik dat zelfs een Diamond GZV-40 ook stoort op 80m. Je zou zeggen dat het een gerenomeerd merk is. Maar als je stoor en ruis niveau toevallig onder de S1 komt op een 40m Zepp, wat hier regelmatig het geval is, begin je wel alles te zien op je waterval.

Kortom; exit Diamond GSV-40
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#7 Bericht door deg1er »

ik word jaloers meestal 9+10 ruis op 80 :?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#8 Bericht door PA3DJS »

deg1er schreef:ik word jaloers meestal 9+10 ruis op 80 :?
Onder de S1 op 40m
Als de S-meter goed is, heb je het over minder dan -155 dBm/Hz (even uitgaande van SSB spraakbandbreedte). Dan is er geen sprake meer van jaloers zijn, maar daar wil je figuurlijk gesproken een moord voor doen.

Ik heb uit mijn postzegeltuinantenne (6 dB slechter als full size op 6..7 m hoogte) doorgaans een S7...S8 op 80 m.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#9 Bericht door PA1AIS »

Om sommige hier nóg jaloerser te maken (béétje gemeen en mogelijk iets offtopic):

Door verhuizing afgelopen jaar vanuit een hartje binnenstad met mini-postzegeltuin naar iets meer open gebied.
Tuin.png
De paarse is de huidige Zepp antenne.
- planning; De groene voorstel voor fullsize dipool van 2x 20m, maar 1 poot loopt langs de gevel (niet ideaal)
- planning 2; de blauwe Skywire loop op eigen terrein, slechts 38 meter.

Ik ben hoofdzakelijk geïnteresseerd in 80 en 160 meter.
Tuin2.png
Dan begrijp je dat er weinig ruis is, behalve de diesel elektrische trein 2x per uur. Beide buren heb ik al aangeboden in geval aanschaf solar installatie, om het verschil tussen een echte SMA sunnyboy en de geoffreerde Chinese cheapy omvormer te betalen, met als eis dat ze geen optimizers gebruiken.

Alleen op die manier kan je mogelijk nog wat uitrichten tegen EMC bedreigingen, veiligstellen met je hobby centjes.
De afgelopen 30 jaar in de binnenstad had ik HF al volledig afgeschreven.

On topic maar weer.

P.s. ik schreef eerder een GZV-40, maar moest zijn GZV-4000
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#10 Bericht door PA3DJS »

@PA1AIS (maar anderen mogen ook meelezen):

Als je heel weinig ruis hebt, is de kans groot dat ook apparatuur die wel aan de CE eisen voldoet toch storing geeft. De eisen waaraan apparatuur dient te voldoen is een compromis tussen kosten en kans op storng. Het verbaast mij dus niet dat je een voeding hebt die toch hier en daar wat ruisvloerverhoging geeft. Bij mij zou hij denk ik geen ruisvloerverhoging geven....

Zit je echt afgelegen (bijv. eerste boerderij op > 500 m afstand), dan vind je echt een stukje spectrum waarbij veel CE-conforme apparatuur ruisvloerverhoging geeft. Dat geeft QRL-matig wel leuke ontwerpuitdagingen in geval van ontvangststations.

Als ik zo kijk naar jouw locatie (en dan ook naar de laagbouw aan de overkant van het kanaal), vermoed ik dat jouw set een wat luie S-meter heeft, of dat het rendement van de antenne beter kan.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#11 Bericht door PA1AIS »

7300

Ik heb gisteren een S-match getest van PA0MHF, daarmee waren de rapporten heel wat meer gelijk.Ik denk dat het rendement ook veel uitmaakt tussen een autotuner en symmetrische tuner.

Een dubbele marconi antenne is ook nog een optie, maar meer voor 160
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: QRM voeding met NOISE OFFSET. Picket Fences.

#12 Bericht door PA3DJS »

Toen ik er gisteren uit ging, kwam jij er in. Je signaal was een stuk beter dan de laatste keer dat ik je hoorde (dikke week terug). Ik bedoel met "beter" ten opzichte van de anderen die ook QRV waren. Vorige keer was jij de zwakste bij mij. Ik zat gisteren met de postzegeltuinantenne, en die is een stuk zwakker dan wat jij bij jou thuis kunt doen.

Die kwartgolf "L- op zijn kant" is leuk voor DX, maar vanwege de sterk verticaal gepolariseerde component "pakt" hij wel meer QRM van apparatuur rondom de antenne. Maar dat zal bij jou wel goed uitpakken (weinig QRM).

Als je die "L op zijn kant" een kwartgolf maakt voor 160 m, is hij een halve golf voor 80, en dan doet hij het op 80 aardig goed als NVIS antenne. Daarmee dus niet zo goed als DX antenne voor 80m. Je hebt nog wel wat stroom in het verticale stuk, maar het grootste deel van het stroom*lengte product zit dan in de horizontale 30m. Het verticale stuk zou dan niet vlak bij huis moeten zitten (of binnen alles goed ontstoren). Samen met die (hopelijk goed bemeste) sloot, ga je dan tot de sterke stations behoren op 80 in NL.

Plaats reactie