Test opstelling pv met Enphase IQ7+

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#16 Bericht door PA1AIS »

Ik heb er voor de zekerheid deze filters tussen de 230VAC:
https://www.schukat.com/schukat/pdf.nsf ... NEO_EN.pdf
filter-1.png
filter-1.png (14.01 KiB) 6987 keer bekeken
geen centje pijn.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#17 Bericht door pa3a »

PA1GVZ schreef: 27 apr 2022, 20:36 Ik vond onderstaande schema waarbij een ferriet ring wordt gebruikt in de fase richting de huis installatie:

https://www.solar-outlet.nl/enphase-dat ... -ring.html

Schema voor 1/3 fase installatie staat bij afbeeldingen.

Wordt dit standaard toegepast bij PV installaties?

Groeten Gert
Gert,
Volgens mij zitten ze daar om ernstige storing op het van buiten naar binnen tegen te houden zodat de communicatie van de panelen binnen het huis niet gestoord wordt.
Maar ik ben geen expert in zonnepaneel materie.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#18 Bericht door PA1GVZ »

Dat geven ze inderdaad aan maar ik kan mij ook voorstellen dat dit voorkomt dat er rommel het net op gaat vanuit de PV installatie. Ik zal dit in ieder geval als wens aangeven bij de aanleg van de installatie om deze choke op te nemen in de koppeling. Bij de start van dit topic door PA3DQ staat een foto waarop deze ringkernen te zien zijn.

Nu maar hopen dat dit niet gelijk einde hobby gaat betekenen omdat ik niets meer hoor :cry: ........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#19 Bericht door PA1AIS »

PA1GVZ schreef: 28 apr 2022, 13:30 Dat geven ze inderdaad aan maar ik kan mij ook voorstellen dat dit voorkomt dat er rommel het net op gaat vanuit de PV installatie. Ik zal dit in ieder geval als wens aangeven bij de aanleg van de installatie om deze choke op te nemen in de koppeling. Bij de start van dit topic door PA3DQ staat een foto waarop deze ringkernen te zien zijn.

Nu maar hopen dat dit niet gelijk einde hobby gaat betekenen omdat ik niets meer hoor :cry: ........
Laat zo'n netfilter nu ook akelig goed werken tegen rommel uit het net.
Daar kom je niet mee weg met een paar hobby ringkernen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#20 Bericht door PA1GVZ »

Is altijd beter uiteraard, maar ik hou mij een beetje vast aan de ervaringen van PA3DQ die eigenlijk weinig tot geen problemen ondervindt van zijn PV installatie. Maar zeker bedankt voor de tip voor het geval het bij mij anders uit gaat pakken dan heb ik deze optie nog achter de hand :) .

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#21 Bericht door PA1AIS »

Ik gooi deze er nog maar in, mogelijk kan je er wat mee?

https://www.pa0nhc.nl/CommonModeChokes/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#22 Bericht door pa0fmy »

De IQ7 omvormertjes zitten achter elk paneel en worden op afstand gemonitord. Ze maken direct 220 volt wisselstroom. Dus je kan gewoon alle AC uitgangen aan elkaar binden en ook de installatie makkelijk uitbreiden. De buren van de buren deden bij mij een melding dat ze zonnepanelen gingen installeren. Geadviseerd neem SMA spullen daar zijn goede radiostoringsvrije resultaten mee. Een niet nader te noemen installatiebedrijf uit Waalwijk beveelde Enphase aan met micro-omvormers want als een paneel slecht wordt blijft de rest doorgaan. Die zijn gegarandeerd ook radiostoringsvrij. Nou vergeet het maar op 2 meter moeten overdag de stations minimaal S9 doorkomen wil ik iets kunnen verstaan. Gewoon net een grote bladblazer die er door zit. Omzetter Utrecht waar ik veel QSO's op maakte overdag niet te verstaan. Het storende signaal is ongeveer -80dBm. Die installateur heeft na de klacht alleen een netfilter geplaatst in de meterkast maar dat is alleen om de besturingssignalen die over de 220 volt gaan binnen boord te houden. Ik heb al tientallen mails gestuurd met adviezen naar die installateur maar ik heb maar 1 mail terug gekregen dat ze de installatie niet kunnen veranderen. De installateur is verantwoordelijk wat die levert maar stuurt mij door naar de fabrikant. Dat is afschuiven en Kastje Muur. Daar valt niks te halen en je krijgt alleen universele nietszeggende antwoorden terug. Ook op internationale facebook sites over Enphase weten ze het niet en bevelen ze het filter in de meterkast aan. Moraal van dit verhaal is dus dat Enphase met IQ7 omvormers niet zonder radiostoring kan werken. Of de desbetreffende installateur heeft slecht werk geleverd onzorgvuldige montage, geen aarding op elke omvormer, etc. Hebben jullie in die testopstelling wel op VHF geluisterd of alleen op HF?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#23 Bericht door PA9X »

pa0fmy schreef: 11 mei 2022, 19:34 Een niet nader te noemen installatiebedrijf uit Waalwijk beveelde Enphase aan met micro-omvormers want als een paneel slecht wordt blijft de rest doorgaan. Die zijn gegarandeerd ook radiostoringsvrij.
Mijn buren hebben ook micro omvormers maar van het merk APSystems. Vier panelen met onder ieder paar één micro omvormer. Beide omvormers zitten met een stekker in het stopcontact. Ja echt, gewoon met een stekker in een wandcontactdoos (nota bene zonder randaarde :shock: ), "want de man van de webshop zei dat dit gewoon kan"... Het voordeel van micro omvormers is dat de DC leidingen kort zijn, hoe korter, hoe minder kans op storing. Twisten of parallel leggen is natuurlijk wel wenselijk. Nadeel is dat de aarding van de omvormers en de metalen opbouw minder makkelijk is dan bij een string omvormer. Daar gaat het dus vaak mis.

In het geval van mijn buren is de aarding dus via de veiligheidsaarde (randaarde). In een woning van 100 jaar oud kun je je afvragen hoe goed die nog is, ook met alle overgangen. Ik heb de storing daar wel enigszins kunnen terugbrengen door de DC leidingen te twisten en aan de AC kant direct bij de omvormer een lijnfilter te plaatsen. Ik wilde liefst een aparte aardedraad aanleggen en nieuwe aarde (laten) slaan, omdat ik vermoed dat daar de oplossing ligt, maar daar wilde de buren niet aan meewerken.

De storing is nu buiten de maanden mei, juni en juli op HF acceptabel, zeker op 40 meter en lager, en met de QRM Eliminator vaak goed te reduceren. Maar op VHF is het nog steeds een drama.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#24 Bericht door PA1GVZ »

Onderstaande staat in de installatiehandleiding van de Enphase IQ7+, deze worden dus normaliter nooit geaard als ik dit zo lees. Ik krijg 24 mei dit systeem op mijn dak, ik ben heel benieuwd.

De IQ-serie Micro-omvormers vereisen geen aardelektrodegeleiders (GEC) of aardgeleiders voor apparatuur (EGC). Uw bevoegde instantie (AHJ) kan eisen dat u de bevestigingsbeugel verbindt aan de stelling. Gebruik in dat geval aardingsmateriaal die voldoet aan de gestelde regelgeving. De micro-omvormer zelf heeft een klasse II dubbel-geïsoleerde beoordeling waaronder aardfoutbeveiliging (GFP). Gebruik alleen PV-modules die zijn uitgerust met DC-kabels gelabeld als ‘PV-draad’ of ‘PV-kabel’ om GFP te ondersteunen.

En op de installatie tekening is geen aarde te vinden:
https://www.solar-outlet.nl/enphase-dat ... -ring.html
Laatst gewijzigd door PA1GVZ op 11 mei 2022, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#25 Bericht door pa0fmy »

Een extra aardelectrode kan helpen voor HF maar op VHF doet het niks. Daar zijn de draden te lang voor t.v. de golflengte op 2 en 6 meter. Zorgen dat alle onbedoelde HF en VHF kortgesloten wordt of gefilterd.
Dus miniomvormers als daar een aardlip op zit direct monteren op het frame en alle in en uitgangen voorzien van ferriet ringkernen.
Zo'n stopcontact zonnepaneel is zo gek nog niet voor in de camping. Betaal je mogelijk ook een Euro per KWh dat is lonend. Tot 500 watt mag je toevoeren per groep in huis heb ik ergens gezien.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#26 Bericht door pa0fmy »

Voor PA1GVZ maak een contractje op en laat de installateur ondertekenen dat je geen radiostoring krijgt. Als je betaald hebt vervalt meestal figuurlijk de garantie.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#27 Bericht door PA9X »

pa0fmy schreef: 11 mei 2022, 20:34 Zo'n stopcontact zonnepaneel is zo gek nog niet voor in de camping. Betaal je mogelijk ook een Euro per KWh dat is lonend. Tot 500 watt mag je toevoeren per groep in huis heb ik ergens gezien.
Als je NEN1010:2015 551.7.1 en 551.7.2 erop naslaat, kun je dat in twijfel trekken.

https://www.veron.nl/nieuws/zonnepanele ... r-nen1010/

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#28 Bericht door pc1mb »

Das war einmal, inderdaad.

Plaats reactie