Test opstelling pv met Enphase IQ7+

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Hier ook maar de subsidie van de trieste bevingsschade geïnvesteerd in een PV installatie 4x300w en
https://www.pvo-int.com/product/enphase-iq7-2/ via guanella op net gevoed zelfde fase als huis
Maar voor het zover is eerst een test opstelling naar het zuiden gericht
buur jongen werkt in het gebeuren en z'n "baas" had er wel oren na dus het stond er zo sins afgelopen zaterdag
Het weer werkt echter niet echt mee op vandaag op een paar zonnige perioden na
Het test station is een ic7300 de antennes hor 84m deltaloop op abt 10-12m hoogte zeeg meegerekend
40m inv L en 40m zepp alles 1mm rvs draad en symfeederfeed in stealth opstelling
Resultaten tot nu toe de slimme meter heeft nog geen teruglevering genoteerd ik hoop dat het geleverde vermogen
voor de meter word gebruikt
Daar de zonnige perioden nog maar schaars waren en ik niet als een waakhond voor het toestel lig
zijn er na nul meting nog geeen storingen opgevallen
Hopende dat dat zo blijft 73 gj
Bijlagen
Herschaalde kopie.jpg
kopie.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#2 Bericht door Goos »

Even voor de zekerheid hoe heb je de smoorspoel(en) aangesloten ? Dit is de 220 kant neem ik aan gezien de kleuren ?
Als je de fase en de 0 op verschillende kernen hebt dan raken de kernen in verzadiging en zal er ook minder terug geleverd worden.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#3 Bericht door pc1mb »

Is het niet beter die guanella bij de omvormer te monteren ipv tegen de meterkast? Of is dit ook waar de omvormer hangt.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#4 Bericht door pe1ngg »

pc1mb schreef:Is het niet beter die guanella bij de omvormer te monteren ipv tegen de meterkast? Of is dit ook waar de omvormer hangt.
Elk paneel heeft zijn eigen omvormer en die bevindt zich onder het paneel
Mooi experiment, ben benieuwd naar de resultaten, verder is het goed mogelijk dat alle opgewekte energie direct voor de meter opgebruikt is, zijn niet veel panelen en het weer zat de laatste dagen ook niet echt mee.

mvrgr Kees

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#5 Bericht door pc1mb »

Hmm maar als die kernen zo in verzadiging zijn zoals Goos zegt dan kun je ze met stoffer en blik opvegen toch, als de zon nog eens serieus gaat schijnen?

Dan is een scherper laagdoorlaatfilter beter. Eén kern of stapelen kan natuurlijk ook, maar dan onderdruk je volgens mij alleen common mode storing en niet symmetrische storing. Voor dat laatste is twee gescheiden kernen dan beter, zolang de 50Hz ze niet verzadigt...

Corrigeer me als ik ernaast zit, ik ben ook nog lerende...

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#6 Bericht door pa3dq »

pe1ngg schreef:
pc1mb schreef:Is het niet beter die guanella bij de omvormer te monteren ipv tegen de meterkast? Of is dit ook waar de omvormer hangt.
Elk paneel heeft zijn eigen omvormer en die bevindt zich onder het paneel
Mooi experiment, ben benieuwd naar de resultaten, verder is het goed mogelijk dat alle opgewekte energie direct voor de meter opgebruikt is, zijn niet veel panelen en het weer zat de laatste dagen ook niet echt mee.

mvrgr Kees
Hallo en dank voor input

Klopt Kees zijn de zogenaamde micro omvormers elk paneel z'n omvormer
in het rechtse Emphase kastje komt de paneel voeding binnen en via aardlek/zekering en via guanella
op het net aangesloten kernen worden bij het pakket geleverd
Denk de volgende stap ook maar de registratie toe voegen dan zou je de toestand per panneel kunnen monitoren
Zal ik aangeven ben benieuwd

Inderdaad ik hoop dat het hier voor de meter word afgerekend ;)

grt Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#7 Bericht door Thijzer »

Een omvormer per paneel is alleen interessant als er slagschaduw op een deel van de panelen valt. Normaliter worden ze in serie gezet en wordt de hogere spanning omgezet in de omvormer naar 230V~ . Ik snap niet waarom die dure variant aan mensen wordt aangesmeerd op plaatsen waar voldoende zonlicht is.

Ik weet niet of dat hier het geval is hoor maar de repeater in Zuid-Limburg zit vlakbij een dak met zo'n 150 panelen van de prinvincie en die hebben allemaal een eigen omvormer. Totaal zinloos en een kwestie van geld wegpissen (overheid betaalt) want dat dak staat echt de hele dag in vol zonlicht, tenzij er een vogel langs vliegt. En die omvormertjes staan allemaal op zichzelf warmte uit te stralen en - veel erger nog voor ons - een hoop hoogfrequente rommel.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#8 Bericht door pe1ngg »

Thijzer schreef:Een omvormer per paneel is alleen interessant als er slagschaduw op een deel van de panelen valt. Normaliter worden ze in serie gezet en wordt de hogere spanning omgezet in de omvormer naar 230V~ . Ik snap niet waarom die dure variant aan mensen wordt aangesmeerd op plaatsen waar voldoende zonlicht is.

Ik weet niet of dat hier het geval is hoor maar de repeater in Zuid-Limburg zit vlakbij een dak met zo'n 150 panelen van de prinvincie en die hebben allemaal een eigen omvormer. Totaal zinloos en een kwestie van geld wegpissen (overheid betaalt) want dat dak staat echt de hele dag in vol zonlicht, tenzij er een vogel langs vliegt. En die omvormertjes staan allemaal op zichzelf warmte uit te stralen en - veel erger nog voor ons - een hoop hoogfrequente rommel.
Hoi thijzer, los van de discussie van slagschaduw, weet je zeker dat het microprocessors van enphase zijn en niet de optimisers van solaredge daar in zuid limburg?
Dat zijn twee totaal verschillende technieken.
Enphase is inderdaad ook voor schaduwmomenten, maar grote voordeel is dat de gelijkstroom direct bij het paneel omgezet wordt in wisselstroom en dan naar de meterkast gevoerd wordt, schijnt zo ook minder kans op brand te kunnen geven, heb ik mij laten vertellen.
We gaan zien of deze test storing op gaat leveren op HF, ben benieuwd.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#9 Bericht door Goos »

Het probleem van storing zit over het algemeen aan de DC kant dus de kant van de panelen. Hiervoor zijn geen normen ( ze hebben in Brussel zitten slapen !)

Voor common mode onderdrukking voldoet over het algemeen een bifilaire wikkeling op een kern. anders ook nog condensatoren gebruiken , zie bv een Schaffner netfilter.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#10 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Even update was hier vanmorgen redelijk zonnig en het eerste Kw/h is terug geleverd
en via de slimme meter geregistreerd
Er zijn nog geen vreemde storingen anders dan normaal geconstateerd dus ben hoop vol

Prijs had 2 offertes (van 6 panelen) deze en van een SMA het verschilde €120 dat met de IQ7+ duurder was abt 5%
Maar het voordeel is dat je de streng met extra panelen kunt uitberijden zonder ook een ander inverter te moeten aanschaffen
Het doel was 2x6 panelen om de 25m kabel op 2 fasen te belasten Huis en schuur
gaan worden om wat er geproduceerd word zoveel mogelijk zelf te gebruiken !!!?
Mocht de kabel niet toerijkend zijn dan toch via 3 fasen iemand sugesties ????

Maar eerst 6 panelen om er later nog 6 panelen aan toe te voegen op het dak van het schuurtje

Ook het monitor station is aangevraagd om de panelen direct via wifi uit te kunnen lezen
Ben dan zeer benieuwd of dit ook storing vrij werkt als niet mogen ze dat houden :)

Oeps hou het net al een tijdje indegate een discotheek varieert van 215 naar 253 volt tussen de fase
is 15v geenuitzondring m'n ouwe soldeerbout kon erniettegen heb je variac nodig
73 gl Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#11 Bericht door pa1bvm »

heb hier 36 panelen met enphase omvormers ( de oudere types omvormer 26 stuks al 6 jaar en 10 stuks zijn 4 jaar oud)
geen idee wat die doen qua storing op HF .. maar op 144 en 432 heb ik geen direkte last ..
yagi's staan +/- 3 meter boven de panelen ..( 2 * 26 ele voor 432 en 1 * 17 ele voor 144 )


ik " hoor" wel de panelen van mijn buurman 10 stuks + sunny boy op +/- 60 meter afstand ...maar ook niet echt hinderlijk
wel is de situatie qua storing langzaam maar zeker aan verslechteren , vooral s'avonds ..
er zijn dan een paar richtingen waar ruim s3 to s4 storing staat ... Tv van mijn buren .. en we produceren zelf ook wel wat herrie ..
Met EME heb ik weinig last van narigheid ..( 4 x10 elements ) zo boven de 10 gradem elevatie wordt het erg stil ..

ik meen dat er in de USA ( daar komt Enphase vandaan ) speciale regelgeving is t.a.v AC en DC op het dak . je moet voor DC en de fikse stromen die er dan lopen aparte (brand)verzekeringen afsluiten .. in de USA hebben ze niet van die mooie dakpannen zoals wij .. dat is daar veels te kostbaar en te zwaar voor de daken ..
Dutch Tiles .. die vind je alleen in de dure buitenwijken ..

oja.. voor de oplettende lezertjes .. de energie die ik de zomer opwek .. gaat niet in eindtrappen hoor ( :lol: ) in de koude maanden draait mijn warmtepomp( lucht >>water ) om het huis warm te houden .We zijn nog niet energie neutraal .. maar de gasrekening is wel lekker laag ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#12 Bericht door pc1mb »

Er liggen inmiddels zo veel zonnepanelen overal, dat we mogelijk volgend jaar die energie helemaal niet meer opkrijgen. Tenzij we natuurlijk massaal aan de airco gaan.

Overdag wekken we stroom op, maar 'savonds gaan de lichten aan, de electrische auto aan de lader, enz...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#13 Bericht door Thijzer »

pc1mb schreef:Er liggen inmiddels zo veel zonnepanelen overal, dat we mogelijk volgend jaar die energie helemaal niet meer opkrijgen. Tenzij we natuurlijk massaal aan de airco gaan.

Overdag wekken we stroom op, maar 'savonds gaan de lichten aan, de electrische auto aan de lader, enz...
Dat is ook de reden waarom de salderingsregeling in 2023 wordt afgebouwd. Dan krijg je de belasting niet ook nog eens terug en dan worden zonnepanelen ineens een dure grap.
Ben daarom benieuwd hoe ze in de toekomst energie willen opwekken 's nachts als het niet waait, zonder uitstoot. Wordt het nu toch echt tijd om de thorium kerncentrale verder te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#14 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Even update de panelen 6x360wp op schuurdak 25° richting zuid zijn op de kortste dag gemonteerd
Zijn via Enphase Q-relay-3p-int op 3fase kracht stroom aangesloten dus 720wp per fase en netjes voor de slimme meter verdeeld voor max eigen gebruik en Enphase Envoy-s Metered voor uitlees app
De 25m kabel vd schuur naar huis is 2.5mm2 vanwege de kabel verdeel belasting is er voor 3 fasen gekozen die lag er al

Tot nu toe geen storingen opgemerkt 25-12 was hier een zonnige dag en geen pv qrm
Over buurman op 50m met 2x 6 panelen op W en O zelfde configuratie liggen er bijna 2 mnd en ook geen qrm van ondervonden

Even resumé van het experiment hopende dat er zijn die er hun PV voordeel mee kunnen doen

Grt 73 gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Test opstelling pv met Enphase IQ7+

#15 Bericht door PA1GVZ »

Ik vond onderstaande schema waarbij een ferriet ring wordt gebruikt in de fase richting de huis installatie:

https://www.solar-outlet.nl/enphase-dat ... -ring.html

Schema voor 1/3 fase installatie staat bij afbeeldingen.

Wordt dit standaard toegepast bij PV installaties?

Groeten Gert

Plaats reactie