Storing 137Mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
steffoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 16:09

Storing 137Mhz

#1 Bericht door steffoe »

Beste,

Sinds kort ben ik verhuist en wil ik ook hier verder gaan met mijn hobby om beelden van weersatellieten te ontvangen.
Helaas gaat dit minder goed omdat er een storing op deze frequentie is (137Mhz). Zie foto.
De storing is vrij breedbandig en is ook in de 2m te zien.

Ik kan er niet achter komen waar deze storing vandaan komt, en heb hiervoor dit account aangemaakt om hulp van jullie te vragen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Stephan
Bijlagen
2M.jpg
137Mhz.jpg

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Storing 137Mhz

#2 Bericht door PE1KEL »

Ik verwacht van alles, waaronder de ergste PLC is.
Daarnaast ook nog de zonnecellentoestanden.
Het is de druppel die bij mij de emmer deed overlopen.
Op 2 meter over heel de band S3-4 ruis, en zelfs zo erg dat het bij een sterk station irritant bij de modulatie zit.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing 137Mhz

#3 Bericht door elsinga »

We kunnen beter helpen als we wat meer info hebben...

- is de storing er 24/7 of alleen overdag? In het laatste geval kun je gaan denken aan zonnepanelen en/of de optimizers die ze soms gebruiken en/of de inverter. Voor VHF meestal de inverter, voor HF meestal de optimizers. Bij 24/7 wordt het lastiger, maar we zien bijvoorbeeld: LED verlichting, aquariumpompen/liften/whatever motoren met PWM sturing, laders van alle soorten (laptops en elektrische fietsen bijvoorbeeld).
- heb je al uitgesloten of het uit je eigen huis komt, door groepen stuk voor stuk uit te schakelen? Eventueel met de ontvanger op een accu?
- het je al met een ontvanger op 137MHz door de buurt gelopen om te kijken waar de storing het sterkste is?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Storing 137Mhz

#4 Bericht door on4ged »

Heb je misschien ergens een vliegveld in de buurt? 137 MHz ligt net op het einde van de luchtvaartband.
Zit daar misschien nog ergens een baken van de luchtvaart of enig ander communicatie- of veiligheidssysteem o.i.d.?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing 137Mhz

#5 Bericht door pa1bvm »

gebruik je voorversterker in het antennesigaal ???

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Storing 137Mhz

#6 Bericht door PH2LB »

Soort gelijk signaal heb ik gehad met een wifi webcam bij de buurman. Heb nog ergens foto's en een video liggen van die storing. Zal ik wel ff opzoeken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

steffoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 16:09

Re: Storing 137Mhz

#7 Bericht door steffoe »

Bedankt iedereen voor de reacties.

Het signaal lijkt 24/7 aanwezig te zijn. Het lijkt niet uit mijn eigen huis te komen, en heb het ook op een laptop getest.
Door de buurt lopen is wat lastig omdat ik gebruik maak van een rtl sdr op mijn pc.
Aan welke afstand moet ik denken als ik last van PWM zou kunnen hebben?

Ik gebruik geen voorversterker in het antennesignaal.
Het dichtstbijzijnde vliegveld is 18 km ver (rotterdam).

Gisteren nog even verder gezocht. En ik denk dat het de emc veroorzaakt wordt door een (nog) ombekend apparaat op 179Mhz, zie plaatje. Hierin is ook de puls te zien die ik op 137Mhz zie.
Bijlagen
Emc.jpg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Storing 137Mhz

#8 Bericht door elsinga »

PWM uit een liftmotor kan tot kilometers in de omtrek storen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Storing 137Mhz

#9 Bericht door pe1cmo »

Steffoe, Waar woon je.
op 179 MHz zit DAB, of te wel omroep.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Storing 137Mhz

#10 Bericht door Rene - pg3r »

Zo te zien aan het spectrum is dit geen DAB.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing 137Mhz

#11 Bericht door pa1bvm »

zuigkring op 180 Mhz maken .. ???

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: Storing 137Mhz

#12 Bericht door PA3GVQ »

Beste Stephan,

Als het een snelle dubbele puls is met een herhaling van ongeveer 1,1 seconden, zou het hier kunnen gaan om een CV ketel met een nog niet gemodificeerde print. Waarschijnlijk begint dan de plus ergens rond de 120 MHz en neemt af in sterkte rond 150-160 MHz en dan inderdaad een hard component ergens rond de 175-185 MHz. Deze signalen kunnen bij lange (antenne) draden tussen de CV-ketel en de regelunit in b.v. de woonkamer een stevig signaal produceren en werden door radiozendamateurs met beams over soms afstanden van km's gehoord in SSB.

Als jij het zo sterk ziet zou het best wel eens bij een van je (directe) buren kunnen zitten. Het gaat om de HRsolide CV-ketel.
Op de VERON website staat ook een geluidsopname in AM mode te vinden van deze puls: https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... uid-cv.mp3.

Komt dit overeen?

Edwin PA3GVQ

steffoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2020, 16:09

Re: Storing 137Mhz

#13 Bericht door steffoe »

Edwin PA3GVQ bedankt voor je info.

Je verhaal klopt met wat ik zie. Ik heb mijn CV nog even uit gezet of deze het was maar helaas niet. Ik verwacht dus dat er bij mij ergens vlakbij in het appartement iemand zoon CV heeft.

Ik denk dat ik een bandstop ga ontwerpen zoals PA1BVM zei om de signalen een beetje te drukken.

Bedankt allemaal voor de hulp het het mee denken!

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: Storing 137Mhz

#14 Bericht door PA3GVQ »

Als het geluid in AM exact hetzelfde is als op de geluidsopname op de VERON EMC-EMF commissie website, dan is het voor 99% zeker een CV-ketel met nog een oude print, die vervangen moet worden. Je kunt hiervoor contact opnemen met Agentschap Telecom.

Als door Agentschap Telecom de locatie van de CV ketel wordt vastgesteld met peilapparatuur, dan wordt deze CV-ketel door de fabrikant gemodificeerd. Dit is in de afgelopen jaren voor heel wat zend- en luisteramateurs gedaan die last hadden van exact hetzelfde probleem.

Zoek even via google naar "agentschap telecom storing melden" je komt dan vrij gemakkelijk op de webpagina "Formulier storing melden" Geef dan je volledige contact gegevens op en zet duidelijk in de omschrijving dat je last hebt van "de 1 seconde tik van een Vaillant HRsolide CV ketel op de VHF banden tussen 120 en 150 MHz. Waardoor je storing hebt op de ontvangst van 137 MHz en de 144-146 MHz amateurband."

Dan wordt er vanzelf contact met je opgenomen. Zo goed als zeker wordt er dan een inspecteur ingepland voor een nader onderzoek bij jou in de buurt om de ketel te vinden. Met een beetje geluk ben je dan over een paar weken helemaal vanaf. Al zou het nu door de corona maatregelen iets langer kunnen duren, omdat ze fysiek iets aan de ketel moeten doen.

Omdat de pulsstoring over een flink deel van de VHF band wordt uitgestraald, heeft het maken van een sperfilter rond 180 MHz waarschijnlijk maar beperkt effect, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. We blijven amateurs ;-)

Succes!

Edwin PA3GVQ

Plaats reactie