Storing 2 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Storing 2 meter

#1 Bericht door elinek »

Hallo Allemaal, naast de HF perikelen wil het hier ook niet meer op 2 meter. De antenne werkt goed, voor wat hij waard is, maar sinds de week van 25 mei 2020 heb ik enorm veel qrm op 2 meter. Op AM is het 't beste hoorbaar en zichtbaar. Iemand enig idee wat het kan zijn? Filmpje ervan staat op youtube. Op FM is het alleen hoorbaar als een ratel onder een station door, in de waterval wel duidelijk te zien. Heb geen AM ontvanger voor 2 meter om mee te nemen in de hand, dus peilen is ff moeilijk.

https://www.youtube.com/watch?v=rm3u0Oo ... e=youtu.be
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing 2 meter

#2 Bericht door PA1AIS »

Zijn er in de omgeving zonnepanelen geplaatst rondom die datum?
Lijkt toch sterk op mogelijke storing van een solar omvormer.....

Is die storing er ook als het donker is?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Storing 2 meter

#3 Bericht door PD0Y »

Ik had mijn laatst toch een flinke storing. Over de gehele band.
Bleek de lader van mijn Chinese portofoon dit te creëren.
Lader uit het stopcontact en probleem weg.

Overigens hoorde ik je van de week een verbinding maken op hf.
Dus uitgaand lukt nog wel.

Ik hoorde ook een Nederlandse amateur in Zweden vertellen over dit probleem!
Hij lost het op door inkomend verkeer af te luisteren via een kiwi sdr een paar kilometer verderop.

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Storing 2 meter

#4 Bericht door on4ged »

Hier waar ik woon hangen zo'n 80 tal zonnepanelen op het dak en aan de achtergevels van de verschillende verdiepingen. Maar ik heb er bij mijn weten geen hinder van. De dichtstbijzijnde panelen hingen op minder dan 1,5m van mijn radioapparatuur. (Deze zijn een tijdje geleden naar beneden gekomen en hebben een deel van de achtergevel meegesleurd alsook mijn antenne. Ze werden nooit meer teruggeplaatst. De dichtstbijzijnde hangen nu op ±6m afstand.
Waar ik wel enorme storingen van heb (tot S9+40db) is de verlichting in mijn buren hun halletje. Ook in mijn halletje stoort de verlichting ontzettend hard, maar ik heb daar geen last van. Als ik aan de radio's zit ben ik niet in mijn halletje en brandt daar het licht dus niet. En de storing van mijn buren duurt meestal ook niet erg lang. Daar is dus best mee te leven.

Naar ik vernam zouden de storingen van zonnepanelen niet komen van de zonnepanelen zelf maar van de omvormers. Deze staan bij mij gelukkig ver weg van mijn radioapparatuur. En blijkbaar storen deze echt helemaal niet. Ik ben er met twee verschillende portabels naast gaan staan en heb verscheidene antennes gebruikt. Van enige storing ben ik totaal niks gewaar geworden. Kijk misschien even na welk soort omvormer er hangt. Er zouden twee verschillende soorten omvormers zijn, de ene soort zou vrijwel altijd storing veroorzaken, de andere blijkbaar zeer weinig of helemaal niet. Zit je met zo'n storend type dan heb je waarschijnlijk geen andere mogelijkheid dan hem te vervangen.
Maar wie zal dat betalen? Zeker als het jou installatie niet is.

Wat tegenwoordig ook wel eens wil voorvallen zijn de maairobots die je steeds vaker tegenkomt in de tuinen. Daarvoor wordt het te maaien veld afgebakend door een draadlus waar de maairobot zich op richt. En blijkbaar zijn er nogal wat van deze lussen die enorme storingen veroorzaken, en dan waarschijnlijk permanent. Tenzij de eigenaar zijn installatie af en toe even uitschakelt. Deze storingen zouden zich voornamelijk voordoen op de HF-banden. Geen idee van VHF of UHF.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing 2 meter

#5 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing 2 meter

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik heb ooit een schemerlamp met leeslampje (LED) gekocht bij een webshop uit Nederland. De LED voedingen 'schreeuwen' o.a. op 2m. Als ik thuis kwam met de auto kon ik op 2m niets meer horen.
De oplossing was voor mij simpel; de bedrading aanpassen zodat de 230V i.p.v. slechts de 12V werd geschakeld. Alleen als het lampje aan is heb ik er nog last van maar voorheen dus altijd; ongeacht of het lampje aan of uit stond. De voeding 'schreeuwde' de hele VHF band vol.

Bij navraag bleek de webshop enigszins genegen om mee te helpen en ben ik met porto met HF ontvangst door het warehouse mogen steppen. Een grote stoorbron. Geen beginnen aan. Ze hebben me als alternatief een duurdere LED driver aangeboden (die zou minder moeten storen) maar daar heb ik voor bedankt. Ze hebben een probleem met de ingekochte waar en moeten daar iets aan doen. Geen idee of ze er ook gehoor aan hebben gegeven. Verder geen werk van gemaakt.

Wellicht dus een onlangs aangeschafte lamp.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Storing 2 meter

#7 Bericht door pd2ez »

ik neem aan dat eea is aangemeld bij AT en de emc commissie? wel zo handig, geen melding geen actie; zo werkt het of niet dus niet alleen hier vermelden tevens AT en de emc commissie informeren opdat onze banden verschoond blijven van troep wat er niet hoort.
vy 73 pd2ez

Plaats reactie