Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#31 Bericht door pa0fmy »

Spullen van SE schijnen zonder optimisers niet te kunnen werken. Ik weet niet waarom. Misschien andere niet passende connectoren. Die buurman was al breid om zelf voor de onkosten op te draaien. Imers hij heeft niet overlegd voor de plaatsing en ik woon hier al tientallen jaren eerder.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#32 Bericht door PA8S »

pa0fmy schreef:... Man die komt meten staat niet op QRZ.COM dus verwacht weinig kennis van EMC. ...
Wat heeft dit met EMC kennis te maken of mis ik iets? Ik heb collegae die geen radiozendamateur zijn (en dus nooit op QRZ.COM te zien zullen zijn) die meer verstand hebben van EMC dan 99.9% van alle radioamateurs. Er zullen ook genoeg radiozendamateurs zijn die geen verstand hebben van EMC op het stukje dat voor het examen benodigd is na. Alles beoordelen aan de hand van of iemand zichtbaar is op QRZ.COM is mijn inziens een beetje te kort door de bocht. Maar goed, wie ben ik. ;)

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#33 Bericht door pa0fmy »

Er zijn nu eenmaal een stelletje zonnepaneelcowboys op de wereld die snel geld willen maken. Als die toevallig zendamateur zijn is de kans vele malen groter dat ze verstand hebben van EMC. Er zijn al zoveel storings klachten over spullen van SE die ze nog steeds niet opgelost hebben en ze blijven maar doorgaan met verkopen. Het zijn handige verkopers en geen EMC technici.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#34 Bericht door PA8S »

Oke, dan begrijp ik de context van die opmerking over 'niet op QRZ.COM' staan ;)

Succes met het oplossen, hopelijk blijf ik nog even gevrijwaard van de Solar Edge en optimizer ellende.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#35 Bericht door pa0ejh »

Optimisers maken meestal zelf al 230V,er zit dus al een Omvormer in de Optimiser.

Solar Edge kan zelfs een enkele optimiser uitschakelen, of alles in 1 keer...

Dus op afstand uitschakelen kan weldegelijk...

De optimisers produceren een Breedbandig Ruisspectrum dat tot in het UHF gebied doorloopt...

Wanneer je met een Spectrum Ana. kijkt dan zie je niets, het zit in de ruis, 3uV is al S5 en dat zie je niet...

Met SpreadSpectrum smeren ze alle prut over een groot gebied uit, dan zie je geen Pieken in het spectrum
en dat vergroot de kans op goedkeuring tijdens de EMC test.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#36 Bericht door PA1AIS »

Om alle kabels bij de optimizers ferrietklemmen kan al een héél stuk helpen.

Verder het dringende advies aan zendamateurs die een PV installatie (willen) nemen:
Kies NOOIT voor optimisers!!!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#37 Bericht door pa0fmy »

Donderdag 9-7-20 om 14.30 komen twee heren technieci van Solaredge de soring ter plaatse op home QTH opmeten en proberen te achterhalen welk onderdeel stoort. Denk dat het niet moeilijk zal zijn als je alles al gelezen hebt in dit verhaal. Geen idee of ze indrukwekkende apparatuur, spectrumanalysers en meetantennes meenemen of dat ze alleen maar in de shack op de S-meter kijken. Iedereen is natuurlijk welkom om deze metingen gade te slaan. Heb je een draagbare ontvanger neem die dan ook mee. Denk dat luchtvaart er ook last van heeft in AM hoor je het nog beter. Een luchtvaartscanner is dus ook een idee. Huisadres staat correct op QRZ.com. Neem ook een fotocamera mee.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#38 Bericht door PA2EFR »

Vorige week heb ik een offerte aangevraagd bij een bedrijf in Assen.
Zij blijken SE te leveren. Omdat ik de issues van SE ken vroeg ik meer info.
De heer was allervriendelijkst en nam zelf ook contact op met het AT en vond het hele storingsverhaal belangrijk genoeg om hier in te duiken.
Daarnaast mocht ik, alvorens een offerte op te stellen, langskomen bij zijn eigen installatie met mijn set om de storing te "meten".

Met een eind draad van ca. 5 meter kriskras over zijn zolder langs de zonnebekabeling en omvormer meette ik op alle banden ongeveer S6 ruis.
Hier en daar, meest in de lage banden, 50Hz ratels die toe- en afnamen naarmate de zon meer of minder scheen.
Die verdwenen als hij de omvormer afschakelde. Een deel van de ruis verdween ook, maar ik denk dat de optimizers gewoon blijven werken op de opgewekte spanning? De basisruis klinkt een beetje ritmisch woesj-woesj. Maar dat hoor ik thuis ook. Is dat SE van de buren of is het de TS-520?

Enfin, ik heb de man gecomplimenteerd met zijn service. Zo hoort het.

En nee: toch maar geen offerte.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#39 Bericht door PA1AIS »

Bij een goede solar leverancier, dus geen solarcowboy, kan je gerust vragen om een Sunnyboy van SMA. Die zal hij dan ook altijd leveren. En geen gezeur over storingen.

Als de leverancier tegenspartelt, is het tijd om een ander te benaderen!

Ik kan niet wachten op het moment dat er wettelijk een EMC meting verricht moet worden bij aflevering door een gecertificeerd bedrijf.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#40 Bericht door PA2REH »

PA1AIS schreef:Bij een goede solar leverancier, dus geen solarcowboy, kan je gerust vragen om een Sunnyboy van SMA. Die zal hij dan ook altijd leveren. En geen gezeur over storingen.

Als de leverancier tegenspartelt, is het tijd om een ander te benaderen!

Ik kan niet wachten op het moment dat er wettelijk een EMC meting verricht moet worden bij aflevering door een gecertificeerd bedrijf.
Heb hier soms een rare storing op HF. Klinkt heel instabiel en wandelt ca. 10 kHz heen en weer. Niet onoverkomelijk, maar toch. Vaak overdag maar ook niet altijd, dus in die zin kan ik geen 1 op 1 link leggen met de zon. Buren hebben zonnepanelen. Maar dat was in het begin niet, het is dus wat anders (of panelen op veel grotere afstand). Of het is een brakke voeding van iets.

Sinds kort hier ook een installatie met de GroWatt MIN 3000TL-XE. Twee strings totaal 10 panelen en GEEN optimizers op dak (is ook niet nodig). Geen extra storing erbij gekregen. Dus die Growatt werkt (althans bij mij) prima.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#41 Bericht door pa0fmy »

Nog even terugkomend op het bericht van 05 jul 2020, 12:12. Nog even geen bezoek tijdens de meting op donderdagmiddag. Laat ze eerst even alleen uitzoeken wat er aan de hand is. Anders brengen we deze mensen te veel in verlegenheid. Ze zijn bereid er wat aan te doen dus even afwachten. Ze mogen hier thuis aan de ontvangers draaien op HF, 6meter, 2 meter en 70cm. Via een PMR setje kan een bij omvormer en een bij de ontvanger contact met elkaar maken en zo direct het resultaat beoordelen van een in / uitschakeling.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#42 Bericht door pa0fmy »

Leuk proefje. Op een AM ontvanger voor 2 meter heb ik de oscilloscoop en uiteraard antenne en voeding aangesloten. Let op de tijdstempel links boven in beeld van de scoop. Gewoon begin van de avond aangezet en wachten tot het donker werd. Nergens aan gedraaid of veranderd. Wat een verschil.
Bijlagen
101_8840.JPG
101_8838.JPG

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#43 Bericht door pa4o »

Iemand van SE heeft mij vorige week vrijdag gebeld dat ze mijn meetgegevens kwijt waren en dat ze weer een nieuwe afspraak met we wilden maken om te testen :-( Gelukkig had ik alle emails bewaard. Nu maar weer afwachten.. Word je niet echt vrolijk van..

Peter

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#44 Bericht door pa0fmy »

Oh misschien hebben ze vorige week bij jou wel alles op afstand uitgeschakeld en bij mij steeds gevraagd naar de frequenties en sterkte op de S-meter. Want wat ze ook deden het maakte geen verschil. Ging dat bij jou ook zo via de telefoon en vragen of er iets verandert of zijn ze bij je thuis geweest. Die proef met de scoop laat ik even in takt tot ze geweest zijn. De scoop heeft een floppy dus de plaatjes van middernacht kan ik ook afdrukken op de HP-printer.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#45 Bericht door pa4o »

Bij mij hebben ze vorig jaar oktober/november gebeld en hebben we getest. Voordat hij wat zei, zei ik van het is nu weg. Klopt zei hij ik heb het nu uitgeschakeld en wist hij zeker dat het wel daar aan lag. Ik heb alleen erg veel last op de 60m en iets daar buiten en op de 2m heb ik een ruis van een s9 als de zon volop schijnt.

Peter

Plaats reactie