Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#1 Bericht door pa0fmy »

Het huis van mijn buren heeft een nieuwe eigenaar en deze liet meteen een PV installatie aanleggen. Gevolg is dat ik overdag altijd met een S9 ruis zit op 2 meter en ook eieren bak geluiden op de korte golf.
Het gaat om een installatie met de beruchte Solar Edge omvormer, verder kunnen er ook optimisers op het dak zitten. Laatste weet ik niet. De installateur beweert het volgens de voorschriften te hebben aangelegd maar weet geen raad hoe te ontstoren. De buurman en dus eigenaar van deze installatie is bereid tegen materiaalprijs en arbeidloon een andere installateur in te schakelen die de ongewenste uitstraling verhelpt. Wie is ter zake kundig, heeft ervaring, weet welk type ringkernen en filters je nodig hebt, durft het dak op, etc. No cure, no pay. Zal neerkomen op zonnecelplaten er af, bij elke plaat een rngkern, kabels met de gelijkstroom in elkaar twisten, mogelijk extra aadleiding, filters of ringkernen op alle in en uitgaande leidingen bij de omvormer. In het ernstigste geval een afscherming om de omvormer als die een plastic kast heeft.
Op de foto een beeldschemfoto van het scherm van een spectrumanalyser op de 2 meter antenne overdag genomen. Op 6 meter is het nog erger maar daar heb ik (nog) geen zendontvangers voor. Het signaal is ongeveer -90dBm komt volgens een online conversie overeen met S8 á S9. Welke ZZP'er of welk bedrijf wil zich er aan wagen?
Bijlagen
dagzon.jpg

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Er is eigenlijk maar één oplossing, de omvormer vervangen door een van het merk SMA.
Deze geven weinig storing tot geen bij zendamateurs

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#3 Bericht door PH1X »

Volgens mij werkt solaredge per definitie alleen met optimizers. De communicatie tussen die optimizers en de omvormer veroorzaakt waarschijnlijk de storing, die zou je dan ook ‘s nachts moeten kunnen waarnemen.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#4 Bericht door Bert_1 »

pa0fmy schreef:
Het gaat om een installatie met de beruchte Solar Edge omvormer, verder kunnen er ook optimisers op het dak zitten. Laatste weet ik niet. De installateur beweert het volgens de voorschriften te hebben aangelegd maar weet geen raad hoe te ontstoren. De buurman en dus eigenaar van deze installatie is bereid tegen materiaalprijs en arbeidloon een andere installateur in te schakelen die de ongewenste uitstraling verhelpt.
Ik zou het toch via de installateur aanpakken en niet je buurman kosten laten maken om diverse redenen.

Het voldoet duidelijk niet aan de gestelde eisen en als het inderdaad volgens voorschriften is aangelegd dan moet de leverancier van de installateur er maar bijkomen, het is hun probleem. Dat voorkomt tevens dat ze er makkelijk over gaan denken en het elders ook weer zo opbouwen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe men hier mee om gaat trouwens, wil je ons op de hoogte houden?

Ik weet van een ander topic hier dat een installateur het ontstoren samen met zijn leverancier heeft geprobeerd maar dat er uiteindelijk een andere converter is geplaatst.
Bert

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#5 Bericht door PA1AIS »

Ik ga verhuizen, maar heb gezien dat 2 buren verderop panelen liggen. Ik vrees dus het ergste. Ik neem zelf een sunnyboy SMA.
Ik heb alvast een spaarpotje aangelegd waarmee ik de omvormer van de buurman kan "uitkopen" om er dan een SMA voor terug te hangen.

Natuurlijk kost dat geld, maar ruziën met buren en installateurs verkort je leven met 10 jaar, dat is het niet waard. En de storing wordt dan zeker niet opgelost.

Maar de installateur krijgt wel bezoek van A.T., dat wel. Ik zal wel vooraf meten en filmen. Zeker als het om die illegale optimizers gaat. Volgens mij voldoet geen enkele optimizer aan CE, of in ieder geval de installatie niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#6 Bericht door PA0BAK »

Kan je ze niet aangeven wegens piraterij?
Tenslotte zenden ze zonder vergunning hiervoor......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#7 Bericht door PH2LB »

Maak alstublieft metingen, meld de storing bij het Agentschap telecom en laat een dossier aanmaken. Dit is belangrijk voor de statistieken.

Dat heb ik ook gedaan, na mijn melding ben ik binnen een werkdag terug gebeld door iemand van het AT (naam hou ik om privacy reden voor me), en hebben we diverse dingen doorgesproken (storing was zo erg dat ze zekers een meting zouden komen doen, hoe nu verder te handelen etc).

Maar voor jou het belangrijkste :

Hij zei dat als het omvormers zijn van het merk SolarEdge, je kunt het dan gelijk doorgeven aan SolarEdge en die pakken het dan op.

Succes en hopelijk kan SolarEdge het (kostenloos) fixen.
PD0XL schreef:Volgens mij werkt solaredge per definitie alleen met optimizers. De communicatie tussen die optimizers en de omvormer veroorzaakt waarschijnlijk de storing, die zou je dan ook ‘s nachts moeten kunnen waarnemen.
Dat klopt idd.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#8 Bericht door pa4o »

Wacht hier nu al vanaf mei op Solar Edge, houden me tot nu toe alleen maar aan het lijntje. Tot 2x toe moest ik datums doorgeven wanneer ik thuis ben zodat hun wat kunnen testen, maar verder gebeurd er helemaal niks. Hoor helemaal niks meer van hun, en AT kan of wil niks doen, krijg daarvan te horen dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn en moet maar geduld hebben. Dus dat moet ik dan maar hebben. Maar leuk is anders.

Peter

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#9 Bericht door PE1NIL »

pa4o schreef:Wacht hier nu al vanaf mei op Solar Edge, houden me tot nu toe alleen maar aan het lijntje. Tot 2x toe moest ik datums doorgeven wanneer ik thuis ben zodat hun wat kunnen testen, maar verder gebeurd er helemaal niks. Hoor helemaal niks meer van hun, en AT kan of wil niks doen, krijg daarvan te horen dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn en moet maar geduld hebben. Dus dat moet ik dan maar hebben. Maar leuk is anders.

Peter

Hoi Peter.
Ben ook al 8 maanden bezig met Solar Edge vier keer datums doorgegeven moet er wel bij zeggen dat het AT meerdere malen Solar Edge verzocht heeft om de zaak op te pakken, en dat Solar Egde contact met mij heeft opgenomen.
Tot op heden past Solar Ddge de zelfde tactiek toe als bij jou en ik denk ook bij medere OM's
Ik geef de strijd nog niet op heb contact gehad met de branche organisatie installQ of zij hier iets mee
kunnen.

73 cor
pe1nil.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#10 Bericht door pa4o »

Vandaag contact gehad met Solar Edge. We hebben enkele testen uitgevoerd. Toen hij er mee bezig ging om wat parameters te veranderen zat ik hier thuis achter de ontvanger. Ik direct van nu is de storing weg. Hij wist nu zeker dat het wel van de panelen kwam hi. Verder nog wat testen gedaan. Op het hf werd het beter maar op 2m bleef alles gelijk. Hij heeft zijn bevindingen doorgestuurd naar het hoofdkantoor en naar de mensen waar de panelen liggen en naar mij.
Daar op het hoofdkantoor wordt bekeken wat er aan gedaan wordt. Of de bekabeling wordt nagekeken en wordt er ferriet geplaatst of er komen nieuwe optimizers. Dus ik heb weer hoop.

Peter

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#11 Bericht door pa0fmy »

Sinds een week is er ook doorlopend een soort gereutel op 433,200MHz. Nu de NOS repeater uit de lucht is staat die vaak bij en hoor je interessante QSO's van illegale stations. Maar door dat vreemde signaal blijft de squelch voortdurend open staan. De meeste stations komen er wel verstaanbaar overheen maar tijdens de spraakpauzes naar een harde ruis en gereutel luisteren is geen pretje. Iemand een idee wat dat is. Bijproduct van 4G of ook aanpassing zonnecellen. In elk geval de komst van de digitale kilowatturenmeter (Slimme meter) afgepoederd en de buren overtuigd dat ook te doen is gelukt. Voorkomen koppijnklachten door de "sterke straling" dat uit die dingen komt en het verhaal op internet over de storende Iscra meters.

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#12 Bericht door PA3FQS »

pa0bak schreef:Kan je ze niet aangeven wegens piraterij?
Tenslotte zenden ze zonder vergunning hiervoor......

Ik vind dit ook een goeie vergelijking.
Als hier niets tegen wordt ondernomen,zou dit betekenen dat economische belangen
van bedrijven zwaarder wegen dan overtredingen door piraten.

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#13 Bericht door PE1NIL »

pa4o schreef:Vandaag contact gehad met Solar Edge. We hebben enkele testen uitgevoerd. Toen hij er mee bezig ging om wat parameters te veranderen zat ik hier thuis achter de ontvanger. Ik direct van nu is de storing weg. Hij wist nu zeker dat het wel van de panelen kwam hi. Verder nog wat testen gedaan. Op het hf werd het beter maar op 2m bleef alles gelijk. Hij heeft zijn bevindingen doorgestuurd naar het hoofdkantoor en naar de mensen waar de panelen liggen en naar mij.
Daar op het hoofdkantoor wordt bekeken wat er aan gedaan wordt. Of de bekabeling wordt nagekeken en wordt er ferriet geplaatst of er komen nieuwe optimizers. Dus ik heb weer hoop.

Peter
Hoi Peter.
Bij mij heeft Solar Edge ook de testen ook gedaan op 2 meter was de storing weg(omvormer uit gezet) op hf was het iets minder(PLC uit gezet) ook bij mij zijn de optimizers op HF de boosdoenders.
Ook het zelfde verhaal in Israel word beslist wat er gedaan moet worden hij heeft al laten door
schemeren dat de optimzers zeker worden vervangen.( ik weet dat ze gemodificeerde optimzers hebben)

We gaan het zien en wachten af ps ik ben hier ook al 8 maanden me aan de gang en ik moet
er wel bij zeggen dat het AT in deze goed hun best hebben gedaan.

73
Cor PE1NIL

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#14 Bericht door pa4o »

We wachten maar af Cor. Ben al lang blij dat Solar Edge zo mee wil werken anders waren we mooi het bokje :-)

Peter

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Zoek bedrijf die bekend is met PV-installaie ontstoren

#15 Bericht door pb1a »

pa0fmy schreef:Het huis van mijn buren heeft een nieuwe eigenaar en deze liet meteen een PV installatie aanleggen. Gevolg is dat ik overdag altijd met een S9 ruis zit op 2 meter en ook eieren bak geluiden op de korte golf.
Het gaat om een installatie met de beruchte Solar Edge omvormer, verder kunnen er ook optimisers op het dak zitten. Laatste weet ik niet. De installateur beweert het volgens de voorschriften te hebben aangelegd maar weet geen raad hoe te ontstoren. De buurman en dus eigenaar van deze installatie is bereid tegen materiaalprijs en arbeidloon een andere installateur in te schakelen die de ongewenste uitstraling verhelpt. Wie is ter zake kundig, heeft ervaring, weet welk type ringkernen en filters je nodig hebt, durft het dak op, etc. No cure, no pay. Zal neerkomen op zonnecelplaten er af, bij elke plaat een rngkern, kabels met de gelijkstroom in elkaar twisten, mogelijk extra aadleiding, filters of ringkernen op alle in en uitgaande leidingen bij de omvormer. In het ernstigste geval een afscherming om de omvormer als die een plastic kast heeft.
Op de foto een beeldschemfoto van het scherm van een spectrumanalyser op de 2 meter antenne overdag genomen. Op 6 meter is het nog erger maar daar heb ik (nog) geen zendontvangers voor. Het signaal is ongeveer -90dBm komt volgens een online conversie overeen met S8 á S9. Welke ZZP'er of welk bedrijf wil zich er aan wagen?
Als hij optimizers gebruikt moeten die er tussen uit. Ligt het aan de omvormer vraag of hij een duurdere koopt. Wat mij altijd geholpen heeft als je aanbied om mee te betalen Een niet storende omvormer kost minimaal 256 Euro. Dus in dat geval leg jij er 125 Euro bij. Zo doe ik het ook. Tot op heden gaat het goed. Maar meebetalen doet wonderen.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie