DC/AC omvormer

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

DC/AC omvormer

#1 Bericht door ONSWL-Rke »

Hallo iedereen,

Ik weet niet of mijn vraagstelling hier thuishoort zoniet moet een beheerder het maar verwijderen.

Ik ben op zoek naar een niet storende zuiver sinus omvormer MINIMUM 300W,
Ik heb er onlangs 2 gekocht en direct terug verkocht omdat zodat die spanning kregen, ik er een enorme RFI van had op alle banden.

De krengen aarden, de - van de accu's aarden, niets hielp. Zijn er duurdere merken die storingsvrij zijn, of andere oplossingen?

Graag hulp

73 van een SWL

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DC/AC omvormer

#2 Bericht door pe1cmo »

Die zijn er ja. Ik weet dat ze bij radio omroepen voor in de reportage auto's Victron DC-AC converters gebruiken en die storen niet op hun spullen.


Die omroep auto's hebben wel de wat zwaardere systemen er in, dus meer dan 300VA
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DC/AC omvormer

#3 Bericht door PA1AIS »

Er zijn verschillende soorten omvormers.
Vroeger had je gewoon ijzerkern transformatoren met blokgolven. Die blokgolf werd later iets aangepast en noemde men "modified sinus", wat dus helemaal geen sinus was.

Tegenwoordig heb je HF geschakelde omvormers, soms nog steeds in blokgolf en in Sinus, dat bepaald de prijs.
Elke omvormer stoort in meer of mindere mate, ook gerenommeerde merken vaak.
Victron en Studer zijn wel de betere maar niet de goedkoopste.
Mastervolt zit daar tegenaan. (alhoewel hun soladin omvormer pure bagger is!!!).

Goed dubbel netfilter erachter aan de AC zijde en ferriet aan de DC zijde.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

ONSWL-Rke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2019, 10:30

Re: DC/AC omvormer

#4 Bericht door ONSWL-Rke »

PA1AIS schreef:Er zijn verschillende soorten omvormers.
Vroeger had je gewoon ijzerkern transformatoren met blokgolven. Die blokgolf werd later iets aangepast en noemde men "modified sinus", wat dus helemaal geen sinus was.

Tegenwoordig heb je HF geschakelde omvormers, soms nog steeds in blokgolf en in Sinus, dat bepaald de prijs.
Elke omvormer stoort in meer of mindere mate, ook gerenommeerde merken vaak.
Victron en Studer zijn wel de betere maar niet de goedkoopste.
Mastervolt zit daar tegenaan. (alhoewel hun soladin omvormer pure bagger is!!!).

Goed dubbel netfilter erachter aan de AC zijde en ferriet aan de DC zijde.
Bedankt voor de tip, maar een dubbele netfilter aan AC zijde en ferrieten aan DC zijde zullen niet veel helpen vrees ik als de omvormer al stoort
nog voor dat die in gebruik is...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: DC/AC omvormer

#5 Bericht door PE9ZZ »

Tja, als een inverter (Soladin!) al geen maatregelen bevat om RFI tegen te gaan zal een extern filter weliswaar wel iets doen maar de storing zal fors blijven omdat er al een stralend traject is. Zelfs een goed ontstoorde inverter zal nog wel (iets) RFI geven. In de schakelpulsen van een inverter zit nu eenmaal een boel hoogfrequent energie.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie