Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#31 Bericht door nanko »

Bij mij kon ik het kunststof deel van de DC pluggen er met enige moeite afhalen.
Als dat bij jou ook wil, zou je de afscherming van een stuk coax over de kabels kunnen trekken.
Met een FM radio de storing lokaliseren gaat niet nauwkeurig.
Een ontvanger of transceiver met een coaxiale aansluiting gaat een stuk beter.
Stuk coax aan de ontvanger en aan de andere kant een cm of zo van de afscherming verwijderen.
Op die manier kon ik de kabels onderling "besnuffelen" ook het venster van het display bleek flink
RF te lekken.

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#32 Bericht door De Friese Hoen »

Bedankt allemaal voor jullie reacties op mijn onderwerp.

@Bilathon misschien kun je even een eigen topic openen om jouw specifieke probleem te bespreken?

Ik heb afgelopen maandag de installateur weer een e-mail gestuurd waarin ik hem wijs op het feit dat de storing nog niet verholpen is en dat de installateur hier ook een verantwoordelijkheid heeft.
Daarnaast heb ik hem verwezen naar de EMC-richtlijnen. Het is nu afwachten op zijn reactie. Ik denk inderdaad dat ik tot de vervolgstap kom om het Agentschap Telecom in te schakelen.
Wordt vervolgd...

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#33 Bericht door PA3BZT »

Vorige week woensdag zijn er bij mij 10 zonnepanelen geïnstalleerd ieder met een Enphase IQ7 micro-omvormer. Hier even mijn eerste ervaringen:

Met een draagbare radio onder het paneel gaan staan (schuine dak) en over de FM band gedraaid, geen
probleem met de ontvangst.
Op 70cm geen last. Op 2M had ik al last van nabijgelegen zonne-installaties, geen verandering waargenomen.
Op HF had ik op alle banden al om de 25kHz een draaggolf, geen verandering kunnen waarnemen.

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#34 Bericht door Bilathon »

@PA3BZT, zijn dit IQ7 of IQ7+ omvormers?

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#35 Bericht door PA3BZT »

Bilathon schreef:@PA3BZT, zijn dit IQ7 of IQ7+ omvormers?
Ik heb de IQ7 van Enphase.
De IQ7+ heeft een hogere uitgangs vermogen en is geschikt voor zowel 60 als 72 cell panelen.

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#36 Bericht door pa5ca »

Heren....,
Collega zendamateur heeft bij hem in de buurt panelen gekregen met YC600 inverters... van 1mHz tot 100mHz s9+10...20db boven de 100mHz minimaal S9+ storing. HF banden overdag of als de panelen aanstaan onbruikbaar.
Gebleken is dat de YC500 inverters wel okay zijn.
Hoe zijn hier de ervaringen met de YC600 inverters...

Het vervelende is dat de YC500 inverters niet meer verkrijgbaar zijn..ik lees allerlei op technische oplossingen hier maar ben van mening dat de industrie dit moet oppakken. AT is op de hoogte van de panelen cowboy's en het zal mij niet verbazen als deze binnen kort in actie gaat komen.
Las ergens een artikel dat in den Haag een heel dak met panelen drie dagen moest worden uitgezet omdat C2000 dusdanig werd gestoord dat het onbruikbaar werd. Het bevreemd mij dat de industrie hiermee wegkomt.

Mijn buren hebben ook panelen en een single inverter voor alle panelen dit systeem is nu iets van 15j oud, na plaatsing had in 40db over s9 storing, twee belletjes naar de installateur en een Email dat AT zou worden ingelicht werd mijn probleem binnen een week opgelost. Mastervolt stuurde direct een team (met een collega amateur in het team). Conclusie was Inverter vervangen, deze hebben ze vervangen door een waar de knipploeg nog niet door heen was geweest resultaat nu bij sterke zon s3..s5 ruis, waarvan ik weet dat een groot deel van de ruis zonnen ruis is.

73
PA5CA (Frans)

In het filmpje hoor hoe de panelen worden ingeschakeld

[De extensie wmv is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#37 Bericht door pa0ejh »

De YC600 en de QS1 werken met Zigbee communicatie op 2,4Ghz..

De YC500 met PLC en daar zou je storing van kunnen ondervinden..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa5ca
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2009, 18:58
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#38 Bericht door pa5ca »

pa0ejh schreef:De YC600 en de QS1 werken met Zigbee communicatie op 2,4Ghz..

De YC500 met PLC en daar zou je storing van kunnen ondervinden..
Het is dus net anders om, de YC600 en de QS1 storen als een malle en de YC500 ondanks de PLC communicatie is stil...

Is bij herhaling in metingen aangetoond...op 30m tot 50m van de inverters nog steeds s9++
De YC500 waren tot op 75cm afstand nagenoeg stil...

73
K3 + P3 en de SPE Expert 1K5 AF is helemaal top...., IC7100, IC706 en MCHF QRP trx
http://www.pa5ca.com

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#39 Bericht door De Friese Hoen »

Hier even een update van de huidige situatie. Ik heb in de afgelopen periode meerder malen contact gehad met meerdere partijen.
- Met de Nederlandse vestiging van APsystems
- Met de installateur
- Met de buren
- Niet met het Agentschap Telecom

Ik heb contact gehad met APsystems en zij hebben aangegeven DCfilters te willen leveren die de omvormers kunnen filteren.
Daarnaast heeft APsystems een aantal verbeterde omvormers + DC-filters gestuurd naar de installateur en deze zullen aanstaande maandag geplaatst worden!
Hopelijk is na het plaatsen hiervan het probleem opgelost. Ik heb geen contact gezocht met het AT omdat ik het liever op deze manier oplos.

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#40 Bericht door De Friese Hoen »

Update!

Kortgeleden zijn door de installateur de omvormers vervangen door verbeterde omvormers en zijn er DC filters geplaatst.
Hiermee is de storing compleet verdwenen! Hiermee is mijn probleem dus geheel opgelost :D

Ik had nog gevraagd bij het AT om advies, zij gaven aan dat als mijn antenne installatie dichtbij de panelen staat het waarschijnlijk hinder is en dat EMC-normen gelden voor het op de markt brengen van apparatuur.

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#41 Bericht door Rekal »

De Friese Hoen schreef:Update!

Kortgeleden zijn door de installateur de omvormers vervangen door verbeterde omvormers en zijn er DC filters geplaatst.
Hiermee is de storing compleet verdwenen! Hiermee is mijn probleem dus geheel opgelost :D

Ik had nog gevraagd bij het AT om advies, zij gaven aan dat als mijn antenne installatie dichtbij de panelen staat het waarschijnlijk hinder is en dat EMC-normen gelden voor het op de markt brengen van apparatuur.
Heb je toevallig de serienummer(s) van de omvormer(s) die vervangen zijn, of bouwjaar/maand info van de nieuwe...
Want ik ben ook radioamateur en gisteren een APS QS1 geplaatst, nu geen HF set paraat staan, maar ik ben wel benieuwd wat ze
dan feitelijk gedaan hebben.
En hoen zien die filters er uit?

Ik heb een QS1 (gekocht April 2020) staat een wit stickertje op "certificate" date: 2019.05.19

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#42 Bericht door PA4WK »

De Friese Hoen schreef:Update!

Kortgeleden zijn door de installateur de omvormers vervangen door verbeterde omvormers en zijn er DC filters geplaatst.
Hiermee is de storing compleet verdwenen! Hiermee is mijn probleem dus geheel opgelost :D

Ik had nog gevraagd bij het AT om advies, zij gaven aan dat als mijn antenne installatie dichtbij de panelen staat het waarschijnlijk hinder is en dat EMC-normen gelden voor het op de markt brengen van apparatuur.
Allereerst gefeliciteerd met het behaalde resultaat, heel mooi dat je problemen opgelost zijn.
Mij lijkt het zinnig een verslagje te maken van alle gebeurtenissen en dit naar de diverse amateur verenigingen (VERON, VRZA DARU) en het AT te sturen, het is mooi dat je probleem opgelost is maar nu blijft de omvang van de zonnepanelen storing problematiek onbekend.
Ik ben van mening dat wanneer het probleem groter word er ook meer aan gedaan zal worden om het op te lossen.
Dus laten we met z'n allen vooral dit soort dingen aan de grote klok hangen, vooral als zoals in jou geval ook buiten de amateur banden sprake van storing is.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#43 Bericht door PA1AIS »

De Friese Hoen schreef:Update!

Kortgeleden zijn door de installateur de omvormers vervangen door verbeterde omvormers en zijn er DC filters geplaatst.
Hiermee is de storing compleet verdwenen! Hiermee is mijn probleem dus geheel opgelost :D

Ik had nog gevraagd bij het AT om advies, zij gaven aan dat als mijn antenne installatie dichtbij de panelen staat het waarschijnlijk hinder is en dat EMC-normen gelden voor het op de markt brengen van apparatuur.
Heb je meer info over die DC filters?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#44 Bericht door PA9X »

Ben nu ook erg benieuwd welke omvormer dat is die niet stoort...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#45 Bericht door PA1AIS »

PA9X schreef:Ben nu ook erg benieuwd welke omvormer dat is die niet stoort...
SMA sunnyboy stoort absoluut niet! Ik heb er 2 op verschillende locaties, 3,6KW en 10KW. Bij de 10KW locatie heb ik niets kunnen vaststellen op HF of VHF en UHF.
De 3,6KW moet ik nog monitoren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie