Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#16 Bericht door PA0BAK »

De Friese Hoen schreef:Ik zal komende week de installateur een e-mail sturen met mijn bevindingen en dat ik van zijn kant nog actie verwacht.
Een e-mail is niet rechtsgeldig, er bestaat geen leesbevestiging en het heeft verder de status van een briefkaart.
Dit soort dingen altijd via de post, liefst aangetekend!
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#17 Bericht door PA0ETE »

Een e-mail is rechtsgeldig. En daarbij, als je AT een mail stuurt krijg je van hun site automatisch een bevestiging. Je zou daarnaast nog de mail van een Cc of Bcc kunnen voorzien naar je eigen adres. Met de headers van die terugkomende mail heb je nog een extra bewijs dat je de betreffende mail inderdaad verstuurd hebt.

Zie hier over de rechtsgeldigheid van e-mail:
https://radar.avrotros.nl/columns/item/ ... voorkomen/
https://fhi.nl/fhi-nieuws/is-een-e-mail-rechtsgeldig/
https://www.iusmentis.com/contracten/em ... htsgeldig/

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#18 Bericht door Bilathon »

PA1AIS schreef:Enig juiste antwoordt is om een goed merk omvormer te kopen.
Ik ben al 10 jaar bezig met zonnepanelen en actief op het Tweakers "Duurzame energie forum". Voor aanschaf van deze omvormers had ik zelfs nog nooit gehoord van storing door omvormers. Ik zal vast wat gemist hebben maar pas de afgelopen maanden kom ik opeens regelmatig berichten op dit gebied tegen, ook in de reguliere media. In mijn beleving begint de grotere bewustwording van dit probleem nu pas op gang te komen.

Zover ik voor aanschaf kon inschatten is APS een gerenommeerd merk, de QS1 voldoet volgens de fabrikant aan het CE keurmerk. Dan verwacht je dit soort problemen niet. Nu zit ik in een lastig parket. Garantie claimen "omdat de radio van de buurvrouw stoort" zal echt niet gehonoreerd worden.

De omvormers zelf vervangen is financieel niet echt haalbaar. En zelfs al zou ik dat doen, in mijn situatie heb ik microomvormers of optimizers nodig. Hoe weet ik welke niet zullen storen?

Welke wegen blijven dan over? Naast de ferrietkralen staat er op de site van AT nog 2 tips die ik kan volgen: metalen buizen of goten en "EMC/EMI-filters" plaatsen. Ik ga dus verder op onderzoek.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#19 Bericht door PA1AIS »

Het zou geen kwaad kunnen als solar omvormer fabrikanten verplicht worden de testrapporten van een notified body ter inzage te geven.
Ik denk dat veel CE (Chinese Engineering) helemaal geen testrapporten m.b.t. emc kan overleggen.

Als ze niet voldoen (en dat doen ze klaarblijkelijk niet) is dat een regelrecht economisch delict binnen de EU. In die zin werkt de installateur ook mee aan een economisch delict en is niet minder strafbaar.

Voer voor juristen, jammie!

Omdat "gewone"mensen met telefoons geen last hebben, is het maatschappelijk niet een sexy onderwerp. Pas sinds de scheepvaart er in het VHF gebied last van heeft wordt het een veiligheid issue en krijgt het aandacht.

Die sneue zendamateurs zitten politiek in de laagste kaste en zijn een soort maatschappelijke gekkies, zo worden wij gezien.
Een tamelijk ouderwetse groep uit deze tijd:
http://electron.pothof.info/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#20 Bericht door pa0ejh »

CE markering lijkt een wassen neus, er staat dat het alleen geld voor het aangeboden test exemplaar...

En verder: Deze verificatie houdt geen beoordeling van de productie van het product in....

Het verschil:
CE symbool.png
CE symbool.png (11.89 KiB) 7463 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#21 Bericht door nanko »

De angst dat een pacemaker last heeft van de storing lijkt me niet gegrond.
Het zijn milliWatts die door de leidingen komend uit de omvormers uitgestraald worden.
Een gsm of zelfs een dect telefoon doet veel meer.

Met alleen ferriet kom je niet van de storing af vrees ik.
Ik heb zelf twee sets in gebruik, beide zeversolar omvormers, de oudste stoort ook.
In de kast zijn alle uitgaande leidingen fabrieksmatig door ferrietringen gehaald.
Pas toen de leidingen met C's aan de metalen kast geaard werden nam de storing af.
Met micro omvormers moet je dat dus bij alle omvormers doen, en het werkt alleen als
de behuizing van metaal is.
Sterkte !!

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#22 Bericht door Bilathon »

Ik ben helaas een leek. Wat bedoel je met "leidingen met C's aan de metalen kast geaard"?

De QS1 microomvormers zijn van metaal en hebben zelfs een aarde aansluiting buiten op de omvormer.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#23 Bericht door pa0ejh »

Volgens de Datasheet zou de QS1 draadloos met de ECU communiceren, die ECU is het kastje waar je alles kunt uitlezen, opbrengst en zo...

Het werkt met het Zigbee protocol op 2,4Ghz, net als Wifi en Bluetooth, daar zou ik geen storing van verwachten, maar of dat klopt weet ik neit.

Er zijn ook Microinverters van hetzelfde merk, en die werken met PowerLineCommunnication en dat kan storing veroorzaken...
Dat werkt via de toevoer kabel naar de Meterkast, maar dan moet de ECU direct op de meterkast worden aangesloten, misschien staat dat
in de Montage handleiding, het gaat dus om het Netsnoer van de ECU, worden soms ook aparte filters voor gebruikt van het zelfde merk.

Nog vergeten, de QS1 en het frame van de Zonnepanelen zijn geaard via de toevoer leiding naar de Meterkast, aan de Randaarde zeg maar.....
dus de Lichtnetaarde van de Meterkast.

We horen het wel van je....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#24 Bericht door Bilathon »

De QS1 werkt inderdaad met Zigbee en niet met PLC.

De QS1 heeft een speciale stekker aan de AC kant met 3 polen. APS levert kabels met deze stekkers om meerdere QS1's aan elkaar te kunnen koppelen en ze uiteindelijk in de meterkast aan te kunnen sluiten. In eerste instantie werd er bij mijn QS1's een kabel geleverd zonder aarde ader. Ik heb toen bij een andere leverancier een kabel besteld met aarde en deze keurig in de meterkast aangesloten (met nog een werkschakelaar er tussen). Op die manier zouden de QS1's dus geaard moeten zijn.

Ook heb ik de frames geaard aan de externe aardeaansluiting op de QS1's.

Zover ik nu kan zien heb ik nog twee mogelijkheden over:
- Vandaag of morgen komen de ferrietparels binnen voor de AC kant (aan de DC kant heb ik ze al geplaatst)
- Als dit niet goed (genoeg) werkt heb ik nog een aantal rollen aluminium tape liggen. Is er een kans dat het wikkelen van de tape om de AC kabels en DC kabelparen het signaal afschermt? Moet ik de tape dan ook aarden?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#25 Bericht door nanko »

Hoogfrequent aarden met een stuk draad is niet optimaal.
Het zal voor lage frequenties wel wat doen, maar voor VHF is de zelfinductie van de aarddraad te groot.
Een ferriet ring helpt zeker, maar is geen oneindig hoge weerstand, een deel van het RF lekt er doorheen
en wordt effectief uitgestraald door de leidingen.
Door de leidingen die uit de omvormer komen met voldoende grote condensatoren aan de metalen
behuizing te verbinden, heb je wel een effectieve kortsluiting voor het hoogfrequent.
Deze methode bleek zeer effectief in mijn situatie, van S9 naar net hoorbaar zeg maar.
Door doorvoer condensatoren te gebruiken kan ik waarschijnlijk het laatste beetje storing ook nog wel onderdrukken.
Hoe effectief afschermen is weet ik niet, je zult lijkt me, de mantel aan beide kanten moeten aarden.
Maar daar kunnen de experts op dit forum vast wel wat zinnigs over kunnen zeggen.
ipv tape zou ik afscherming van (oude) coax gebruiken, de lijmlaag van de tape geleidt niet, en de afscherming zal
hoogstwaarschijnlijk lekken.

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#26 Bericht door Bilathon »

Ik neem aan dat het hier om de AC kant gaat? Hoe kan ik praktisch gezien condensatoren op een veilige manier plaatsen? Ik zie het niet zo zitten om de omvormer open te maken i.v.m de waterdichtheid voor de komende 15-20 jaar.

Op dit plaatje van de omvormer zijn bovenin de kabels te zien waarmee je meerdere QS1's met elkaar verbindt. De loshangende stekker aan de omvormer is de AC aansluiting.
Afbeelding
Het losse uiteinde van deze kabel gaat uiteindelijk via een 4mm2 YMVK kabel van +- 10 meter lang naar de meterkast.

Zou het helpen als ik de YMVK kabel vervang door een afgeschermde variant (YMVK-as)?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#27 Bericht door nanko »

DC met condensatoren naar massa kan prima, in mijn geval is er een string van 11 panelen, daar staat dus
iets van 440 Volt over.
Ik vond een handvol keramische hoogspannings condensatoren van 47nF in mijn voorraad, die heb ik met zo kort mogelijke draden van de DC en AC aansluitingen naar de behuizing gezet.
Gewoon met een soldeerlip, niks bijzonders, maar bij mij zit het afgeschermd in de kast.....
Dat kan natuurlijk ook aan de buitenkant, de leidingen die uit de omvormer komen door ferrietringen halen, en
na de ringen, bij de stekkers de condenatoren plaatsen.
Maar als leidingen afschermen net zo effectief is zou ik daar voor kiezen, minder werk, minder kans op storingen.
Alleen de AC leiding afschermen of ontkoppelen zou wel eens niet genoeg kunnen zijn.
Kan je niet een testje doen met coax als AC en DC verbinding ? mantel aan de behuizing(en)
Die 7 Amp. kan voor de test wel door een stuk RG58, waarvan de doorslagspanning kiloVolts is.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#28 Bericht door pa0ejh »

Ik weet niet of je een Draagbare FM radio hebt, of die van je buur kunt lenen, dan zou je met ingeschoven antenne eens kunnen sonderen
waar de storing vandaan komt, bij de kabels van de Panelen, of vlak bij de QS1 of langs de toevoer leiding naar de Meterkast enzv.

Weet ook niet wat de afstand is tot de gestoorde FM radio van je buur, het probleem is dat alle kabels kunnen stralen, of dat er toch langs de toevoer naar de Meterkast de meeste straling wordt meegenomen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#29 Bericht door Bilathon »

Ik heb speciaal hiervoor een kleine FM radio gekocht. Voor het plaatsen van de ferrietringen aan de DC kant stoorde die in en rond het huis zo erg dat ik niet eens een zender kon vinden. Na plaatsing van de ringen lukt het wel om een paar zenders te vinden maar er is door de storing niet normaal naar te luisteren. Dat is met uitgeschoven antenne.

Bilathon
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2019, 17:06

Re: Storing zonnepanelen APSystems YC 600 Y micro omvormers

#30 Bericht door Bilathon »

Aan de AC kant zie ik een coax kabel experiment nog wel voor me. Aan de DC kant betekent het dat ik de fabriekskabels van de panelen af moet knippen. Dat gaat me voorlopig nog iets te ver.

Plaats reactie