PA3BZT schreef:
Even inhakend op dit onderwerp:
Ik heb mij ingeschreven bij Vereniging Eigen Huis voor het zonnecollectief en een offerte
van het bedrijf SolarNRG ontvangen waarbij een systeem van 10 panelen wordt aangeboden
met een SolarEdge SE3000 HD Wave omvormer en de P300 power optimer.
Ik zie dat dit pakket door meerdere installateurs wordt aangeboden, kennelijk een populaire
configuratie.
De vraag is, is het verstandig dit pakket te nemen en kan de installateur maatregelen treffen
om EMC tot een minimum te beperken?
Op HF heb ik nu al last op bijv 20m band, waarschijnlijk door zonnepaneelsystemen die in mijn
woonomgeving bij bossen zijn geplaatst.
Heeft het zin met SolarEdge contact op te nemen of hun producten inmiddels EMC “vrij” zijn of
wat SolarNRG aan preventie kan doen?
Van een ander bedrijf krijg ik een systeem aangeboden met micro omvormers
van het Amerikaanse merk enPhase (type IQ7) die direct de DC van het paneel
omzet in AC. Dit systeem is wel duurder en heb geen idee of dit qua EMC een beter
systeem is.
Kortom, alle advies is welkom!
Fred
Dag Fred.
Om de EMC tot een minimum te beperken hangt natuurlijk af van een aantal factoren
onder anderen het aanleggen van de pv volgens de NEN eisen en branche normen dit is op internet wel te vinden.
De meeste problemen veroorzaken de optimizers ook omvormers kunnen problemen veroorzaken.
Als je het zonder optimizers kan beslist doen, verder zou ik is even kijken naar het merk SMA volgens mij hebben die als enige de omvormer in een stalen behuizing zitten.
Veder kan je de installateur er op attenderen als je interferenties in de amateur banden hebt door de pv installatie dat hij het kosteloos oplost. ( zou ik wel in de offerte vastleggen)
Om even op mijn probleem terug te komen ik heb ook last van de pv van mijn overbuurman deze
gebruikt de P300 optimizers inmiddels heb een storingsklacht bij de AT gemeld daar heb ik een goed
gesprek mee gehad.
Deze gaat met Solar Edge in gesprek om dit op te lossen, natuurlijk is hier voorafgaande een hoop
mailtjes en foto's verstuurt naar de installateur Solar Edge VERON.
73 Cor
PE1NIL