Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge??)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#16 Bericht door pa4o »

Ook ik heb last van een buurman zijn SolarEdge panelen van een meter of 45 hier vandaan.
Bij mij is het juist op de 60m vreselijk met een dikke brom Maar op 40 en 80m meter geen last en op 2m en erboven en eronder een ruis van een s9+10db als de zon vel schijnt..
Heb de installateur gebeld maar die wil er niks van weten. Ze hadden alles goed aangesloten was hun antwoord!
Daarop heb ik ook bij het AT een storingmelding geplaatst.
Tegen mij werd ook net als bij Cor gezegd dat ze contact hadden gehad met SolarEdge. Heb zelfs de bevestiging mail gezien die ik heb gekregen van het AT.
Als ik binnen 4week niks gehoord zou hebben moest ik de betreffende persoon bij AT weer een mail sturen. Die mail is gisteren verstuurd. Dus het is nu weer afwachten. Helaas is mijn kennis niet genoeg om één en ander te onderzoeken.
Wel heb ik de spanning eraf gehaald en de storing was direct weg. Bij het inschakelen duurde het een halve minuut of zo en was de storing weer terug. Thuis had ik ft8 bij staan en heb daar op de 60m allemaal vertikale strepen om de cm ongeveer. Je kon precies zien dat ik de spanning eraf had gehaald, daar was het schoon. Ben blij dat de eigenaar wel meewerkt en ze vind het zelf ook heel vervelend. Had trouwens een paar jaar geleden ook last van een plasma tv bij dezelfde mensen. Dat konden we gelukkig goed oplossen :-)

https://www.youtube.com/watch?v=fVY73OLFgqM

Peter

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#17 Bericht door ON9KVE »

Ook hier veel troep van (waarschijnlijk) zonnepanelen.
Men heeft hier veel zonnepanelen geplaatst de laatste tijd.
Een of andere actie geweest waarschijnlijk.
Maar vis daar de Solar Edge maar eens uit... :? (Of uberhaupt welke het is/zijn)
Ik heb niet veel trek om bij alle ca tien (!) nieuwe gebruikers van die dingen, aan te bellen en vragen te stellen.

Ik ben dan ook van plan een melding bij AT te maken; ik vraag me alleen af wat zij verder kunnen doen, als ik niet kan aangeven waar het (precies) vandaan komt.
Heeft iemand daarmee ervaring?
Twee jaar eerder heeft AT al eens een controle uitgevoerd op een 9++ storing in de hele 80 meter band; snel, vriendelijke mensen.
De veroorzaker was echter niet thuis; dus ik kon dat zelf bespreekbaar maken.
Gelukkig was 2 weken erna ineens de storing voorbij en niets meer van vernomen -gelukkig. Het storende apparaat waarschijnlijk ter ziele gegaan -hoop ik ?

Maar nu dus ruis, blokken op het panorama op 80 - na 20 sec weer een effen ruisbeeld; ruisstrepen en harde pulsen op 20 meter en 40. Twee voorbeelden bijgedaan

Omgekeerde wereld van 30-40 jaar terug helaas: toen konden "wij" de "burgers" ongewild storen. Nu storen "zij" de amateurs ook ongewild.
Ik hoop dat het AT net zo fanatiek is als destijds.

Elke tip is welkom. 8)
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#18 Bericht door pa4o »

Zelf uitpeilen welke of het is, dat zeggen ze van AT ook. Ik gebruik daar een Yupiteru MVT-7100 voor.

Peter

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#19 Bericht door ON9KVE »

pa4o schreef:Zelf uitpeilen welke of het is, dat zeggen ze van AT ook. Ik gebruik daar een Yupiteru MVT-7100 voor.

Peter
Geprobeerd maar is niet te zeggen welke dat het is.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#20 Bericht door PA3BZT »

KHoos schreef:We hebben hier sinds kort ook zonnepanelen met solaredge inverters en optimizers.

Ik heb op alle optimizers extra ferriet aangebracht. Bij het maken van de offerte heb ik gelijk aangegeven dat ik dat wilde, en de installateur vond dat prima en toen de monteurs kwamen wisten ze dat al en mocht ik aan de gang met een doos optimizers en een zak ferrietkernen.
Hadden de monteurs zelf de ferrietkernen mee of heb jij die aangeschaft?

Welke ferrietkern moeten ze gebruiken?

Ik heb inmiddels voor het. Systeem met de EnPhase micro-omvormer gekozen mede op
basis van enkele positieve ervaringen/reacties over deze omvormers op het EMC forum.
Ze komen 3 juli de boel installeren, wellicht dat ik ze nog kan vragen uit voorzorg ferrietkernen
te gebruiken.

Fred

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#21 Bericht door KHoos »

PA3BZT schreef:
KHoos schreef:We hebben hier sinds kort ook zonnepanelen met solaredge inverters en optimizers.

Ik heb op alle optimizers extra ferriet aangebracht. Bij het maken van de offerte heb ik gelijk aangegeven dat ik dat wilde, en de installateur vond dat prima en toen de monteurs kwamen wisten ze dat al en mocht ik aan de gang met een doos optimizers en een zak ferrietkernen.
Hadden de monteurs zelf de ferrietkernen mee of heb jij die aangeschaft?

Welke ferrietkern moeten ze gebruiken?
Ik heb ze zelf aangeschaft, op basis van kabeldoorsnede (nagevraagd bij leverancier, het is 6mm doorsnede en dat is vrij standaard voor zonnepanelen) een fysiek passend model gevonden wat volgens de specs bij conrad (waar je dan wel last hebt van bomen en bos) een aardige demping zou geven op HF en VHF. Conrad artikelnummer 709113. Aan elke optimizer zitten 4 kabels (2 naar het paneel en 2 naar de lus) dus reken maar uit hoeveel je er nodig hebt.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Advies gevraagd zonnepanelen qrm vaststellen (SolarEdge?

#22 Bericht door PA3BZT »

KHoos schreef:
PA3BZT schreef:
KHoos schreef:We hebben hier sinds kort ook zonnepanelen met solaredge inverters en optimizers.

Ik heb op alle optimizers extra ferriet aangebracht. Bij het maken van de offerte heb ik gelijk aangegeven dat ik dat wilde, en de installateur vond dat prima en toen de monteurs kwamen wisten ze dat al en mocht ik aan de gang met een doos optimizers en een zak ferrietkernen.
Hadden de monteurs zelf de ferrietkernen mee of heb jij die aangeschaft?

Welke ferrietkern moeten ze gebruiken?
Ik heb ze zelf aangeschaft, op basis van kabeldoorsnede (nagevraagd bij leverancier, het is 6mm doorsnede en dat is vrij standaard voor zonnepanelen) een fysiek passend model gevonden wat volgens de specs bij conrad (waar je dan wel last hebt van bomen en bos) een aardige demping zou geven op HF en VHF. Conrad artikelnummer 709113. Aan elke optimizer zitten 4 kabels (2 naar het paneel en 2 naar de lus) dus reken maar uit hoeveel je er nodig hebt.
Koos,
Bedankt voor je reactie. Ik heb op het Conrad artikel gezocht en het specificatie document bekeken,
ik vraag mij af of deze ferrietkern geschikt is voor buiten gezien de vocht en temperatuur specificaties
(storage condition unpacked).

Fred
Bijlagen
FB230B05-F032-41E8-B744-D9BE04A4E4BF.png

Plaats reactie