Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#136 Bericht door PA2RU »

PE4BAS schreef:
Die notches zijn niet van toepassing op glasvezel en alleen van toepassing als het VDSL signaal storing veroorzaakt op de amateurbanden.
Bij storingen veroorzaakt door radioapparatuur zijn notches totaal niet interessant omdat die vanuit de centrale gezet worden en dan thuis niet kunnen werken.
Bovenstaand is een beetje verwarrend. Heb je het nu over glasvezel of VDSL?
Dat vraag ik me ook af..
Overigens duurt het nog een aantal weken voor ik over kan op glas..
Hoewel de aansluiting er al zit kan XS4ALL het hier thuis nog niet aanbieden...
73 René PA2RU

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wegvallen DSL verbinding

#137 Bericht door PA7RA »

Hoi Nico,

Dat weg vallen van de lijn heeft vaak te maken met VDSL KPN is op een gegeven moment over gegaan van ADSL naar VDSL dit heeft te maken met snelheid.
EN adsl was maar een band breedte tot 2MHZ en VDSL is tot 17Mhz dus als je Internet eruit valt is dat meestal onder de 17 meter band als je op 10 meter zit heb je hoogst waarschijnlijk nergens last van.
ik heb al meerdere amateurs hiermee geholpen.
de oplossing is simpel en doeltreffend door een ander profiel op je lijn te plaatsen met notches ben je er meestal vanaf.
mocht iemand problemen ermee hebben mag je me altijd mailen via pa7ra AT veron PUNT nl

Kunnen we kijken of het opgelost wordt.

Fijne Avond
Groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#138 Bericht door PA2RU »

Afbeelding

Sinds een half uurtje hangen wij via glasvezel aan het wereld wijde web ;)
We gaan het zien hoe zich dat aankomend weekend gedraagt tijdens de CQWW CW contest :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#139 Bericht door PE1PQX »

Ben benieuwd hoe dit zich zo gaat gedragen dit weekend.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#140 Bericht door PA2RU »

De eerste testjes zijn hoopvol : op 60m gaat dat goed met 100watt waar dat eerst met 1 watt al mis ging..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#141 Bericht door PE1PQX »

Ooh.. kijk aan.

Ben ook wel benieuwd hoe dat straks bij mij gaat, nadat ik de mast opgebouwd heb.
Gebruik geen apparatuur van de provider, maar zelf gekocht 'pro-sumer' hardware van Ubiquity. (USG-Pro-4 voor de geïnteresseerden, voor VoiP nog wel een fritz, nl. de 7530)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#142 Bericht door PE1PQX »

PA3G schreef:Correct; maar waar sluit je de afscherming dan op aan? Normaal gesproken gebruik je dan ook een shielded stekker. En die heb je (denk ik?) niet voor RJ11.
Beetje (erg!) laat: bij een afgeschermde LAN kabel (FTP, STP, SFTP) sluit je de afscherming aan op een afgeschermde RJ45 stekkertje. Hoe dat exact gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet mee heb hoeven werken.
Voor maximaal effect is het wel zaak om de afscherming maar op één plek aangesloten te hebben, vaak (eigenlijk altijd) is dat bij een centrale switch omdat je dan een 'ster' afscherming maakt, DUS NIET BIJ DE AANGESLOTEN CLIENTS!!
Hierbij is het zaak dat de switches geen kunststof RJ45 sockets hebben, zoals je eigenlijk altijd ziet bij provider geleverde spullen, maar metalen die ook aan de massa van de switch hangen. Switches met metalen behuizing EN goede randaarde hebben hier dus de voorkeur.

En i.d.d. terecht dat je meld dat RJ11 stekkertjes niet in afgeschermde varianten te vinden zijn... (tenminste, ik ben ze nog niet tegen gekomen)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#143 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef:

Beetje (erg!) laat: bij een afgeschermde LAN kabel (FTP, STP, SFTP) sluit je de afscherming aan op een afgeschermde RJ45 stekkertje. Hoe dat exact gaat weet ik niet omdat ik daar nog niet mee heb hoeven werken.
Voor maximaal effect is het wel zaak om de afscherming maar op één plek aangesloten te hebben, vaak (eigenlijk altijd) is dat bij een centrale switch omdat je dan een 'ster' afscherming maakt, DUS NIET BIJ DE AANGESLOTEN CLIENTS!!
Hierbij is het zaak dat de switches geen kunststof RJ45 sockets hebben, zoals je eigenlijk altijd ziet bij provider geleverde spullen, maar metalen die ook aan de massa van de switch hangen. Switches met metalen behuizing EN goede randaarde hebben hier dus de voorkeur.

En i.d.d. terecht dat je meld dat RJ11 stekkertjes niet in afgeschermde varianten te vinden zijn... (tenminste, ik ben ze nog niet tegen gekomen)
Ik deel jouw idee m.b.t. afscherming niet. Bij STP dient de shield aan beide kanten (voor RF) aan de massa van het netwerkcomponent te liggen. Daarmee maak je voor het HF een geheel gesloten systeem. Laat je een kant open, dan is het het coaxiale systeem open. Storing van buitenaf kan dan naar binnen, en signaal vanuit het netwerk kan naar buiten.

Je zou kunnen denken, die afscherming is niet nodig omdat het een gebalanceerd systeem is. Ja en nee, voor hoge frequenties is die balancering niet goed genoeg meer en dan helpt de afscherming om minder packetverlies te hebben door storing.

Meestal is de afscherming alleen voor AC aan de ground van het netwerkcomponent gekoppeld. Daarmee voorkom je ground loops voor 230Vac, maar blijft de afscherming voor RF werkzaam.

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Wegvallen DSL verbinding

#144 Bericht door PA3Y »

PA7RA schreef:Hoi Nico,

Dat weg vallen van de lijn heeft vaak te maken met VDSL KPN is op een gegeven moment over gegaan van ADSL naar VDSL dit heeft te maken met snelheid.
EN adsl was maar een band breedte tot 2MHZ en VDSL is tot 17Mhz dus als je Internet eruit valt is dat meestal onder de 17 meter band als je op 10 meter zit heb je hoogst waarschijnlijk nergens last van.
ik heb al meerdere amateurs hiermee geholpen.
de oplossing is simpel en doeltreffend door een ander profiel op je lijn te plaatsen met notches ben je er meestal vanaf.
mocht iemand problemen ermee hebben mag je me altijd mailen via pa7ra AT veron PUNT nl

Kunnen we kijken of het opgelost wordt.

Fijne Avond
Groet
Rien, PA7RA
Het wegvallen van de DSL verbinding bij mij is inmiddels opgelost door een tip van Wim, PA3DJS. Omdat de oorzaak wees richting directe instraling op de telefoonlijn heb ik op aanraden van Wim 2 stukken klapferriet nét voor de RJ11 connector aangebracht. (Zie bijlage) De kabel gaat er met de wikkelingen maximaal 3x doorheen. Nadien heb ik geen last meer gehad van het eerder genoemde probleem, ook niet met 100 Watt zendvermogen.

Groet,
Nico PA3Y
Bijlagen
20200912_090442.jpg
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#145 Bericht door PA2RU »

We zijn een week verder sinds we aan glas hangen..
Al die tijd niks geen gedoe gehad..ook niet tijdens de CQWW CW contest..

Kan wel zijn dat ik binnenkort weer om een ander modem ga vragen : de laatste update dateert van maart dit jaar..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#146 Bericht door PE2AAB »

PE2WD schreef:Ik lees dit topic nu pas, maar ook bij mij speelt dit, althans niet bij mezelf, maar een paar weken geleden kwamen opeens een 2 tal buren bij me op de stoep die mij mee deelden dat ik moest ophouden met storen op hun interactive tv van KPN.
zelf heb ik ziggo, en alle ziggo buren van me hebben geen problemen.
ik zend meestal uit met 100 en af en toe 200 W ( IC7700 ). in een symmetrische inverted V, met kippenladder gevoed.
vermoedelijk speelt hier dus ook hetzelfde probleem.
ik heb mn vermogen maar teruggeschroefd naar 10 tot 20 W en afgesproken dat ik bij de betreffende buren na de corona crisis eens de installatie ga bekijken, vermoedelijk klopt er niet veel van de aanleg, of is ook het modem de oorzaak, ik hoop dat KPN zo vriendelijk zou willen zijn deze notches ook toe te passen, dan kan ik ten minste weer normaal werken.
ik heb wijselijk maar niets gezegd van de zonnepaneel storingen uit de buurt welke ik allemaal te verwerken krijg :-)
Die notches worden toegepast om ervoor te zorgen dat de 'EMISSIE' onder een bepaalde limiet blijft, toegespitst op de amateurbanden. Waar jouw buren last van hebben heeft te maken met 'IMMUNITEIT' (of eigenlijk; het gebrek daaraan).
De hierboven beschreven oplossing door PA3Y na een tip van PA3DJS is een mogelijke oplossing voor je buren! Dit lijkt me goed realiseerbaar en omdat die dingen vaak in de meterkast hangen maakt het niet uit hoe het eruit ziet ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa0phh
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 okt 2020, 09:53
Roepletters: PA0PHH
Locatie: Lelystad

Re: Wegvallen DSL verbinding

#147 Bericht door pa0phh »

PE2AAB schreef: Die notches worden toegepast om ervoor te zorgen dat de 'EMISSIE' onder een bepaalde limiet blijft, toegespitst op de amateurbanden. Waar jouw buren last van hebben heeft te maken met 'IMMUNITEIT' (of eigenlijk; het gebrek daaraan).
De hierboven beschreven oplossing door PA3Y na een tip van PA3DJS is een mogelijke oplossing voor je buren! Dit lijkt me goed realiseerbaar en omdat die dingen vaak in de meterkast hangen maakt het niet uit hoe het eruit ziet ;-)
Dat klopt, alle profielen die gebruikt worden hebben notches voor amateurbanden, het profiel bepaald vooral de snelheid tov van de lengte van de kabel. Bv het profiel 30a is zeer snel maar neemt ook snel af, 17a is een vectoring profiel en volgensmij wat KPN gebruikt. Is een tijdje terug maar veel metingen gedaan voor KPN aan deze apparatuur.

Plaats reactie