Zonneplan Evo micro omvormer, storing of niet?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

Zonneplan Evo micro omvormer, storing of niet?

#1 Bericht door elsinga »

Hallo,

ik wil naast de bestaande 11 panelen op ZW en aangesloten op een niet-storende Goodwe omvormer nu 7 panelen op NO laten leggen, die aangesloten worden op 2x een Zonneplan Evo micro omvormer. Dat is basically een 4-panelen combi micro omvormer en hebben voor monitoring/cloud toegang elk een geïntegreerde 4G module, gebouwd door SAJ. Als de panelen gelegd worden, dan netjes met de bekabeling naast elkaar (wat met per stuk aansluiten op die micro omvormer ook het meest logisch is).

Kent iemand die micro omvormers en storen deze eventueel ook? Zonneplan heeft deze maar bij een paar zendamateurs geïnstalleerd, tenminste waarbij klanten zich als zendamateur hebben gemeld met storing. Garantie op geen storing willen ze ook niet geven.

Panelen komen op NO te liggen en zijn ook zelf te dimmen en uit te schakelen, dus in de praktijk kom ik wel om eventuele storing heen, maar voor de zekerheid wel even vragen hier. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

elsinga
Moderator
Contacteer:

Re: Zonneplan Evo micro omvormer, storing of niet?

#2 Bericht door elsinga »

Ook even gekeken of ChatGPT hier iets over kan zeggen: https://chatgpt.com/share/6a4791c3-af78 ... 9c4db2aed9

Conclusie: bekabeling zo kort mogelijk houden en netjes naast elkaar (zonder lussen) en dan valt het waarschijnlijk mee. En verbazingwekkend hoe snel ChatGPT met HAM termen begint te strooien. Het klinkt alsof je de vraag aan een andere zendamateur stelde. Mooi en eng tegelijk....
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PG7VG

#3 Bericht door PG7VG »

elsinga schreef: 03 jul 2026, 11:43 Mooi en eng tegelijk....
Dat is zeker waar. In een heel andere vraag aan Chatgpt kwam hij terug met “ Maar jij als zendamateur….”
Er wordt zonder meer een profiel opgesteld (niet vreemd denk ik), enkel jammer dat Chatgpt je wel graag naar de mond praat.

(Excuus voor het off-topic gaan)
73, Peter.

elsinga
Moderator
Contacteer:

#4 Bericht door elsinga »

Ik heb (ook wat off-topic) gevraag wat hij over mij kon vinden. Lijstje was aardig compleet!

pc9t
Roepletters: PC9T

#5 Bericht door pc9t »

Mij rijst de vraag waarom iets anders als je een product heb waarvan je de werking cq eventuele problemen.

Of het moet zijn dat het bestaande niet meer leverbaar is.

Dan is het wat anders, ik heb panelen liggen met Enphase micro controllers en die geven geen storing althans ik heb het nog niet opgemerkt.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5

elsinga
Moderator
Contacteer:

#6 Bericht door elsinga »

Mijn bestaande Goodwe omvormer heeft maar een aansluiting van 1 string. Combineren met de bestaande panelen kan niet, want ander dakvlak. En ivm schaduw van het dak van de buren heb ik 2 strings nodig. Ik heb dus een andere omvormer nodig. En eentje met minimaal 3x een string input weet ik ook niet van of er storing van komt.

PA2S
Roepletters: PA2S

#7 Bericht door PA2S »

elsinga schreef: 03 jul 2026, 11:10 (...) voor monitoring/cloud toegang elk een geïntegreerde 4G module (...)
Dus vendor lock in. En 100% afhankelijk van derden. Heb je daar ook aan gedacht?

Qua storing geen idee. Hier een ouderwetse enkele SMA inverter, stoort niet, bij eventuele problemen hoef ik het dak niet op. Moet alleen nog eens kijken hoe ik de teruglevering ga "afknijpen". Misschien een kleine accu, maar ik kijk eerst de kat wel uit de boom. Overheid is vandaag zus, morgen zo, maar altijd in ons nadeel.

elsinga
Moderator
Contacteer:

#8 Bericht door elsinga »

Elke omvormer heeft een vendor lock in, ook mijn huidige Goodwe praat (alleen) met hun cloud, waar ik dan weer data vandaan haal. Dus ja, dat weet ik. Heb jij een suggestie voor een omvormer die ik geheel lokaal zelf kan aansturen, zonder internet nodig te hebben? En die niet stoort, uiteraard (daar ging de vraag hier over).

Overigens ondersteunt de SAJ M2 omvormer ook Bluetooth en Wifi, dus kan er ook eea lokaal. Wat precies, dat moet ik nog uitzoeken.

PA3RIS
Roepletters: PA3RIS
Contacteer:

#9 Bericht door PA3RIS »

elsinga schreef: 05 jul 2026, 07:14 Elke omvormer heeft een vendor lock in, ook mijn huidige Goodwe praat (alleen) met hun cloud, waar ik dan weer data vandaan haal. Dus ja, dat weet ik. Heb jij een suggestie voor een omvormer die ik geheel lokaal zelf kan aansturen, zonder internet nodig te hebben? En die niet stoort, uiteraard (daar ging de vraag hier over).

Overigens ondersteunt de SAJ M2 omvormer ook Bluetooth en Wifi, dus kan er ook eea lokaal. Wat precies, dat moet ik nog uitzoeken.
Hoymiles.

Mijn 2 Hoymiles omvormers worden uitgelezen met een ESP32 en een NRF24L01+, deze software en de data gaat zo Home Assistant in. Ze storen (bij mij) niet. En geen bitje verlaat mijn eigen netwerk.

Plaats reactie