Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 655
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#1 Bericht door Roy pd8rw »

Is er iemand die een Marstek Venus E 3.0 in gebruikt heeft gecombineerd met de hobby met idem bijhorende antenne park en dus live en echte ervaring heeft voor wat betreft storing , ruis etc ?

Of er wel een heeft en dus de positieve ervaring dat dit een goed combinatie is en dus niet stoort


De meningen over een thuisaccu anzich zijn me meer als voldoende bekend en voor mij oninteressant :wink:

Vraag ook specifiek naar dit model , geen vervanger

Mvg roy

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#2 Bericht door pc9t »

Interessante vraagstelling.

Voor mij geld de vraag idem, maar mag ook van andere thuisaccu's zijn.

Dus meer in algemene zin, wat de ervaringen zijn van het gebruik van thuisaccu's.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#3 Bericht door pc9t »

Blijkbaar worden er geen thuisaccu’a gebruikt bij onze hobby ?
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5

PA3RIS
Berichten: 996
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#4 Bericht door PA3RIS »

pc9t schreef: 31 mar 2026, 21:13 Blijkbaar worden er geen thuisaccu’a gebruikt bij onze hobby ?

Ja hoor, ik heb hier 3 accu's die samen 7 Kwh kunnen opslaan. 1 van het merk Zendure en 2 waarvan ik de aansturing en dergelijke zelf geregeld heb. Absoluut geen storing. Maar dat was de vraag van PD8RW niet.

pa5wil
Berichten: 294
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#5 Bericht door pa5wil »

Ik heb de eerste versie van de Marstek thuisaccu en geen storing
Wil

Roy pd8rw
Berichten: 655
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#6 Bericht door Roy pd8rw »

Specifiek naar gebruikerservaring voor het genoemde model

Maar ik sta ook open voor aanbevelingen en ervaringen van andere merken/ modellen

5kwh en meer als 800w
Dus op eigen groep

De bekende 800w max stekker modellen heb ik voor alsnog geen interesse in

De accu van sessy is een bekende , maar met zn 5kwh en €3300 niet meer boven aan mn lijstje

Mvg

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#7 Bericht door PD3JH »

Ik heb de marstek venus e 3.0 op 2500watt met aparte groep.
Ik heb nog geen storing geconstateerd.

Heb intussen wel wat aanvaringen met het ding kwa diagnose van het net.
Ik kan de homewizard p1 aanmelden en dan gaat het een diagnose doen, dit loopt vast. Heb nu eens ingesteld dat ik 1 fase heb en weer terug naar 3 fase en het werkt.
Ook het lang wachten op pv terwijl er goedkope uren zijn was een item, vandaag update gehad naar fw149 deze werkt sneller met het inschakelen en zonder die fouten

Het systeem werkte redelijk en toen ben ik zelf gaan frutten met de paar instellingen oa vaste ip adressen voor p1 en marstek, toen begon de shit, je zou denken dan moet het soepeler lopen maar nee.
intussen op fw 149 werkt het beter, vandaag was er weinig pv en de accu ging laden rond 13:00 toen het bijna voor niks was ook ivm rendement.
73, Johan PD3JH

pa5wil
Berichten: 294
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#8 Bericht door pa5wil »

PD3JH schreef: 02 apr 2026, 17:34 Ik heb de marstek venus e 3.0 op 2500watt met aparte groep.
Ik heb nog geen storing geconstateerd.

Heb intussen wel wat aanvaringen met het ding kwa diagnose van het net.
Ik kan de homewizard p1 aanmelden en dan gaat het een diagnose doen, dit loopt vast. Heb nu eens ingesteld dat ik 1 fase heb en weer terug naar 3 fase en het werkt.
Ook het lang wachten op pv terwijl er goedkope uren zijn was een item, vandaag update gehad naar fw149 deze werkt sneller met het inschakelen en zonder die fouten

Het systeem werkte redelijk en toen ben ik zelf gaan frutten met de paar instellingen oa vaste ip adressen voor p1 en marstek, toen begon de shit, je zou denken dan moet het soepeler lopen maar nee.
intussen op fw 149 werkt het beter, vandaag was er weinig pv en de accu ging laden rond 13:00 toen het bijna voor niks was ook ivm rendement.
De software van Marsstek is niet geweldig. Ik heb in het begin ook veel moeite gehad om het goed werkend te krijgen. Toen werkte de support nog goed. Nu krijg je geen enkel antwoord meer van Marstek. Ik gebruik de P1 meter CT003 van Marstek zelf. Dit samen met de P1 meter van Homewizard in een splitter van Homewizard. De homewizard app en hun P1 meter heb ik al paar jaar. Vandaar dat ik ze beide gebruik. De P1 meter van HW wilde niet met mijn Marstek accu koppelen. Ik heb firmware 153
Wil

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#9 Bericht door PD3JH »

Ik heb net nieuwe fw 148.7.113. ? Is een update voor de communicatie unit en ip problemen(fw word individueel aangeboden)ik werk met de helpdesk in de app
Deze is binnen 24 u na vermelding van het probleem aangeboden, had o.m het probleem dat als ik inlogde vanaf een ander wifinetwerk met eenzelfde ip range de ct verbinding verbrak, ook het laden tijdens goedkope uren werkt beter. Eerst was de accu heel erg afwachtend op de pv

Ik heb ook enkele keren info teruggekregen van een ai, heb daarna gevraagd om een serieus antwoord.
Inderdaad is de accu qua processor niet zo sterk maar wel veel voor weinig.
Als hobbyist geef ik er wel een draai aan maar voor een leek zijn de nukken niet zo makkelijk te overzien
73, Johan PD3JH

Roy pd8rw
Berichten: 655
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#10 Bericht door Roy pd8rw »

Wat leuk om alle reacties hier te lezen over de betreffende marstek

Familie heeft inmiddels nummer 2 en 3 op gehangen nadat nummer 1 omgeruild diende te worden door de leverancier ( na firmware update liep die zeer slecht )

Daar hangen er nu dus 3 .
De ervaringen die ik hier lees gecombineerd met de ervaringen binnen de familie maken dat wij er teminste ook 1 gaan ophangen
Rest nog de aanpassing in de meterkast (3x40a aansluiting woning , 2e verdeelkast in de werkplaats met daar de input van de pv en ook de accu’s

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#11 Bericht door pc9t »

Wil dit draadje niet kapen.

Maar ik lees dat er vrij veel problemen zijn met de Marstek thuis accu's en slecht bereikbare support.

Zijn er nog meer amateurs die ervaringen hebben met andere merken.

Kreeg even een offerte voor een Enphase thuisaccu, maar daarvoor lig ik nog aan de zuurstof.

Zal wel anders van kwaliteit zijn, 15 jaar garantie maar of je dit kan terugverdienen, geven aan 8 tot 10 jaar.
ICOM IC 7610 with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam / Homemade G5RV / Diamond X200 / Vangarda 9 elements VHF / Heil proset met HC5

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Marstek Venus E 3.0 Icm je antennepark en qrm ?

#12 Bericht door PD3JH »

Laten we voor de duidelijkheid niet alle leveranciers over een kam scheren, mijn ervaring met de chinezen is netjes. Ze nemen vlot contact op, meestal binnen 2 werkdagen, en komen dan met oplossingen.
Er zijn diverse verkopers die de naam hebben gekaapt en als officiële dealers werken.
Kortom het is softwarematig geen hightech en dat betreft meer de communicatie met het lan/wifi netwerk maar de prijs verhouding tot ander merken is wel groot.
Met home assistant kan ik de batterij intussen goed manipuleren waardoor de communicatie problemen mbt ct of p1 omzeild worden.
73, Johan PD3JH

Plaats reactie