Storing o.a. op mg en 160 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

Re: Storing o.a. op mg en 160 meter

#31 Bericht door PE1PQX »

Erkende installateurs... Door wie zijn ze dan erkend? Niet door een potentiële klant. Zinloze kreet dus.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#32 Bericht door pe2aab »

Vaak door een Branchevereniging. Denk aan Techniek Nederland (v.h. Uneto-VNI) voor elektriciens. Zoals Jinny al aangaf;
De partij waar je een lidmaatschaps fee aan betaald.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#33 Bericht door pe1rea »

En daar begin ik niet aan, die fee betalen.
Ik mag met enige onregelmatige regelmaat de rommel van die 'erkende' installateurs opruimen...
Ik verdien wel aan ze, ipv zij aan mij.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1mph-AM
Roepletters: Pe1mph

#34 Bericht door pe1mph-AM »

Update:
Gisteren kreeg ik een brief van RDI, waarin o.a. staat dat mijn melding betreffende ontvangst storing (16 oktober jl) is ontvangen. Ik heb RDI, n.a.v. brief, gebeld en gezegd dat ik voorlopig zelf niet kán peilen... Maar inmiddels wel (goed) contact heb met buurt zendamateurs om samen beter de rot-storing in deze wijk 'in kaart te brengen'.

In overleg met RDI is besloten om mijn 'melding' effe in de 'ijskast' te zetten. Omdat ik voorlopig andere dingen aan mijn hoofd (lichaam) heb!

Ik vind dat jullie (nadenkers én helpers) bovenstaande wél horen te weten!!

Groet,

Henk
Pe1mph

pe1mph-AM

#35 Bericht door pe1mph-AM »

Hier ben ik weer :)
Afgelopen zondagmorgen had ik GEEN storing, tot +/- 08.30 uur.
Ik genoot, want ik kon storings vrij BC stations uit o.a. de USA op de middengolf ontvangen.
Wat een genot....... ik wist écht niet wat me overkwam!

Ineens was het weer over met de AM pret. :mrgreen:
Zelfs 's nachts weer storing, alhoewel..... ik beken, het is hier wel erger geweest!

Gelukkig loop ik weer wat gemakkelijker en als ik hier een blokje om loop....
Neem ik mijn XHDATA ontvanger mee, jullie weten wel waarvoor....
Er zijn een paar straten (huizenblokken) waar ik heel veel storing hoor op de radio.
Bij de supermarkt Poiesz is het helemaal een drama, zo veel storing!
Toch klinkt die anders dan bij mij thuis....

De afgelopen dagen, weken kon ik gelukkig wel ongestoord naar ´Ten Meter Band´ luisteren.
De Fm repeaters op 29.620 en 29.640 zijn mijn bakens.
Al veel stations in AM heb ik mogen ontvangen tussen 29.000 - 29.100
Regelmatig maak ik een opname van een AM station en stuur die op.
Daar krijg ik écht leuke reacties op, 'mensen oh mensen' wat kán AM mooi zijn zónder storing! :D

Radio staat hier op 648 khz, Radio Caroline, die drukt hier de storing wel weg. :D

Met een groet,

Henk
pe1mph

PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

#36 Bericht door PA0AA »

pe1rea schreef: 03 nov 2023, 22:40 ....... Nope, er bestaan geen wettelijk erkende installateurs.......
Volgens mij zijn er wel installateurs, die een vorm van 'erkenning' hebben door de netbeheerders ( Stedin, Liander, Enexis e.d. )
Dit wordt ook wel 'zegelrecht' genoemd, deze mensen zijn bevoegd om de loodjes ( verzegeling ) van een installatie te knippen, vervolgens werkzaamheden
uit te voeren, en daarna er nieuwe loodjes op te zetten.
Dit recht krijg je niet zomaar, de eisen zijn behoorlijk streng, om te beginnen moet je een KVK inschrijving als installateur hebben.
Of er nog aanvullende opleidingseisen zijn, weet ik niet. Vroeger had je het VEV in Nijkerk, maar dat is ook al opgeheven. :?

73, Ruben, PA0AA.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#37 Bericht door pe1rea »

PA0AA schreef: 27 feb 2024, 16:28
pe1rea schreef: 03 nov 2023, 22:40 ....... Nope, er bestaan geen wettelijk erkende installateurs.......
Volgens mij zijn er wel installateurs, die een vorm van 'erkenning' hebben door de netbeheerders ( Stedin, Liander, Enexis e.d. )
Dit wordt ook wel 'zegelrecht' genoemd, deze mensen zijn bevoegd om de loodjes ( verzegeling ) van een installatie te knippen, vervolgens werkzaamheden
uit te voeren, en daarna er nieuwe loodjes op te zetten.
Dit recht krijg je niet zomaar, de eisen zijn behoorlijk streng, om te beginnen moet je een KVK inschrijving als installateur hebben.
Of er nog aanvullende opleidingseisen zijn, weet ik niet. Vroeger had je het VEV in Nijkerk, maar dat is ook al opgeheven. :?

73, Ruben, PA0AA.
Bijna, zegelrecht koop je tegenwoordig.
Dwz, je moet een diploma laten zien (of je iets kan is een twee) en ieder jaar stevig afdragen.
Dat laatste is voor mij niet lonend.
En erkenning is iets wat wettelijk geregeld is, iets waar je mee naar de rechter kunt.
Een zegelrecht is dat niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1mph-AM

#38 Bericht door pe1mph-AM »

UPDATE!

Geachte lezer,
Een 'RDI man' is hier een paar poosje geleden geweest en heeft lopend in deze wijk gepeild!
Hij liet me zien dat er een RUIS-BERG (lees: storing) is; vanaf +/- 1.5 mhz tot ... Daarom heb ik hier ontvangst storing op: mg, 160, 80, 40 enz. :oops:

Waar dat vandaan komt, kon hij me helaas niet zeggen. :?: Misschien i.v.m. privacy of hij is bang dat ik zélf actie onderneem?
Wél heeft hij (RDI man) mij beloofd om er op terug te komen, na intern overleg!

Nu moet ik eerlijk bekennen, dat ik daarna niks heb gehoord of gelezen. Het komt er op neer, dat ik zelf weer actie zal moeten nemen....

Nogmaals, die ROT storing is hier dag & nacht aanwezig.
's Morgens vanaf +/- 8 uur wordt die hoorbaar sterker, omdat er dan meer elektrische apparaten aangezet worden!
Helaas heb ik, moment effe mijn zakagenda er bij pakken.... (ik noteer alles :D )
..... sinds 2 april j.l., tussen +/- 17.00 - 23.15 uur, nog geen dag (en nacht) gehad dat er hier geen storing was.

Van andere zendAMateurs krijg ik veel tips: 'Henk, probeer dit of ga het zó doen'. Mieters bedankt voor de tips, het doet me heel goed dat jullie 'mee-denken'. :idea:

Gistermiddag heb ik op 40 meter in LSB een paar verbindingen gemaakt. Zet ik de knop op AM, dan heb ik rond S8 aan RUIS / STORING.
En tot mijn grote verbazing hoorde ik dat ook al op 15 meter, dat is écht sinds kort. Want voorheen was die band hier nog helemaal schoon....

Misschien moet ik er andere hobby's bij zoeken? :mrgreen:
Ik schaak al veel via Internet, dam o.a. met mijn zoon (hij woont in Spanje) en soms ben ik qrv op 70 cm.

Maar.... héél eerlijk gezegd.....
Ik ben met het AM geluid groot geworden, vaak staat de radio hier afgestemd op een sterk LP AM station. Zelfs in de auto staat er bijna altijd een LP AM station voor.

Och ik denk maar zo, het is maar een hobby! :wink:
En toch.....

Bedankt voor het lezen én blijf Gezond,

PE1MPH
AM-fan

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#39 Bericht door PE4WJ »

pe1mph-AM schreef: 09 mei 2024, 09:49 UPDATE!

Geachte lezer,
Een 'RDI man' is hier een paar poosje geleden geweest en heeft lopend in deze wijk gepeild!
Hij liet me zien dat er een RUIS-BERG (lees: storing) is; vanaf +/- 1.5 mhz tot ... Daarom heb ik hier ontvangst storing op: mg, 160, 80, 40 enz. :oops:

Waar dat vandaan komt, kon hij me helaas niet zeggen. :?: Misschien i.v.m. privacy of hij is bang dat ik zélf actie onderneem?
Wél heeft hij (RDI man) mij beloofd om er op terug te komen, na intern overleg!

Nu moet ik eerlijk bekennen, dat ik daarna niks heb gehoord of gelezen. Het komt er op neer, dat ik zelf weer actie zal moeten nemen....
.

Kan best dat de RDI het druk heeft, heb je de RDI al gecontacteerd met de vraag wanneer je een vervolg kunt verwachten?

73,

Wouter Jan PE4WJ

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#40 Bericht door pa3met »

Paula Bean schreef: 04 nov 2023, 11:43 Toch wel: je kunt geen registratie krijgen als je het N- of F-examen niet geslaagd hebt afgelegd. Ik kan er wel bijzeggen dat ik de helft van de F-materie al weer vergeten ben... wat je niet gebruikt, vergeet je. Nouja, ik weet in elk geval dat het bestaat en ik kan altijd de boeken uit de kast trekken.
Het is net als auto rijden, goede antwoord op het goede moment, goede stuuractie.

Geslaagd zijn zegt niet zoveel.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe1mph-AM

#41 Bericht door pe1mph-AM »

UPDATE (14 juni):
De storing die ik hier 's nachts had, is ineens foetsie! :shock:
Ik 'moet' er 's nachts vaak uit, dan zet ik de ontvanger effe aan in de kamer.
Tot mijn grote verbazing..... ik dacht eerst dat ik het droomde.... geen storing!! :wink:
Dus in de nacht kan ik hier storingsvrij ontvangen op 160 meter enz.
Dát kon ik soms, nu dus (zoals het nu lijkt) zonder storing....
Zelfs in AM kan ik dan stations ontvangen, uit de UK heb ik er al een paar gehoord.

Maar, geachte lezers, overdag...... helaas nog steeds storing. :oops:
Dan blijven over, volgens mij, de zonnepanelen!!
RDI, Liander en Thus Wonen (Firma Wocozon) weten er al van.
Misschien, heel misschien kan ik zélf de stoorder(s) vinden?
Dát zal niet meevallen, maar ik ga door (indien fit) met zoeken (peilen)!
Het is toch niet voor te stellen dat ik hier niet ongestoord naar AM-stations kan luisteren...

Nee, om nu met de radio te gaan peilen lukt niet, het regent. :oops:

Met een (AM) groet,

Henk
pe1mph

Plaats reactie