Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#16 Bericht door PD3E »

En gezien de verhalen van PD7HB kan Solax op de rode lijst, al weet ik niet of hij het type ergens vermeld heeft.

Helaas is PD7HB sk
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#17 Bericht door PA2RU »

Heren.....
Gezien de aanstaande verduurzaming van ons huurhuis liggen we een beetje in de klinch met de verhuurder.
Onder andere zouden er op ons dak panelen geplaatst worden , in de eerste gesprekken werd me duidelijk dat wat er voorhanden is word geplaatst.
Daar gruwelde ik nogal van dus hebben we aangegeven niet mee te doen..
Om het verhaal kort te houden : ik kan nu kiezen :D
Wel duidelijk gemaakt dat ons huis niet de enige is waar ze moeten komen....

In deze draad vond ik een verwijzing -> https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 9b124c.pdf

Iemand ervaring daarmee?
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#18 Bericht door pe1rea »

PD3E schreef: 19 mar 2022, 07:57 En gezien de verhalen van PD7HB kan Solax op de rode lijst, al weet ik niet of hij het type ergens vermeld heeft.

Helaas is PD7HB sk
Aiii, niet leuk..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#19 Bericht door PA3HAW »

PA2RU schreef: 24 mar 2022, 20:38 Heren.....
Gezien de aanstaande verduurzaming van ons huurhuis liggen we een beetje in de klinch met de verhuurder.
Onder andere zouden er op ons dak panelen geplaatst worden , in de eerste gesprekken werd me duidelijk dat wat er voorhanden is word geplaatst.
Daar gruwelde ik nogal van dus hebben we aangegeven niet mee te doen..
Om het verhaal kort te houden : ik kan nu kiezen :D
Wel duidelijk gemaakt dat ons huis niet de enige is waar ze moeten komen....

In deze draad vond ik een verwijzing -> https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 9b124c.pdf

Iemand ervaring daarmee?
Hier, afgelopen Januari en bij de buren in september 2021 heeft zonneplan de omvormer SAJ R5-3K-S1 geplaatst. (staat in de lijst , dus die lijst zegt niks))
Ik heb 4 panelen laten plaatsen (gekocht) en de buren 11 (Gehuurd)
De omvormer stoort in de hele HF band elke 40 khz , VHF band weet ik niet , gelukkig storen ze beide op dezelfde frequentie en buiten de digitale modes frequenties.
Hoe ver ze storen weet ik nog niet precies. 50 meter minstens , Bij zonnig weer , zoals de afgelopen dagen.

Ik heb bij zonneplan gemeld dat ik storing heb. ben benieuwd welke actie ondernomen wordt.

Hier in een straal van 200 meter zijn behoorlijk wat zonnepanelen geplaatst ,afgelopen winter ,via de woningstichting ( niet door zonneplan)
Ik heb tot nu toe geen storing hiervan , Welke omvormer daar geplaatst is weet ik nog niet.

Toch als ik jou was liet ik ze plaatsen , als je storing hebt , sta je wat sterker als je klachten hebt.

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#20 Bericht door pc1mb »

Ik ben zeer benieuwd of ik nog iets leuks kan doen op HF als de zon schijnt, als ik weer antennes ophang. Vorige zomer ging het, maar sindsdien is er het één en ander bijgekomen op omringende daken.

Daken worden in zulk hoog tempo vol gelegd en de radius van storing van een slechte is zo groot, dat er binnenkort geen beginnen meer aan is om het op te lossen.

Het AT en EZ hebben hun kans om nog énigszins op tijd in te grijpen grotendeels laten lopen. Radio spectrum geofferd aan verduurzaming en economisch belang.

Niettemin, voor mezelf uiteindelijk maar SMA's besteld... We zullen zien.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#21 Bericht door PA2RU »

PA3HAW schreef: 25 mar 2022, 19:11

Toch als ik jou was liet ik ze plaatsen , als je storing hebt , sta je wat sterker als je klachten hebt.

Mvg Nico
Aanstaande dinsdag komt de (nieuwe) uitvoerder bij ons langs..
Ik had de vorige het willen laten horen dat ik nu al hinder heb van de nieuwe 'nul op de meter woningen' die vorig jaar zijn opgeleverd maar die gaf aan daar geen interesse in te hebben.
Wie weet de nieuwe wel...en als ik die er van kan overtuigen dan is er een kansje dat ze die 'nom' huizen ook bij langs gaan..

We gaan het misschien zien :mrgreen:
73 René PA2RU

floris-jan
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2022, 21:47

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#22 Bericht door floris-jan »

PA3HAW schreef: 25 mar 2022, 19:11
De omvormer stoort in de hele HF band elke 40 khz , VHF band weet ik niet , gelukkig storen ze beide op dezelfde frequentie en buiten de digitale modes frequenties.
Hoe ver ze storen weet ik nog niet precies. 50 meter minstens , Bij zonnig weer , zoals de afgelopen dagen.

Mvg Nico
Nu je het zegt, ik zit voor de gein even over de 10-11 en 12m band te draaien, maar idd elke 40 Khz dat vervelende draaggolfje. Lager heb ik er weinig last van, maar daar zit het dan ook bomvol normale signalen gelukkig. Om mij heen allemaal gehuurde panelen in de rijtjes woningen. Ik denk niet dat ik als luisteraar enige inspraak kan hebben op deze best wel lastige storing, ik had al alles hier uitgeschakeld en zelfs een netfilter tussen mijn shack gesoldeerd tevergeefs. Geen idee welk merk panelen/omvormers ze hier in ons kleine dorpje langs de A20 gebruiken, er zitten hier ook maar weinig amateurs al heb ik er wel 1 over horen klagen.

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#23 Bericht door PA3HAW »

floris-jan schreef: 27 mar 2022, 17:31
PA3HAW schreef: 25 mar 2022, 19:11
De omvormer stoort in de hele HF band elke 40 khz , VHF band weet ik niet , gelukkig storen ze beide op dezelfde frequentie en buiten de digitale modes frequenties.
Hoe ver ze storen weet ik nog niet precies. 50 meter minstens , Bij zonnig weer , zoals de afgelopen dagen.

Mvg Nico
Nu je het zegt, ik zit voor de gein even over de 10-11 en 12m band te draaien, maar idd elke 40 Khz dat vervelende draaggolfje. Lager heb ik er weinig last van, maar daar zit het dan ook bomvol normale signalen gelukkig. Om mij heen allemaal gehuurde panelen in de rijtjes woningen. Ik denk niet dat ik als luisteraar enige inspraak kan hebben op deze best wel lastige storing, ik had al alles hier uitgeschakeld en zelfs een netfilter tussen mijn shack gesoldeerd tevergeefs. Geen idee welk merk panelen/omvormers ze hier in ons kleine dorpje langs de A20 gebruiken, er zitten hier ook maar weinig amateurs al heb ik er wel 1 over horen klagen.
Dan ga er maar vanuit dat het omvormers van zonneplan zijn. SAJ R5-3K-S1 onder andere.
De storing is zeker van 40 tot 10 meter elke 40 khz.

Toch zou ik het melden bij de veron Emc comissie https://www.veron.nl/vereniging/commiss ... n/emc-emf/
en bij het AT ,hoe meer klachten over deze omvormers hoe beter ,Ook als luisteramateur heb je recht op een storingsvrije ontvangst.

MVG Nico
PA3HAW Nico 73

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#24 Bericht door pa3bya »

Iemand ervaring met de Huawai SUN 2000?

Zonneplan is bij mij en bij de buren langs geweest voor een offerte, ik kreeg een SAJ R5-3K-S2 aangeboden, mijn buurman een Huawai SUN 2000.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#25 Bericht door pa4o »

@ pa3bya

Zou geen SAJ nemen, dikke ellende mee. Mensen die een 45 meter verder op wonen hebben een SAJ R5-4k-S2.
De hele 15m ligt hier echt helemaal plat, om de zoveel Khz een s9 aan brom en er tussen veel gepiep en gekraak Na een aantal mailtjes heen en weer naar Zonneplan zeggen ze dat alles aan hun eisen voldoen en dat ik pech heb zeg maar. Wordt nu gelukkig wel wat aangedaan via het AT, want het systeem zat ver boven de stoorde teveel, maar dit neemt ontzettend veel tijd in beslag, inmiddels al een 16maand verder. En zo is er nog een amateur die problemen heeft met een product van SAJ met om de 40Khz storing over de hele korte golf.
Die andere merk ken ik niet. Persoonlijk zou ik gaan voor een SMA Sunny boy, heb ik hier ook en heb daar totaal geen last van.

Peter

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#26 Bericht door PA3HAW »

pa3bya schreef: 16 jun 2022, 15:55 Iemand ervaring met de Huawai SUN 2000?

Zonneplan is bij mij en bij de buren langs geweest voor een offerte, ik kreeg een SAJ R5-3K-S2 aangeboden, mijn buurman een Huawai SUN 2000.
Die SAJ R5-3K-S2 stoort elke 40 khz ,die zou ik zeker niet pakken .( Is hier en bij mijn buren gemonteerd.)

Na tel. contact met Fa.Zonneplan wordt je eigenlijk gewoon afgewimpeld .

Ben trouwens nog aan het wachten op een meting door het AT. Maar dat duurt wel even.

Waarom bieden ze trouwens bij je buurman een Huawai sun 2000 aan ,Is dat er een met optimizers ,?

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb een Huawai 2000. Nauwelijks storing en wat er is zou zo maar bij de buren vandaan kunnen komen. Er ligt hier nl een "woud" zonnepanelen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#28 Bericht door pa3bya »

PA3HAW schreef: 16 jun 2022, 22:21
Waarom bieden ze trouwens bij je buurman een Huawai sun 2000 aan ,Is dat er een met optimizers ,?

Mvg Nico
Ik heb net de adviseur gesproken, inderdaad is de Huawai met optimisers.
De adviseur wist wel dat optimisers storing veroorzaken, maar niet dat de SAJ zo slecht bekend stond.
Ik heb hem de link naar deze discussie gemaild.

pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#29 Bericht door pa3bya »

Juul - PE0GJG schreef: 17 jun 2022, 08:18 Ik heb een Huawai 2000. Nauwelijks storing en wat er is zou zo maar bij de buren vandaan kunnen komen. Er ligt hier nl een "woud" zonnepanelen.
ook met optimisers?

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Overzicht niet storende omvormers zonnepanelen

#30 Bericht door PA3HAW »

pa3bya schreef: 17 jun 2022, 08:29
PA3HAW schreef: 16 jun 2022, 22:21
Waarom bieden ze trouwens bij je buurman een Huawai sun 2000 aan ,Is dat er een met optimizers ,?

Mvg Nico
Ik heb net de adviseur gesproken, inderdaad is de Huawai met optimisers.
De adviseur wist wel dat optimisers storing veroorzaken, maar niet dat de SAJ zo slecht bekend stond.
Ik heb hem de link naar deze discussie gemaild.
Prima , dat je die link gestuurd hebt ,hopelijk dringt dat ook eens op het hoofdkantoor door.

Ligt het huis van je buurman gedeeltelijk in de schaduw , zodat hij optimizers nodig heeft ?

Hiermee : https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... nnepanelen ,, zal de installateur ook wel bekend mee zijn.
Laat in ieder geval in de offerte bij jou en de buurman opnemen dat de installatie storingsvrij wordt opgeleverd.

Mvg Nico
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie