Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#46 Bericht door Thom PA9T »

61 kHz kan heel goed de schakelfrequentie zijn van een voeding. Die voeding kan intern het apparaat zitten, maar het zou ook een AC/DC adapter kunnen zijn. Een schakelende voeding kan ook alle harmonischen verklaren.

edit: het zou dan niet stroken met wat PA9X eerder schreef, dat het 'ineens' op heel veel plekken tegelijk te horen zou zijn. Een apparaat moet je uitrollen, en dat is wereldwijd niet in een paar dagen gedaan. Wellicht is een software-update in een modem/switch toch de meest voor de hand liggende oorzaak.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#47 Bericht door PA1GVZ »

Ten tijde van het starten van dit topic hoorde ik de "storing" wel maar dat was toen nog een erg zacht signaal. Inmiddels een aantal weken verder ontdek ik dat het ook hier inmiddels een S5 signaal is geworden welke netjes om de 61 khz terugkomt :( . Erg irritant :evil: ! Misschien inderdaad een firmware update van een DSL modem o.i.d. welke inmiddels verder wordt uitgerold in den lande.

73, Gert

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#48 Bericht door deg1er »

hier in rhoon s8 /9 at is geweest
valt onder hinder zeggen ze
weten niet waar het precies vandaan komt
ze krijgen veel meldingen ervan

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#49 Bericht door PA1FOX »

Een google search leverde me de volgende interessante pagina op:

https://ham.stackexchange.com/questions ... ery-61-khz

Daaruit gefilterd de volgende tekst:

----------------------------
Further research has revealed the origin of the 61 kHz spacing between the RFI carriers.

100BASE-TX uses a 125 MHz clock, which is divided by 2047 in a scrambling circuit.

This is intended, ironically enough, to reduce EMI by spreading the signal across a wide portion of the spectrum, rather than generating very strong peaks at frequencies such as 31.25 MHz (125 MHz / 4) which would otherwise be generated by the MLT-3 coding scheme used. 125 MHz / 2047 = ~61.064973 kHz, explains the spacing of the offending signals.

Additionally, I have found similar carriers offset by 1/2 of the expected 61.06 kHz spacing in certain portions of the spectrum. This appears to be particularly pronounced in the upper HF and VHF region.

----------------------------

Als het inderdaad standaard Ethernet is, belooft dat niet veel goeds om het te kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#50 Bericht door Juul - PE0GJG »

deg1er schreef: 07 sep 2021, 08:26 hier in rhoon s8 /9 at is geweest
valt onder hinder zeggen ze
weten niet waar het precies vandaan komt
ze krijgen veel meldingen ervan


En dat was het ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#51 Bericht door andre »

Juul...je begint wat knorrig te worden.

Reageer dan gewoon niet.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#52 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Andre,

Mijn reactie was gericht aan de opmerking van AT. Niet naar "Deg1er".

Maar ik zal in het vervolg uitgebreider uitleggen wat m'n bedoeling is zodat meer mensen het snappen. Maar ja dan krijg ik daar weer opmerkingen over.

Mag ik nou ook al niet meer kritisch zijn op AT?. Zullen we het forum eens nalopen en kijken of er ook anderen zijn die kritisch zijn? Of mag ik als enige dat niet zijn?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#53 Bericht door andre »

Je copieerde inderdaad de gehele bijdrage, dus echt duidelijk was je bedoeling niet.
En kritisch mag je zeker wel zijn hoor. Negatief niet :wink: Dat zie je op dit forum al te veel richting A.T.

Verder volg ik dit draadje op de voet. Ik heb zelf nog geen centje last en wil dit graag ook zo houden.
Ben razend benieuwd hoe 'ze' dit gaan op/aan pakken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2HK
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jan 2015, 14:32
Roepletters: PA2HK
Locatie: JO22PI

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#54 Bericht door PA2HK »

100BASE-TX ethernet bestaat al enkele decennia, toch vreemd dat die QRM nu opeens zo prominent aanwezig is.
Een andere boosdoener, welke tegenwoordig een vrij populaire (thuis-)netwerk communicatie techniek is, namelijk IEEE 1901-2010 BPL - Broadband over Power Lines - gebruikt voor 100Mbit communicatie de band tussen de 1.8 MHz tot 28 MHz (optioneel tot 50Mhz) met een carrier spacing van 61.03515625 kHz. BPL wordt steeds populairder en dat kan de spontane opkomst van de QRM ook verklaren. Wellicht heeft een ISP recentelijk aan haar klanten ethernet BPL boosters uitgerold. Wie weet.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#55 Bericht door PA9X »

Juul - PE0GJG schreef: 07 sep 2021, 12:40
deg1er schreef: 07 sep 2021, 08:26 hier in rhoon s8 /9 at is geweest
valt onder hinder zeggen ze
weten niet waar het precies vandaan komt
ze krijgen veel meldingen ervan

En dat was het ?
Nee, want zie mijn eerdere bijdrage: https://zendamateur.com/viewtopic.php?p=261141#p261141

AT heeft het dus overgedragen.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#56 Bericht door deg1er »

En dat was het ?

ja dat was het 30-7 zijn ze bij mij in de straat en de buurt bezig geweest ermee
ze zijn bij iemand ook binnen geweest en ze konden het niet traceren
als er duidelijk heid is komen ze erop terug nu gooien ze het verlopig op hinder
ze hebben me al een keertje geholpen dus ben benieuwd hoe dit gaat aflopen juul

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#57 Bericht door pc1mb »

PA2HK schreef: 07 sep 2021, 17:12 100BASE-TX ethernet bestaat al enkele decennia, toch vreemd dat die QRM nu opeens zo prominent aanwezig is.
Een andere boosdoener, welke tegenwoordig een vrij populaire (thuis-)netwerk communicatie techniek is, namelijk IEEE 1901-2010 BPL - Broadband over Power Lines - gebruikt voor 100Mbit communicatie de band tussen de 1.8 MHz tot 28 MHz (optioneel tot 50Mhz) met een carrier spacing van 61.03515625 kHz. BPL wordt steeds populairder en dat kan de spontane opkomst van de QRM ook verklaren. Wellicht heeft een ISP recentelijk aan haar klanten ethernet BPL boosters uitgerold. Wie weet.
Elke week staan de powerline adapters nog in de reclameblaadjes van de diverse "media" prijsvechters. Je hoopt dat ze inmiddels vervangen worden door mesh WiFi maar nee.

100BASE-TX is bijna overal wel vervangen door gigabit inmiddels. Bovendien twisted pair. Dus tenzij die techniek een nieuwe embedded toepassing gevonden heeft of zo, zou dat eerder minder dan meer moeten worden.

Powerline rotzooi daarentegen zijn we voorlopig niet van verlost.

De frequentie is dus ook net even anders, dus een paaltje of honderd verder moet het verschil eenvoudig te zien zijn tussen 61,035 en 61,065.

Tijd om die even exact te meten dus!

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#58 Bericht door pe1rdp »

Er wordt toch nog heel veel 100MBit/s gebruikt. En deze "storing" ontvang ik inderdaad al zeker 20 jaar op o.a. 14212 kHz en op diverse plekken in de 2m band.
Zo zijn apparaten die niet de volle GBit/s nodig hebben, nog steeds voorzien van een 100Mbit/s netwerkpoortje. Denk hierbij aan een setupbox voor IPTV of een PC die niet aanstaat. Voor WOL is er wel een 100Mbit/s signaal aanwezig.
Kijk maar eens op je switch hoeveel devices vrijwel continue 100Mbit/s actief hebben.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#59 Bericht door j.d. »

Ter info:
https://www.voltimum.es/noticias-del-se ... i910-ayuda

Wel effe vertalen...

Groet:
jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing heel HF+VHF in omgeving Nieuwe Waterweg

#60 Bericht door PA3DJS »

Dat Fluke appraaat meet ultrasoon in combinatie met beeld om lekken en corona ontlading op te sporen. Het ging om een isolator die stond te sproeien. Dat geeft een ander soort storing vergeleken met de spectraallijnen hier.

Het is wel echt een reclametekst. In eerste instantie visueel + akoestisch niets gevonden, maar met het Fluke apparaat direct gevonden dat het om corona-ontlading ging.

Plaats reactie