Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

#1 Bericht door PE1KEL »

Ik was info aan het zoeken omtrent stralingsnormen.
Daarbij kom ik op de website van antennebureau.nl .
Er is een document van een recente meting bij een antenne van een radiozendamateur van 25 oktober 2017.

https://www.antennebureau.nl/organisati ... lkenswaard

In het rapport staan een hoop data, ook frequenties, en de daarbij gemeten veldsterkte op verschillende plaatsen gemeten.
Nu vraag ik me af wat de vermogens waren, want die zie ik in het document totaal nergens vermeld staan.
Ook zijn er geen amateurfrequenties vernoemd, alleen de vermelding 'tussen 100 kHz en 3000GHz'.
Frequenties als 897MHz, 1880Mhz etc.. zijn geen amateurfrequenties.

Wat is dit voor een document?
Ik kan het in ieder geval niet rijmen wat het met zendamateurs heeft te maken.

Het zal wel aan mij liggen...

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

#2 Bericht door PA1Bj »

Onderaan staan de bronnen. LTE komt vanaf GSM masten voor mobiel internet. Als je de locatie kent, kun je op het antenneregister het erp vermogen zien. Meestal rond 25 db w. Dat is 250 watt ERP middenin de bundel. DECT is gewoon een draadloze telefoon van iemand daar dichtbij. 10 mW, in pieken tot 250 mW. WIFI idem.
Dus je ziet dat de eigen spullen van de bewoners het meeste stralen..

De amateur was kennelijk niet in de lucht.. Tja bij 6 minuten meettijd is die kans niet groot.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

#3 Bericht door PA1Bj »

Ze hebben het hele spectrum gemeten, zie de afdrukken. Van 100 khz tot 3 Ghz.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

#4 Bericht door Paula Bean »

Uit dat rapport:

"Bewoners maken zich zorgen over hun gezondheid door de aanwezigheid van de antennes van een radiozendamateur uit de directe omgeving."

Bij het lezen van dit soort dingen zakt de moed altijd in m'n schoenen. Ten eerste omdat bijna niemand het verschil tussen ioniserende en niet-ioniserende straling lijkt te weten. Ten tweede omdat het nogal hypocriet is om een zendamateur op een dergeijke manier te beschuldigen terwijl ze waarschijnlijk zelf de hele dag met hun mobieltje bezig zijn en s'avonds een kant-en-klaar maaltijd de magnetron in schuiven, een smart-meter in de meterkast hebben hangen en hun Wifi signaal met een versterker ook op zolder kunnen gebruiken.

EDIT: Terwijl op hun dak de zonnepanelen liggen te knetteren.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Veldsterktemeting gemeente Valkenswaard

#5 Bericht door PA3CQN »

PA1Bj schreef: 23 jul 2021, 22:51 De amateur was kennelijk niet in de lucht.. Tja bij 6 minuten meettijd is die kans niet groot.
Daarom hebben ze ook nog een week lang gemeten met nadruk op amateur frequenties. Leverde ook niks op.

Als je trouwens kijkt naar de toename van klachten over straling dan lijkt de grootste boosdoener het bekabelde internet :wink:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie