Zonnepanelen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#16 Bericht door PD7HB »

Nu moet het werken.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#17 Bericht door PD3E »

Vervelend Henk! Hopen dat ze het snel oplossen.

De links werkten bij mij ook niet (in Safari). Firefox geen probleem :-)
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#18 Bericht door PD7HB »

PD3E schreef: 13 jun 2021, 08:53 Vervelend Henk! Hopen dat ze het snel oplossen.

De links werkten bij mij ook niet (in Safari). Firefox geen probleem :-)
Geen idee wat andere browsers doen, ik werk standaard met Firefox en die werkt gewoon.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#19 Bericht door PD9FVH »

PD7HB schreef: 12 jun 2021, 20:28 Nu moet het werken.
Yes, werkt! (google chrome onder ubuntu linux)

Amai wat een geluid!
Ik snap het pulserende/tikkende geluid niet. Nouja misschien van de converter maar die panelen dat is toch gewoon DC?

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#20 Bericht door PD7HB »

Panelen zijn gewoon DC dat klopt maar ik ben er van overtuigd dat de omvormer de boosdoener is, ondanks dat het een voor de NL markt goedgekeurd type is.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#21 Bericht door PD7HB »

Dit was een kort bezoek van het installatiebedrijf. Ze komen met een busje, aanhanger vol met steigermateriaal om te vertellen dat het dak nat is en dat ze nu niet kunnen werken. Verder de opmerking als u er storing van heeft is uw huis dan wel geschikt voor panelen, ze zouden de toppers van het installatiebedrijf sturen maar dit sloeg nergens op. Mijn kameraad in Heemskerk zit met zijn radiokamer letterlijk onder de panelen, 8 of 10 stuks, en zijn antennes lopen er overheen: GEEN storing. Zendamateur op de Dorpsstraat heeft 32 panelen en je raad het al. GEEN storing. Nu willen ze volgende week een nieuwe afspraak maken, ik begin er steeds minder vertrouwen in te krijgen en hoop dat ze het oplossen want anders zal ik toch echt het Agentschap Telecom moeten inschakelen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Zonnepanelen

#22 Bericht door PA3HAW »

PD7HB schreef: 18 jun 2021, 07:01 Dit was een kort bezoek van het installatiebedrijf. Ze komen met een busje, aanhanger vol met steigermateriaal om te vertellen dat het dak nat is en dat ze nu niet kunnen werken. Verder de opmerking als u er storing van heeft is uw huis dan wel geschikt voor panelen, ze zouden de toppers van het installatiebedrijf sturen maar dit sloeg nergens op. Nu willen ze volgende week een nieuwe afspraak maken, ik begin er steeds minder vertrouwen in te krijgen en hoop dat ze het oplossen want anders zal ik toch echt het Agentschap Telecom moeten inschakelen.
Wat een onzin , als die " toppers" van dat bedrijf eens begonnen met die omvormer te controleren, of zit die omvormer op het dak?

Bedankt voor de info,
DNR-Energy BV valt bij mij in ieder geval af als toekomstig installateur van panelen.
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#23 Bericht door PD7HB »

Nico die "topper" kwam alleen maar omdat hij opdracht had gekregen om te komen, ik kreeg het idee dat hij er ook geen zin in had / verstand van had. Een aantal panelen op het dak leggen zal hij wel kunnen maar denk dat het als het op storing aankomt het hem te ver gaat. DNR wilde tot vanmiddag niet met mij in gesprek want ik moest het maar met de opdrachtgever regelen, Sungevity dus, maar daar zitten geen technische mensen maar na een beetje stemverheffing kreeg ik vanmiddag toch contact met DNR. Hoe technisch deze man was laat ik in het midden, hij was van mening dat ferriet geen oplossing was en dat het wel aan de omvormer zou liggen, mooi gezegd van een afstand. Ik mag er toch van uit gaan dat dit soort bedrijven kunnen meten en eventueel een spectrum analyzer hebben om dit soort rottigheid op te sporen? Maandag is er weer contact dus het wordt redelijk standaard: Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Zonnepanelen

#24 Bericht door pc1mb »

De verwachting dat een zonnestroom dozenschuiver een spectrum analyzer bezit en nog weet te gebruiken ook, zou ik maar gauw laten varen...

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Zonnepanelen

#25 Bericht door PA2ER »

Valt toch wel mee!!! :D Dit is overdag op 40mtr, door slecht aangelegde panelen van de buurman, en de buurman ernaast.
Link
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zonnepanelen

#26 Bericht door pe1rea »

Einde hobby dus...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Zonnepanelen

#27 Bericht door PA2ER »

Gelukkig is het helemaal stil als de zon onder is, maar vervelend is het wel
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Zonnepanelen

#28 Bericht door PA8JDG »

PA2ER schreef: 19 jun 2021, 09:21 Gelukkig is het helemaal stil als de zon onder is, maar vervelend is het wel
Misschien eens een RX-loop proberen? Met de nul hiervan in de richting van deze buren, evt. i.c.m. een RF noise canceller, is er overdag misschien veel te verbeteren.

73’s

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zonnepanelen

#29 Bericht door PD3E »

Henk,

Ik lees in je verhaal dat jij contact opgenomen hebt met DNR en Sungevity. Maar is dat wel de juiste route? Ik denk het niet.
Jij hebt namelijk een (huur)overeenkomst met jouw verhuurder.
Dat betekent dat de verhuurder moet zorgen dat de aangebrachte voorzieningen (zonnepanelen etc.) aan alle eisen voldoen.
Wie dat geïnstalleerd of geleverd heeft is feitelijk niet jouw probleem.
Immers, bij eventuele lekkage neem je toch ook geen contact op met de leverancier van de dakgoot? ;-)

Succes!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Zonnepanelen

#30 Bericht door PD7HB »

Erwin ik snap wat je bedoeld en uiteraard is de woningbouw geïnformeerd maar die snappen er toeten noch blazen van en verwezen mij naar Sungevity omdat zij eigenlijk de "opdracht gever" zijn naar het installatiebedrijf.

Maar goed ze zijn vanmiddag het dak op gegaan en het bleek dat het daar niet goed was aangelegd met open lussen en niets getwist, wat wel de opdracht was, dat hebben ze gelijk aangepakt zowel bij mij als bij de buren want ook daar lag het niet goed. De bekabeling was ook veel te lang en wat er over was lag op een bosje onder de panelen gestopt. Verder zijn ze op zolder bezig geweest en de omvormer bij mij en de buren volledig uitgeschakeld en toen was er totaal geen storing meer bij inschakelen begon het toch weer te storen maar wel minder dan voor ze het dak op gingen, ze hebben toen ook het GPRS systeem uitgezet maar dat was niet van invloed. Het is nu de bedoeling om andere omvormers van SMA te gaan plaatsen omdat ze er van uitgaan dat de trafo in deze omvormer de boosdoener is. Van de week wordt ik gebeld hierover en zullen ook de buren weer worden benaderd.

Wordt vervolgd.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Plaats reactie