Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#481 Bericht door PA0LMD »

Met de betrouwbaarheid van mijn 530d ( F11 serie ) is niets mis.
Eénmaal per jaar naar de dealer voor groot onderhoud en APK, tussendoor alleen banden, ruitenwissers etc.
Zelfs geen lampjes want alles LED en Xenon.
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#482 Bericht door pc1mb »

Misschien is de geprogrammeerde levensduur van de jouwe nog niet verstreken, maar dan geef je het weer uit aan afschrijving (of leasetarief). Ontzettend dure auto's om te rijden. Ik heb een e39 en een e87 gehad, beide zo rond de tien jaar oud en dan merk je wel waarom oude bmw's goedkoop zijn. De grootste afschrijving is dan wel gedaan, zeker bij de diesels, maar ik gaf gemakkelijk 2000 euro per jaar alleen al aan onderdelen uit. Koelsysteem, ophanging en ABS systeem waren van beide auto's de grootste zwakke punten. Verder idiote dingen als compleet afbrekende EGR klep op de diesel en zo nog wat. Allemaal nét te licht gedimensioneerd als je het onderdeel dan kritisch bekijkt.

Of zou het zo zijn dat ze net als Mercedes een slechte periode hebben gehad begin deze eeuw? Dat ik gewoon de verkeerde generaties te pakken had. Mercedes heeft na de tanks van de jaren 80 en daarvoor, ook donkere dagen gekend, tussen 1995 en 2005 zo'n beetje. Soms kijk ik verlekkerd naar een SL van zo 2001-2002 die momenteel zo rond de 10.000 te vinden zijn, maar ik durf het echt niet... Bang dat ik dat binnen twee jaar nog een keer uitgeef aan reparaties. Ontzettend complexe auto's.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#483 Bericht door pe1rea »

Ik heb nog meegemaakt dat BMW stond voor gescheurde cilinderkoppen.
6 Pitters, kop gescheurd onder de nokkenas, was een kwaaltje.
En ze kwamen allemaal.
Was voor mij de reden om -nooit- een BMW te kopen, al kreeg ik er een cadeau weigerde ik het ding nog.
Geef mij dan maar een Jap, heb 10 jaar probleemloos gereden met een Nissan Maxima 3L QX.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#484 Bericht door PA2RU »

Een Jap is ook niet altijd probleemloos...
Ik weet dat de 2,5 boxer van subaru een draak van een motor is...
In de meeste gevallen overmatig olieverbruik en daardoor drijfstanglagers die eruit lopen, koppakkingen die bij 150k op de teller vervangen moeten worden -> op LPG nog eerder
De vervanger van de (praktisch onverwoestbare) 1,6 is een 1,5 die , naar het schijnt een verkleinde 2,5 , dezelfde problemen heeft.
Bij de L-serie ( 1984 - 1993 ) was de 1,8 een probleem geval met gescheurde koppen en dan met name de turbomodellen zijn er om berucht..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#485 Bericht door pe1rea »

Ik heb Honda gereden en Nissan, beide meerdere modellen.
De enige die stuk ging was de Maxima na 10 jaar bezit omdat de kachelradiateur stuk ging en de motor zonder koelmiddel kwam te zitten.
Auto was toen al 16 a 17 jaar oud.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#486 Bericht door Triodes4ever »

Tja BMW , heb een 118i waarmee relatief veel problemen waren met nokkenas en gerelateerde distributie. Alles vervangen onder garantie maar toch slecht met 60.000km, dan de 530d, toch ook wel wat problemen. Remschijven paar keer rondom vernieuwd, en nu al weken problemen met de luchtvering. Compressor, kleppen, rubber balgen, alles vervangen €1800 afgetikt, paar dagen in orde en staat nu weer bij BMW Villach hier omdat het probleem weer terug is (compressor blijft lopen en pleegt uiteindelijk kamikaze)
Porsche (s) over de jaren weinig problemen. Bij mijn laatste is wel de PDK bak (is overigens bij ZF gebouwd) vervangen maar daar heb ik weinig van gemerkt want garantie (fijn want voor de prijs van een nieuwe bak koop je een leuke middennklasser)
Denk overall wel dat Porsche kwaliteit op hoger niveau ligt dan BMW kwaliteit. Geldt ook voor de dealerbedrijven trouwens.

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#487 Bericht door 0000 »

..al m'n favoriete auto's /motoren ervoor,
Citroën 2cv6 1986 zwart (Belgie import)
Citroën ami-6
Fiat 500 ferrari-rood 1976 (650cc motor)
Citroën DS 1967 (2e neus, groen systeem)
VW golf mk2 gti 8v '84

Yamaha XT500 (meerdere bj '76 t/m '79) en nog een '81
Honda CR250 crossmotor
Kawasaki KX250 crossmotor
Yamaha HL-1
Honda CB-500 '76 2x
Yamaha TTR-600R off-road (meerdere)

Yamaha '76 fs-1 5-versnelling top 105 km/u
Vespa ciao div. oldtimers, 1972 - 1974 (ivm milieuzone ..mag niet meer!)

..en nu, Niu M1pro e-scooter

Geen auto meer, parkeervergunning! en parkeerplek vinden? niet meer te doen in deze kut stad!
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#488 Bericht door PA1AIS »

Diny Toy, nooit problemen, erg zuinig. :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#489 Bericht door Toon pd0dfm »

Ik rijd nu enige maanden met een Daihatsu Terios uit 2001.
Heerlijke auto, 1300 motor en 86 pk, meer als zat.
Snel is hij niet, 16 seconden voordat ik de 100 bereikt heb, topsnelheid ongeveer 140 km.
Het enigste luxe is,... elektrisch bedienbare ramen, dus geen airco of andere malle fratsen.
De voordelen,..
Staat lekker hoog op zijn poten, 4WD, los zand en modder, genieten om er doorheen te rijden.
Een paar weken geleden stond in Helmond een tunnelbak blank, ongeveer een 55 cm water stond er.
Geen probleem hoor, ik tufte er op mijn gemak doorheen, en dat konden enkele medeweggebruikers niet zeggen.
Die moesten wachten op de bergingsdienst. :lol:
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#490 Bericht door DF2JP »

Hallo
Ik reed van Kevelaer naar Aken aan het begin van de week, de beste weg is via de Nederlandse snelweg. Natuurlijk heb ik mijn tank gevuld in DL ;o).
Ik ben geen fan van snelheidslimieten, maar ik vond de rit door Nederland erg ontspannend... Snelheid 100 is niet zo slecht... als iedereen zich eraan houdt. De snelweg was goed gevuld, maar er was geen file en dat gebeurt hier in DL al bijna 140 km niet.
Ik rijd overigens in een zeer tegengestelde auto, een Amerikaanse SUV met V8, veel motorvermogen en een goede dorst. Maar met LPG, momenteel 49ct per liter, kan het wel eens 25 liter nodig hebben. Op de reis naar Aken had ik maar 14 liter met cruisecontrol nodig tot 100 km/u... nieuw record ;o)

73 Joe

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#491 Bericht door PA2RU »

Toon pd0dfm schreef:Ik rijd nu enige maanden met een Daihatsu Terios uit 2001.
Heerlijke auto, 1300 motor en 86 pk, meer als zat.
Snel is hij niet, 16 seconden voordat ik de 100 bereikt heb, topsnelheid ongeveer 140 km.
Het enigste luxe is,... elektrisch bedienbare ramen, dus geen airco of andere malle fratsen.
De voordelen,..
Staat lekker hoog op zijn poten, 4WD, los zand en modder, genieten om er doorheen te rijden.
Een paar weken geleden stond in Helmond een tunnelbak blank, ongeveer een 55 cm water stond er.
Geen probleem hoor, ik tufte er op mijn gemak doorheen, en dat konden enkele medeweggebruikers niet zeggen.
Die moesten wachten op de bergingsdienst. :lol:
4WD is wel leuk ja ;) is dat permanent bij je auto of in schakelbaar??
Mijn beide beide subaru's hebben dat permanent : verschil is dat de impreza hi/ low gear met een middendiff en visco heeft , de justy enkel een visco.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#492 Bericht door PE2AAB »

DF2JP schreef:Hallo
Ik reed van Kevelaer naar Aken aan het begin van de week, de beste weg is via de Nederlandse snelweg. Natuurlijk heb ik mijn tank gevuld in DL ;o).
Ik ben geen fan van snelheidslimieten, maar ik vond de rit door Nederland erg ontspannend... Snelheid 100 is niet zo slecht... als iedereen zich eraan houdt. De snelweg was goed gevuld, maar er was geen file en dat gebeurt hier in DL al bijna 140 km niet.
Ik rijd overigens in een zeer tegengestelde auto, een Amerikaanse SUV met V8, veel motorvermogen en een goede dorst. Maar met LPG, momenteel 49ct per liter, kan het wel eens 25 liter nodig hebben. Op de reis naar Aken had ik maar 14 liter met cruisecontrol nodig tot 100 km/u... nieuw record ;o)

73 Joe
Mijn ervaring met dagelijkse commuter reizen is dat het gros gewoon 120 km/h rijdt en er af en toe een 100 rijder tussen propt waardoor het hele spul op de rem moet. Gevolg; dagelijks stop&go op de A50 van Zuid ri. Oost.
Tevens schieten de zogenaamde 'Busjes' die 101 rijden nu veel regelmatiger naar links waarmee ze vrachtwagens inhalen met 1 km/h verschil; gevolg: opstoppingen, bumperklevers en dat resulteert kilometers verder weer in stilstand.

Ik ben zelf niet Roomser dan de Paus; ook ik rijd harder dan de toegestane 100 km/h, gewoon met het verkeer mee. We zullen erachter komen dat dat nieuwe 100 nog wel even duurt voordat het wordt geaccepteerd of hopelijk weer wordt afgeschaft omdat als de BV Nederland weer volledig gaat draaien, minder mensen het OV kiezen, het hele wegennet compleet vastloopt.

Maar dit is slechts mijn mening van dagelijks weggebruik :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#493 Bericht door PE1PQX »

Enkele maatregelen zullen naar mijn idee echt niet gaan verdwijnen:

- 100km/h op de snelwegen (zet geen zoden aan de dijk met betrekking tot stikstof etc.)
- kwartje van Kok (zou ook een tijdelijke maatregel zijn, maar bijna 30 jaar later betalen we hem NU nog)
- 1.5mtr 'samenleving' (er is mijns inziens al lang gebleken dat dit geen positieve bijdrage levert, denk aan de protesten in Amsterdam waar Halsema voor over de vingers getikt is; er is BEWEZEN geen verhoogde besmetting ontstaan)
- Flexwet (van Asscher, zou bevorderend werken naar een vast contract... Aanmehoela!!! Als gevolg hiervan is mijn arbeidsovereenkomst voor de zoveelste keer NIET verlengd terwijl er toch mensen nodig zijn!)

Maar goed... zelf ben ik geen autobezitter en dat bevalt deels prima. Voor het vervoer in en direct om Emmen hebben mijn vrouw en ik een prima Harley Trapson. En als we eens wat verder weg willen saampies kunnen we wel ergens een auto 'lenen', we gooien er dan altijd wel een paar liter brandstof in en/of vullen de tank helemaal bij terugkomst.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#494 Bericht door DK1NL »

Tevens schieten de zogenaamde 'Busjes' die 101 rijden nu veel regelmatiger naar links waarmee ze vrachtwagens inhalen met 1 km/h verschil; gevolg: opstoppingen, bumperklevers en dat resulteert kilometers verder weer in stilstand.


Dus rijden de vrachtwagens volgens jou 100 km/h?
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#495 Bericht door PE2AAB »

DK1NL schreef:Tevens schieten de zogenaamde 'Busjes' die 101 rijden nu veel regelmatiger naar links waarmee ze vrachtwagens inhalen met 1 km/h verschil; gevolg: opstoppingen, bumperklevers en dat resulteert kilometers verder weer in stilstand.


Dus rijden de vrachtwagens volgens jou 100 km/h?
Ja niet allemaal natuurlijk maar ik klok regelmatig combinaties die zo tegen de 100 km/h aanzitten inderdaad.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie