Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#541 Bericht door PD2R »

elsinga schreef: 28 okt 2023, 18:24 Inmiddels een Kia Sportage in bestelling, met een panorama dak. Dat laatste betekent veel glas op de bovenkant, dus ik ben benieuwd hoe ik daar een antenne op/aan kwijt kan. Wellicht de JWX antenne afstoffen, maar ik heb liever iets bovenop....
Bij de brandweer liepen we tegen hetzelfde probleem aan. Leuk zo’n glazen dak maar niet als je antennes kwijt moet. Nu hebben wij naast het C2000 spul ook nog andere antennes nodig en dan is dat toch vervelend. Uiteindelijk opgelost door tussen de dakrails een stalen plaat te monteren waar de antennes op gemonteerd zijn. Op de onderstaande foto is het een beetje te zien.
IMG_0006.jpeg


Een auto die mij aan de ene kant aardig wat kopzorgen heeft veroorzaakt maar uiteindelijk heel betrouwbaar bleek, was een Mazda 6 Sportbreak 2.0 DCTi. Eerst gedonder met het roetfilter. Die laten verwijderen en dus probleem opgelost. Toen had de motor geen vermogen. Een bevriende monteur is er uren mee bezig geweest maar kreeg het probleem niet gevonden. Uiteindelijk naar Mazda Hoebeke in Rilland. Probleem bleek een turbo slangetje van een paar centen. Ditzelfde euvel een paar jaar later weer gehad maar toen was het natuurlijk zo opgelost.
Los van het bovenstaande heb ik naast het reguliere onderhoud nooit een garage hoeven te bezoeken. Met de auto’s die ik daarvoor heb gehad, was dat wel anders. Voor wat het waard is, dat waren allemaal Franse auto’s.

De huidige auto is ook weer een Mazda 6. Niet alleen omdat ik goede ervaringen heb met het merk maar vooral vanwege het feit dat Mazda niet meedoet aan het downsizen van hun motoren. Gewoon een 2 liter 4 cilinder benzinemotor en niet zo’n geblazen 1 liter drie cilinder. Het kan aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat dat op de lange termijn toch langer heel blijft.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD1PK
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 nov 2006, 07:48
Roepletters: PD1PK
Locatie: Venray

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#542 Bericht door PD1PK »

Een mercedes s600 v12 2012. Zit wel een accu maar die is voor het starten :lol:
'73 and have a nice day. If you want to see my Harley Davidson and my flying hobby look at https://www.qrz.com/db/pd1pk Paul ( PD1PK)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#543 Bericht door PA1 »

PD2R schreef: 31 okt 2023, 10:35 Gewoon een 2 liter 4 cilinder benzinemotor en niet zo’n geblazen 1 liter drie cilinder. Het kan aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat dat op de lange termijn toch langer heel blijft.
Sterker nog, dat is gewoon zo. Die gekietelde maaimachine motortjes hebben niet de levensduur van een doorsnee oldschool motor waar inhoud het koppel geeft en niet de turbo.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#544 Bericht door PA3FBO »

daarom wacht ik tot de CX-30 voor mij betaalbaar word.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#545 Bericht door DK1NL »

PA3FBO schreef: 31 okt 2023, 19:44 daarom wacht ik tot de CX-30 voor mij betaalbaar word.
Die heb ik nu bijna een jaar als dienstauto.
Fijne auto met automatische bak, rijdt heerlijk!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#546 Bericht door PA2RU »

Ik rijd intussen al meer dan 6 jaar in deze blauwe beul :

Afbeelding
Bijna 19 jaar jong en 247k op de teller waarvan 100k voor mijn rekening zijn..
Uiterst betrouwbaar gebleken tot nu toe...'ergste' reperatie's rondom de motor zijn een nieuwe radiateur en een gebruikte dynamo.

Afbeelding
Vergeleken bij de blauwe is dit een kadaver gebleken....
Ding heeft in de 2 jaar dat de vrouw er mee rondtuft het nodige voor zijn kiezen gehad waaronder 4 nieuwe schokbrekers rondom , nieuwe condensor voor de airco en 4 nieuwe banden.
De bandjes die er onder zaten bij aanschaf waren wel goed maar produceerden een ongelooflijke kolereherrie , vervangen door 4 seizoenen vredesteintjes die op dat vlak een stuk beter presteren.
Vrouw is er blij mee dus ik vind het verder best zo..
73 René PA2RU

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#547 Bericht door PA3FBO »

Ben aan het wachten tot ik mag proefrijden in een Mazda CX-30 Mild Hybrid uit 2020.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#548 Bericht door DK1NL »

PA3FBO schreef: 30 jan 2024, 19:45 Ben aan het wachten tot ik mag proefrijden in een Mazda CX-30 Mild Hybrid uit 2020.
Die heb ik gekregen als bedrijfsauto, fijne auto!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#549 Bericht door PA3FBO »

Ik heb jarenlang een 323f gehad. Die heb ik vervangen voor een Juke. Die stond eigenlijk bij een andere garage in de buurt, waar ik m'n Legacy in onderhoud heb gehad. De Juke werd uiteindelijk geleverd door de Mazda garage. Nu wilde ik weer een nieuwere auto. Ik had bij de garage waar ik kom een paar keer een leen auto gehad. De 2 en 3 zijn te klein. De CX-3 is een mooie wagen maar die is er niet in 3-deurs waardoor ik steeds naar voren moest om om de B-stijl heen te kijken. Ik paste goed in de CX-5 die ik mee had , maar dan ben je met een complete touringcar onderweg. Een stilstaande CX-30 had ik in de garage al eens gepast en dat beviel goed. De uitvoering met wit leren bekleding vond ik niet zo. Zoals het er nu uit ziet wordt het een rode in de Skyactiv-X M Hybrid Luxury uitvoering (handgeschakeld), zwart leren bekleding uiteraard verwarmde stoelen. Het is een 2 liter, eindelijk weer een echte motor, de Juke is een geknepen 1,6 .

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#550 Bericht door Ron01 »

Nu weer een Prius, nu een type 3. De vorige, een type 2 heeft nu ruim 5 ton gereden en is nog steeds "alive and kicking".
Prima auto's, zoals meeste Toyota's. Al mijn Toyota's hebben meer san 3,5 ton gereden zonder onkosten.
Maar als geld geen rol zou spelen dan graag een Lexus RX.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#551 Bericht door DK1NL »

PA3FBO schreef: 30 jan 2024, 21:20 Ik heb jarenlang een 323f gehad. Die heb ik vervangen voor een Juke. Die stond eigenlijk bij een andere garage in de buurt, waar ik m'n Legacy in onderhoud heb gehad. De Juke werd uiteindelijk geleverd door de Mazda garage. Nu wilde ik weer een nieuwere auto. Ik had bij de garage waar ik kom een paar keer een leen auto gehad. De 2 en 3 zijn te klein. De CX-3 is een mooie wagen maar die is er niet in 3-deurs waardoor ik steeds naar voren moest om om de B-stijl heen te kijken. Ik paste goed in de CX-5 die ik mee had , maar dan ben je met een complete touringcar onderweg. Een stilstaande CX-30 had ik in de garage al eens gepast en dat beviel goed. De uitvoering met wit leren bekleding vond ik niet zo. Zoals het er nu uit ziet wordt het een rode in de Skyactiv-X M Hybrid Luxury uitvoering (handgeschakeld), zwart leren bekleding uiteraard verwarmde stoelen. Het is een 2 liter, eindelijk weer een echte motor, de Juke is een geknepen 1,6 .
Inderdaad een normale 2.0l motor zonder turbo.
Motor levert flink wat vermogen en i.c.m. een automatische bak is het een echte stoplichtsprinter!
Ondanks dat ik veel korte ritten rij komt het verbruik niet onder de 1 op 14, netjes!

Voor mij is dit een prima auto maar als er eens iemand achterin moet zitten is deze ruimte beperkt, komt natuurlijk ook dat ik met mijn 1,91m lengte de bestuurdersstoel helemaal naar achteren schuif.

De brandstoftank had ook wel wat groter gemogen, in mijn eigen auto gaat 85l en dan valt dit een beetje tegen.

Tip, download de uitgebreide handleiding van 750 pagina’s en begin te lezen zodat niet alles meteen nieuw is.

Ik stoorde mij er aan dat de auto op een donker stuk in de nacht automatisch groot licht inschakelde, dit kan je uitschakelen maar moet je wel effe in de handleiding duiken.

Veel plezier met de Mazda!
Bijlagen
DFF05045-9653-4567-B6D1-A7C32ED8478D.jpeg
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#552 Bericht door PA3FBO »

Bedankt, dat idee had ik al, ik moet wel eerst een week op cursus om de "beknopte" handleiding te doorgronden :mrgreen:
Zaterdag mag ik pas bellen voor een proefrit, hopelijk dezelfde dag Afbeelding
Ik verwacht een behoorlijke leercurve, de Juke is bijna alles nog ouderwets.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#553 Bericht door PA2EFR »

Paar jaar geleden overgestapt van Volvo V40 2.0 naar een Skoda Fabia Combi 1.4.
Benzineverbruik gehalveerd... 8)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#554 Bericht door PA1AIS »

Autobesitas draadje? :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3FBO
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#555 Bericht door PA3FBO »

maar het verbruik gaat wel omlaag :mrgreen:

Plaats reactie