Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
- PA2RU
- Berichten: 1829
- Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
- Roepletters: PA2RU
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Leuk zoveel koppel , maar vervloek je dat niet in de winter icm achterwielaandrijving??
Ik rijd intussen 4 jaar met AllWheelDrive...
In die tijd geen echte winters gehad maar met een klein beetje sneeuw is dat wel fun als je alle anderen ziet glibberen
Ik rijd intussen 4 jaar met AllWheelDrive...
In die tijd geen echte winters gehad maar met een klein beetje sneeuw is dat wel fun als je alle anderen ziet glibberen
73 René PA2RU
- PA0BAK
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
- Roepletters: PA0BAK
- Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Sinds ruim een jaar rijd ik een hybride met CVT aandrijving, dat bevalt mij uitstekend.
Lekker rustig, in de stad geruisloos en goedkoop.
Toch voldoende vermogen om snel op te trekken, maar dat doe ik zelden, tenslotte moet ik de benzine ook betalen
CVT is toch wel een mooie ontwikkeling, dit is mijn 2e auto met CVT en eigenlijk wil ik niets anders meer........
Lekker rustig, in de stad geruisloos en goedkoop.
Toch voldoende vermogen om snel op te trekken, maar dat doe ik zelden, tenslotte moet ik de benzine ook betalen
CVT is toch wel een mooie ontwikkeling, dit is mijn 2e auto met CVT en eigenlijk wil ik niets anders meer........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Die 600 Nm van de 530d wordt prima onder controle gehouden door de diverse electronische systemen.PA2RU schreef:Leuk zoveel koppel , maar vervloek je dat niet in de winter icm achterwielaandrijving??
Ik rijd intussen 4 jaar met AllWheelDrive...
In die tijd geen echte winters gehad maar met een klein beetje sneeuw is dat wel fun als je alle anderen ziet glibberen
Wel beetje rustig aan doen natuurlijk..
Meten is (z)weten
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
CVT is niet geschikt voor grotere vermogens en vooral hoger koppel.pa0bak schreef:Sinds ruim een jaar rijd ik een hybride met CVT aandrijving, dat bevalt mij uitstekend.
Lekker rustig, in de stad geruisloos en goedkoop.
Toch voldoende vermogen om snel op te trekken, maar dat doe ik zelden, tenslotte moet ik de benzine ook betalen
CVT is toch wel een mooie ontwikkeling, dit is mijn 2e auto met CVT en eigenlijk wil ik niets anders meer........
Op automaatgebied is er nauwelijks iets beters te vinden dan de ZF 8-traps automaat.
Ook nog eens met veel langere levensduur dan een CVT.
Meten is (z)weten
- PA0BAK
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
- Roepletters: PA0BAK
- Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
In de F1 racerij zijn ze verboden, omdat er dan geen concurrentie meer is !!!PA0LMD schreef:pa0bak schreef:CVT is niet geschikt voor grotere vermogens en vooral hoger koppel.
Voor de openbare weg is het (voor mij) perfect......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Dat van de F1 betwijfel ik ten zeerste, als dat zou mogen en alle teams maken er gebruik van is er geen concurrentie probleem.pa0bak schreef:In de F1 racerij zijn ze verboden, omdat er dan geen concurrentie meer is !!!PA0LMD schreef:pa0bak schreef:CVT is niet geschikt voor grotere vermogens en vooral hoger koppel.
Voor de openbare weg is het (voor mij) perfect......
Maar duwbanden zijn niet sterk genoeg, anders zou je CVT ook wel vinden in grotere personenwagens. Voor kleiner is CVT vooral qua kosten interessant.
Meten is (z)weten
- PA0BAK
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
- Roepletters: PA0BAK
- Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden !PA0LMD schreef:Dat van de F1 betwijfel ik ten zeerste, als dat zou mogen en alle teams maken er gebruik van is er geen concurrentie probleem.
Maar duwbanden zijn niet sterk genoeg, anders zou je CVT ook wel vinden in grotere personenwagens. Voor kleiner is CVT vooral qua kosten interessant.
Zie deze link
Of deze Engelstalige website.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ja, bekend, maar altijd in kleinere en lichte voertuigen.pa0bak schreef:Er zijn meer wegen die naar Rome leiden !PA0LMD schreef:Dat van de F1 betwijfel ik ten zeerste, als dat zou mogen en alle teams maken er gebruik van is er geen concurrentie probleem.
Maar duwbanden zijn niet sterk genoeg, anders zou je CVT ook wel vinden in grotere personenwagens. Voor kleiner is CVT vooral qua kosten interessant.
Zie deze link
Of deze Engelstalige website.
Meten is (z)weten
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
IntegendeelPA2RU schreef:Leuk zoveel koppel , maar vervloek je dat niet in de winter icm achterwielaandrijving??
Überhaupt achterwielaandrijving is trouwens wel naar in de sneeuw als je echt ergens naartoe moet. Dan heb je liever het gewicht op de aangedreven wielen. Babysitters houden hem wel in het gareel maar kunnen niet toveren: met een voorwielaandrijver ben je sneller thuis.
Maarja. hoe vaak ligt er nu helemaal nog echt sneeuw of ijs in Nederland?
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Audi heeft het een tijdje geprobeerd, een CVT aan tweeliter turbo's en zo. Er waren veel problemen met die bak, maar die waren wel voornamelijk elektronisch van aard. Het kan dus wel, maar echt doorgebroken is het nooit.PA0LMD schreef: CVT is niet geschikt voor grotere vermogens en vooral hoger koppel.
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ja, de Audi Multitronic was geen succes .pc1mb schreef:Audi heeft het een tijdje geprobeerd, een CVT aan tweeliter turbo's en zo. Er waren veel problemen met die bak, maar die waren wel voornamelijk elektronisch van aard. Het kan dus wel, maar echt doorgebroken is het nooit.PA0LMD schreef: CVT is niet geschikt voor grotere vermogens en vooral hoger koppel.
Binnen het hele concern wordt geen CVT meer gebruikt, hoofdzakelijk nu DSG bakken.
Meten is (z)weten
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Klopt. Heeft ook een beetje met gevoel te maken. Een motor die constant toerental draait, vinden mensen toch raar. Men hoort en ziet graag toch de trapjes nog een beetje. En dan zijn die DSG's wel de ultieme versnellingsbak zo ongeveer.
Jammer dat ze in Audi's zitten - da's toch mijn smaak niet helemaal
Jammer dat ze in Audi's zitten - da's toch mijn smaak niet helemaal
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
En Porsche , PDK heet het daar.pc1mb schreef:Klopt. Heeft ook een beetje met gevoel te maken. Een motor die constant toerental draait, vinden mensen toch raar. Men hoort en ziet graag toch de trapjes nog een beetje. En dan zijn die DSG's wel de ultieme versnellingsbak zo ongeveer.
Jammer dat ze in Audi's zitten - da's toch mijn smaak niet helemaal
Meten is (z)weten
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ja die heb ik, de PDK. Schakelt (nog) sneller dan de ZF8 in de Bimmer. Launch control erg leuk
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Dan heb je het over een auto die eigenlijk vooral op het circuit tot z'n recht komt.
Ik had op een gegeven moment de nette 540 en een afgetrapte alfa 146 naast elkaar op de oprit. Tot m'n eigen verbazing pakte ik vaker de alfa. De 540 kon je comfortabel mee in één ruk naar München. Heel hard over klaverbladen. Maar hoe vaak kwam ik op een plek waar die z'n benen een beetje kon strekken? Niet dus. De alfa met z'n korte stuurhuis was al leuk na de eerste drempel...
En de rekeningen bleven komen, want echt betrouwbaar is een BMW niet. Als je eraan gesleuteld hebt weet je waarom. Ontzettend complex en een overdaad aan "net aan" gedimensioneerde onderdelen. Heel veel plastic. Geniale techniek - als het werkt. Toen kreeg de BMW dus een schop.
Hoe is dat bij Porsche? De Boxster begint binnen budget te komen, maar waarschijnlijk moet je er dan juist niet aan beginnen. Boxsters zijn natuurlijk drama auto's in onderhoud, met de middenmotor.
Ik had op een gegeven moment de nette 540 en een afgetrapte alfa 146 naast elkaar op de oprit. Tot m'n eigen verbazing pakte ik vaker de alfa. De 540 kon je comfortabel mee in één ruk naar München. Heel hard over klaverbladen. Maar hoe vaak kwam ik op een plek waar die z'n benen een beetje kon strekken? Niet dus. De alfa met z'n korte stuurhuis was al leuk na de eerste drempel...
En de rekeningen bleven komen, want echt betrouwbaar is een BMW niet. Als je eraan gesleuteld hebt weet je waarom. Ontzettend complex en een overdaad aan "net aan" gedimensioneerde onderdelen. Heel veel plastic. Geniale techniek - als het werkt. Toen kreeg de BMW dus een schop.
Hoe is dat bij Porsche? De Boxster begint binnen budget te komen, maar waarschijnlijk moet je er dan juist niet aan beginnen. Boxsters zijn natuurlijk drama auto's in onderhoud, met de middenmotor.