US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#16 Bericht door TheoP »

Waar radio in de commerciële wereld tot steeds meer eenheidsworst lijd, zie je in de LPAM wereld exact het tegenovergestelde.
Een ware explosie aan creativiteit komt tot bloei en niet gevangen in een format :D
Amerikanen kijken jaloers naar Nederland, hoe hier met de middengolf wordt omgegaan.
Het is in Amerika niet toegestaan dat een burger een radio station heeft.
Het land met de onbegrensde mogelijkheden heeft alles open staan voor bedrijven niet voor burgers.
Middengolf is er voor, zodat de FM zender bedreven kan worden.
Maar leven of radio wordt niet meer gemaakt, anders dan kerkomroep of extreem rechtse scheldpartijen stations.

Je onderschat wat LPAM stations doen en maken, zelf zie ik dat er radio in de mooiste (pure) vorm gemaakt wordt.
Kijk eens bij Calypso op de 675, daar vind je 24 uur per dag live piraten stations op.
Die daar legaal platen draaien als of ze nog illegaal bezig zijn. :D
Dat kan niet je smaak zijn, maar is wel radio laagdrempelig en voor gewone mensen maken.

Als ik naar mijn eigen radio station kijk, daar tref je mensen aan met een verstandelijke beperking.
Ze maken radio met al hun ziel en zaligheid, en beter dat wat je uit Hilversum voorgeschoteld krijgt.
Op de jaarlijkse BBQ zie je dat "gewone" en bijzondere mensen met elkaar omgaan, het verschil verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Juist dat deze samensmelting van mensen met een forse achterstand in onze maatschappij, dat is voor mij radio.
En daar kan geen kilowatt tegen op :mrgreen:
Mss is dat wel het nieuwe, radio na 100 jaar echt ter beschikking stellen aan burgers?
En niet meer aan de elite uit een omroep stad?

Theo

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#17 Bericht door Thom PA9T »

Dat was een mooi pleidooi Theo, maar niet echt een antwoord op mijn vraag. Het was ook niet mijn bedoeling om een gevoelige snaar aan te raken :lol:

Ik stel mijn vraag concreter: er zijn de laatste jaren veel high power commerciele grote AM stations verdwenen in W-Europa. Zoals bijv. Arrow Classic Rock, maar er zijn er nog veel meer verdwenen. 747 kHz, 675, 1008 etc. Ik weet het niet exact, want ik luisterde er verder niet naar.

Is dat in de VS ook aan de gang, of blijven die grote middengolf AM stations daar gewoon in de lucht?

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#18 Bericht door TheoP »

Gevoelige snaar? :D
Ja en nee het is mooi om te zien hoe deze regeling een heel andere radio denken en vooral maken oplevert.
Het oude zender indelingen is verleden tijd, er zullen geen groot vermogen zenders komen.
En de reden is omdat de politiek dit niet meer wil.
Daar kun je het mee eens zijn of oneens, veranderen zal dit niet meer.
Zeker ook omdat de RDI eigenlijk deze hele LPAM regeling niet zag zitten.
En daar zit voor mijn een snaar, er is door meerdere mensen hard aan getrokken om dit voor elkaar te krijgen.
De politiek is actief benaderd, en voor je tot een minister komt moet je al heel wat kruiwagens hebben ingezet.
Anders kom je niet door, dat betekend actief de politiek in met je missie :D

Over je vraag, ja dat zie je daar ook gebeuren, maar op een wijze dat het als een markt artikel wordt gezien.
Middengolf verkoopt niet meer en stations verhuizen naar de FM, hetzelfde als wat hier ook gebeurt is.
Het is daar alleen veel later op gang gekomen dan in Europa, de VS hebben een zeer grote hang om spullen te blijven gebruiken totdat het stuk gaat.
Zenders van 60 a 70 jaar oud staat rustig te snorren, totdat de laatste buis of mens weg is om het ding in bedrijf te houden.
Dan wordt er gekeken wat een nieuwe kost, en das dan het einde van een middengolf station.
Ook omdat onderhoud aan masten niet tot bijna niet voorkomt, men vervangt liever na 80 jaar gebruik dan regelmatig de schilder langs te laten komen. :D
Dan is het totale plaatje dusdanig kostbaar dat de overstap gemaakt wordt naar FM.

Het nieuwe gebruik komt nu niet eens uit de VS maar gewoon uit Europa, we liggen hier kilometers voor met de herverdeling van overgebleven frequenties, welke door omroepstation niet meer voldoende profit opleveren.
In de VS probeert de FCC stations te dwingen om over te stappen op een digitaal systeem, met als resultaat dat de licenties ingeleverd worden.
Er waren al weinig luisteraars over gebleven en die er nog zijn jaag je weg met een systeem wat echt niemand heeft.
Het opnieuw indelen zoals in meerdere Europese landen is gebeurt, is in de VS een onmogelijk iets.
Dat past niet in het denken dat alles een prijs heeft en moet opbrengen.

Theo

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#19 Bericht door PA1Bj »

On topic; blijft een vaag verhaal van die mast. WWWB moet nu WIXI zijn geworden en met 12 Kw zenden.
Mast van WJLX staat/ stond.. daar dichtbij. Onderaan het plaatje.
Op streetview is slechts de mast van WIXI (ex WWWB) te vinden.
Bijzondere straatnaam en ik zag op google veel autosloop- en oudijzer bedrijven in de buurt..

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
WIXI mast.JPG
WIXI en WJLX (1).JPG

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#20 Bericht door TheoP »

https://www.google.com/maps/place/Mar-J ... ?entry=ttu
Dit is dichtbij genoeg? :D
Het onderstuk lijkt bruin v/d roest te zijn?
https://www.google.com/maps/place/Mar-J ... ?entry=ttu
En anderhalf jaar geleden stond hij er nog.

Theo

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#21 Bericht door Thom PA9T »

PA1Bj schreef: 13 feb 2024, 18:27 [...] ik zag op google veel autosloop- en oudijzer bedrijven in de buurt..
:lol: 1x raden waar die mast van WJLX is gebleven....

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#22 Bericht door TheoP »

Dat is ook wat er verteld wordt, lokale bewoners hebben de mast gesloopt.

Theo

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#23 Bericht door TheoP »


Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: US Radio Station raakt 60m mast kwijt.

#24 Bericht door PA1Bj »

Mooi verslag ter plaatse, v.a. 5.00 min.
Mogelijk zond men als laatste op die WWWM mast, daar dichtbij, die ook verroest is. En willen ze een nieuwe..
En.. voor 1 Kw kun je ook een draad o.I.d. ophangen, laat ze in de leer gaan bij onze LPAM ers..

https://www.youtube.com/watch?v=78PvlGCqM84

Plaats reactie