Pensioenleeftijd

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#31 Bericht door pe1cmo »

Dat is straks nog wat. Toen je begon met sparen kon je dat bedrag van de belasting aftrekken, dus betaalde je minder belasting. En als het op uitkeren aankomt, betaal je belasting over dat bedrag wat je uitkeert.
Maar na ongeveer 10 was die belasting aftrek afgeschaft, dus de rest gespaard zonder die aftrek, maar als je straks laat uitkeren, mag je wel de belasting gaan betalen. Dat hebben ze niet afgeschaft.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Pensioenleeftijd

#32 Bericht door PA3FBO »

In loondienst is het allemaal geregeld, niet werken = geen loon, bij ontslag krijg je een uitkering die steeds lager wordt, neem je ontslag = geel loon, geen uitkering.
De collectieve pensioenregeling kun je wat naar voren halen maar wanneer je 67 wordt krijg je wel honderd(en) euro's minder per maand, zo is alles geregeld.
Ook het belasting betalen gaat automatisch door, vooral over het naar voren gehaalde pensioen.
Ik ben juist met de berekeningen bezig, misschien komt het er op neer dat ik de jaren tot de AOW-leeftijd (nog)minder ga werken.
Momenteel neem ik deel aan het generatie pact (CAO klein metaal), 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw, een mooie regeling, al vast wennen aan het helemaal niet werken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Pensioenleeftijd

#33 Bericht door Ron01 »

Ik heb het anders gedaan, ik zag de bui al hangen en dus een extra spaarpotje gemaakt.
Dus kon met 56 jaar al stoppen en gaan genieten.
Als je van de overheid afhankelijk ben en je hoopt om met 65 te kunnen stoppen, kom je van een koude kermis thuis.
Dat had ik al snel door.
Maar ik vind het triest voor alle hardwerkende mensen dat die leeftijd nog steeds omhoog gaat.
We hebben niet allemaal een relaxed baantje, er zijn mensen met zware beroepen en daar wordt geen uitzondering voor gemaakt. En dat is schandalig!
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#34 Bericht door PE7K »

pe1cmo schreef: 23 jan 2024, 21:05 Dat is straks nog wat. Toen je begon met sparen kon je dat bedrag van de belasting aftrekken, dus betaalde je minder belasting. En als het op uitkeren aankomt, betaal je belasting over dat bedrag wat je uitkeert.
Maar na ongeveer 10 was die belasting aftrek afgeschaft, dus de rest gespaard zonder die aftrek, maar als je straks laat uitkeren, mag je wel de belasting gaan betalen. Dat hebben ze niet afgeschaft.
Dat klopt niet. Het deel wat je gespaard hebt met belastingaftrek wordt inderdaad belast als het tot uitkering komt maar wel tegen een lager tarief dan je eerst hebt bespaard door de aftrek.

Het deel wat je gespaard hebt zonder aftrek wordt zeker niet belast in de inkomstenbelastingen, het is gewoon vermogen wat valt in box 3. En ja, over het (fictieve) rendement betaal je wel weer belasting.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#35 Bericht door pe1cmo »

Dat zal nog wel een hele kluif worden om tegen die financiële instellingen te onderhandelen. Ik denk dat je hiervoor eerst de belastingdienst moet paaien, en die zal wel geen tijd hebben.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Pensioenleeftijd

#36 Bericht door Gert_PA2LO »

Yep. Saldoverklaring aanvragen bij de Belastingdienst. Op basis van die verklaring hoeft de bank/verzekeraar/beleggingsinstelling die je lijfrente uitkeert over het daarin opgegeven bedrag geen heffing in te houden.

Meer info over hoe je dit aanvraagt is wel te vinden op de site van de Belastingdienst (zoek op saldoverklaring of op Aanvragen Verklaring niet-afgetrokken premies of bedragen).

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#37 Bericht door PE1PQX »

DK1NL schreef: 22 jan 2024, 17:38

Het komt er op neer dat je werkgever opdraait voor alle kosten mocht je eerder willen stoppen, gaat dus nooit gebeuren.
Leg dit eens uit?? Als je met pensioen gaat eindigt je arbeidsovereenkomst (met wederzijds goedvinden) met alle voor beide partijen bijbehorende verplichtingen en regelt een pensioenfonds jouw inkomsten vanaf dat moment.
Dus jouw werkgever draait echt niet voor alle (extra) kosten op als je met pensioen gaat.

Of is dit in Duitsland anders geregeld?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#38 Bericht door DK1NL »

Geen idee hoe het precies in elkaar zit.
Het probleem zit hem of ik wel werkzaam ben in een zwaar beroep, dit is in Nederland niet geregeld.
De werkgever zal moeten erkennen dat ik werkzaam ben in een zwaar beroep en zal dan met een financiële regeling moeten komen.

In België en ik meen Oostenrijk is precies beschreven wat een zwaar beroep is en wie daar allemaal onder vallen, zolang ze dit niet benoemen in Nederland leidt dit tot niets.

P.S. Duitsland heeft hier niets mee te maken, werk voor een Nederlandse werkgever.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#39 Bericht door PE7K »

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... met-werken.

Ik vind het prima dat werkgevers hier regelingen voor hebben en dat dit niet uit algemene middelen wordt betaald. Een nog betere oplossing zou zijn dat mensen die zwaar werk doen dat niet hun hele carrière doen en op tijd omgeschoold worden naar minder zwaar werk. Hierdoor kunnen deze werknemers blijven werken tot de pensioenleeftijd die voor ieder ander geldt.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#40 Bericht door PE1PQX »

DK1NL schreef: 25 jan 2024, 13:45 Geen idee hoe het precies in elkaar zit.
Het probleem zit hem of ik wel werkzaam ben in een zwaar beroep, dit is in Nederland niet geregeld.
De werkgever zal moeten erkennen dat ik werkzaam ben in een zwaar beroep en zal dan met een financiële regeling moeten komen.

In België en ik meen Oostenrijk is precies beschreven wat een zwaar beroep is en wie daar allemaal onder vallen, zolang ze dit niet benoemen in Nederland leidt dit tot niets.

P.S. Duitsland heeft hier niets mee te maken, werk voor een Nederlandse werkgever.
De vergoeding voor een 'zwaar beroep' zit dan in je (bruto!!) loon, en daarmee ook deels in de pensioen afdracht. Zodra jij met pensioen gaat is de arbeidsovereenkomst met je werkgever verleden tijd en betaalt hij niets meer voor jouw inkomen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Pensioenleeftijd

#41 Bericht door PA1 »

PA3FBO schreef: 23 jan 2024, 21:41 Momenteel neem ik deel aan het generatie pact (CAO klein metaal), 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw, een mooie regeling, al vast wennen aan het helemaal niet werken :mrgreen:
Daar maak ik ook gebruik van sinds 1 januari. In de nieuwe CAO klein metaal, nu metaal en techniek die per 1 april in moet gaan, willen ze de 60-80-100 regeling ook als recht toevoegen. Je kan er nu wel gebruik van maken (vanaf 62 jaar) maar het is geen recht dus de werkgever hoeft er niet aan mee te werken. De 80-90-100 regeling is wel een recht vanaf 60 jaar.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Pensioenleeftijd

#42 Bericht door PA3FBO »

PA1 schreef: 26 jan 2024, 09:05 In de nieuwe CAO klein metaal, nu metaal en techniek die per 1 april in moet gaan, willen ze de 60-80-100 regeling ook als recht toevoegen.
Dat is erg interessant en goed om te weten. Ik ben aan het kijken om definitief te stoppen, maar PMT pensioen eerder in laten gaan scheelt een hoop geld.

EDIT: ik kan er nog niets van terug vinden :(

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Pensioenleeftijd

#43 Bericht door PA1 »

PA3FBO schreef: 26 jan 2024, 13:18 EDIT: ik kan er nog niets van terug vinden :(
Dat is een van de punten bij de nieuwe onderhandelingen tussen de bonden en de werkgevers. Als dat een recht wordt maak ik daar zeker gebruik van.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Pensioenleeftijd

#44 Bericht door PA3FBO »

Ik ook, als ik niet besluit om per 1-7-24 te stoppen.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Pensioenleeftijd

#45 Bericht door PE1LGW »

Er waren tijden dat je bij de gloeilampen fabriek, met 57.5 met pensioen kon. De meeste militairen kunnen met 55 jaar met pensioen. Nu ben ook beroeps militair geweest en werk nu voor de de gloeilampen fabriek (maak geen gloeilampen maar MRI scanners) in de hoop dat ik ook met 56.5 weg kon. Maar zal tot 67 en 3 maanden moeten blijven. Ach nog minder dan 5 jaar.
Dat redden we wel.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie