Windows en de voordelen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Windows en de voordelen

#76 Bericht door pc9t »

Ik heb lange tijd een Macbook pro gebruikt. Maar ben toch weer terug bij Windows.

Ook bij Mac ben je om de 5 jaar eigenlijk aan een nieuwe machine/telefoon/ipad toe, omdat dan upgrades niet meer worden ondersteund. En dat terwijl een Macbook qua aanschafprijs vele malen hoger ligt dan een laptop met Windows erop.

Het jammere is gezien vanuit onze hobby is dat er voor Ios niet alle programmatuur te krijgen is die er voor Windows wel is. Zoals een klein voorbeeld om mijn Spe 1K amp. remote te kunnen gebruiken kan ik dit wel met Windows niet met Ios. Om mijn Flexradio tuner remote te gebruiken kan dit wel met Windows niet met Ios. En zo zijn er meer zaken. Als ik deze hobby niet had had ik de Macbook wel gehouden.
Hoe de Ipad/Iphone en Laptop met elkaar communiceren is heel prettig.

En ik zie bijvoorbeeld ook nogal wat problemen voorbijkomen met WSJT-x op linux, ja dat zal aan de gebruiker liggen. Als alle programma’s die ik hier voor de hobby gebruik ook op Mac verkrijgbaar zouden zijn kocht ik gelijk weer een Mac computer.

Maar iedereen vraagt waarom ik elektrisch rijd, ik vind het fijn rijden, ondanks dat je bij lange ritten meerdere keren aan de stekker moet, maar dat dwingt je ook om niet te lang achter het stuur te zitten.

Het perfecte systeem is er volgens mij niet, net zoals de perfecte mens die bestaat ook niet, de perfecte auto ook niet enz.

Het is voor iedere een eigen keuze, en misschien ga ik nog wel een keer Linux proberen, want vind het nog steeds wel krom dat we naar een duurzamere samenleving moeten, maar dan wel om de 5 jaar min of meer worden gedwongen om allerlei nieuwe apparatuur te kopen, terwijl we eigenlijk in een soort wegwerp maatschappij leven. Er is weinig wat echt nog duurzaam is, maar dat is ook door de mensheid zelf gecreëerd, want we moeten zo nodig om de paar jaar nieuwe meubels , keukens, badkamers enz.
Nee dat geld niet voor iedereen, maar Marktplaats floreert ermee.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Windows en de voordelen

#77 Bericht door PA1FOX »

pe1rea schreef: 14 jan 2024, 23:40

Hmmm, mijn oude Lenovo uit 2015 draait vrolijk Ubuntu 24.04....
Hoef ik geen nieuwe voor te kopen...
Mijn I5 desktop van april 2014 draait ook nog prima Windows 10 en dat ding is dus bijna 10 jaar oud. Ik ben ook nog niet van plan een nieuwe te kopen.
Het valt me mee dat SSD's uit die tijd zo lang mee blijven gaan, daar had ik in het begin wat twijfels over.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Windows en de voordelen

#78 Bericht door PH7R »

PA1FOX schreef: 15 jan 2024, 09:05 Mijn I5 desktop van april 2014 draait ook nog prima Windows 10 en dat ding is dus bijna 10 jaar oud. Ik ben ook nog niet van plan een nieuwe te kopen.
Het valt me mee dat SSD's uit die tijd zo lang mee blijven gaan, daar had ik in het begin wat twijfels over.
Idem hier. Lenovo IdeaPad Y500 met Intel i7 3630QM met 16GB RAM Geforce GT650M met Windows 11. Zeker +10 jaar oud. Draait alles nog lekker snel met alle radio gerelateerde sw. 2 Jaar terug RAM van 8 naar 16GB uitgebreid. Daarnaast een Asus UX305LA Intel(R) Core(TM) i5-5200U met 8GB. Ook W11 23H2. Deze is denk ik inmiddels 7 jaar oud.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Windows en de voordelen

#79 Bericht door PE7K »

Ik ook hoor, heb nog een Philips 286 en die doet het prima met Windows 3.11. Heel tevreden ben ik :D
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#80 Bericht door PA0BAK »

pc9t schreef: 15 jan 2024, 08:17 Ook bij Mac ben je om de 5 jaar eigenlijk aan een nieuwe machine/telefoon/ipad toe, omdat dan upgrades niet meer worden ondersteund. En dat terwijl een Macbook qua aanschafprijs vele malen hoger ligt dan een laptop met Windows erop.
Veiligheids updates krijg je langer, van de zomer nog een update gekregen voor mijn MacBook uit 2010!
pc9t schreef: 15 jan 2024, 08:17 Zoals een klein voorbeeld om mijn Spe 1K amp. remote te kunnen gebruiken kan ik dit wel met Windows niet met Ios.
Om mijn Flexradio tuner remote te gebruiken kan dit wel met Windows niet met Ios.
Je moet het ook niet op je iPad of iPhone proberen, maar op een Mac, met MaxOS.
pc9t schreef: 15 jan 2024, 08:17 En ik zie bijvoorbeeld ook nogal wat problemen voorbijkomen met WSJT-x op linux, ja dat zal aan de gebruiker liggen.
WSJT-X en de bijbehorende programma's worden niet voor ieder besturingssysteem gecompileerd, soms zal je dus zelf moeten compileren.
Voor Debian, *buntu en afgeleiden is er wel een versie beschikbaar is de standaard repositories.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Windows en de voordelen

#81 Bericht door PD2EW »

.

@PA3FQS
Dank voor de tip over Tiny10 en Tiny11, dat wilde ik je toch even laten weten (de download loopt... :wink: )

Elke discussie hier komt telkens weer op hetzelfde neer: ieder zijn smaak.
Laat een ieder in zijn waarde en waar je je mee redt, daar red je je maar mee :)

.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#82 Bericht door pe1rea »

PA1FOX schreef: 15 jan 2024, 09:05
pe1rea schreef: 14 jan 2024, 23:40

Hmmm, mijn oude Lenovo uit 2015 draait vrolijk Ubuntu 24.04....
Hoef ik geen nieuwe voor te kopen...
Mijn I5 desktop van april 2014 draait ook nog prima Windows 10 en dat ding is dus bijna 10 jaar oud. Ik ben ook nog niet van plan een nieuwe te kopen.
Het valt me mee dat SSD's uit die tijd zo lang mee blijven gaan, daar had ik in het begin wat twijfels over.
Doet ie het ook op W11?
24.04 is het nieuwste wat er is op Ubuntu, officiële release is april 2024 meen ik.. (ik heb er ook nog een draaien op 18.04, maar die begint wat verouderd te raken qua software)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Windows en de voordelen

#83 Bericht door PA3FQS »

@PD2EW :
Hoop dat het bevalt.Hoor ik graag nog.
Met W7 light of tiny of hoe het ook maar heette werkte sommige software niet op.
Maar heel veel ook weer wel.En het aanmaken van een nieuwe map e.d. ging wat vreemd.
Dan leek het eerst of het niet ging,maar als je dan doorging werkte het wel.
En automatisch updaten moest uitgezet worden.
Ben benieuwd naar de ervaringen met tiny 10/11...

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Windows en de voordelen

#84 Bericht door PD2EW »

.

@PA3FQS
Ik kreeg vandaag weer een uitleenlaptop terug en installeer ze altijd weer schoon, voor de vogende uitleenbeurt.
Gauw even de Tiny10 en Tiny11 getest, maar die 'light' versie is m.i. hetzelfde als elke andere: van alles niks.
Dus voor de gewone gebruiker: niet aan beginnen!

Wat heb ik gedaan:
Geboot van USB stick en gekozen voor: geen internet, niet aanmelden, geen services, alleen gebruikersnaam invullen en de installatie gaat verder.
Is Windows eenmaal gestart dan beslaat het inderdaad maar 11,9 GB. Daar krijg je dan Windows 10, de versie 21H2-19044-3324 voor, ook al heb ik de W11 23H2 gedownload en zou die dus op de stick moeten staan.
Het blijkt dus een ernstig gemodde Amerikaanse W10 Enterprise LSC te zijn die niet is aangemeld bij Microsoft. De boodschap in het config scherm is daar erg duidelijk over en staat in het rood vermeld. Een LSC Enterprise key heb ik ook niet, dusss...

De BIOS van deze uitleenlaptop bevat wel een registratie, maar dan voor de Home versie. Dat is niet conform de geïnstalleerde versie, klopt dus niet en gaat ook niet werken. Omdat Windows niet is geactiveerd, geeft dat allemaal weer gedoe en dat moet je dus als gewone gebruiker niet willen.

Toch maar even gespeeld met 't ding in deze staat: met internet eraf en SDR-Sharp erop, HDSDR erop en nog wat 'dingetjes'.. Het werkt in de praktijk helaas niet echt veel sneller dan met de installatie(s) die ik gewoonlijk maak.
Ik had de bijbehorende drivers al op een stick staan en alleen de SD kaart lezer ging hier niet mee werken. Updaten heb ik ook niet gedaan, is ook niet handig met deze installatie.

Inmiddels staat de laptop weer te booten met zijn originele Windows.., wachtend op straks weer een volgende uitleenbeurt.

.

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Windows en de voordelen

#85 Bericht door PA3FQS »

@PD2EW
OK.Bedankt voor het uitgebreide verslag.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#86 Bericht door PD5DJ »

Topic had eigenlijk moeten heten: "Windows, de voordelen voor de techneut"
Want dat is wat het is hier.

De discussie wordt gevoerd door allemaal techneuten anders zaten we hier niet.

En dat is niet een goede afspiegeling van de algehele maatschappij.

En dat is te zien aan de ellenlange pagina's van discussie qua toepassing in de techniek en niet in het dagelijks bekijken van filmpjes, beetje internetten en spelletjes spelen. ;-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Windows en de voordelen

#87 Bericht door TheoP »

Nogmaals ik ben in staat om versterkers te bouwen van middengolf tot aan 3 cm, maar wil geen pc smurf worden en zijn.

Theo

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Windows en de voordelen

#88 Bericht door PD2EW »

.

Noh, dat valt dus allemaal best wel mee, mijn klanten zijn ook maar 'gewone gebruikers'.

Je leest dat ik uiteindelijk weer afstand neem van het getechneut met die Tiny 10 of 11, ondanks dat het mijn PC-smurfenwerk is om te techneuten.

Die bootstick is een standaardgegeven, die kan je zelf aanmaken bij een werkende Windows.
Dat is toch echt verbeterd en valt m.i. wel degelijk in de categorie "Windows en de voordelen", het is een groot voordeel zelfs.
Het is in plaats gekomen van een doosje floppies voor installatie van Windows 3.11 of een DOS installatie met de 5,25 flexibele disks (single of double sided), of de CD of DVD installatie van vroeger.
Daarna wat vragen beantwoorden -dat heb je tegenwoordig ook bij een ander O.S.- en dan is het apparaat weer klaar, helemaal schoon.
Wel even die antwoorden en de gegevens noteren, zodat je ze de volgende keer ook nog wél weet, in plaats van bent vergeten.

Dat uitstapje met die andere Windowsversie, dat was dus i.d.d. wel 'techneuten'...
Maar je las in mijn bericht ook over het resultaat en het advies om het niet te doen (dus om als niet 'PC smurf' daarmee wel mee te gaan zitten 'techneuten'). Zie het maar als een waarschuwing...

Je kan natuurlijk overal problemen in willen zien.., maar het aangemaakte USB stickje voor Windows 10/11 is tegenwoordig toch echt een heel groot voordeel.

P.s.: vandaag weer een uitleen laptop teruggekregen...
Je raadt het al: stickje erin en 'daor geet't hen'... effe wachteuh... en klaar is Klara!

Oja, dat met dat USB stickje installeren, dat gaat met andere opeating systems ook prima.

.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#89 Bericht door pe1rea »

Ik wou zeggen, dat doe ik al vanaf ik denk de laatste Mandriva..
Het zeer grote voordeel van Linux vind ikzelf eigenlijk de meerdere bureaubladen die je hebt.
Ik heb een blad daar woont mijn mail op.
Een blad daar zitten de groothandels op.
Een blad daar wonen diverse blogs en whatsapp op.
Enz enz.
En dat is al ongeveer sinds ik begon met Linux.

Denk niet dat Windows standaard 8 of 10 bureaubladen (rechtstreeks aan te klikken) heeft...
Ik weet er iig niet van.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Windows en de voordelen

#90 Bericht door PD2EW »

.

Ach Jinny, ieder zijn meug...
Ik gebruik ook wel Linux hoor, maar gewoon veel en veel minder dan dat ik Windows gebruik.
Heb ook menige Windows harddisk en data gered met een Linux versie.

Nu weer verder met het testen van SDR-Sharp... Word een beetje moe van inmiddels de 5e betatest die ik nu doe...

.

Plaats reactie