Windows en de voordelen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Windows en de voordelen

#1 Bericht door pe1rea »

PD5DJ schreef: 11 jan 2024, 12:40
pe1rea schreef: 11 jan 2024, 12:11 Wat is het voordeel van Windows per definitie?
Wat zijn dit voor vragen? Wat wil je hier nou mee bereiken?
Wat ik hiermee bereiken wil, kennis.
Sinds het jaar 2000 ongeveer gebruik ik al geen Microsoft producten meer, privé* dan.
De keren dat ik professioneel met de zut moest werken werd ik er al niet vrolijk van.

Dus leg eens uit wat de voordelen van MS spullen zijn, ik heb ze nog niet gevonden namelijk.




*] een uitzondering, de navigatie, daar zit een draak van een betaald programma bij dat alleen onder Windows lijkt te werken.
Daar hebben we dan ook een dedicated computer voor die alleen maar -dat- programma draait en geen verbinding met de buitenwereld heeft
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#2 Bericht door PA3CQN »

Ta, wat is het nadeel? Dat jij het niks vindt kan zo zijn maar er zijn ook erg veel mensen die er wel blij van worden.
Ik heb de pest aan iOS maar ja, als anderen dat graag willen gebruiken ga ik ze ook niet vragen waarom ze een Apple computer willen.

Het is uiteindelijk net zo zinvol als vragen waarom iemand zo graag spruitjes eet terwijl je zelf liever boerenkool hebt.
Of een amateur vragen waarom ie een ICOM set heeft terwijl jij zweert bij Yaesu.

Misschien moet je gewoon accepteren dat iedereen zijn eigen keus maakt.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#3 Bericht door pe1rea »

Het nadeel is de onvoorspelbaarheid lijkt mij, ik zie iig altijd en alleen maar problemen...
En onze dedicated computer draaide onder W11 en hebben we wegens onbetrouwbaarheid terug gezet op W10..
Daar werd de zaak iig iets stabieler van.
Je wilt in de mist niet ineens zonder navigatie zitten, en dat gebeurde wel.
We hebben inmiddels nog een navigatie draaien, en die werkt gewoon wel, maar niet onder MS software.
Gewoon om betrouwbaarheid te genereren...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Windows en de voordelen

#4 Bericht door PA2WN »

In mijn ervaring draait het OS sinds XP behoorlijk stabiel maar de vele veranderingen in UI elke keer maken het nog steeds niet heel prettig om mee te werken.
De MS applicaties verschillen erg veel in stabiliteit en voorspelbaarheid; Word blijft elke keer weer een hit-or-miss met soms wel correcte opmaak en soms ook helemaal niet en met vastlopers en crashes (met tabellen werken blijft iffy). Andere apps zoals Excel, Teams en Visio zijn een stuk stabieler en doen eigenlijk nooit moeilijk.

Het werkt, meestal, zolang je jezelf indekt voor tegenvallers.
73 de PA2WN, Theo

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Windows en de voordelen

#5 Bericht door PA1AVL_ »

Dit is geen onderwerp voor theekransjes als je het mij vraagt. Het is een belangrijke keuze. Zelf denk ik dat je als radio-amateur zowel Windows als Linux moet hebben, al of niet via virtuele PC's.

Feit is dat hardware-fabrikanten niet altijd Linux ondersteunen, en dat veel software alleen voor Windows gemaakt wordt.
Ook is het zo dat Microsoft steeds meer Linux omarmt, bijvoorbeeld met Windows Subsystem for Linux.
Dus dan kies je als radio-amateur voor Windows lijkt mij.

Als stabiliteit belangrijk is dan is bijv. Ubuntu een goede keuze, mits de hardware-fabrikant, voor alle onderdelen van de PC, hier ondersteuning voor biedt.

https://ubuntu.com/certified/why-certify
Laatst gewijzigd door PA1AVL_ op 11 jan 2024, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Windows en de voordelen

#6 Bericht door PH7R »

Elk besturingssysteem heeft voor- en nadelen. Feit is dat op pc/desktops ca 70% Windows, 20% OS en 10% rest (linux - Google Chrome) draait. De mainstream gebruiker komt vaak het eerst in aanraking met Windows of OS en zal vaak daar zijn/haar voorkeur op baseren, mede door gebruikerservaring. Door het grote marktaandeel van Windows zijn daar ook de meeste applicaties voor beschikbaar, zeker voor de doorsnee gebruiker.

Tegenwoordig installeer je net zo gemakklijk Windos als Linux. Zowel Windows als Linux moet je regelmatig voorzien van (beveiligings) updates. Linux disto's zijn veelal gratis. Windows is vaak onderdeel van een PC/desktop package.

Zelf gebruik ik voor de meeste applicaties WIndows en voor specifieke zaken Linux/Raspi. Vroeger een tijdje Macbook gebruikt maar met de huidige prijzen en niet echt upgradebaar qua RAM nu dus niet meer. Wel dan wel weer een iPhone en iPad. Weiger dan wel weer om voor Office365 te betalen dus dat is LibreOffice.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#7 Bericht door pe1rea »

PA2WN schreef: 11 jan 2024, 14:24
Het werkt, meestal, zolang je jezelf indekt voor tegenvallers.
En net dat, een (toch wel wat prijzig) navigatie programma dat 'meestal' werkt heb je niks aan.
Het moet -altijd- werken.
Daarom staat er inmiddels OpenCPN naast op een Ubuntu computer (met toegang tot internet) die dus altijd werkt.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#8 Bericht door pe1rea »

PA1AVL schreef: 11 jan 2024, 14:31 Dit is geen onderwerp voor theekransjes als je het mij vraagt. Het is een belangrijke keuze. Zelf denk ik dat je zowel Windows als Linux moet hebben, al of niet via virtuele PC's.
Ik heb als gezegd een dedicated pc voor een specifiek programma (soort van eis ivm CVO) onder Windows
Verder heb ik de afgelopen 24 jaar Windows nog niet gemist
Feit is dat hardware-fabrikanten niet altijd Linux ondersteunen, en dat veel software alleen voor Windows gemaakt wordt.
Ook is het zo dat Microsoft steeds meer Linux omarmt, bijvoorbeeld met Windows Subsystem for Linux.
Dus dan kies je als radio-amateur voor Windows lijkt mij.
Hmmm, ik dus niet blijkbaar.
Als stabiliteit belangrijk is dan is bijv. Ubuntu een goede keuze, mits de hardware-fabrikant, voor alle onderdelen van de PC, hier ondersteuning voor biedt.

https://ubuntu.com/certified/why-certify
Ik heb de afgelopen 10, 12 jaar feitelijk nog nergens probleem ondervonden qua PC. (voor die tijd was het wat meer zoekwerk)
Randapparatuur als scanners wil wel eens een uitzoekje zijn, klopt..
Maar werkt het eenmaal, dan blijft het ook werken.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Windows en de voordelen

#9 Bericht door PA1AVL_ »

pe1rea schreef: 11 jan 2024, 14:39 Maar werkt het eenmaal, dan blijft het ook werken.
Dat is mooi, zeker voor een PC die met internet verbonden is.
Dit dan ondanks de vele vulnerabilities:
https://ubuntu.com/security/notices

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#10 Bericht door PA1AIS »

Heden ten dagen zijn zowel Linux als Windows stabiel. Voorwaarde is wel dat je Windows eerst helemaal dood mept en blokkeert van de buiten wereld.
Ik heb windows applicaties al 10 jaar op zeelocaties draaien die gewoon door gaan, met wat voorbereidingen.

Dus dat getouwtrek (zoals Veron-VRZA of Linux-Windows) zijn alleen maar achterhoede gevechten van nerds. Heeft verder geen waarde meer.

Onze software maken we expres onder Python en runt dus onder beide OSsen, de klant mag kiezen. En wat kiest de klant ? Juist...windows.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Windows en de voordelen

#11 Bericht door TheoP »

Windows?
Ik heb een windows pc van af ik dacht zo 1996? Eerst zijdelings win 13 en toen met win 95.
Maar van af versie XP heb ik eigenlijk nooit geen problemen meer met de werking.
Mijn radio station draait geheel op win10 en zit aan het net.
Het draait op een oud klaptopje met externe geluids kaart van Shiit https://www.schiit-europe.com/product/m ... s/?lang=nl
Nooit geen problemen dat iets het niet doet of dat de pc het niet doet.
Of nog erger dat deze er mee stopt!
Ik ben een tevreden gebruiker.

Theo

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Windows en de voordelen

#12 Bericht door PD2EW »

.

@PE1REA
Dank voor je beterschapswensen. heb net even een frisse neus gehaald en snel weer naar binnen.. '-)


Afgeven op een commercieel en op abonnementen gericht O.S. is een leuke sport, maar het gaat om waar je je goed mee kan redden en waar je iets (geld, identiteit afgeven, recensies of wat dan ook) voor over hebt.
Windows kan bijvoorbeeld nog steeds prima werken op een lokaal account, ik doe en wil niet anders.
Office..? Ik gebruik mijn enige versie die ik een jaar of 14 geleden heb aangeschaft.
Die werkt uit de kunst en is bruikbaar voor alles dat ik hier kan of doe...
Verder weiger ik elke MS aanmeldfunctie voor wat dan ook, ik gebruik het gewoon niet en heb prima alternatieven.

Inderdaad, het is dus maar waar je je mee redden kan..
De één kan dat met een O.S. van Apple, de ander met Linux, weer een ander met Android, Chrome of Windows (en vele anderen...).
Een Chromebook is een beperkt ding, maar tegenwoordig redt een school zich daar prima mee omdat er genoeg voor aangeboden wordt.
En zo krijg ik dan weer een stapel W7 laptops van een school die ik weer kan doorschuiven naar andere plekken waar ze nog prima in te zetten zijn, oa. Scouting).

En ja, soms is het probeem niet altijd in (de beperking van) het O.S. te vinden, maar het programma dat je gebruikt of de functie die het moet uitvoeren.
Kijk maar naar SDR-Sharp... ik ben er ook niet zo blij mee hoe dat programma op de schop gaat, dat moge duidelijk zijn.
En mijn W7 t/m W11 computers vinden dat blijkbaar ook, maar om dat dan meteen maar op het O.S. te gooien lijkt me dus niet redelijk.
SDR-Sharp is ook maar een bijelkaargeraapt project uit het verleden, dat blijkbaar gefatsoeneerd moest worden.
De code is door de ontwikkelaar dichtgetimmerd en dus weten we niet wat er onder de motorkap wordt uitgestukt, wel dat het beperkt in zijn uitbreiding is geworden en iets bewust wordt uitgesloten.

Ik kom ook wel bij klanten van me, waar software wordt gebruikt dat ook samengesteld is uit meerdere oude programma's die dan in het verleden ook weer door overnames van bedrijven in bezit gekomen zijn.
Samen vormen ze weer een vernieuwd of beter product, maar problemen uit het verleden spelen soms wel op... en er komt dan misschien wel een oplossing, maar soms is dat niet al te netjes geregeld...

Kortom, bashen is leuk... en ik ben geen Apple fan... maar wie zich ermee redden kan die redde zich er maar mee.
Enneu... niet alles is meuk of zut... ;-)

.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#13 Bericht door PE1PQX »

Welk OS is beter?? Ik denk niet dat het veel uit maakt, is ook een deel gevoel.

Is Windows nu zo slecht? Nee, ik denk van niet.
Is Windows dan ook echt goed? Nee, ook dat denk ik van niet. Er is altijd wel ergens iets voor verbetering vatbaar, maar dat geld ook voor alle Linux smaken en voor IOs systemen alsook voor Android.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#14 Bericht door PD5DJ »

Het woord "voordeel" daar kan echt niemand een zinnig antwoord op geven voor jouw persoonlijk dat is gewoonweg te complex.

Want wat voor jouw een nadeel kan zijn, kan voor een ander een voordeel zijn, en dit maal zijn uiterste complexe vorm omdat er zoveel gedaan kan worden met elk OS.
Iedereen gebruikt en verwacht van een OS weer iets anders.. Ik zie mijn ouders echt geen Linux gebruiken, die hebben liever MacOS of Windows. In hun ogen voor overzichtelijker als computer leek.

Ik gebruik liever Windows omdat daar veel meer software voor is van "mijn" gading dan voor Linux. Maar draai alles in VM vanuit linux omdat dat lichter draait dan een VM onder Windows te laten draaien.

Zo heeft ieder OS zijn eigen eigenschap.

Dus het label "voordeel" kan je vergeten. dat is te persoonlijk.

Zo is er genoeg software die ik gebruik die voor Windows wel beschikbaar is maar niet voor Linux of MacOS, maar ook omgekeerd.

Dat is ook de reden dat ik geen enkel OS uitsluit en gebruik alles door elkaar heen. Zowel voor Werk als Prive.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#15 Bericht door PA0BAK »

Windows is de laatste jaren een stuk minder slecht geworden, maar Microsoft wil compatible blijven met een slecht verleden en dat blijven we merken.
De registry van Windows is een vraag om problemen, veel te veel systeem dingen in één file.
Het update systeem van Windows loopt 20 jaar achter op de concurrentie, soms meerdere keren opstarten voor een update hoort niet.
Een andere fout is de maandelijkse update, een update hoort te worden vrijgegeven, zodra deze gereed is en niet na een maand.

Omdat de meeste PC's met Windows geleverd worden,is dit ook het meest gebruikte besturingssysteem op PC's, en wordt de meeste software ook voor Windows geschreven.
Nemen we office onder de loep, dan blijkt dat de ondersteuning voor OpenStandaarden erg slecht is, terwijl voor overheden juist de communicatie in OpenStandaarden verplicht is, zo mogen overheden en onderwijs instellingen geen files aanbieden in Microsoft Office formaten als DOC, DOCX, XLS, XLSX, enz.

Kijk dan naar de gevoeligheid voor virussen e.d. terwijl dat niet nodig is.
Software is het beste te beveiligen door de maker hiervan, kan de maker dit niet, dan zegt dat veel over de (on)betrouwbaarheid van de programmeurs.
Gelukkig heeft Microsoft hiervan geleerd en is de interne beveiliging stukken beter geworden.

Dan is er Linux .......
Linux is geen besturingssysteem, maar alleen een kernel, waar distributie makers de programma's omheen maken.
Het is echter wel het meest gebruikte systeem, wanneer we alle Linux distributies bij elkaar optellen.
Vergeet niet, Android en ChromeOS ook Linux distributies zijn.
Iedereen heeft iets met Linux in gebruik, dat kan software van de router zijn, software van de setup box van de TV, software in de routeplanner, enz.
Daarnaast is er zonder Linux geen internet :idea:

Het is vreemd, dat b.v. een TomTom intern met Linux werkt, maar alleen te updaten is met Windows..........
Gelukkig is de hardware ondersteuning in Linux de laatste jaren stukken beter geworden,
Een nadeel is wel, dat sommige hardware fabrikanten de broncode niet vrijgeven, waardoor Linux distributies die alleen vrije software gebruiken de hardware pas kunnen gebruiken, wanneer iemand de software via reversed engineering heeft weten uit te pluizen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie