De zendamateurs van tegenwoordig...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#61 Bericht door Charles_ »

pe1br schreef: 29 jul 2023, 11:22Ik heb 1 keer meegedaan aan een Veron experiment met DATV op 2 meter.
https://www.veron.nl/nieuws/datv-experiment-2-meter/
Wat een commentaar dat die signalen daar niet horen en dat het niet normaal is wat wij doen.
Er is op die band het hele jaar bijna niets te horen maar als zoiets aangekondigd is zijn er altijd mensen die er toch "last" van hebben.
Daar snap ik nou echt niks van. Op de VERON-site lees ik dat de frequentie 145.300 is, het aloude RTTY-kanaal en de bandbreedte is 160KHz. Wie kan daar nou serieus last of hinder van hebben??
En het AT/RDI had geen bezwaren tegen dit experiment, goh wat had je dan anders verwacht?

In Den Haag staat reeds enige jaren een SSTV-repeater en ik heb nog nooit iemand daarover horen zeuren of klagen.
Ik vrees dat velen inmiddels "vergeten" zijn dat experimenteren met techniek en antennes het oorspronkelijk doel was/is van de radiohobby.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#62 Bericht door PA0ETE »

Ik ben ermee behept dat ik altijd nieuwe dingen wil proberen, dus ik heb hier ook mee te maken gehad. De eerste keer dat we computerprogramma's via de zender mochten uitwisselen. Packet Radio. UIteraard met de komst van D-STAR.

Je snapt niet dat mensen roepen dat je je niet aan het bandplan houdt, en dan vervolgens zelf de eindtrap oppoken en je signaal gaan lopen verstoren. Dat is zo'n beetje het ernstigste wat je in de ogen van AT kunt doen.

Met packet was wel grappig (daarmee was ik ook een van de eersten). Er was hier iemand in de regio die een draaggolf op de packetfrequentie neerzette om de boel te verzieken. Maar elke paar minuten liet hij de mic even los om te kijken of zijn actie effect had gehad. Hij moet wel erg gefrustreerd zijn geraakt, want tijdens zijn sterke draaggolf hoopten de berichten zich op, en zodra hij losliet probeerden al die modems snel alsnog hun berichten eruit te gooien (wat meestal ook gewoon lukte :) )

Bij ATV (toen nog in AM met restzijbandmodulatie op 70 cm) verbluffend weinig last van gehad van dat soort dingen. Iedereen vond dat begin jaren 80 interessant en leuk, en ze wilden ook allemaal weten hoe je het kon ontvangen.

Ik heb ervan geleerd dat je dingen niet moet aankondigen. Zeker niet als het een eenmalige of weinig voorkomende uitzending is. Zeker tegenwoordig is de kans supergroot dat niemand het überhaupt opvalt. Achteraf kun je uitgebreid publiciteit maken als dat de bedoeling is, maar niet vooraf. En groot voordeel achteraf (zoals ook hierboven) heb je ook nog de foto's cq. videomateriaal van wat er gebeurde.

Ik vind die experimenten op 2m verdomd interessant. Heb je dat wel eens op 50 MHz of 29 MHz gedaan of overwogen. Er zijn mensen in NL met 10m bezig of bezig geweest met DATV weet ik. Met de condities daar is dat natuurlijk ook leuk. De Engelse repeaters op 50 MHz zitten een beetje in de weg voor als je een wat breder signaal wilt maken. De Engelse repeaters zitten op afwijkende frequenties omdat ze er al waren voordat er een bandplan was. Als die er niet zaten zou er een heel groot stuk op 50 MHz niet ingedeeld zijn en ideaal voor dit soort experimenten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#63 Bericht door PA0ETE »

Charles_ schreef: 29 jul 2023, 12:41
pe1br schreef: 29 jul 2023, 11:22Ik heb 1 keer meegedaan aan een Veron experiment met DATV op 2 meter.
https://www.veron.nl/nieuws/datv-experiment-2-meter/
Wat een commentaar dat die signalen daar niet horen en dat het niet normaal is wat wij doen.
Er is op die band het hele jaar bijna niets te horen maar als zoiets aangekondigd is zijn er altijd mensen die er toch "last" van hebben.
Daar snap ik nou echt niks van. Op de VERON-site lees ik dat de frequentie 145.300 is, het aloude RTTY-kanaal en de bandbreedte is 160KHz. Wie kan daar nou serieus last of hinder van hebben??
En het AT/RDI had geen bezwaren tegen dit experiment, goh wat had je dan anders verwacht?

In Den Haag staat reeds enige jaren een SSTV-repeater en ik heb nog nooit iemand daarover horen zeuren of klagen.
Ik vrees dat velen inmiddels "vergeten" zijn dat experimenteren met techniek en antennes het oorspronkelijk doel was/is van de radiohobby.
Ik luister/kijk af en toe naar die repeater. Mijn eigen repeater op een frequentie er heel dichtbij heeft ook een SSTV-repeater ingebouwd. (2,5 sec 1750 Hz en hij schakelt om van FM naar SSTV).

Ik ben van plan om er nog een keer een DATV-ingang voor te maken. Uitzenden mag ik dat met mijn huidige repeatervergunning niet.

En Charles, de frequentie 145,300 is niet uit de lucht gegrepen. Dit wordt internationaal aanbevolen voor deze mode. 145,300 en 144,600 met een bandbreedte van niet meer dan 200 kHz. Binnen het bandplan zijn dit de twee meest geschikte frequenties. In de UK hebben ze het makkelijk. Daar mag de hoogste machtigingsklasse hiervoor tussen 146,000 en 147,000 gaan zitten. Die luxe hebben wij hier helaas niet.

De RDI staat hier verder los van. Er geldt in Nederland geen bandbreedtebeperking. Er zijn maar een paar banden waar dat wel zo is. Een DATV-signaal van 2 MHz breed mag ook. Als het maar niet de bandgrens over gaat.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#64 Bericht door pe1br »

PA0ETE schreef: 29 jul 2023, 12:44 Ik vind die experimenten op 2m verdomd interessant. Heb je dat wel eens op 50 MHz of 29 MHz gedaan of overwogen. Er zijn mensen in NL met 10m bezig of bezig geweest met DATV weet ik. Met de condities daar is dat natuurlijk ook leuk. De Engelse repeaters op 50 MHz zitten een beetje in de weg voor als je een wat breder signaal wilt maken. De Engelse repeaters zitten op afwijkende frequenties omdat ze er al waren voordat er een bandplan was. Als die er niet zaten zou er een heel groot stuk op 50 MHz niet ingedeeld zijn en ideaal voor dit soort experimenten.
Nee nog niet gedaan, dat kost me ook nog iets meer moeite want zowel mijn zender (Pluto) als mijn ontvanger (Minitiouner) kunnen niet op die banden.
Ik weet dat er mooi verbindingen zijn gemaakt op 10 meter maar ik heb voor die lage banden ook geen antennes.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#65 Bericht door pe1br »

PA0ETE schreef: 29 jul 2023, 12:52 In de UK hebben ze het makkelijk. Daar mag de hoogste machtigingsklasse hiervoor tussen 146,000 en 147,000 gaan zitten. Die luxe hebben wij hier helaas niet.
Klopt dit hebben ze vooral te danken aan de BATC club, de Engelsen hebben een actieve ATV club met veel leden die heel actief zijn en zich samen voor dit soort dingen inzetten.
Op 23cm hebben ze ook 25 MHz meer aan de bovenkant en het lijkt er op dat ze straks met de nieuwe regels als een van de weinige in Europa voldoende ruimte houden voor breedband ATV.
Bijlagen
RNSS_Bands-1-1024x577-2.png

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De zendamateurs van tegenwoordig...

#66 Bericht door PA0ETE »

Op 13 cm en hoger kan ATV toch nog wel?

En de BATC is inderdaad een leuke club, ik ben er 10 of 12 jaar lid van geweest. Mijn huidige locatie is niet erg geschikt voor 23 cm en hoger, dus vandaar heb ik ATV hier niet opnieuw opgepakt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie