Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#1 Bericht door PA3ECZ »

PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 06:44 Een adres willen ze wel graag ja. Het kan problemen geven met iets als een uitkering aanvragen. Er zijn mensen die dat oplossen door zich op het adres van een familielid aan te melden, bijv. ook als ze voor langere tijd niet hier maar in het buitenland wonen. Maar dat heeft volgens mij voor dat familielid dan weer allerlei consequenties, los van het feit of het juridisch allemaal wel kan of mag. Ik wil zelf dingen graag altijd netjes regelen.

Ik wil een tiny house gaan bouwen (indien haalbaar). Daarbij zijn er allerlei problemen. Je moet bijv. een ontheffing hebben van de verplichting van een bepaald minimaal vloeroppervlak dat er in Nederland voor woonruimte geldt. Daarnaast moet je tiny house sinds drie jaar (net als ieder ander nieuw pand voor permanente bewoning) voldoen aan de BENG-wetgeving. Het probleem daarvan is echter dat dit tot 70.000 euro extra kan kosten op een tiny house dat anders maar 30 of 40.000 euro zou kosten.

Je kunt dat allemaal ondervangen door het tiny house de status van vakantiewoning te geven. Dan heb je deze nadelen niet. Maar ja, dan kun je het weer niet als huisadres gebruiken.

Echter: er veranderen wel dingen. Sinds een aantal jaren kun je inmiddels wel een RV (wat wij een camper noemen) registreren als woonadres. Ook als je daarmee geen vaste opstelplek hebt en door het land trekt. Het gaat dan om mensen die dit om redenen van een alternatieve levensstijl doen. Je zou haast zeggen, dan moet het met een schip als dat van jou toch haast ook kunnen. Ik weet overigens niet of dat in iedere gemeente kan, maar ik weet van mensen die dit gedaan hebben.

"(wat wij een camper noemen)", wij noemen dat hier ook wel een "sleurhut"........ :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#2 Bericht door PA0ETE »

Een sleurhut is met een auto ervoor. Een camper is een voertuig waar een "caravan" op gebouwd is.

Sleurhut:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Caravan_(aanhangwagen)

Camper (onderaan staan ook foto's):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kampeerauto

RV is de Amerikaanse term, staat voor Recreational Vehicle. Ik zie echter nu ik het opzoek dat RV soms ook wordt gebruikt om aan te duiden wat wij een caravan noemen. Normaal gesproken heet zo'n aanhanger ook in het Engels een caravan of travel trailer, er zijn nog meer termen.

Er zijn dus mensen in Nederland die legaal in zo'n voertuig zijn ingeschreven. Ik weet alleen dat dat bij een camper zo is, en niet bij de aanhangwagenversie, maar ik sluit niets uit natuurlijk :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#3 Bericht door PA0ETE »

Als we verder doorgaan op het "inschrijfverhaal", dan denk ik dat ik de topic splits. Dan ga ik nog even verder over de tiny houses :)
.
319px-Tiny_house,_Portland.jpg
319px-Tiny_house,_Portland.jpg (51.49 KiB) 2106 keer bekeken
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Even klagen over RDI

#4 Bericht door PA3ECZ »

PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:10 Een sleurhut is met een auto ervoor. Een camper is een voertuig waar een "caravan" op gebouwd is.

Sleurhut:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Caravan_(aanhangwagen)

Camper (onderaan staan ook foto's):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kampeerauto

RV is de Amerikaanse term, staat voor Recreational Vehicle. Ik zie echter nu ik het opzoek dat RV soms ook wordt gebruikt om aan te duiden wat wij een caravan noemen. Normaal gesproken heet zo'n aanhanger ook in het Engels een caravan of travel trailer, er zijn nog meer termen.

Er zijn dus mensen in Nederland die legaal in zo'n voertuig zijn ingeschreven. Ik weet alleen dat dat bij een camper zo is, en niet bij de aanhangwagenversie, maar ik sluit niets uit natuurlijk :D
Re: Een sleurhut is met een auto ervoor.

O ja, sorry, daar heb je ook gelijk in, even niet over nagedacht, het was voor mij vroeg in de morgen, ik moet dan altijd eerst op gang komen......hi

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#5 Bericht door PA3DAT »

Zo'n tiny huis is wel grappig.
En dan een tiny antennemastje ernaast met tiny antennes. Dat gaat natuurlijk prima, mits op tiny golflengtes... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#6 Bericht door PA0ETE »

Nou de gedachte was eigenlijk: als ik nu een serieuze antennemast ernaast plaats, dan lijkt die nog veeeeel groter dan naast een normaal huis.

:lol: :lol: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Even klagen over RDI

#7 Bericht door pe1rea »

Het toverwoord is 'briefadres'.
De gemeente is per 1-1-2022 verplicht om je in te schrijven op het gemeentehuis als je daarom vraag.
Dat vinden ze heel niet leuk, daar zeuren ze over, daar krijg je vragenlijsten over met oa de vraag, 'welke uitkeringsinstantie verzorgt Uw uitkering' die niet skippen kan, (ik heb een eigen bedrijf, houd mijn eigen broek op) en daar krijg je elk half jaar -weer- die vragenlijst met daarbij de opmerking dat U wel verplicht bent om een huurwoning te zoeken.

Ergo, ze vinden het niet leuk.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#8 Bericht door PA3HMP »

PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:19 Als we verder doorgaan op het "inschrijfverhaal", dan denk ik dat ik de topic splits. Dan ga ik nog even verder over de tiny houses :)
.
319px-Tiny_house,_Portland.jpg
Leuk maar als je hier in de buurt een brugje of viaduct tegenkom ben je de bovenverdieping kwijt :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#9 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef: 23 jul 2023, 08:56
PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:19 Als we verder doorgaan op het "inschrijfverhaal", dan denk ik dat ik de topic splits. Dan ga ik nog even verder over de tiny houses :)
.
319px-Tiny_house,_Portland.jpg
Leuk maar als je hier in de buurt een brugje of viaduct tegenkom ben je de bovenverdieping kwijt :mrgreen:
Dan heet het een camper.... Een tiny house staat vast op de grond.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Even klagen over RDI

#10 Bericht door TheoP »

Heel vaak met wielen er onder verstopt.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij was de vraag van de geëxamineerde van hele andere aard.

Beheer zou hier beter op moeten toezien. :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#12 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 23 jul 2023, 10:58 Volgens mij was de vraag van de geëxamineerde van hele andere aard.

Beheer zou hier beter op moeten toezien. :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
En daarmee zit jij in ieder geval alweer voor een flink deel op de topic Tjeerd (Klagen over...) nu RDI nog er weer in :)

Ik heb overigens in de regels gezet dat beheerders off-topic mogen posten (dit omdat enkele slimmerds ooit opmerkten dat ingrijpen als beheerder in een discussie ook off-topic zou zijn toen ze ergens op werden aangesproken :) )

Maar aan deze slimmerds heb je te danken dat je klacht hierover dus ongegrond is.
Als het belangrijk is wil ik de topic wel opslitsen hoor :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even klagen over RDI

#13 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef: 23 jul 2023, 09:34
PA3HMP schreef: 23 jul 2023, 08:56
PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:19 Als we verder doorgaan op het "inschrijfverhaal", dan denk ik dat ik de topic splits. Dan ga ik nog even verder over de tiny houses :)
.
319px-Tiny_house,_Portland.jpg
Leuk maar als je hier in de buurt een brugje of viaduct tegenkom ben je de bovenverdieping kwijt :mrgreen:
Dan heet het een camper.... Een tiny house staat vast op de grond.
Dat klopt overigens niet. Een kenmerk van tiny houses is dat ze te verplaatsen zijn. Dat kan met een kraan op een trailer, maar een flink deel van de tiny houses wordt traditioneel op een aanhangerframe gebouwd. Die aanhangerframes voor dat doel kun je zelfs in Nederland kopen.

https://masta.nl/aanhangwagen-kopen/ope ... house.html
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#14 Bericht door PA0ETE »

Maar, nu kan ik hier natuurlijk ook mijn gang gaan :) (Of moet ik hem dan eerst naar theekransjes verplaaten? Ik laat het nu maar even staan)

Een tiny house heeft een opprvlak van maximaal 37 vierkante meter. Er is daarnaast nog een tweede vorm die meestal niet als onderdeel van de "tiny house movement" beschouwd wordt. Dat zijn zogenaamde "small houses" met een oppervlak van tussen 37 en 93 vierkante meter.

Tiny houses ontstonden naar aanleiding van de crisis in de VS van de malafide verkoop op grote schaal van hypotheken aan mensen die dat eigenlijk niet konde betalen. Rond 2007 en 2008 stortte daardoor de huizenmarkt in, met vele woninguitzettingen in de VS als gevolg. Hierdoor kwam er grote behoefte aan huizen die veel goedkoper waren dan de woningen tot dan toe met (mede) de tiny house-beweging als gevolg.

Tiny houses in Portland op het terrein van een bedrijf dat zulke huizen verkoopt:
.
640px-Tiny_houses_on_display_in_Portland,_Or.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tiny houses (afgesplitst van "Even klagen over RDI")

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik ben altijd het meest onder de indruk als er slimme dingen in zitten. Vrij standaard in een tiny house is een "loft", een vliering over een deel van het tiny house op halve etagehoogte waar geslapen wordt. Opbergruimte onder de vloer of in banken is ook redelijk standaard. Een deel van de tiny houses hebben een ladder naar zo'n loft, maar bij een vaste trap zit er vaak opbergruimte onder de trap.

Er zijn diverse verschillen tussen een tiny house en een RV/camper of een caravan of zelfs een woonwagen. Tiny houses, hoewel op wielen worden gebouwd als een huis. Dikwijls volgens de lokale regels die voor woningen gelden. Ze zijn zwaarder, maar ook steviger, veel beter voor geluid en temperatuur geïsoleerd dan caravans. En ze zijn ook niet gemaakt om zo vaak te verplaatsen. Het verplaatsen van een groot tiny house op wielen, als je niet een deel van de verhuizing zelf doet, kost al snel 5000 euro. En het is vaak nog duurder als het niet op eigen wielen maar op een trailer gebeurt.

Grond voor tiny houses in Nederland wordt vaak gepacht voor de duur van niet meer dan 10 jaar. En op de meeste plekken geldt iets vergelijkbaars. Je wilt niet dat je na zes of tien jaar wonen je huis zult moeten afbreken, dus die verplaatsbaarheid is inherent.

Er bestaan overigens tiny houses van krap 9 vierkante meter. Heel in het begin (dat was al voor 2007, de eerste stammen uit de jaren 70) waren dat soort kleine afmetingen redelijk standaard.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie