Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#151 Bericht door PH2X »

PA0ETE schreef: 17 mei 2023, 12:07 Het komt vaker voor dan je denkt. Zowel in de naam van de VERON als van de VRZA zitten spaties die er niet horen :lol:
Je ziet het pas als je het doorhebt.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#152 Bericht door on4avt »

PA0BAK schreef: 16 mei 2023, 11:06 Volgens de Van Dale, is een batterij (zie link)
1. (militair) artillerieafdeling
2. (natuurkunde) voorwerp voor opslag van elektriciteit: een nieuwe batterij in mijn zaklantaarn; een oplaadbare batterij; (figuurlijk) de batterij is leeg hij is uitgeput, heeft geen energie meer
3. aantal gelijksoortige, bij elkaar horende machines: een batterij computers
4. (België) accu
Opslag duidt m.i. op "oplaadbaar", maar de term wordt hier vaag gebruikt.
Alleen in België zou het een accu zijn?
Een accu is een enkelvoudig element vb 1X AA.
Batterij is een aaneenschakeling van accu's! Je hebt dus oplaadbare accu en oplaadbare batterij.Maar in de volksmond word dat doorgaans door elkaar gebruikt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#153 Bericht door andre »

Nog zo eentje is het gebruik van de eenheid Decibel, afgekort dB, of de kHz, MHz.
Dan denkt een bolleboos het goed te doen door er Db van te maken, want ergens in het achterhoofd weet hij/zij dat er 'ergens' een hoofdletter bij hoorde.
Waarom dat is weet hij/zij dan niet meer, of het de 'd' of de 'b' is al helemaal niet.

Ik heb er in een technisch forum eens een topic aan besteed, maar wat je dan over je heen krijgt..man man... :lol:
Ik denk dan zelf, als jet het niet weet, geen punt, maar maak er dan gewoon 'db' van...


@John, je zou toch wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn in dit onderwerp??? Gaat je niet zo goed af denk ik dan zomaar... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#154 Bericht door PA0ETE »

Ja maar na ruggenspraak met één van de anderen van het team heb ik gisteren besloten een post die ik niet wilde plaatsen alsnog te plaatsen, en me niet helemaal in te houden. Het is dus niet helemaal alleen een kwestie van gebrek aan zelfcontrole. En het is wél een leuk onderwerp natuurlijk :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#155 Bericht door PA3FBO »

Nou als we dan toch bezig zijn, Padvinderij heet al aan paar jaar Scouting (ik dacht ongeveer 1973).
En toch zijn er lui die dat nog steeds niet door (willen) hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#156 Bericht door PA0ETE »

andre schreef: 17 mei 2023, 16:09 Nog zo eentje is het gebruik van de eenheid Decibel, afgekort dB, of de kHz, MHz.
Dan denkt een bolleboos het goed te doen door er Db van te maken, want ergens in het achterhoofd weet hij/zij dat er 'ergens' een hoofdletter bij hoorde.
Waarom dat is weet hij/zij dan niet meer, of het de 'd' of de 'b' is al helemaal niet.

Ik heb er in een technisch forum eens een topic aan besteed, maar wat je dan over je heen krijgt..man man... :lol:
Ik denk dan zelf, als jet het niet weet, geen punt, maar maak er dan gewoon 'db' van...


@John, je zou toch wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn in dit onderwerp??? Gaat je niet zo goed af denk ik dan zomaar... :lol:
Zie eventueel (over de eenheden, initiaalwoorden en letterwoorden):

https://woordenlijst.org/leidraad/17/2#r17b

en deze:

https://woordenlijst.org/leidraad/17/3#r17c
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#157 Bericht door PA3ECZ »

PA0ETE schreef: 17 mei 2023, 17:19
andre schreef: 17 mei 2023, 16:09 Nog zo eentje is het gebruik van de eenheid Decibel, afgekort dB, of de kHz, MHz.
Dan denkt een bolleboos het goed te doen door er Db van te maken, want ergens in het achterhoofd weet hij/zij dat er 'ergens' een hoofdletter bij hoorde.
Waarom dat is weet hij/zij dan niet meer, of het de 'd' of de 'b' is al helemaal niet.

Ik heb er in een technisch forum eens een topic aan besteed, maar wat je dan over je heen krijgt..man man... :lol:
Ik denk dan zelf, als jet het niet weet, geen punt, maar maak er dan gewoon 'db' van...


@John, je zou toch wat minder nadrukkelijk aanwezig zijn in dit onderwerp??? Gaat je niet zo goed af denk ik dan zomaar... :lol:
Zie eventueel (over de eenheden, initiaalwoorden en letterwoorden):

https://woordenlijst.org/leidraad/17/2#r17b

en deze:

https://woordenlijst.org/leidraad/17/3#r17c

Wat'n gezemel hier, er komt nooit weer een eind aan!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#158 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben ook afgehaakt. Heb wel wat "beters" te doen.
screen 1.647.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#159 Bericht door pe1rea »

Ik ben ook lekker met draadjes bezig, twee motoren van kabels naar de stuurhut voorzien zodat de zooi netjes vanuit diezelfde stuurhut te monitoren valt.
Gaat best wel wat tijd in zitten... (14 en 12 draadjes per motor plus nog een paar reserve)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#160 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1rea schreef: 17 mei 2023, 18:01 Ik ben ook lekker met draadjes bezig, twee motoren van kabels naar de stuurhut voorzien zodat de zooi netjes vanuit diezelfde stuurhut te monitoren valt.
Gaat best wel wat tijd in zitten... (14 en 12 draadjes per motor plus nog een paar reserve)
Jij bent dus goed bezig!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#161 Bericht door andre »

Uhh, ik snap iets niet. Als je op een posting door desinteresse niet meer reageer op dit forum, of ook niet leest, krijg je geen nieuwe meldingen meer over het bewuste topic. Wordt je er ook niet meer mee lastig gevallen per mail

Blijkbaar is toch de aantrekkingskracht na 12 pagina's om het toch te lezen, en dan ook weer te reageren erg groot :lol:

Dat is dus wat sociaal media met je doet. Je wil koste wat kost bijblijven... :mrgreen: En ja, is theekransje, mag dus alle kanten op.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#162 Bericht door PA0ETE »

Gelukkig zit er hier geen algoritme achter. Dit soort algoritmes zijn als de stofjes die ze in sigaretten stoppen om je nog extra verslaafd te maken. Daar doen we hier niet aan :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#163 Bericht door PA0ETE »

Juul, als je het een volgend keer niet met het verloop van een onderwerp eens bent, met name als het niet helemaal volgens de oorspronkelijke beschrijving gaat, kun je ook vragen om de topic te splitsen. Dat is de manier waarop dit eigenlijk ook zou moeten.

Omdat dit een discussie bij Theekransjes is ben ik daar zelf niet over begonnen, maar als er zo'n vraag komt is er meestal eigenlijk geen reden om daar niet in toe te stemmen. Ik zou dat zelfs nu nog kunnen doen.

Dat is beter dan meermaals over het onderwerp te mopperen. Deze discussie is op geen enkele manier niet geoorloofd of niet volgens de doelstelling van het forum of zo. Het onderwerp is de afgelopen week ontzettend goed gelezen, dus er zijn zeker mensen die er belangstelling voor hebben. OK een bepaalde PA0 zou misschien beter wat kunnen dimmen, daar ben ik het ook niet helemaal mee oneens, maar het is soms ook best moeilijk om geen post te plaatsen...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#164 Bericht door PE1PQX »

Hier ook nog mijn duit in het zakje (ongetwijfeld met schrijffouten):

Accu -> komt toch van het woord accumulator? Een opslagbak voor iets. (vloeistoffen, elektrische energie....?)
De AA en AAA "batterijen" zijn volgens mij enkele cellen met een chemische inhoud dat 1.5Volt spanning afgeeft? (dat Tesla een variant hiervan gebruikt voor zijn auto's mag helder zijn, dit noemen ze dan weer accu's)
Stekker -> er is mij geleerd op de LTS dat het officieel 'toestelcontactstop' heet, deze steek je in een wandcontactdoos om een elektrische verbinding tot stand te brengen. Deze combinatie zou op zijn beurt stopcontact heten.

Waar ik me ook wel eens aan irriteer is dat in plaats van spanning het woord 'voltage' gebruikt wordt, en voor stroom 'amperage'.... Het is Volt (spanning) en Ampère (stroom).

Maar goed, dit theekransje is begonnen over het taalgebruik m.b.t. operating practice, en ik heb niet gezien dat hier gelijk met enorme vuilspuiterij is begonnen dus een compliment naar de deelnemers van dit draadje/topic mag ook wel eens vind ik.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#165 Bericht door PA0ETE »

Voltage en ampèrage waren de woorden die eerder hiervoor gebruikt werden. Tegenwoordig is het spanning en stroom, maar dat geldt met name professionals. Ik weet niet wanneer dit is afgeschaft. Ik heb wel enkele radioboeken uit de jaren 40 (in die prachtige oude spelling van toen) waar die woorden consequent gebruikt werden.

Het zijn wel nog steeds officieel Nederlandse woorden, maar het zijn geen genormeerde termen meer voor gebruik zeg maar in het "elektrovak". Ik heb hier helaas zo snel geen bronnen voor kunnen vinden.

Hier de beide woorden in de officiële lijst met Nederlandse woorden:

https://woordenlijst.org/#/?q=amp%C3%A8rage

https://woordenlijst.org/#/?q=voltage
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie