Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#121 Bericht door PA0ETE »

Wel blijven opletten hoor :) Ik had inderdaad beter de eigen quotes eruit kunnen halen, die waren leeg. Maar ik reageer toch echt op de tekst van CQN.

Wil je dat ik het achteraf nog corrigeer?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#122 Bericht door PA0ETE »

PA4WK schreef: 14 mei 2023, 16:40 Beste mede amateurs,
We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen zijn eigen mening mag uiten, dit betekend niet dat dit ook altijd moet
Misschien enigszins flauw, maar waarom dan zelf wel reageren?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#123 Bericht door PA0ETE »

Maar ik zal me tegelijk hierna inhouden, want ik besef dat ik in deze topic wel erg aanwezig ben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#124 Bericht door PA3ECZ »

PA0ETE schreef: 14 mei 2023, 18:35 Want ik besef dat ik in deze topic wel erg aanwezig ben.
Ooo, dat was me niet eens opgevallen zeg.....hi.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#125 Bericht door PA0ETE »

:lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#126 Bericht door pe1rea »

PA4WK schreef: 14 mei 2023, 16:40 Beste mede amateurs,
We leven gelukkig in een vrij land waar iedereen zijn eigen mening mag uiten, dit betekend niet dat dit ook altijd moet, soms kun je beter je mening voor je houden omdat je op je klompen aan kunt voelen dat het zal lijden tot eindeloze discussies die geen enkel doel dienen.
Voor mij is er geen verschil tussen F of N registratie houders, ik ken genoeg N amateurs die hele mooie dingen maken en genoeg F amateurs die alleen een beetje op diverse repeaters rondhangen. Voor wat betreft het taalgebruik ga ik ervan uit dat goed voorbeeld goed doet volgen, en als je er dan iets van wilt zeggen bedenk dan wel hoe je iets zegt, niemand vind het leuk om publiekelijk afgezeken te worden. Tot slot hebben we dan nog de amateurs met een enorm ego die maar een waarheid kennen en dat is hun waarheid, ja wat we daar mee kunnen weet ik ook niet, misschien beter gewoon geen aandacht aan schenken.
Laten we onze prachtige hobby gewoon gezellig en leuk houden, en gun elkaar de ruimte om gewoon jezelf te zijn.
Ik ben zo een amateur die op het moment alleen vanuit de auto als stekkeramateur wat op de repeaters rondhangt.
Enerzijds vanwege eigen bedrijf waar nogal wat tijd in gaat zitten, anderzijds omdat ik na de verhuizing door omstandigheden nog geen shack heb kunnen opbouwen...
Dus stekker ik maar even door op de repeaters vanuit mijn auto.... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#127 Bericht door elsinga »

Hier ook een stekker amateur, als in dat ik geen zenders bouw en zo. Maar ik ben wel bezig met de software kant van de hobby. Denk aan codeplugs maken. En daar mag iemand wat van vinden, maar eigenlijk boeit commentaar hierop me niet zo. Er zijn namelijk een hoop mede-amateurs die waarderen wat ik doe. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#128 Bericht door PA5COR »

Veel commentaar hier :mrgreen:
In de 70 jaar dat ik hier rondloop heb ik de Nederlandse taal veel zien veranderen, net als de mentaliteit, ieder vogeltje zingt als het gebekt is, met ons als amateurs niet anders...
Sinds voorjaar 1977 amateur, en ik doe wat ik doe, veel zelf geprutst, vooral in het begin, zelfbouw op alle fronten en de microfoon was meer voor testen van de brouwsels als het doel.
Ik hield me aan de normen zeker in die tijd, zijdelings voor 1977 op 27 gestoeid maar daar was de lol snel vanaf, ik bouwde liever wat zelf, de taal daar ging ook snel achteruit op 11 meter.

Als ex ambtenaar probeer ik de taal toch zo goed als mogelijk te gebruiken, maar om constant met een corrigerend vingertje naar anderen wijzen? nou nee.
Goed voorbeeld doet volgen hoop ik maar.
De wereld veranderd en zend amateurs veranderen mee of we dat leuk vinden of niet.

Net als de hobby, mijn zelfbouw is wat over, wat repareren and wat prutsen, gezien de miniscule onderdeeltjes nu :|
Voor de rest, geniet van het leven het is al kort genoeg, maak je niet te druk :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#129 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef: 15 mei 2023, 07:22 Hier ook een stekker amateur, als in dat ik geen zenders bouw en zo. Maar ik ben wel bezig met de software kant van de hobby. Denk aan codeplugs maken. En daar mag iemand wat van vinden, maar eigenlijk boeit commentaar hierop me niet zo. Er zijn namelijk een hoop mede-amateurs die waarderen wat ik doe. ;)
Dat is juist het mooie van de hobby, in de 51 jaar dat ik mijn machtiging heb, heb ik nog nooit een zender, of een ontvanger gebouwd (uitgezonderd vossejacht spullen).
Wat ik wel gedaan heb is ombouwen en/of modificeren, bouwen voor laagfrequent (RTTY, Packet, CW, enz.), bouwen voor HF (tuners en antennes).

Ieder vindt het zijne in de hobby, er zijn veel mogelijkheden, dat is voor iedereen een andere beleving en heeft voor iedereen dus ook andere mogelijkheden.
Er zijn N amateurs die meer weten en kunnen dan ik (logisch, ik kom uit het buizen tijdperk), deze amateurs zie ik zeker niet als beginners of onwetenden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#130 Bericht door PA3DAT »

PA0ETE schreef: 14 mei 2023, 18:32 Wil je dat ik het achteraf nog corrigeer?
Nee hoor, maar ik vind het jammer (en er zijn er meer) dat quoten eerder regel is dan uitzondering.

Ik zou zeggen, een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert, dan aub niet quoten. Dan staat het bericht er namelijk onnodig dubbel. Quoten graag alleen wanneer er al een aantal berichten tussen staan en je duidelijk wilt maken op welk bericht je reactie slaat. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Plaats Reactie linksonder gebruiken.

Maakt het forum beter leesbaar (naar mijn mening)! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#131 Bericht door PA0ETE »

Zonder dat ik nog heel lang wil reageren (ik ben hier al heel veel aan het woord geweest zoals ik al schreef), maar het is een al heel lang bestaand misverstand dat het experimenteren uit alleen zelfbouwen bestaat. Volgens de definitie zijn dat ook andere experimenten, bijvoorbeeld het kijken hoe een bepaalde zendontvanger of antenne onder bepaalde omstandigheden functioneert. Daarnaast is het het vergroten van je eigen kennis van de materie een belangrijk punt.

De FCC in de VS omschrijft het als volgt: "The amateur and amateur-satellite services are for qualified persons of any age who are interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest. These services present an opportunity for self-training, intercommunication, and technical investigations." Dit is een verkorte versie van (ongeveer) zoals IARU dit omschrijft.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#132 Bericht door PA0BAK »

Dat is dus wat men onder "expirimenteren" kan verstaan.
Er is in Nederland zelfs een vereniging die dit in de naam heeft opgenomen :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#133 Bericht door PA0ETE »

Ik heb geen idee over wie je het hebt, maar de Vereniging van Rare Zend Amateurs en de Duidelijk Afwijkende Radio Uitzendingen zijn het in elk geval niet :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#134 Bericht door PA0BAK »

Nee, ik bedoelde de Vereniging voor Expirimenteel Recorder Onderzoek in Nederland........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#135 Bericht door PA0ETE »

Daar heb ik niets aan toe te voegen. :D Ik heb echter nog wel een tip. Als je wilt dat je tekst (in de meeste gevallen) foutloos is, dan kun je dat veel gemakkelijker en sneller laten corrigeren dan met spellingcontrole en grammaticacontrole. Zie hieronder (dat werkt echt!)

Op deze manier kun je tot ongeveer een pagina tekst per keer invoeren, en je krijgt het van taalfouten ontdaan weer retour.
ChatGPT user:

Kun je voor mij de taalfouten halen uit het zinnetje: "Wie alels geloofd wat ChatGPT beloofd wordt al snel van een ullissie berooft"

ChatGPT:

Natuurlijk! Hier is het gecorrigeerde zinnetje zonder taalfouten:

"Wie alles gelooft wat ChatGPT belooft, wordt al snel van een illusie beroofd.
"
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie