Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#211 Bericht door pe1rea »

Als je ervan uit gaat dat de amateurs zelf schuld zijn aan het verloren gaan van frequenties sta je sowieso zwak bij iedere onderhandeling daarover. Helemaal zuur is het dan als achteraf blijkt dat dat onterecht was.
Eensch.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#212 Bericht door Johan PD1JMB »

Prettig verrast over dit onderwerp, dat men zich er toch druk over maakt.

Natuurlijk gaat de hobby niet puur over operating practice en techniek.

Maar op een repeater als PI2NOS is de verhouding geheel zoek. Als ik wil weten wat verongelijkte burgers te zeggen hebben open ik wel Facebook of Twitter.
Ik stoor me ook behoorlijk aan de ronduit discriminatoire taal die wordt uitgeslagen. Uberhaupt zou politiek gewoon op de achtergrond moeten blijven, zet maar een voice chat server op als je uren met een lijzig Haags accent wil klagen over immigranten, linkse politieke partijen en gender.

Dit is trouwens niet alleen een NL issue, er zitten helaas overal ter wereld in deze hobby mensen die zich blijkbaar moeten laten gelden. Dat doet de hobby weinig goed.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#213 Bericht door PA0ETE »

Nederland heeft 160 repeaters. Op 159, nou misschien 158 zijn er geen problemen. Op eentje wel.

Lullig is wel dat het een populaire repeater is, maar dat is dus helaas ook geen toeval.

En ja PI2NOS is voor veel mensen (ook buitenstaanders) soms het visitekaartje voor onze hobby. Maar aan de andere kant is het ook goed om naar die 158 andere te kijken af en toe.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#214 Bericht door PA0ETE »

Dit is overigens W6NUT in de buurt van Los Angeles. Een repeater op een bergtop met een enorm bereik. De oprichter van de repeater (inmiddels overleden) was een extreme free speech-aanhanger. Als je hier eerst een half uurtje luistert, en daarnaast naar PI2NOS, denk je vast "wat een leuke gezellige repeater is dat PI2NOS toch ook" :)

Ik heb hier stukjes van geluisterd, dat valt eigenlijk nog wel mee. Ik heb zelf ook wel eens een paar opnamen gemaakt, daar gaat het heel anders. Ik weet niet of dat nog zo is, maar je kon in die tijd bij niet-amateurs een portie coke bestellen (ik bedoel de poedersuiker, niet die bruine in flesjes) en dat werd dan binnen een half uur bij je aan de deur afgeleverd. En dit is nog een mild voorbeeld. Mensen die zeggen "voor deze figuur moet je oppassen want laatst stond bij die en die aan de deur, die heeft nu drie kogelgaten in zijn gang in het plafond. Hij kon nog net wegspringen" (serieus gebeurd, het was toen ik zat te luisteren. Indertijd was er nog een stream voor de repeater.)

Oh ja, ik heb de huidige beheerder meermaals mensen horen bedreigen waarbij de andere kant vrolijk zei "dat doe je toch niet want voor een minkukel als ik ga jij niet de bajes opzoeken"

Een deel van de mensen zijn voormalige amateurs die aan lager wal zijn geraakt, en verslaafd zijn. Ik moet wel zeggen ik weet niet hoe het recent is, maar ik kan nog wel eens wat oud materiaa van een jaar of 8 geleden opzoeken.

Ergo, alles is relatief :)


youtu.be/ms_QlOAqb8c
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#215 Bericht door PA0ETE »

Precies 10 minuten na het begin is er al bonje. Nou ja bijna :) Onderwerp "toiletpotten"...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#216 Bericht door PA0ETE »

W6NUT had lange tijd ook een website. Die is er niet meer, alleen nog bij de Wayback Machine. Het duurt waarschijnlijk even voor hij tevoorschijn komt.

Vergeet als je gaat kijken niet om ook even rechts bij de Operating Guidelines te kijken.

http://web.archive.org/web/201907110227 ... w6nut.com/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#217 Bericht door PA0ETE »

Dit is een stukje van 10 minuten dat aardig aangeeft wat ik bedoel:

(Let op, dit bevat discrimerende taal, sexuele taal en hele catagorieën worden beledigd, verder wordt er met vuurwapens gedreigd. en alles in four-letter-words (schuttingtaal).

Luister dus alleen als je er geen bezwaar tegen hebt om dit te horen.. Het fragment laat goed zien hoe erg zoiets als een repeater kan ontsporen.

https://www.youtube.com/watch?v=_c6f_PETnQ8
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#218 Bericht door PA0ETE »

Nota bene: een van de twee heren die zich het meest laten horen in het bovenstaande fragment is de vergunninghouder en eigenaar van de repeater. Alsof het niet erger kon...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#219 Bericht door Johan PD1JMB »

PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 12:20 Nederland heeft 160 repeaters. Op 159, nou misschien 158 zijn er geen problemen. Op eentje wel.
NOS is niet zomaar een repeater, deze is bovenregionaal met op diverse lokaties ontvangers. Dat betekent meer luisteraars, dus aantrekkelijk om te kloten/trollen.

Die andere repeaters zijn voor mij slecht te werken, dus dat nummer betekent voor mij weinig. En ik zie niet in waarom ontbreken van wangedrag op andere repeaters een reden is om het gekloot op NOS te accepteren.
Ik luister liever naar het lokale 27mc kanaal, daar is het tenminste nog relatief beschaafd.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#220 Bericht door Johan PD1JMB »

PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 12:26 Dit is overigens W6NUT in de buurt van Los Angeles. Een repeater op een bergtop met een enorm bereik. De oprichter van de repeater (inmiddels overleden) was een extreme free speech-aanhanger. Als je hier eerst een half uurtje luistert, en daarnaast naar PI2NOS, denk je vast "wat een leuke gezellige repeater is dat PI2NOS toch ook" :)
Met alle respect, wat ergens op een of andere redneck repeater in de VS gebeurt vind ik weinig relevant.

Jaren geleden was het beter op PI2NOS. Kier laten voor anderen, niet de repeater domineren met ellenlange monologen en geen racistische, homo/transfobe en antivaxx praat. En geen intruders die maandenlang hun gang kunnen gaan.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#221 Bericht door andre »

Johan PD1JMB schreef: 07 jun 2023, 13:26

Jaren geleden was het beter op PI2NOS. ...
Jaren geleden hadden we nos, pyr, wno, amr en vele andere.
En ook eentje in Den Haag, maar daar moest je als verstandig amateur maar weg blijven.... :mrgreen:

het is, en blijft allemaal van alle tijden...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#222 Bericht door pe1rea »

PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 13:04 Dit is een stukje van 10 minuten dat aardig aangeeft wat ik bedoel:

(Let op, dit bevat discrimerende taal, sexuele taal en hele catagorieën worden beledigd, verder wordt er met vuurwapens gedreigd. en alles in four-letter-words (schuttingtaal).

Luister dus alleen als je er geen bezwaar tegen hebt om dit te horen.. Het fragment laat goed zien hoe erg zoiets als een repeater kan ontsporen.

https://www.youtube.com/watch?v=_c6f_PETnQ8
Ik ben bij 3.26 gestopt, die Amerikanen neuken mij iets te veel en vaak....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#223 Bericht door PA0ETE »

Johan PD1JMB schreef: 07 jun 2023, 13:18
PA0ETE schreef: 07 jun 2023, 12:20 Nederland heeft 160 repeaters. Op 159, nou misschien 158 zijn er geen problemen. Op eentje wel.
NOS is niet zomaar een repeater, deze is bovenregionaal met op diverse lokaties ontvangers. Dat betekent meer luisteraars, dus aantrekkelijk om te kloten/trollen.

Die andere repeaters zijn voor mij slecht te werken, dus dat nummer betekent voor mij weinig. En ik zie niet in waarom ontbreken van wangedrag op andere repeaters een reden is om het gekloot op NOS te accepteren.
Ik luister liever naar het lokale 27mc kanaal, daar is het tenminste nog relatief beschaafd.
Ik bedoel niet dat het niet erg is en dat we het maar moeten accepteren, maar er wordt gedaan alsof dit het enige is dat we hebben. Voor jou is het belangrijker dan andere amateurs. Het alternatief is dat er geen NOS zou zijn en nu heb je een NOS dat bij tijd en wijlen onrbuikbaar is, maar op andere rustige momenten gewoon een fijne repeater om verbindingen mee te maken.

En ja, de grote populariteit van een repeater maken het mede ook juist tot een mikpunt, want waar krijg je de meeste aandacht? Juist, precies hier.

Er zijn overigens nog andere factoren die op een repeater inwerken bij dit soort dingen. Dat is de cultuur op zo'n repeater. Daardoor is het op de ene repeater erger dan op de andere. Maar tegelijk is het ook zo, dat de "kleinere" repeaters meer een eigen cultuur hebben (mensen kennen elkaar, kennen de eigenaar persoonlijk) waardoor dit soort dingen minder kans krijgen.

Ik vind het echt heel vervelend dat voor jou een van de weinige mogelijkheden verziekt wordt. Laat dat duidelijk zijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#224 Bericht door PA0ETE »

pe1rea schreef: 07 jun 2023, 14:17 Ik ben bij 3.26 gestopt, die Amerikanen neuken mij iets te veel en vaak....
Dat is precies wat ik bedoel. Had je nog wel iets van de dreigementen gehoord? Je moet goed je best doen om het allemaal te ontwaren. Later tegen het eind komt een keer heel duidelijk het woord shotgun naar boven, dan is het beter te horen.

Overigens: FCC treedt niet tegen de repeater op. Hij bestaat op deze manier al sinds de jaren 70 of 80. Regelmatig zijjn er groepen geweest, van met name een religieuze achtergrond die actie voerden om een verbod te krijgen (dat werd overigens veel sterker toen er internetstreams van kwamen. Eerder waas dit alleen bij mensen binnen het bereik van de repeater te volgen). Men schaamde zich ook voor het buitenland.

FCC zegt echter dat ze niet over de cultuur van de amateurs gaat. En meteen daarna: dit is de cultuur onder amateurs zoals deze in dat gedeelte van stedelijk Californie is, en dat is misschien vervelend, maar het is wel OK. Wij kunnen dus niets doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#225 Bericht door PA0ETE »

Dit is waar de repeater staat. Als je helemaal inzoomt kun je met moeite de antenne zien. Sierra Peak. Hij staat op een top, precies waar vanuit LA gezien de bergen de hoogte in gaan.

Als je een foto uit 2019 selecteert en helemaal inzoomt kun je de antennemast (zij het nog enigszins heiig) waar de antenne staat redelijk zien.

http://goo.gl/maps/W4KLT
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie