Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#196 Bericht door PA0ETE »

Sommige mensen spellen correct, maar dan weten ze weer niet wat het betekent.

Op radio was iemand aan het uitleggen dat een Coronal Mass Ejection
geen heavy metalband was...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#197 Bericht door PA3FBO »

Dat is toch wanneer je een Corona-breezer opent nadat die geschud is?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#198 Bericht door PA0ETE »

PA3FBO schreef: 01 jun 2023, 17:12 Dat is toch wanneer je een Corona-breezer opent nadat die geschud is?
Dat is helemaal correct meneer FBTO :)

(Ik heb nog nooit een Corona-breezer gehad overigens)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#199 Bericht door andre »

tuurlijk niet, jij bent immers van de 'blauwe knoop'....

en inmiddels gaat het hier echt nergens meer over... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#200 Bericht door PA3FBO »

FBTO?? fftzz dan is die T zo op en klopt het weer :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#201 Bericht door PA0ETE »

andre schreef: 02 jun 2023, 15:43 tuurlijk niet, jij bent immers van de 'blauwe knoop'....

en inmiddels gaat het hier echt nergens meer over... :lol:
Je kent me beter dan je denkt. Ik drink geen alcohol omdat ik een enzym mis dat in mijn maag de alcohol afbreekt. Gevolg: van een half glas word ik al stomdronken. Het is wel goedkoop nauurlijk, maar ik zie er maar van af. Een overdosis ligt snel op de loer :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#202 Bericht door PA0ETE »

PA3FBO schreef: 02 jun 2023, 18:31 FBTO?? fftzz dan is die T zo op en klopt het weer :mrgreen:
PA3 FACE BOOK ONGEIN beter misschien? :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#203 Bericht door PA0ETE »

Dit gaat inderdaad echt nergens meer over

Maar gelukkig geen spelfouten, nou ja dat hoop ik maar...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#204 Bericht door Charles_ »

Als het om de inhoud van QSO-s gaat, tja zo'n 90% gaat inderdaad nergens over.
Tegenwoordig luister ik enkel nog naar de wekelijkse lokale 2m ronde. Een handvol inmelders die vervolgens niets zinnigs weten te zeggen. En als er dan toch iets gezegt wordt gaat het vrijwel altijd over andere zaken dan amateurradio...
De wekelijkse lokale ronde duurt ongeveer 20 minuten en daarna is iedereen weg :shock:
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#205 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Aanhaken op de post van Charles. Het lijkt er op dat wat jij beschrijft zich ook op dit forum gaat afspelen.

Ik ga weer naar 40M.
8)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#206 Bericht door andre »

12578...

bedankt voor het in melden Charles en Tjeerd.... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#207 Bericht door PA2S »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 04 jun 2023, 12:19 Het lijkt er op dat wat jij beschrijft zich ook op dit forum gaat afspelen.
Inderdaad. Deze draad was ergens begonnen en eindigt aan de andere kant van de planeet (of zo).

Behalve enkele - laat ik maar zeggen - venijnige e-mails van "amateurs" die zich kennelijk aangesproken voelden door mijn stelling dat we als radiozendamateurs ons bestaansrecht danken aan onze voorgangers die een wezenlijke maatschappelijke bijdrage. Die bijdrage bestond bijvoorbeeld uit ontwikkeling van de radiotechniek. Ook zijn er talloze radiozendamateurs die van de hobby hun beroep hebben gemaakt en op die manier hebben bijgedragen aan technologische ontwikkeling, waarvan nog dagelijks velen profiteren.

Die maatschappelijke betekenis van de amateurdienst is vrijwel verloren gegaan en het is niet lastig te voorspellen dat delen van het frequentiespectrum die wij nu gebruiken, een andere bestemming gaan krijgen. Dit najaar wordt in Dubai weer een volgende stap in dat proces gezet. Onder meer liggen daar de 23 cm en 3 cm banden op het hakblok.

De tijd zal het leren...

73, Henk

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#208 Bericht door PA0ETE »

Charles_ schreef: 04 jun 2023, 11:53 Als het om de inhoud van QSO-s gaat, tja zo'n 90% gaat inderdaad nergens over.
Tegenwoordig luister ik enkel nog naar de wekelijkse lokale 2m ronde. Een handvol inmelders die vervolgens niets zinnigs weten te zeggen. En als er dan toch iets gezegt wordt gaat het vrijwel altijd over andere zaken dan amateurradio...
De wekelijkse lokale ronde duurt ongeveer 20 minuten en daarna is iedereen weg :shock:
De wekelijkse ronde die ik voorzit duurt zelden korter dan een uur. En wat dacht je wat? De meeste keren hebben we het over techniek. Ja ik snap dat dat wat vreemd is en ouderwets. Maar wij gaan ons daar echt niet voor schamen hoor. Afbeelding
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#209 Bericht door johnp »

Ik vind eigenlijk wel dat iedere opmerking over de inhoud van dit onderwerp vanaf nu off-topic is.

Mensen, het is een beetje flauw om het daar telkens opnieuw over te hebben. Ik kan het blijven uitleggen, maar Theekransjes is juist hiervoor opgezet.

Degenen die het daar nog opnieuw over hebben zijn zelf off-topic en niet de mensen die hier zonder verdere problemen discussiëren.

Het onderwerp is niet taboe, maar als je het erover wilt hebben, open dan (bij Theekranjes) zelf een nieuwe topic over de inhoud van deze topic en doe dat niet opnieuw hier.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#210 Bericht door PA0ETE »

PA2S schreef: 04 jun 2023, 13:12
PA3GNZ, Tjeerd schreef: 04 jun 2023, 12:19 Het lijkt er op dat wat jij beschrijft zich ook op dit forum gaat afspelen.
Inderdaad. Deze draad was ergens begonnen en eindigt aan de andere kant van de planeet (of zo).

Behalve enkele - laat ik maar zeggen - venijnige e-mails van "amateurs" die zich kennelijk aangesproken voelden door mijn stelling dat we als radiozendamateurs ons bestaansrecht danken aan onze voorgangers die een wezenlijke maatschappelijke bijdrage. Die bijdrage bestond bijvoorbeeld uit ontwikkeling van de radiotechniek. Ook zijn er talloze radiozendamateurs die van de hobby hun beroep hebben gemaakt en op die manier hebben bijgedragen aan technologische ontwikkeling, waarvan nog dagelijks velen profiteren.

Die maatschappelijke betekenis van de amateurdienst is vrijwel verloren gegaan en het is niet lastig te voorspellen dat delen van het frequentiespectrum die wij nu gebruiken, een andere bestemming gaan krijgen. Dit najaar wordt in Dubai weer een volgende stap in dat proces gezet. Onder meer liggen daar de 23 cm en 3 cm banden op het hakblok.

De tijd zal het leren...

73, Henk
Was de vergadering in Dubai niet ook bedoeld om het voorbereidend werk voor het erbij krijgen van twee nieuwe amateurbanden te doen? Amateurs in België krijgen als het goed is binnenkort vroegtijdig toegang tot één van die twee banden (8 meter).

Grote technische ontwikkelingen gebeuren er ook nog steeds gewoon. Iets als M17, en alle Joe Taylormodes bijvoorbeeld. APRS is al wat ouder,maar wordt ook veel breder dan alleen in amateurkring gebruikt.

Het was de prestatie van slechts één amateur waardoor er veel effectiever gezocht kon worden onder water naar de vermiste MH370 van Malaysian Airways. De goede man moest uit de media vernemen dat de door hem ontworpen en via zijn website gratis beschikbaar gemaakte software op veel van de schepen van de US Navy gebruikt werd, omdat deze beter is dan alle dure commerciële producten bij elkaar.(Een ultralangegolfontvanger met een zeer grote gevoeligheid die op de geluidskaart van een PC werkt) Verder kon de koers van hetzelfde vliegtuig veel nauwkeuriger achterhaald worden door ook de gegevens van WSPR-signalen bij die koersbepaling te betrekken.

Er zijn nog veel meer voorbeelden van de laatste jaren. We moeten wel oppassen dat het zwelgen in "het is een uitstervende hobby" niet een self fulfilling profecy wordt. Zelfs als het in Nederland en de omliggende landen zo zou zijn (wat volgens mij ook niet klopt), verderop in de wereld zijn landen waar de amateurhobby, soms tegen de verdrukking in flink groeit. Ook op plekken niet eens zo heel ver weg.

Als je ervan uit gaat dat de amateurs zelf schuld zijn aan het verloren gaan van frequenties sta je sowieso zwak bij iedere onderhandeling daarover. Helemaal zuur is het dan als achteraf blijkt dat dat onterecht was.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie