Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#181 Bericht door on4bgc »

Als ervaren dyslecticus mag ik er de taalfoutzoekers dan toch wel even op wijzen dat dyslexie door een bekwaam medisch onderlegd persoon met 100% zekerheid kan bewezen worden als een afwijking in de hersenen.

Het ging over het gebruik van wel erg gekke woorden (ben ze zelfs gaan opzoeken) waarna we ondertussen toch al wel bladzijden lang redelijk afwijken van de initiële opmerking.

Of zitten we nu echt in de verkeerde lokaliteit te kletsen en is er teveel wit schuimend bier (*) genuttigd en zijn we nu echt wel in de kroeg?

(*) In Malle Babbe haar kroeg ;-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#182 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 20 mei 2023, 19:44 Verder heb ik het zopas aan ChatGPT gevraagd, met wie ik de afgelopen tijd nogal bevriend ben geraakt, maar die zegt dat er op deze pagina zeker 30 taalfouten zijn gemaakt die dus door de forumleden niet zijn opgmerkt. Wat op zich knap is, want ik had er zelf maar 23 geteld...

Ik zeg het maar. :oops:
Ik voel niet de behoefte om op zoek te gaan naar stijl- en/of taalfouten op dit forum. Ik dacht even op www.dutchgrammar.com te zitten, maar de URL geeft toch echt zendamateur.com.

Ik heb het dan, even als voorbeeld, liever over of de FD4 geschikt is voor NVIS verkeer op de 40 m band. Dit vanwege dat de Zomerkampronde van Scouting Nederland al weer aan de horizon is te zien. Helaas de FD4 is niet echt geschikt voor NVIS verkeer op 40 m.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#183 Bericht door PA0ETE »

on4bgc schreef: 20 mei 2023, 21:44 Als ervaren dyslecticus mag ik er de taalfoutzoekers dan toch wel even op wijzen dat dyslexie door een bekwaam medisch onderlegd persoon met 100% zekerheid kan bewezen worden als een afwijking in de hersenen.

Het ging over het gebruik van wel erg gekke woorden (ben ze zelfs gaan opzoeken) waarna we ondertussen toch al wel bladzijden lang redelijk afwijken van de initiële opmerking.

Of zitten we nu echt in de verkeerde lokaliteit te kletsen en is er teveel wit schuimend bier (*) genuttigd en zijn we nu echt wel in de kroeg?

(*) In Malle Babbe haar kroeg ;-)
Toch ben jij met je dyslexie zonder echt taalfouten. Maar misschien let je daardoor wel meer op :) Het is ook zo dat Vlamingen doorgaans meer van 'onze' taal houden dan wij in het noorden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#184 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef: 20 mei 2023, 22:45
PA0ETE schreef: 20 mei 2023, 19:44 Verder heb ik het zopas aan ChatGPT gevraagd, met wie ik de afgelopen tijd nogal bevriend ben geraakt, maar die zegt dat er op deze pagina zeker 30 taalfouten zijn gemaakt die dus door de forumleden niet zijn opgmerkt. Wat op zich knap is, want ik had er zelf maar 23 geteld...

Ik zeg het maar. :oops:
Ik voel niet de behoefte om op zoek te gaan naar stijl- en/of taalfouten op dit forum. Ik dacht even op www.dutchgrammar.com te zitten, maar de URL geeft toch echt zendamateur.com.

Ik heb het dan, even als voorbeeld, liever over of de FD4 geschikt is voor NVIS verkeer op de 40 m band. Dit vanwege dat de Zomerkampronde van Scouting Nederland al weer aan de horizon is te zien. Helaas de FD4 is niet echt geschikt voor NVIS verkeer op 40 m.
Het was hiervoor ook al aan de orde, maar we zitten hier in de categorie Theekransjes. Techniek mag, maar is niet verplicht.

De NVIS wordt hier namelijk duur betaald :lol: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#185 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Dit subforum (Itheekransjes dus) is mij helder en een luchtig topic kan ik wel waarderen. Zoals je weet heb ik ook weleens contactadvertenties geplaatst in particuliere verkoop.

Oh ja, ik heb vandaag weer wat geleerd. De betekenins van het woord "theekransje" is best grappig. De samenstelling van de groep zendamateurs is dan toch anders dan ik dacht.

Wat het koekje betreft, ik ga liever voor melkchocolade.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#186 Bericht door PA0ETE »

Theekransjes had misschien beter "rag-chew corner" kunnen heten. Dat is meer des amateurs, maar het staat voor hetzelfde :)

Het orakel, ChatGPT genaamd zegt dit over rag-chewing:

User

can you tell what rag chewing is?


ChatGPT

Rag chewing is a term primarily used in amateur radio (ham radio) communities to describe a type of on-air conversation or discussion that typically involves a group of radio operators engaging in a prolonged and informal conversation. It is called "rag chewing" because the conversations often cover a wide range of topics and can go on for an extended period, akin to chewing on a rag or piece of fabric.

Rag chewing is characterized by its relaxed and friendly nature, often involving sharing personal experiences, exchanging technical information, discussing current events, or simply engaging in casual conversation. It is a way for amateur radio enthusiasts to connect with one another, build relationships, and foster a sense of community within the hobby.

These conversations typically occur on specific frequencies or bands allocated for amateur radio communication, and they may involve operators from different locations who may not have met in person. Rag chewing sessions often occur on voice-based modes, such as single sideband (SSB), where participants can engage in real-time conversations.

Overall, rag chewing serves as a social aspect of amateur radio, providing a platform for operators to enjoy friendly discussions and share their passion for radio and related interests.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#187 Bericht door Gert_PA2LO »

<off topic>
Of zitten we nu echt in de verkeerde lokaliteit te kletsen en is er teveel wit schuimend bier (*) genuttigd en zijn we nu echt wel in de kroeg?

(*) In Malle Babbe haar kroeg ;-)
In de kroeg van Malle Babbe, ging de naam vooral rond bij blond schuimend bier

<on topic>

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#188 Bericht door ON7RA »

Ik had mij voorgenomen om op dit topic geen commentaar te geven, maar ik doe het toch.

Er zijn onder de radioamateurs mensen uit verschillende (sociale klassen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_klasse

Moge het doel van het radioamateurisme nu ook zijn om daar geen onderscheid in te maken, we zijn tenslotte allemaal gelicenseerd radioamateur welk certificaat dan ook F of N etc. dus zijn we allemaal gelijk. Dat er regels zijn om alles wat door de ether gaat op een bepaald niveau houden lijkt mij wel gerechtvaardigd. Vroeger was enkel het communiceren over technische zaken toegelaten, zie topic https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... wat+mag+er
En daar citeer ik letterlijk wat er op de site van het bipt staat.

Er zullen dan ook altijd individuen zijn die zich van die regels niets aantrekken, die zal je in alle sociale klassen terug vinden. Nu anno 2023 zijn de regels niet veranderd, maar we hanteren allen een ander taalgebruik, de verengelsing van de Nederlandse taal bv. De alom bekende en al wat van jaren Q code, dat die in CW word gebruikt spreekt voor zich. Maar om alle codes nu ook in fonie te gaan gebruiken lijkt mij niet relevant, QTH of locatie lokaliteit. Mij maakt het niet uit, maar misschien moet de TS toch even contact opnemen met de beheerders want onder zijn call staat volgende.
DK1NL
(Berichten: 310
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 17.19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer: )
Met de vraag of Locatie kan worden verandert in QTH want zo moet het volgens hem toch?
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#189 Bericht door pa3a »

Tsjonge, deze draad staat al weken in de top 10 van actieve onderwerpen. Hoe komt dat toch?
LOL
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#190 Bericht door pa3met »

pa3a schreef: 28 mei 2023, 11:16 Tsjonge, deze draad staat al weken in de top 10 van actieve onderwerpen. Hoe komt dat toch?
LOL
omdat we altijd wat te zeuren hebben! (*) Hadden we het al gehad over het gebruik (of vaak) niet-gebruik van
de nato-spelling? <grin>


(*) ja ik heb daar een handje van
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#191 Bericht door PA2RU »

pa3met schreef: 28 mei 2023, 14:48

omdat we altijd wat te zeuren hebben! (*) Hadden we het al gehad over het gebruik (of vaak) niet-gebruik van
de nato-spelling? <grin>


(*) ja ik heb daar een handje van
Daarvan afwijken heb ik minder moeite mee....op HF is dat dagelijkse kost.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#192 Bericht door pa3a »

Ach ja.
" And my info is on QRZ.COM"
Waarom maak je dan in vredesnaam een verbinding.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#193 Bericht door elsinga »

Gert_PA2LO schreef: 28 mei 2023, 08:56 <off topic>
Of zitten we nu echt in de verkeerde lokaliteit te kletsen en is er teveel wit schuimend bier (*) genuttigd en zijn we nu echt wel in de kroeg?

(*) In Malle Babbe haar kroeg ;-)
In de kroeg van Malle Babbe, ging de naam vooral rond bij blond schuimend bier

<on topic>
<weer off-topic>

Die kroeg met die dame met telefoonnummer 32 16 8 waar de hele nacht conjunctuur heerst? ;)

<oh, dit gaat nooit meer on-topic komen>
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#194 Bericht door PA0ETE »

Nee die is van Spider Murphy :)

Dat "Sperrbezirk" was nog een heel ding in de politiek destijds.

https://de.wikipedia.org/wiki/Sperrbezirk

Destijds had ik geen flauw benul waar het liedje over ging, nou ja wel over een dame met een beroep, maar niet de politiek eromheen. :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#195 Bericht door pe1rea »

Dan was je niet de enige.... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie