Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#61 Bericht door PA9X »

Iedereen (op een paar piraten na) die op de amateurbanden zendt heeft daarvoor examen gedaan. Dus je mag veronderstellen dat een zendamateur best wel weet wat de voorschriften zijn qua woord- en taalgebruik.

Als iemand dan "lokaliteit" zegt i.p.v. "QTH", dan zou je je daaraan kunnen ergeren en er op zendamateur.com een onderwerp van maken.

Ook ik ben van de 27 MHz generatie. En ja, sommige gebruiken van die tijd zijn blijven hangen. Maar de vraag is of die gebruiken dan echt zo erg zijn als ze in de amateurwereld een vervolg vinden. Net zoals regelneef, doemdenker en positivo ooit niet in de Van Dale stonden, hebben die daar ook hun plek verkregen. Dus wellicht kunnen we "lokaliteit" straks ook laten opnemen in de voorschriften.

Daarnaast; of het gesprek nu gaat over de spanning op het schermrooster van een tetrode, of hoeveel zout er bij de aardappelen moet. Je kun je eraan ergeren, maar al die gesprekken dragen er mede aan bij dat onze amateurbanden in gebruik blijven.

Tenslotte; volgens mij gaat het vooral om plezier hebben in je hobby, in welke lokaliteit of QTH je ook woont.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#62 Bericht door PA3CQN »

PA9X schreef: 10 mei 2023, 13:27 Dus wellicht kunnen we "lokaliteit" straks ook laten opnemen in de voorschriften.
Je mist het punt. Het gaat niet over voorschriften maar over taal.
Lokaliteit als woord voor je locatie is gewoon fout Nederlands.
Als je locatie zegt in plaats van QTH zul je er niemand over horen.
Het gaat ook niet over grammatica of spelling. Het is gewoon een woord dat iets
anders betekent. Overigens kan een lokaliteit zich dan wel weer op een locatie bevinden ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#63 Bericht door PA9X »

PA3CQN schreef: 10 mei 2023, 14:42
PA9X schreef: 10 mei 2023, 13:27 Dus wellicht kunnen we "lokaliteit" straks ook laten opnemen in de voorschriften.
Je mist het punt. Het gaat niet over voorschriften maar over taal.
Lokaliteit als woord voor je locatie is gewoon fout Nederlands.
Als je locatie zegt in plaats van QTH zul je er niemand over horen.
Het gaat ook niet over grammatica of spelling. Het is gewoon een woord dat iets
anders betekent. Overigens kan een lokaliteit zich dan wel weer op een locatie bevinden ...
Niet echt. Regelneef en doemdenker waren 50 jaar geleden ook fout Nederlands. Ze staan nu wel in de Van Dale.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#64 Bericht door on4avt »

Het gaat hier toch om radiotaal, die internationaal moet begrepen worden?
Ga je nu vertellen aan een Rus my lokaliteit is ...?
Radio amateurs, van de 27 mc of niet afkomstig hebben een apart taaltje.
Laat het zo! dat is toch leuk? Waar men zich toch aan ergert?

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#65 Bericht door pd2ez »

Misschien bij het schriftelijk examen ook een praktijk examen afnemen dan ben je misschien ook dat vreemde taalgebruik kwijt en scheelt een hoop geneuzel hier op het forum.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#66 Bericht door PE1PQX »

Een praktijk examen zal in deze niet helpen. Je gaat altijd terug naar je eigen gewoonten.

Trek het eens door naar de rijbewijs: je leert een kunstje (model rijden) maar zodra je je rijbewijs hebt vliegt dat de deur uit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#67 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 10 mei 2023, 13:17 We gaan nu wel offtopic (wijken af van het onderwerp :D )

Het ging over taalgebruik, daar zitten we misschien toch niet zo ver vandaan :)

Ik leerde zelf op de middelbare school dat het atoom het kleinste deeltje was, en dat dat ondeelbaar was er en dat er ook geen kleinere deeltjes dan het atoom bestonden. Dat klopte wel, maar volgens de stand der rechniek van 1875 :) Pas toen ik 22 was hoorde ik over quantum-mechanica. Dat was van een zendamateur in Nijmegen die in het dagelijks leven fysicus was bij de universiteit daar.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#68 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 10 mei 2023, 14:42
PA9X schreef: 10 mei 2023, 13:27 Dus wellicht kunnen we "lokaliteit" straks ook laten opnemen in de voorschriften.
Je mist het punt. Het gaat niet over voorschriften maar over taal.
Lokaliteit als woord voor je locatie is gewoon fout Nederlands.
Als je locatie zegt in plaats van QTH zul je er niemand over horen.
Het gaat ook niet over grammatica of spelling. Het is gewoon een woord dat iets
anders betekent. Overigens kan een lokaliteit zich dan wel weer op een locatie bevinden ...
Ja maar wie zegt dat we als zendamateurs correct Nederlands of zelfs correct amateurjargon moeten gebruiken? Ik denk dat iedereen weet wat er met lokaliteit bedoeld wordt. In die zin is het een woord dat effectief gebruikt wordt.

OK, misschien geeft het alleen de eerste keer de glimlach waar het oorspronkelijk waarschijnlijk voor bedoeld was, en getuigt het woord als dat nu nog gebruikt wordt niet van goede smaak. Maar ja, goede smaak. Als je naar de kleding van veel amateurs kijkt, dan lijkt er op modegebied de afgelopen 30 of 40 jaar ook een wereld aan ze voorbij te zijn gegaan. Dus ja goede smaak. Hoe ver wil je dat doortrekken? :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#69 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 10 mei 2023, 12:27
[....]

Maar als het, en dat was waar dit draadje ( prachtig Nederlands woord voor 'topic' ) over ging, om QSO's gaat heb ik andere voorstellen.

[....]

Maar zoals John schrijft: 'Meeste stemmen gelden'. Dus ik moet me er maar bij neerleggen dat 1 calorie in het huidige spraakgebruik een kilocalorie is.
Topic is gewoon een Nederlands woord:

https://woordenlijst.org/#/?q=topic

:)

Dingen als het gebruik van hoofd- en klene letters van wetenschappelijke eenheden zijn niet vastgelegd in de taalregels maar voor een belangrijk deel in het SI-stelsel. Dat is echter pas sinds 1978 in Nederland bij wet vastgelegd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#70 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik weet het niet hoor maar volgens mij ging het hier over "wat we horen met onze oren" en niet over schrijfwijze van zaken. Want zover zijn de, in dit geval, repeaters nog niet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#71 Bericht door pd1ahm »

@Juul,
Je had er toch nog nooit naar geluisterd want het was niet je niveau..

Dus om het taaltechnisch te bekijken is niet verkeerd, wellicht steken we allemaal wat op.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#72 Bericht door Juul - PE0GJG »

pd1ahm schreef: 11 mei 2023, 16:29 @Juul,
Je had er toch nog nooit naar geluisterd want het was niet je niveau..

Dus om het taaltechnisch te bekijken is niet verkeerd, wellicht steken we allemaal wat op.


Beste .......?????
Nergens heb ik geschreven dat ik nooit naar 11 mtr. heb geluisterd zoals jij nu schrijft. Je hebt wel erg vrij gewinkeld in mijn opmerking. Maar ok, als jij dat zo opvat, prima.
Wel schreef ik op 8 mei om 12.20 pm;

"Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz"

Laat ik dan wat duidelijker zijn : ik heb nooit op 11 mtr. gezonden.

Nogmaals waar het in deze topic over gaat is het taal gebruik, dus in spraak.
Dus schud ik mijn hoofd als ik de afgelopen dag een zendamateur hoor zeggen :"zit ik in een QSO en ik wordt er niet uitgehaald".......................
Dan denk ik "waaruit dan?" Da's toch 11 mtr taal ?
En toen ik in de jaren 70 wel eens bij mijn buurman was, een verwoed 11 mtr gebruiker, hoorde ik dezelfde taal.

Ik mag toch wel die mening hebben? En ik ben dus niet de enige in deze topic die dat zo voelt. Lees maar hier boven.

Maar er zijn ook heel veel amateurs die een 11 mr. "opleiding" hebben gehad en zich in mijn oren gedragen zoals ik vind hoe een zendamateur voorzien van machtiging dat zou moeten doen.
Lees nogmaals het mooie stuk van PA0PRT er nog maar eens over na in CQPA - 1977. (zie mijn eerdere posting ). Maar ik betwijfel of je dat gedaan hebt. Zal wel teveel werk zijn.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#73 Bericht door Juul - PE0GJG »

Juul - PE0GJG schreef: 11 mei 2023, 18:07
pd1ahm schreef: 11 mei 2023, 16:29 @Juul,
Je had er toch nog nooit naar geluisterd want het was niet je niveau..

Dus om het taaltechnisch te bekijken is niet verkeerd, wellicht steken we allemaal wat op.


Beste Hans-Juergen (Hans),

Nergens heb ik geschreven dat ik nooit naar 11 mtr. heb geluisterd zoals jij nu schrijft. Je hebt wel erg vrij gewinkeld in mijn opmerking. Maar ok, als jij dat zo opvat, prima.
Wel schreef ik op 8 mei om 12.20 pm;

"Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz"

Laat ik dan wat duidelijker zijn : ik heb nooit op 11 mtr. gezonden.

Nogmaals waar het in deze topic over gaat is het taal gebruik, dus in spraak.
Dus schud ik mijn hoofd als ik de afgelopen dag een zendamateur hoor zeggen :"zit ik in een QSO en ik wordt er niet uitgehaald".......................
Dan denk ik "waaruit dan?" Da's toch 11 mtr taal ?
En toen ik in de jaren 70 wel eens bij mijn buurman was, een verwoed 11 mtr gebruiker, hoorde ik dezelfde taal.

Ik mag toch wel die mening hebben? En ik ben dus niet de enige in deze topic die dat zo voelt. Lees maar hier boven.

Maar er zijn ook heel veel amateurs die een 11 mr. "opleiding" hebben gehad en zich in mijn oren gedragen zoals ik vind hoe een zendamateur voorzien van machtiging dat zou moeten doen.
Lees nogmaals het mooie stuk van PA0PRT er nog maar eens over na in CQPA - 1977. (zie mijn eerdere posting ). Maar ik betwijfel of je dat gedaan hebt. Zal wel teveel werk zijn.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PeterLWD
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jan 2023, 15:30

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#74 Bericht door PeterLWD »

PA0ETE schreef: 11 mei 2023, 09:33
PA3CQN schreef: 10 mei 2023, 14:42
PA9X schreef: 10 mei 2023, 13:27 Dus wellicht kunnen we "lokaliteit" straks ook laten opnemen in de voorschriften.
Maar ja, goede smaak. Als je naar de kleding van veel amateurs kijkt, dan lijkt er op modegebied de afgelopen 30 of 40 jaar ook een wereld aan ze voorbij te zijn gegaan. Dus ja goede smaak. Hoe ver wil je dat doortrekken? :lol:** Ja volkomen mee eens! Verbaas mij er soms ook over. meest ouderwetse combinaties en etc. hahaha

Ja maar wie zegt dat we als zendamateurs correct Nederlands of zelfs correct amateurjargon moeten gebruiken? Ik denk dat iedereen weet wat er met lokaliteit bedoeld wordt. In die zin is het een woord dat effectief gebruikt wordt.

OK, misschien geeft het alleen de eerste keer de glimlach waar het oorspronkelijk waarschijnlijk voor bedoeld was, en getuigt het woord als dat nu nog gebruikt wordt niet van goede smaak. Maar ja, goede smaak. Als je naar de kleding van veel amateurs kijkt, dan lijkt er op modegebied de afgelopen 30 of 40 jaar ook een wereld aan ze voorbij te zijn gegaan. Dus ja goede smaak. Hoe ver wil je dat doortrekken? :lol:

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#75 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 11 mei 2023, 09:44 Topic is gewoon een Nederlands woord:

https://woordenlijst.org/#/?q=topic
Ik beweer ook nergens dat dat niet zo is. Maar ik vind 'draadje' een spitsvondige uitdrukking.
PA0ETE schreef: 11 mei 2023, 09:44 Dingen als het gebruik van hoofd- en kleine letters van wetenschappelijke eenheden zijn niet vastgelegd in de taalregels maar voor een belangrijk deel in het SI-stelsel. Dat is echter pas sinds 1978 in Nederland bij wet vastgelegd:
Calorie en SI hebben weinig met elkaar gemeen, en wetenschappelijk is het gebruik van hoofd- en kleine letters al veel langer consistent.
Daar is geen wet voor nodig. Zo is er nog steeds gebakkelei over het gebruik van SI voorvoegsels bij digitale waarden. Maar als ik beweer dat een kilobit 1024 bits is ben ik niet strafbaar, ook al houd ik me niet aan de wet. Het heet dan eigenlijk kibibit, al kennen weinigen dat woord en beweert de spellingscontrole hier zelfs dat het woord fout is.

PA0ETE schreef: 11 mei 2023, 09:44 Ik denk dat iedereen weet wat er met lokaliteit bedoeld wordt.
Dat valt te bezien. Ik begreep er zelf niets van omdat ik de betekenis wel ken maar niet inzag wat dat met locatie te maken heeft.
Daar staat dan tegenover dat ik de zin: 'een uitspanning is een lokaliteit ter ontspanning' wel begrijp.

Mode is groepsdwang. Waar opvoeders kinderen daar steeds voor waarschuwen vinden we het als volwassenen ineens wel acceptabel.
Het idee dat iets wat 'modern' is ook beter is, is een drogreden. Misschien ( en hopelijk ) verandert dat de komende jaren,
want mode is tenslotte erg slecht voor klimaat en milieu. En als het om kleding gaat: je kun rustig je oude kleren blijven dragen, ze zijn zo pakweg
iedere 20 jaar opnieuw in de mode.

Een typisch modern verschijnsel is dat wanneer erg veel mensen iets fout doen we dat uiteindelijk goed gaan vinden.
En daarmee zijn we terug op het begin van het verhaal: ik kan me in die mode niet vinden.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie