Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#31 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik raad een iedereen aan het meer dan voortreffelijke stukje uit 1977 !!! van Henk - PA0PRT te lezen. Henk was destijds eindredacteur van CQPA.
Het stond in het januari nummer ( 14 jan. ) van CQPA 1977.
Hij gaf het de titel "Waardig" mee.

Ik denk dat we ons daar wel in kunnen vinden. Het is dus nog steeds actueel.

©Copyright redenen verhinderen het plaatsen van het stukje. Maar het is te vinden in het prachtige openbare archief van CQPA.

https://www.vrza.nl/wp/cq-pa-archief/

Ik doe nu even niet meer mee in dit “overleg”. Naar mijn idee is er nu genoeg over geschreven.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#32 Bericht door elsinga »

Ik maak tegenwoordig geen gebruik meer van PI2NOS, maar heb die repeater veel gebruikt tijdens woon-werk (Friesland - Den Haag). Bepaald gedrag daar heb ik steevast genegeerd, veel beter voor je humeur. En bepaald taalgebruik... tja.... het enige wat ik dan doe is het (volgens mij) goede voorbeeld geven. Scheelt ook veel in het humeur. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#33 Bericht door pd1ahm »

het enige wat ik dan doe is het (volgens mij) goede voorbeeld geven. Scheelt ook veel in het humeur.
Dat is ook precies wat ik probeer te vertellen. Leer mensen en ze groeien. Verban ze en de kloof wordt alleen maar groter.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#34 Bericht door PD5DJ »

Ik heb mij altijd verwonderd dat er nog steeds niet dieper op operating practice in gegaan wordt tijdens de les stof/examen.

90% of meer, maakt tegenwoordig alleen nog maar verbindingen met kant en klare bami pakketten.
Waarom zoveel energie steken in sommetjes, en propagatie geneuzel.
Alleen interessant voor diegene die echt dieper in de materie willen duiken.

Kom maar op met praktijk gerichte examens, waarbij je laat zien dat je degelijk een radio/antenne aan kunt sluiten, knap connectoren aan kunt solderen. weet hoe je een swr meter moet uitlezen, en de "basics" wat te doen bij een slechte swr. en waarbij je ook een knap qso kan voeren in alle opzichten.

Je moest is weten hoeveel mensen ik help met alleen al het bovenstaande. ik vind dat helemaal niet erg. maar dat zou eigenlijk helemaal niet nodig moeten wezen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#35 Bericht door PA0BAK »

Wat mij (naast het taalgebruik) opvalt, is het verkeerd gebruiken van "Q" codes in de spraak.
Iedere doorgang eindigen met "QSL" is iets dat mij opvalt en waarvan ik de bedoeling niet snap.
Daar reageer ik dan ook maar niet op..........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#36 Bericht door PA0VRA »

Misschien handig om ‘operating practice’ en taalgebruik op te nemen in de exameneisen. Dit kan dan in de plaats komen van de techniekvragen op ‘HTS’ niveau. Zo maar een voorzetje.
73 Eddy

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#37 Bericht door pe1cmo »

techniekvragen op ‘HTS’ niveau

Zijn de schoolopleidingen zo gedegradeerd dan, vroeger was de 1e klas MTS voldoende voor het examen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#38 Bericht door PA3DJS »

pe1cmo schreef: 09 mei 2023, 17:41
techniekvragen op ‘HTS’ niveau

Zijn de schoolopleidingen zo gedegradeerd dan, vroeger was de 1e klas MTS voldoende voor het examen.
De radio-examens waren vroeger niet makkelijker zodat je met 1e klas MTS kon slagen. Op de MTS kreeg je in het eerste jaar echt geen RX/TX topologiën, actieve componenten, transmissielijntheorie, antennes, etc. Met alleen 1e klas MTS slaag je niet voor het examen, je zult echt zelf moeten hebben bijgeleerd.

Even terug naar operating practice
Sommige landen hebben een praktijkdeel in het examen. Dat zal enige verandering in woordkeuze geven, maar verandert niets aan de inhoud van de gesprekken. Wetten en daadwerkelijk handhaven helpt wel. Ik denk alleen dat handhaving beter op andere zaken ingezet kan worden. Om iemand nu een aankondiging van last onder dwangsom te sturen omdat "bakkie" wordt gebruikt i.p.v. "transceiver", vind ik niet passend.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#39 Bericht door PH2X »

pe1cmo schreef: 09 mei 2023, 17:41
techniekvragen op ‘HTS’ niveau

Zijn de schoolopleidingen zo gedegradeerd dan, vroeger was de 1e klas MTS voldoende voor het examen.
Nee, absoluut niet. De examenvragen zijn zeker niet van hts-niveau. Op een hts krijg je bovendien veel meer stof om de oren. F-examen is best pittig, maar de vergelijking met hts gaat niet op.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#40 Bericht door sottezero »

ja, ook 11m roots hier. 22 kanalen en 0.5 watt in een blauw doosje met groen cijferdisplay en witte letters van ptt marc ofzo erop. dacht iets van senfor...
nog wel een nieuwe eindtrap ingezet, omdat antenne niet erg 50 ohm was..
wel veel van geleerd...
toen bij een OM in veldhoven CW geleerd en met echte apparatuur geluisterd (durfde niet eens te zenden)..tot ik overal CW in hoorde... krakende deuren, auto-stoel sensoren, computerspelletjes enz. daarna met klasgenootjes opgegaan voor mijn licentie, zij haalden beiden examens, ik niet..ik had 1 vraag te weinig goed, wat ook niet hielp was dat 1 vraag niet klopte.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#41 Bericht door pe1cmo »

Ik had MTS electronica met al in de 1e klas telecom, ging over FM en AM, met detectoren en wat transmissie, en daarna op examen.
Ruimschoots geslaagd terwijl ik het groene boek vrijwel niet had ingezien.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#42 Bericht door pe1rea »

Ook MTS hier, en 10 jaar nadien het examen gedaan zonder ooit een boek te hebben gezien (lang verhaal, short, was vergeten dat ik me ingeschreven had voor het examen, had de boeken niet eens.)
Had me alleen ingeschreven voor C en geslaagd.
Dus heel moeilijk kan het nooit geweest zijn. (en nee, ik gokte niet, ik was als een vd eerste klaar)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#43 Bericht door PA0ETE »

Ik ben wel benieuwd van de mensen die kritiek hebben op het spraakgebruik, hoeveel QSO's die in de afgelopen week gemaakt hebben om zelf het goede voorbeeld te geven hiermee.

Ik ben zelf geen fan van lokaliteit, en ook niet van radio in plaats van zendontvanger (een verbastering uit het Engels die via 27 MHz naar de amateurbanden is gekomen). Sommige dingen zijn inderdaad tenenkrommend. Mijn dagelijks werk is taalgebruik. Maar ik zal hier bij de amateurs nooit kritiek op hebben.

Tegelijk erger ik me (en dat is echt zo) aan mensen die kritiek hebben op hoe andere mensen praten. Lokaliteit is trouwens volgens mij ooit als ironie begonnen. Vervolgens is het overgenomen door mensen die van die ironie niet meer afweten.

Ik ben zelf echter al blij als er überhaupt activiteit is. Toen ik begon in deze hobby waren er 2700 zendamateurs in Nederland. Nu krap 15.000 als ik me niet vergis. En die maken volgens mij minder verbindingen dan die 2700 destijds. Nou ja, als je de automatische verbindingen niet meerekent (en ik heb niets tegen automatische verbindingen).

Als er iets is om kritiek op te hebben dan vind ik dat je beter naar dat geringe gebruik van onze kostbare banden kunt kijken. En daar dan zelf iets aan doen. Als je verder wilt dat het taalgebruik op de banden beter wordt, dan is een van de betere manieren om daar iets aan te doen, zelf hierin het voorbeeld geven. Veel beter nog dan kritiek hebben. Echt hoor...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#44 Bericht door on4bgc »

Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 12:20 Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz. Vond ik niet mijn "nivo'.
Hopelijk spreekt Juul dan niet meer over een dubbele tijdsmelding ;-)
Ik ben het zelfs eens gaan opzoeken: twee keer hetzelfde cijfer in de tijd. "Tien over tien, da's een dubbele tijdmelding!"
(Weet ik dus sinds vandaag waar ik tot soms vroeger over had)

En ja ik ben ooit op 11 meter begonnen, Stentor en andere dingen uitgeprobeerd.
Uiteindelijk ergens rond 1981 de vergunning behaald.
Toen (1981) wou ik een 2 meter zender bouwen als eindwerk en iedereen verklaarde me gek.... Koop je toch gewoon.

En ik ben dus een soldeer mens gebleven of noem me een fanatieke zelfbouwer.

Dat taalgebruik ergert me. Maar dat hoor je ook aan de gewone medemens zijn uitspraken. Zie je toch ook op alle sociale media.
Heeft niets met hersens te maken maar met attitude.

Maar misschien is dat wel oud worden.... 1962 was een goed jaar.
Probeer er me vooral niet aan de ergeren.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#45 Bericht door PA3CQN »

andre schreef: 08 mei 2023, 17:38
Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 12:20 .. Vond ik niet mijn "nivo'.
.. niveau (met eau :D )
Juul heeft, net als ik vaak, last van de oude spelling. Je zult het niet geloven maar wij leerden iets wat ooit te boek stond als 'nieuwe spelling':
buro, kado, nivo, sjek en nog veel meer. Dat was in een tijd waarin de zoon van de minister van volksgezondheid 's avonds de gangbare prijzen
van de diverse soorten hasj doorgaf via Hilversum 3. Dat ontving je met je radio, al stond er op de import exemplaren vaak 'receiver'. Wat je dan weer uit moest spreken als reciever. En als ik in een lokaliteit ben zit ik in de kroeg.

Taal en spelling leven en veranderen. Alleen niet altijd even mooi of correct.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie