Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#16 Bericht door DK1NL »

pd1ahm schreef: 08 mei 2023, 00:17 Wat ik bij het lezen bedenk is dat de topic ook niet echt bijdraagt.

Het is al geschreven, niet hier gaan jengelen maar gewoon netjes inmelden in het qso en juist daar eventuele tips meegeven. De geopperde operating practice staat in de boeken als zendamateur ook maar summier beschreven. Dat moet je inderdaad in de praktijk leren. Je valt echt niemand aan als je hem op een positieve manier ergens op wijst. Maar een topic als dit slaat kant nog wal, en dan ook nog borstkloppende mede amateurs die dat ook maar vinden.

Ik bijvoorbeeld zal in het verleden best fouten hebben gemaakt, maar ik ben maar wat blij dat er wel nog behulpzame amateurs zijn die mij wel op weg hebben geholpen. Voor deze mensen : hartelijk dank, ik zal de hulp die ik van jullie kreeg graag weer verder delen met nieuwe zendamateurs.
Ik voel mij echt niet geroepen om mij gaan in te melden op de NOS en een andere amateur te gaan wijzen op zijn taalgebruik.
Je kunt het nog zo netjes proberen te doen maar de kans dat je een grote mond terug krijgt is zeker aanwezig en daar heb ik echt geen zin in.

Kijk trouwens naar je eigen reactie, ik probeer hier op een nette manier iets te schrijven en jij noemt het meteen “jengelen”
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#17 Bericht door pd1ahm »

Als je zelf niets wil veranderen door mensen wat aan te leren maar wel hier een topic erover opent is dat wat kleine kinderen ook doen: jengelen. Niet vreemd opkijken als je dan tegenwind krijgt.

Je krijgt van je mede amateurs echt geen grote mond als je op een vriendelijke manier ergens op wijst. Nogmaals ik heb ook fouten gemaakt en ik ben blij dat men mij wel geholpen heeft. Het is net hoe je het brengt en dan wordt jouw inbreng het juist gewaardeerd.

Als het cb jargon je steekt, en dat punt begrijp ik dan weer wel, doe er wat aan. Maar niets doen begrijp ik dan weer niet. Op andere banden kom je het ook tegen. Luister eens naar een pile-up bij een zeldzaam station, daar kun je je lol nog op.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#18 Bericht door PE2AAB »

on4ged schreef: 07 mei 2023, 22:12 ....Nu hoor ik niks meer van die repeater in Eindhoven. Ik weet dat hij destijds stilgelegd geweest is, maar is hij dat nu nog of is hij weer in dienst gesteld? En hoe gaat het er daar nu aan toe?
De repeaters in Eindhoven zijn allen in de lucht en actief.
PI2EHV
PI3EHV
PI6EHV
PI6EHN

Welke bedoel je precies?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#19 Bericht door PA2S »

Wat mij betreft is dit het vertrekpunt:

Artikel 1.56 van de Radio Regulations van de ITU luidt:

Amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

In het Nederlands ongeveer zo:
Amateurdienst: Een radiocommunicatiedienst ten behoeve van zelfontwikkeling, intercommunicatie en technisch onderzoek, uitgevoerd door amateurs, dat wil zeggen door daartoe bevoegde personen die uitsluitend met een persoonlijk doel en zonder geldelijk belang belangstelling hebben voor radiotechniek.

Dit is de grondslag voor ons bestaan als radiozendamateurs!

Nog twee keer, maar dan met wat enkele delen vet:
Versie A:
Amateurdienst: Een radiocommunicatiedienst ten behoeve van zelfontwikkeling, intercommunicatie en technisch onderzoek, uitgevoerd door amateurs, dat wil zeggen door daartoe bevoegde personen die uitsluitend met een persoonlijk doel en zonder geldelijk belang belangstelling hebben voor radiotechniek.

Versie B:
Amateurdienst: Een radiocommunicatiedienst ten behoeve van zelfontwikkeling, intercommunicatie en technisch onderzoek, uitgevoerd door amateurs, dat wil zeggen door daartoe bevoegde personen die uitsluitend met een persoonlijk doel en zonder geldelijk belang belangstelling hebben voor radiotechniek.

In de loop der jaren is onze amateurdienst veranderd van versie A naar versie B. De belangstelling voor radiotechniek raakt steeds verder op de achtergrond en de zelfontwikkeling is zo goed als nul.

Tekenend is een amateur (N) die op 40 meter een opmerking maakt met de strekking dat hem de techniek totaal niet interesseerde, want het examen was alleen gedaan om op amateurbanden te kunnen zenden.

Het wil zeker niet zeggen dat er geen ruimte is voor "opmerkingen van persoonlijke aard", maar een aanzienlijk deel van de verbindingen gaat niet over radiotechniek. Iedereen kent de voorbeelden en de excessen. In mijn ogen heeft het totaal geen zin om "goede voorbeelden te geven". Want omdat een bepaald soort (wan-)gedrag door anderen binnen een kliekje wordt goedgevonden, gaat het voort. Degenen, die opmerkingen maken, vormen een bedreiging en de groep probeert dat tegen te gaan. Dit is een bekend sociologisch verschijnsel.

Vermoedelijk is de introductie van commerciële apparatuur een omslagpunt geweest, want omdat er nog amper wordt gebouwd, is er weinig technische gespreksstof. Bovendien is ermee een drempel weggevallen. Bestaande drempels, zoals verplichte CW voor HF zijn ook weggenomen. Ook zijn drempels stelselmatig verlaagd. In België en Duitsland mogen "novices" inmiddels ongeveer hetzelfde als een "full" en er is geen enkele prikkel meer om door te leren. Ik ben wat dat betreft blij dat onze RDI (nog) voet bij stuk houdt!

Ik vraag me vaker af hoe lang de amateurdienst nog bestaat. Want we zijn zo langzamerhand behoorlijk irrelevant geworden en andere radiodiensten zullen dan voorrang krijgen. Het verlagen van de technische drempel (lees: niveau opleiding en examen) zal dat proces alleen maar versnellen. Helaas lijken besturen van verenigingen dit anders te zien.

Ondergetekende is altijd voorstander geweest van goede techneuten in plaats van "communicateurs". Uiteraard zijn er novices die zichzelf willen ontwikkelen, maar er is een fors deel waarbij dat na ontvangst van het briefje stopt. Het riool PI2NOS is daarvan het meest extreme voorbeeld. Mag vandaag nog weg van mij. Experiment voltooid.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#20 Bericht door PE1PQX »

@PA2S: De 'amateurdienst' die je noemt bestaat helaas al jaren niet meer in Nederland. We zijn verworden tot een 'boven gemiddeld geïnteresseerde en geïnformeerde groep hobbyisten' die allemaal een jaarlijkse bijdrage betalen voor hun registratie.

Volgens de verhalen rondom storingen etc. zijn we aardig zelf-probleem-oplossend met her-en-der wat hulp van het RDI.

Qua taalgebruik kan ik niet oordelen, ik luister nooit naar de NOS repeater maar ik probeer netjes en conform de ITU aanbevelingen (ja - aanbevelingen, geen wetten!) te handelen. Ben ik daarmee van 'Den Ouden Stempel'? Zoja, so be it....

Wat actie-reactie betreft: ik werk dagelijks met mensen (taxi-chauffeur, primair WMO vervoer) en zie dat de laatste jaren de lontjes wel erg kort zijn geworden. Helemaal sinds de maatregelen rond om het COVID-19 gebeuren heen. (tegenwoordig mag je niets meer, maar moet van alles)
Dit zie je overal terug, kijk maar naar de voetballerij (vooral bij de "supporters") en de stembusgang van de Turken in Amsterdam (vandaag nog in het nieuws, pro en contra Erdogan groepen die met elkaar op de vuist gaan) om 2 voorbeelden te noemen.

De lontjes worden steeds korter, maar helaas nooit langer en dan kan ik me voorstellen dat een medehobby-ist er dan weinig voor voelt wat corrigerende tips en suggesties te geven bij minder gewenste taalgebruik. Op voorhand weet je vrijwel zeker dat er vuilspuiterij kan en wellicht zal komen.

Als ik ongewenste taal tegen kom op de banden geef ik een slinger aan de (vaak) grootste knop op een tranceiver... dan heeft de VFO ook iets meer te doen. Er zijn meer frequenties waar wij onze hobby kunnen bedrijven.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#21 Bericht door PA3DJS »

Sommige bijdragen lijken een verband te suggereren tussen "niveau" en operating practice & inhoud. Ik denk dat die correlatie klein is.

Operating practice is net als taal iets dat door de jaren heen verandert. Ik plaag weleens op de lokale repeater: "Mijn bakkie, oh hier moet ik transceiver zeggen, is een FT7800". Bij een grote (HF) transceiver doe ik dat niet, gewoon omdat ik een grote transceiver niet associeër met een CB-bakkie.

Als we die taalverandering niet willen, zullen we moeten lobbyen bij de beleidsmakers om een aantal zaken wettelijk geregeld te krijgen. Dit verandert echter niets aan de inhoud van wat je op NOS hoort, tenzij we ook weer regels gaan stellen over de inhoud van de QSO's.

Ik heb liever dat iemand "bakkie" of "doosje" zegt dan dat ik op HF compleet wordt afgezeken door een roepnaam met zo'n rondje in de prefix. Dat laatste is mij een paar keer overkomen. Gewoon omdat ik een mening over antennes had die iets afweek van de "norm" (wat die ook mag zijn).

Erger je niet te veel, wen aan veranderend taalgebruik, en haal de leuke dingen uit de hobby. We mogen héél veel, er is nagenoeg altijd iets leuks te vinden in onze radiohobby.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef: 08 mei 2023, 09:59 @PA2S: De 'amateurdienst' die je noemt bestaat helaas al jaren niet meer in Nederland. We zijn verworden tot een 'boven gemiddeld geïnteresseerde en geïnformeerde groep hobbyisten' die allemaal een jaarlijkse bijdrage betalen voor hun registratie.

Volgens de verhalen rondom storingen etc. zijn we aardig zelf-probleem-oplossend met her-en-der wat hulp van het RDI.

Qua taalgebruik kan ik niet oordelen, ik luister nooit naar de NOS repeater maar ik probeer netjes en conform de ITU aanbevelingen (ja - aanbevelingen, geen wetten!) te handelen. Ben ik daarmee van 'Den Ouden Stempel'? Zoja, so be it....

Wat actie-reactie betreft: ik werk dagelijks met mensen (taxi-chauffeur, primair WMO vervoer) en zie dat de laatste jaren de lontjes wel erg kort zijn geworden. Helemaal sinds de maatregelen rond om het COVID-19 gebeuren heen. (tegenwoordig mag je niets meer, maar moet van alles)
Dit zie je overal terug, kijk maar naar de voetballerij (vooral bij de "supporters") en de stembusgang van de Turken in Amsterdam (vandaag nog in het nieuws, pro en contra Erdogan groepen die met elkaar op de vuist gaan) om 2 voorbeelden te noemen.

De lontjes worden steeds korter, maar helaas nooit langer en dan kan ik me voorstellen dat een medehobby-ist er dan weinig voor voelt wat corrigerende tips en suggesties te geven bij minder gewenste taalgebruik. Op voorhand weet je vrijwel zeker dat er vuilspuiterij kan en wellicht zal komen.

Als ik ongewenste taal tegen kom op de banden geef ik een slinger aan de (vaak) grootste knop op een tranceiver... dan heeft de VFO ook iets meer te doen. Er zijn meer frequenties waar wij onze hobby kunnen bedrijven.



André, dat laatste noemen we "wegkijken".
Ik geef toe, ik doe dat ook soms.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3365
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

on4ged schreef: 07 mei 2023, 22:12
sottezero schreef: 07 mei 2023, 17:02 ik denk (mening, geen feit) dat er de afgelopen jaren veel instroom is geweest van 11m banders, die nu met licentie apparatuur gebruiken en hun taalgebruik niet aangepast hebben. dus niet de 11meters die zelfbouw deden maar die een president nog-wat hadden met een rood lineairtje met 2 of 3 schakelaars en pas naar hun swr keken wanneer de tv van 3 deuren verder zwart/wit werd ipv kleur...
Is het niet zo dat een zeer groot (misschien wel overgroot) deel van de radioamateurs ooit begonnen is als 11m bander?
Ikzelf ben ooit ook zo begonnen, en in mijn omgeving destijds nog vele anderen.
Ik herinner me nog van eind jaren 70, begin jaren 80, dat we veel plezier beleefden aan de toen nog illegale 11 m band. Maar wat wij destijds deden was erg vergelijkbaar met de gelicenseerde radioamateurs, maar dan wel met allerlei beperkingen door gebrek aan kennis. Maar wij hielden het wel deftig. Het is pas toen de 11m vrijgegeven werd dat we uiteindelijk besloten om de cursus te volgen en het examen af te leggen. De toenmalige mentaliteit begon ons erg te storen, net als de soms compleet idiote en wansmakelijke of schandalige QSO's die je toen te horen kreeg.
Aanvankelijk wilden we wel, maar durfden geen ON examen te doen, we vonden dat veel te moeilijk. En in de beginjaren van de CB konden we nog rustig ons ding doen. Maar toen dat moeilijker werd hebben we dan met enkelen besloten om toch maar voor dat moeilijke examen te gaan. En wat een opluchting wanneer het verlossende antwoord kwam "U bent geslaagd".
Nu zie ik de laatste tijd steeds meer 11m antennes op auto's verschijnen, (vooral Poolse) maar op die band zelf hoor ik amper of nooit enige activiteit.

En die PI2NOS, die heb ik destijds veel gehoord en dat was inderdaad intriest wat je daar allemaal te horen kreeg. Ik vond het een regelrechte schande en het verwonderde me steeds dat er toen niet meer vergunningen ingetrokken werden. Nu hoor ik niks meer van die repeater in Eindhoven. Ik weet dat hij destijds stilgelegd geweest is, maar is hij dat nu nog of is hij weer in dienst gesteld? En hoe gaat het er daar nu aan toe?


Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz. Vond ik niet mijn "nivo'.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#24 Bericht door DK1NL »


Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz. Vond ik niet mijn "nivo'.



Juul ik ook niet om de doodeenvoudige reden dat ik er nooit mee in aanraking ben gekomen.
Samen met Paul PE1DQO (SK) kleine zendertjes in elkaar prutsen uit het boekje miniatuurspionnen, daarna naar de cursus die door Ton van der Schoot werd gegeven.
Laatst gewijzigd door DK1NL op 08 mei 2023, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#25 Bericht door PA1AIS »

PE1PQX schreef: 08 mei 2023, 09:59
Als ik ongewenste taal tegen kom op de banden geef ik een slinger aan de (vaak) grootste knop op een tranceiver... dan heeft de VFO ook iets meer te doen. Er zijn meer frequenties waar wij onze hobby kunnen bedrijven.
Precies dat. Er zijn banden die niet besmet zijn met 27mc taalgebruik.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#26 Bericht door PE1PQX »

Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 12:17
André, dat laatste noemen we "wegkijken".
Ik geef toe, ik doe dat ook soms.
Noem het zoals je wilt... Ik hanteer op dat moment niets anders dan 'Erger je niet, verwonder je slechts'. En dan voornamelijk het eerste deel er van.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#27 Bericht door pa1bvm »

toch weer een voordeel voor ft-8 en andere digi modes .. daar bestaat een verbinding uit een rapport .. een locatie en een groet
geen vragen over waar je ooit begonnen bent met deze geweldige hobby ..

andre
Berichten: 2483
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#28 Bericht door andre »

Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 12:20 Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz. Vond ik niet mijn "nivo'.
Nu weet ik niet wat jou niveau (met eau :D )dan wel is Juul, maar een enorm groot deel van het huidige bestand radio amateurs heeft wel de roots op 11 meter gehad zeer waarschijnlijk....maar daar praat jij dus nooit mee denk ik zo :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#29 Bericht door PA1AIS »

andre schreef: 08 mei 2023, 17:38
Juul - PE0GJG schreef: 08 mei 2023, 12:20 Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb mij nooit bezig gehouden met de 27Mhz. Vond ik niet mijn "nivo'.
Nu weet ik niet wat jou niveau (met eau :D )dan wel is Juul, maar een enorm groot deel van het huidige bestand radio amateurs heeft wel de roots op 11 meter gehad zeer waarschijnlijk....maar daar praat jij dus nooit mee denk ik zo :lol:
Wat mij opvalt is een soort 27mc cult die zich na het behalen van een vergunning, machtiging, etc. roert op bepaalde banden, vaak bepaalde repeaters, met bijbehorend taalgebruik, wat niet echt de indruk wekt van het zwarte garen. Inderdaad kan de behoefte om daar communicatie mee te bedrijven erg goed onderdrukken.

Ik ken ook hele radio clubs met dezelfde achtergrond en ondertussen allemaal radio amateur, waarbij werkelijk helemaal niets van dit soort bargoens te horen is? Ook niet op de banden. Het kán dus wel!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

andre
Berichten: 2483
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#30 Bericht door andre »

Natuurlijk kan het. Er zijn ook uhh, hoe zeg je dat netjes, inwoners uit Den Haag die netjes ABN spreken.
Overigens, Bargoens zie onderstaande...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bargoens

Dan nog even over mijzelf, heb nooit op 11 meter vertoeft, maar het zal mij worst zijn of iemand spreekt over een 'bakkie' of een 'set' of 'transceiver'...We bedoelen uiteindelijk allemaal hetzelfde....roger..uhh over.. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie