Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben ons Veronica zeezender archief aan het "schonen" tbv het Instituut voor Beeld en Geluid. Daar gaat alles heen. En kwam op een band dit aardige fragment tegen over Radio Noordzee. We horen hoe zender technicus Frans alle zenders inschakelt. Met uitleg. Er stonden nogal wat zender a/b van de Mebo. Mw en KG en FM.
Na het verdwijnen van de zeezenders zou Frans z'n zendmachtiging halen en koos de roepletters PA2RNI uit. En hij kreeg ze van de toenmalige PTT. Frans is helaas enkele jaren terugin 1999 overleden.
Trouwens vlak daarna zou er nog een zendamateur vanaf de Mebo komen. Dj en nieuwslezer Nico Steenbergen. Hij kreeg de roepletters PA0NHS.

Luister hier naar een aardig fragment waarin Frans “de zenders” allemaal inschakelt in de vroege morgen. “100 Kw was niks a/b/ van zo’n schip…………………………….”


https://pixeldrain.com/u/oJnavHwZ
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#2 Bericht door PD2EW »

.

Gaaf Juul!!!

Dan moet je daar wel een flink aggregaat aan boord hebben gehad...
Ik zal de poster ook weer eens opduiken, die jaren lang het prikbord in mijn slaapkamer heeft gesierd (maar waar is'tie eigenlijk gebleven...? :roll: ).

Dat doet me ook weer even denken aan de eerste buizenradio die ik kreeg, eentje met roodgeverfde buizen en de AZ1 voor de gelijkrichting.
Die werkte perfect bij het luisteren naar de zendschepen en was met een draad verbonden aan de erg lange dakgoot (als antenne).
Ook de Middengolfpiraten kwamen er goed op binnen... een erg leuke tijd was dat. :D

.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#3 Bericht door PE2AAB »

Leuk fragment Juul!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nog een aardige foto van Frans.

bron: ETI januari 1980
screen 1.620.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#5 Bericht door PA0AA »

Juul - PE0GJG schreef: 13 apr 2023, 20:55 ........ en koos de roepletters PA2RNI uit ........
Die keuze was niet helemaal vrijwillig hoor ! Eigenlijk wilde Frans de call PA0RNI hebben.
Ondergetekende had nl. na het behalen van z'n diploma 'Hoger Elektronicus' aan het bekende instituut in Hilversum gesolliciteerd naar
de functie van zendertechnicus op de Mebo II. Echter de heren Meister en Bollier vonden me met m'n 18 jaartjes nog net iets te jong. :roll:
Dus Frans kreeg de baan als zendertechnicus. Toen werd er door mij uit pure balorigheid de call PA0RNI aangevraagd, en gekregen.
Al met al, was PA2RNI destijds de 'echte' RNI, dit in tegenstelling tot wat de meeste mensen dachten.
Na 31 augustus 1974 was de deceptie bij mij zo groot, dat ik toen maar een vervolg opleiding ging doen aan de Hogere Zeevaartschool
aan de Nieuwe Vaart in Amsterdam.
Na die tijd heb ik nog vele QSO's gevoerd als PA0RNI/MM met m'n Kenwood TS120S. :wink:
Wel was ik destijds een van de weinige zendamateurs, die geen radio officier was op de koopvaardij. ( Ik was nl. stuurman :) )

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Frans - PA2RNI en de zenders a/b van de Mebo II

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Ruben,
Aha Rens en Rens. Bij ons in Hilversum ging steevast het verhaal als iemand zei dat ie op Rens had gezeten 'En afgemaakt?" Want de meesten maakten het nooit af.
Want ja, vlak daarbij zat een z.g. meisjes school dus...........................

Ik zat op school bij Philips op de Lindenheuvel. Vlakbij Rens Wel afgemaakt en terecht gekomen bij PTI in Huizen afd. grote zenders tot wel 300 Kw.

Er is niks meer van over in Huizen.

screen 1.620.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie