Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#16 Bericht door PA0BAK »

PE9ZZ schreef: 16 feb 2023, 08:03Wat je wel kan doen is alles volprakken met zonnepanelen
De fabricage en achteraf vernietigen van deze panelen is ook niet bepaald schoon.
Een windmolen met accu's lijkt mij een betere (schonere) oplossing, maar je buren zullen daar anders over denken :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#17 Bericht door PA1AIS »

PA0BAK schreef: 16 feb 2023, 09:27
PE9ZZ schreef: 16 feb 2023, 08:03Wat je wel kan doen is alles volprakken met zonnepanelen
De fabricage en achteraf vernietigen van deze panelen is ook niet bepaald schoon.
Een windmolen met accu's lijkt mij een betere (schonere) oplossing, maar je buren zullen daar anders over denken :D
Het "achteraf" argument geld veel groter ook voor grote windmolens, een "huge problem". Vestas in Denemarken heeft pas zeer recent een proces ontwikkeld om alle wiekbladen te kunnen verwerken / recyclen. Tot heden waren kunststof wiekbladen een enorm probleem.
https://www.vestas.com/en/sustainabilit ... ircularity
De enige windmolen die verantwoord af te voeren is na "end of life" is de EAZ-wind windmolen uit Groningen. Die heeft houten wieken en staart.
https://www.eazwind.nl/
Mensen die beweren dat grote windmolens "groen" zijn, moeten nog maar eens met beide voeten landen vanuit de groene wolk op de grond.
Waar windmolens wél extreem goed voor zijn is de economie.

p.s. Ik zou graag een EAZ wind molen willen hebben, maar je moet agrarische bestemming hebben en € 80K.
Die aggregaat heb ik al klaar staan voor als...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#18 Bericht door PE9ZZ »

PA0BAK schreef: 16 feb 2023, 09:27De fabricage en achteraf vernietigen van deze panelen is ook niet bepaald schoon.
Dat klopt maar het is de vraag of dat opweegt tegen de levenscyclus en uitstoot van dit soort vieze aggregaten. Speelt uiteraard ook voor elektrieke auto's en fietsen.

Extragratis tip: doe eens aan energiebesparing. Zo zit ik deze winter in stookstaking. Met warmtekussentjes en een dikke jas an (is inderdaad geen pan) heb ik mijn gasverbruik gehalveerd. Alleen als er bezoek over de vloer komt gaat de kachel aan. Gelukkig is deze winter relatief zacht.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#19 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef: 15 feb 2023, 21:35 ik kan me dus niet voorstellen dat een megaclub als eneco meer kwijt zou kunnen zijn aan stroom als ik met iets wat een rendement heeft van 25% dus al 25% goedkoper uit ben dan hun tarief..
ik voel dat ik hier zwaar genaaid wordt.. :evil:
Volgens mij vergeet je iets. Bij de ANWB betaal ik de inkoopprijs voor stroom, die is op DIT moment € 0,16 incl. BTW. Daar komt dan nog een vaste opslag bij, totaal betaal ik circa € 0,25 per kWh. Dat is een dynamisch contract, ik betaal wat de stroom nú kost. Zie https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Jij, bij Eneco betaalt waarschijnlijk een prijs per kWh die geldt voor 1 maand of misschien 3 maanden. Eneco bepaalt dus de prijs die jij betaalt voor de komende maanden. Nemen ze de gemiddelde prijs van vandaag, € 0,16 (+ opslag), dan moeten ze jou de komende maand(en) stroom leveren tegen die afgesproken prijs.
Wat nu als de prijs plotseling gaat stijgen? Dan heb jij geluk en maken zij verlies. Zij calculeren dat dus in. Zij kijken naar wat de prijs zou kunnen gaan doen de komende maanden en kiezen vervolgens een voor hen veilige prijs!

Ik ben nu goedkoper uit, maar stel dat volgende week de prijs naar € 1,50 per kWh zou gaan, dan gaat mijn prijs meteen mee naar € 1,50. Ik word afgerekend per uur, dus ben afhankelijk van de markt waar de stroomprijzen per uur worden vastgesteld. Jij daarentegen betaalt nog een tijdje jouw "oude" prijs van € 0,97.
Zoals mijn bejaarde buren, die in 2019 een contract voor 5 jaar afsloten! Die betalen nog de "ouderwetse" prijzen tot midden 2024.

Ik denk dat ik gemiddeld over een jaar goedkoper uit ben dan jij. Ook omdat de ANWB géén winstopslag rekent, van Eneco weet ik dat niet...

Addertje: is de prijs € 0,16 dan krijg ik voor de teruglevering van mijn 9 zonnepanelen ook slechts € 0,16. Krijg ik geld TOE van de ANWB voor de stroom die ik afneem op een zonnige zomerdag met een windje, dan moet ik BETALEN voor het terugleveren door mijn zonnepanelen! Dán kan dus de airco gratis draaien :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#20 Bericht door pe1rea »

PE9ZZ schreef: 16 feb 2023, 08:03
pe1rea schreef: 15 feb 2023, 16:27Blijft over de herrie, brandstof en onderhoud.
Vergeet de stank (vervuiling!) niet. Wat je wel kan doen is alles volprakken met zonnepanelen en pas je vieze diesel gebruiken als die niets doen en je LiFePO4-cellen leeg zijn. Maar dan ben je ook wel volledig off-grid.

Tjerk, 9ZZ
Per definitie kan ik volledig off-grid.
Gas heb ik al sinds oktober niet meer.
Een hele berg belastingen betaal ik ook niet meer ivm niet van toepassing.
En zonnepanelen komen er ook, maar winterdag zal ik toch het dieseltje moeten laten lopen voor E als ik geen prik heb.
Immers, ik heb geen contract met welke E profiteur dan ook...
En de kachel draait op diezelfde diesel overigens.

De uitlaat vd diesels staat hoog genoeg om -zelf- geen last te hebben van de stank... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#21 Bericht door pe1cmo »

Je mag wel uitkijken, straks krijg je nog een naheffing voor S belasting. :mrgreen:
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#22 Bericht door PE9ZZ »

pe1rea schreef: 16 feb 2023, 18:00 Immers, ik heb geen contract met welke E profiteur dan ook...
Behalve dan met je dieselboer/profiteur. Ik neem tenminste aan dat je zelf geen biodiesel maakt.

Ik zou ook wel off-grid willen maar die laatste pakkumbeet 10% nekken je.

Tjerk, 9ZZ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#23 Bericht door sottezero »

pe1cmo schreef: 16 feb 2023, 21:02 Je mag wel uitkijken, straks krijg je nog een naheffing voor S belasting. :mrgreen:
46% accijnzen en 17% btw denk ik niet dat je van belastingontduiking kunt spreken..

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#24 Bericht door PA1AIS »

PE9ZZ schreef: 18 feb 2023, 06:16
pe1rea schreef: 16 feb 2023, 18:00 Immers, ik heb geen contract met welke E profiteur dan ook...
Behalve dan met je dieselboer/profiteur. Ik neem tenminste aan dat je zelf geen biodiesel maakt.

Ik zou ook wel off-grid willen maar die laatste pakkumbeet 10% nekken je.

Tjerk, 9ZZ
Als je generator naar de gallemiezen wilt hebben moet je biodiesel nemen. Ik gebruik nu al bijna 10 jaar GTL of HVO100, superschoon in verbranding.
Biodiesel is de allergrootste schadepost in de landbouw en scheepvaart.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#25 Bericht door pe1cmo »

S belasting = stikstof belasting
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#26 Bericht door PA1AIS »

HVO100 heeft 85% minder CO2 uitstoot

https://www.denhartogbv.com/brandstof/b ... el-en-gtl/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#27 Bericht door PE9ZZ »

PA1AIS schreef: 18 feb 2023, 15:47 HVO100 heeft 85% minder CO2 uitstoot
Omdat het niet fossiel is? Beetje boekhoudkundige greenwashing.

Verder is de vervuilende uitstoot ook hetzelfde.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#28 Bericht door pe1rea »

Het maakt allemaal niet uit, zonder (een vorm van) diesel ben ik ernstig onthand.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#29 Bericht door sottezero »

ik vind het nog steeds heel bijzonder dat we hier relatief schoon gas (je mag in je eigen keuken gewoon koken!) in de ban doen voor stroom (uit kolen bijvoorbeeld) en dat houtkachels gebruiken geportraiteerd wordt als massamoord in de mainstreammedia (zie link) terwijl ze in ierland huizen verwarmen op petroleum en stookolie, is gewoon een EU land.
hier moeten we in papier bijten bij de mac, terwijl in thailand en japan alles verpakt in plastic, per stuk en de verpakking ook nog eens verpakt in plastic.

het beste jongetje van het geitenpad willen zijn zorgt er alleen maar voor dat alles nodeloos duurder wordt en inflatie nodeloos

beetje grappig dat fossiele brandstoffen gebruiken eigenlijk gewoon recyclen is van oude planten, net als biomassa centrales (we hebben er 200 in nederland)..

immers je wil niet dat olie in de natuur komt, vogeltjes onder de zwarte blubber gaan dood, en bij een aardbeving of verschuiving (20.000 per jaar ofzo waarvan 100 in nederland. dus het oppompen en gebruiken voorkomt dat.
https://nos.nl/l/2373360%23:~:text%3DSt ... tyI_m8MdU

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroom via aggregaat goedkoper dan lichtnet?

#30 Bericht door PE9ZZ »

sottezero schreef: 18 feb 2023, 17:34beetje grappig dat fossiele brandstoffen gebruiken eigenlijk gewoon recyclen is van oude planten, net als biomassa centrales (we hebben er 200 in nederland)
Dat is ook zo. Met het erg vervelende bijeffect dat de CO2 concentratie in de atmosfeer almaar toeneemt en daardoor klimaatopwarming veroorzaakt. Wat nu al stevig aan de hand is.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie