Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#16 Bericht door PA3HMP »

Succes, het probleem van zonnepanelen heb ik al jaren, een ruisbult van S9 is vrij normaal hier, AT doet niks, die is er enkel om geld van je te stelen, het enige wat nog een beetje te werken is dat is 12/17M omdat ik daarvoor een dipool hoger in de mast heb hangen en iets minder storing ontvangt.

ik denk nog wel eens met weemoed terug naar de tijd voor die zonnepanelen ellende waar je bijna geen ruis had en hele zwakke signaaltjes nog kon horen, de meeste verbindingen maak ik tijdens de jota, daar heb ik veel minder storing dan thuis

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#17 Bericht door Thom PA9T »

PA2S schreef: 07 mar 2023, 11:12 [In de praktijk zijn optimizers of mini inverters op het dak zinloos. Zie de bijlage. Een serieus onderzoek dat aantoont dat het alleen leuk is voor de omzet van de leverancier.
Dat 'zinloze' valt wel mee. Het ligt ook een beetje aan wat er te krijgen is op de markt, wat je leuk vindt, en wat voor ecosysteem je wilt 'adopteren'. Voorbeeld: ik heb hier 12 stuks enphase iq7+ liggen met 12 stuks 425Wp panelen, pal op het zuiden. Zonder schaduw. Het was optimaler geweest als ik een string inverter zonder optimisers had gehad, bijvoorbeeld door enkel een SMA op zolder te plaatsen.

Storing was hier geen motivatie om voor iets anders te kiezen: mijn buren hadden allemaal al enphase... (en ik had daardoor ook hf-storing geloof ik, ik moet dat nog verder uitvogelen).

Maar wat er aan de hand was: componentencrisis, enphase wél goed verkrijgbaar, SMA niet leverbaar. Daarnaast wil ik in de toekomst ook panelen achterin de tuin op een tuinhuis, en ik vind het leuk om dat in hetzelfde ecosysteem te houden, zodat ik dat makkelijker kan verbinden met slimme verbruikers. Daarnaast hebben die enphase dingen 25 jaar garantie, dus kapot gaan zal wel meevallen. En wat ik tof vind: ik kan met enphase per paneel de opbrengst en de status monitoren.

Daarnaast vind ik het verschil tussen de opbrengst in kWh tussen de 3 systemen uit het onderzoek nogal meevallen. Het gaat om 1.1% verschil op een bewolkte dag.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#18 Bericht door pe1rea »

Daarnaast hebben die enphase dingen 25 jaar garantie
Lees, tot de eerste kapot gaan en dan is de fabriek failliet.
Winst opgestreken, probleem voor de gebruiker...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#19 Bericht door pa5wil »

De voorbereidingen zijn gestart. Precies voor ons huis worden containers geplaatst op de parkeerplaatsen. Ook een directiekeet en dan ook nog een zeer groot aggregaat. Hopelijk geeft die geen storing.
Wil

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#20 Bericht door Thom PA9T »

pe1rea schreef: 14 mar 2023, 16:37
Daarnaast hebben die enphase dingen 25 jaar garantie
Lees, tot de eerste kapot gaan en dan is de fabriek failliet.
Winst opgestreken, probleem voor de gebruiker...
Dit topic begint wat negatief te worden... ik ben weg, later!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#21 Bericht door pe1rea »

Succes..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#22 Bericht door pa5wil »

Op de eerste huizen liggen nu de zonnepanelen. Op de 10 en 20 meter nu storing. Morgen worden ze bij de buren geplaatst. Zonnepanelen worden door DNR-Electro uit Alkmaar geplaatst. Volgens hun facebook pagina plaatsen ze veel SolarEdge met optimizers. Morgen vragen of ze dat ook bij de buren gaan doen. Vermoedelijk wel want de buren hebben gedeeltelijk schaduw op dak van de dakopbouw van hun buren.
IMG_1472.jpeg
IMG_1471.jpeg
Wil

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#23 Bericht door PH2LB »

Dat ziet er al hoopvol uit (not). Sterkte en hoop dat het daarbij blijft.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#24 Bericht door pa5wil »

Bedrijf heeft gereageerd op mijn vraag. Ze gebruiken geen optimizers en de omvormer is een SAJ R5-3K-S1-15 van SolarToday. Die is voor mij onbekend. Storing lijkt ook wel op een PLC
Wil

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#25 Bericht door pe1hzg »

Nu het AT aangegeven heeft dat er storingkansen zijn, uitval van C2000 enzovoort, en een belangrijke factor de opbouw/bedrading is, vind ik het raar dat alhoewel AT blijkbaar geen correcte bouw af kan dwingen (hopelijk komt dat nog eens), ze ook niet een beschrijving publiceren hoe 't dan moet?

Als een onbekende / een bewoner contact opneemt met de project manager van een woningstichting dan kan ik me voorstellen dat de woningstichting niet direct met open armen de feedback aanneemt.

Maar een document van een overheidsorganisatie die vertelt hoe het zou moeten (en waardoor later "gedoe" voorkomen kan worden!) zou IMHO een sterker argument zijn.

Ik vraag me af waarom AT dit niet doet. Het zou ze een hoop gedoe kunnen schelen denk ik?

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#26 Bericht door pa5wil »

Melding gedaan bij AT en ze reageerde meteen. Ze gaan een onderzoek starten. Een jaar geleden had ik de verhuurder al een bericht gestuurd over de zonnepanelen en mogelijke veroorzaker van storing bij ondeugdelijke installatie. Nooit antwoord gekregen. Was te verwachten, voordat ik mijn huis kon kopen was het mijn verhuurder. Communiceren is niet hun ding.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#27 Bericht door pa5wil »

Gisteravond was de storing weg en vanmorgen weer terug. Dat moest ik nog doorgeven aan het RDI (voormalig AT). Dus wel duidelijk dat het de omvormer van de buren is. Vandaag bij buren aan de andere kant van mijn huis worden de zonnepanelen gelegd met dezelfde omvormer. Ik had geen enkele storing voordat bij buren de omvormer in werking ging. Op 20 meter S3 en op 10 meter S0 en S4 op 70 meter. Nu op de 10 en 20 meter S8 om de zoveel Hz.

Ik heb ook zelf zonnepanelen met omvormer van Growatt, geeft geen storing

https://www.youtube.com/watch?v=kE7FuHeN4sU
Wil

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#28 Bericht door andre »

Ja, dat gaat hier ook wat worden. We/ze willen de gehele wijk gaan verduurzamen inclusief die zonnedingen op alle daken. Nu moet hiervoor welliswaar min of meer collectief een fiat aan worden gegeven, maar ik heb op voorhand al aangegeven dat ik onder voorbehoud akkoord ben. Wanneer alle banden voor mij onbruikbaar worden, heb ik ze al laten weten, gaat er DIRECT een klacht naar de RDI.

Nu denk ik niet dat hier optimizers zullen worden geinstalleerd, er is nagenoeg geen valschaduw van bomen en of gebouwen die in de weg staan.

ook hier dus maar afwachten..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#29 Bericht door pa5wil »

Zelfs met antenne er uit hoor ik de storing. RDI maakte wat opmerkingen over mijn endfed. Die ontvangen meer storing dan andere soorten antennes. Maar ik had geen storing met gebruik van mijn endfed voor plaatsen zonnepanelen.
Wil

Roy pd8rw
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#30 Bericht door Roy pd8rw »

De endfed of type antenne zou niks uit moeten maken
Hang anders eens een tijdelijke dipool op van 2x wat je kwijt kunt en vergelijk eens .

Het is inderdaad triest dat men ondanks de storingen gewoon door kan gaan met installeren van (ondeugelijke) installaties

Plaats reactie