Iets verkopen op Marktplaats

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Iets verkopen op Marktplaats

#1 Bericht door pd1ahm »

Marktplaats blijft voor mij een schimmig gebied.
Normaal is iemand open wie hij is als het over kopen of verkopen gaat. Echter nu heb ik iets waar ik niet zeker van ben, wellicht kan iemand mij helpen, Marktplaats (FAQ) bied weinig hulp op dat gebied. Ik bied een zendontvanger aan, er bied iemand de vraagprijs en er wordt via de berichtendienst van marktplaats contact gelegd. De betaling gaat via Marktplaats en is reeds voldaan. Echter ik weet niet wie de betaling gedaan heeft en ik krijg pas het geld nadat de zendontvanger ontvanger is door de koper. Stel dat de zendontvanger het zogenaamd niet ontvangen heeft..
Dit gebeurde allemaal gisterenavond, de zendontvanger is dus nog niet verstuurd.

Even een situatieschets
De situatie is dat de koper het gekocht heeft voor zijn vader. Ik moet het ook naar zijn vader opsturen in Nederland.
Beide (vader en zoon) hebben een PA0 call maar kan deze nergens terug vinden als alleen op AT en daar zijn ze wel uitgegeven maar niet actief. Nu beginnen er bij mij wat alarmbelletjes af te gaan. Ik weet niet of ik de roepletters van beide heren hier mag plaatsen, misschien dat iemand een van beide amateurs kent. Dus voordat ik dat doe neem ik even contact op met de teamleden van het forum.

Maar wellicht dat mij iemand kan geruststellen dat ik zeker ben bij betalingen via Marktplaats.
Laatst gewijzigd door pd1ahm op 10 jul 2022, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#2 Bericht door PA1 »

Heb je bericht gehad van MARKTPLAATS dat er een betaling is gedaan? Ik heb marktplaats dik getikt want alleen die kan jou een bericht daar over sturen, niet een of ander betalingswebsite en zeker niet de koper zelf.

Even op google maps streetview controleren hoe het huis er uit ziet waar je het naar toe moet sturen
Laatst gewijzigd door PA1 op 10 jul 2022, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#3 Bericht door pd1ahm »

Dag PA1,

In de berichtendienst van Marktplaats heb ik een betalingsverzoek gestuurd en die bleek later voldaan te zijn.
Er is sindsdien een groen balkje bovenaan de chat dat het item betaald is.

mpbt.jpg
mpbt.jpg (6.37 KiB) 4283 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#4 Bericht door PA1 »

Dan lijkt het goed te komen. Wacht anders nog even op meer reacties hier, dan weet je het zeker.

Dit staat op MP:
Wanneer ontvang ik mijn geld bij de Kopersbescherming Service op Marktplaats?
Heb je gebruik gemaakt van de Kopersbescherming Service op Marktplaats? Dan kan de koper bevestigen dat alles in orde is. Na deze bevestiging staat het bedrag de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening.
Heeft de koper niet bevestigd dat alles in orde is? Na zeven dagen gaan we hier automatisch vanuit. Jij ontvangt het bedrag dan alsnog op je rekening.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#5 Bericht door andre »

Blijft de vraag natuurlijk staan waarom je hebt ingestemd met een dergelijke betaling. Is slechts een optie die Marktplaats biedt, geen verplichting. Als dus voor jou gevoel Marktplaats 'schimmig' is, had je het niet zo moeten doen. Kopen/verkopen op Marktplaats zal overigens altijd een vertrouwenskwestie blijven van zowel koper als verkoper. Bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan, evenals Ebay, ondanks wat geleverde nep onderdelen, die ruimschoots door de verkoper zijn terugbetaald.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#6 Bericht door PD7P »

Als volgens de berichtendienst van MP de betaling gedaan is kan ook de koper er niet meer aan komen,het staat dan op een "tussenrekening".
Terugboeken kan dan niet meer,jij krijgt sowieso je centen na de 7 dagen wachttijd.

Tot zover mijn inbreng,

Paul PD7P

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#7 Bericht door pd1ahm »

Dag Paul,

Kijk hier kan ik wat mee, dankjewel.
Normaal doe ik alleen spullen verkopen met afhaling. Maar nu was het toch wel ver weg. Bij een persoonlijke afwikkeling kun je het ook gelijk testen en kan iemand met een gerust hart hier de deur uitgaan.

Groet Hans.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#8 Bericht door PA0AA »

Misschien is er iemand op het forum aanwezig, die in het bezit is van een heel oud callbook ?
Heel vroeger, in de tijd voor de AVG, werd er een callbook uitgegeven, waar de naam, adres, woonplaats gegevens instonden van alle
uitgegeven calls. Aangezien je melding maakt van PA0 calls, heb je een kans, dat de calls die je zoekt, daar ook in staan.
Het is een boekje met rode kaft, in A5 formaat.
Ik moet er zelf ook nog ergens eentje hebben. Helaas ben ik aan het verhuizen, dus kan ik er even niet zo snel bij.

Ik heb in 1972, zo'n beetje van de laatste mogelijkheid gebruik gemaakt, om een PA0 call te krijgen,
daarna zijn er nog één a twee examens geweest, waarbij je een PA2 call kon krijgen, daarna werd het PA3.
Dus behoor ik met m'n 67 jaar tot een van de jongeren, die een PA0 call heeft. Dus de vader in jouw verhaal zou dan minimaal ongeveer 90 jaar moeten zijn.
Het is natuurlijk mogelijk, dat een OM van 90 jaar een nieuwe TRX koopt, maar het zal niet veel voorkomen.
Opmerking: Tegenwoordig wordt PA0 weer opnieuw uitgegeven, deze mogelijkheid heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Soms kom je ook verder, als je de call gewoon even in Google invoert.

NB. Ik zie, dat je in de omgeving van Roermond in Limburg woont. Ik rijd geregeld heen en weer tussen Amersfoort, Amsterdam en Brunssum.
Uiteraard wil ik wel wat voor je mee nemen, en evt. ergens afleveren.

Hopelijk kom je er verder mee.

73, Ruben, PA0AA.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#9 Bericht door pe1hzg »

Ik probeer koop op marktplaats te voorkomen. Bij de laatste aankoop, betaling via marktplaats, heeft de verkoper een week lopen vragen omdat hij zijn centen maar niet kreeg. Het is allemaal netjes gegaan maar omdat de verkoper wel heel erg netjes en snel opstuurde wilde ik ook dat de rest ook klopte.
Mijn ervaring met marktplaats is dat de kans op "gedoe" relatief hoog is, ondanks de maatregelen.
En de kwaliteit van de website is abominabel, ik wil mijn radiospullen niet zoeken tussen de telefoonhoesjes.

Als betaling via marktplaats gaat "kan het niet mis". Het is duurder en meer gedoe maar het werkt wel.

Met het wegvallen van zendamateur.tweedehands.nl is er wel een gat gevallen. Er zijn Nederlandse veilingsites, een heeft vooral oude meetapparatuur.

De oosterburen hebben wel goede sites en daar haal ik nog wel eens wat. Mensen zijn vaak best bereid te verkopen als je de hogere verzendkosten betaalt.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#10 Bericht door pd1ahm »

Beste allemaal,

Allereerst dank voor jullie reacties.
@Ruben PA0AA,
Wat een geweldig aanbod, dat wordt zeer gewaardeerd!

Gelukkig is het probleem reeds opgelost. Ik had de koper al gevraagd voor meer informatie en dat duurde even. Maar wat blijkt, in de roepletters van de koper was een typfout gekomen en daardoor kon ik met de aangeleverde info niets vinden. Maar met de juiste roepletters klopte de naam en qth. Het is goed om even wat meer info te vragen en dan kom je er wel aan uit.

@PE1HZG,
Nu is het zo dat ik juist daar ooit ben belazerd, ik was €800 armer... Bij de Polizei in DL een rapport op laten maken maar nooit meer iets gehoord. Een wijze les maar je wordt daardoor vanzelf zeer wantrouwend. Dus bij een aankoop of verkoop doe ik het eigenlijk alleen persoonlijk. Scheelt ook een boel gedoe als er iets niet goed is.

Maar onder de streep, het is goed om wat meer info te vragen en te krijgen. Dus ook de info via dit forum, dank voor jullie antwoorden!

Groet Hans

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#11 Bericht door PE4BAS »

Ik verkoop best wel wat op marktplaats. Maar bij voorkeur altijd afhalen en contant betalen. Zo ie zo met spullen van €100 of meer.
Opsturen doe ik zelden, of het moet een "bekende" zijn bv. een amateur die ik vaker heb gesproken. Als men echt belangstelling heeft is afstand geen probleem. Zo heb ik hier amateurs gehad uit Roermond en ook uit Krommenie. Dat is best een paar uur rijden hiervandaan. De opties die Markplaats bied gebruik ik nooit.

Ben blij dat het goed afgelopen is in iedergeval.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#12 Bericht door PA2EFR »

Als js een betalingsverzoek doet krijg je na betaling toch direct de gegevens van de koper, plus de verzendsticker?
Ik verzend meestal direct, dat geld komt gegarandeerd.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#13 Bericht door PD3E »

Wat mij betreft is het best simpel:
Als ik akkoord ben met een koper stuur ik een betaalverzoek.
Marktplaats geeft bericht of aan dat verzoek is voldaan, ofwel dat er betaald is.
Pas dan stuur ik spullen op.

Zelfs een adres heb je dan niet meer nodig omdat je bij afleveren bij PostNL de barcode laat scannen.
Succes!
73's PD3E, Erwin.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#14 Bericht door PA0AA »

Ik haal in principe altijd alles op, wat ik wil hebben, in een dergelijk geval betaal ik cash.
Ik houd me niet bezig met wazige transacties op frauduleuze telefoontoestelletjes.
Eventueel ga ik met de verkoper samen langs een plaatselijke PIN automaat, dat weet hij meteen, dat hij geen vals geld krijgt.
Zo groot is dit land niet. In de USA bijv. ben je drie dagen, of langer, onderweg om iets elders in het land op te pikken.
Vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was, heb ik wel eens iets voor m'n zus op gehaald in Hongkong,
omdat ik daar toevallig toch langs kwam, in m'n functie als stuurman op een containerschip.

73, Ruben, PA0AA.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Iets verkopen op Marktplaats

#15 Bericht door PA1RA »

en op dit soort dingen letten:

Dit bleek dus een regelrechte oplichter te zijn die met die link probeerde m'n bankrekening te bereiken.
(is aangegeven, dus telefoonnr zal wel niet meer werken...)

73,
Rene.
Bijlagen
unnamed.png

Plaats reactie