Ukraine zendamateurs

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Ukraine zendamateurs

#46 Bericht door pe1br »

PA5COR schreef: 06 mar 2022, 10:06 We zijn zendamateurs op een forum, daarvoor, 45 jaar geleden bij het halen van mijn licentie heb ik geleerd politiek en godsdienst uit de discussies te houden omdat die 2 altijd uitlopen op een discussie waar geen eind aan komt en verhard.
Ik heb wel vaker gehoord dat dit in het verleden ook in de machtigingsvoorwaarden stond.
Weet iemand waarom die regel er uit is gehaald ?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Ukraine zendamateurs

#47 Bericht door pc1mb »

PA0LUX schreef: 06 mar 2022, 11:18 Vergeten: https://rsgb.org/main/gb2rs/
Uitsluiting van wedstrijden kán ik me iets bij voorstellen, ook al zie ik Poetin nog niet trots op de tribune bij contests, zoals dat wél bij andere sporten het geval is (waar je Rusland dáárom dus uit wil sluiten. Niet omdat die sporters iets misdaan hebben, maar om Poetin te treffen in zijn nationale trots). Dat is al een belangrijk verschil.

Ik zie het ook als een exponent van de moderne cancel cultuur; moderne verzuiling en polarisatie. Gezond? Nee.

De neutraliteit van zendamateurisme verlaten, kan ook leiden tot verharding en polarisatie óp de banden, met alle stoorsignalen en andere pesterij van dien. Uiteindelijk sluit je daarmee niet alleen zendamateurs in de propaganda bubbel van Poetin op (waarmee je Poetin in de kaart speelt), maar kan dat ook tot einde hobby leiden, in elk geval voor de HF. Als men dáár oorlogje gaat spelen (en sommige amateurs kúnnen kinderachtig zijn...) is het enige wat je bereikt dat helemaal niemand er meer wat mee kan, en dan raken we alle HF banden vroeg of laat kwijt wegens massaal misbruik.

Dat kent alleen maar verliezers, net als een kernoorlog. Nóg een reden om de neutraliteit van zendamateurisme te bewaren.

Ik zie er ook niets in om willekeurige zendamateurs te bestraffen omdat ze misschien een kind hebben dat misschien in het leger zit en misschien uitgezonden is naar Oekraïne en daar misschien oorlogsmisdaden begaat. Is dat niet wat erg veel "misschien" op een rij?

Straf liever Poetin door gaten te prikken in de propaganda bubbel waar hij alle Russen in probeert op te sluiten. Daar zit géén "misschien" in. Door juist contact te leggen met Russen en ze een ander perspectief te bieden. Door ze op te zetten tegen de echte schuldige: imperialist Poetin.

Afijn, we negeren zo wel een beetje de aanwijzing van elsinga :oops: , maar ik vind het wel een relevant onderwerp hoe we hier als zendamateurs, bínnen de hobby dus, mee omgaan.
Laatst gewijzigd door pc1mb op 06 mar 2022, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ukraine zendamateurs

#48 Bericht door on4avt »

Bestaat er een forum waar zendamateurs over deze dingen kunnen overleggen zonder met de vinger te worden gewezen? Tenslotte gaat het over onze hobby . Een plaats waar we ons vrij kunnen uiten ?
Of een watsapp groep oprichten?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Ukraine zendamateurs

#49 Bericht door EA5JEX »

Laten we idd de politiek er buiten laten, dat was altijd de grondgedachte van het radioamateurisme. In de koude oorlog werden er ook verbindingen gemaakt met Russen.

Veel Russen zijn het ook niet eens met de gebeurtenissen, en het helpt niet om Putin te stoppen.

Kees ea5jex

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ukraine zendamateurs

#50 Bericht door PA3DAT »

Je moet je als zendamateurs onderling gewoon niet bezighouden met politiek en/of geloof. Ik ben net terug uit de VS, heb daar vele leuke contacten op gedaan en interessante mensen/radioamateurs ontmoet. Ik sta nog op de foto met "big gun" Tim Duffy K3LR die (bijna) iedereen wel kent van de contesten.
Hebben we het over politiek gehad? Ik zou wel gek zijn! Een groot deel van die mannen zijn regelrechte aanhangers/fans van Trump. Een politiek leider die volgens mij net zo gek is als Poetin, misschien nog wel gekker. Was ik daarover begonnen, dan zou ik daar een boel ruzie hebben gehad en was ik er niet zo vrolijk en tevreden van teruggekomen als nu!

[off-topic]
Het enige waar ik nu nog de pest over in heb is dat ik minder dan 24 uur voor de terugreis ruim € 350 heb betaald om ons tweeën op Covid te laten testen mét certificaat, en dat daar door NIEMAND op de vliegvelden naar is gevraagd (tussenstop in Dublin, Ierland). Mijn tip, als je terugreist uit de VS: zelftest doen, ben je positief dan neem je de gok. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ze controleren toch niet en kunnen je hoogstens weigeren omdat je geen certificaat hebt! :D
Wil je dat niet? Ga dan nog maar een paar weken extra in een hotel in de VS, in quarantaine, en doe daarna een officiële test voor € 176 per persoon... Hopelijk mag je dan wél mee!
[/off-topic]
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ukraine zendamateurs

#51 Bericht door PA0BAK »

pe1br schreef: 06 mar 2022, 14:41
PA5COR schreef: 06 mar 2022, 10:06 We zijn zendamateurs op een forum, daarvoor, 45 jaar geleden bij het halen van mijn licentie heb ik geleerd politiek en godsdienst uit de discussies te houden omdat die 2 altijd uitlopen op een discussie waar geen eind aan komt en verhard.
Ik heb wel vaker gehoord dat dit in het verleden ook in de machtigingsvoorwaarden stond.
Weet iemand waarom die regel er uit is gehaald ?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2021-06-18
De tekst was:door wiens onbelangrijkheid de telefoon niet in aanmerking komt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ukraine zendamateurs

#52 Bericht door elsinga »

[mod] Enkelen hebben mijn boodschap begrepen, een aantal anderen meent er censuur in te zien (en dat is het niet, het was een oproep om netjes te discussiëren en weg te blijven van politiek). En dus gaat dit draadje op slot, helaas. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten